Astăzi 17 Decembrie 2017, Duminică - Ultima actualizare la ora 12:50

Actualitate 4 Decembrie 2017, ora 18:26

Cât de des ar trebui să spălaţi lenjeria de pat şi ce se întâmplă când nu faceţi asta. Explicația unui microbiolog

a

Chişinău
Hânceşti
Tiraspol
Chişinău 40 Hânceşti 39 Tiraspol 39

Ne petrecem mai mult de o treime din viaţă în pat, dar acest loc se poate transforma rapid într-un „parc botanic“ de bacterii şi ciuperci, potrivit microbiologului universităţii din New York, Philip Tierno, scrie adevarul.ro

Dacă este lăsată prea mult timp, viaţa microscopică din faldurile lenjeriilor de pat ne poate îmbolnăvi, a declarat Tierno pentru Business Insider. Pentru a opri avalanşa invizibil, spune el, cearşafurile trebuie spalate o dată pe săptămână.

Recomandarea este, de asemenea, subliniată de autorii unui studiu publicat în 30 noiembrie în „Jurnalul alergiei şi imunologiei clinice“. După testarea a mii de case americane, cercetătorii au descoperit că mai mult de 90% dintre ei au avut cel puţin trei alergeni detectabili.

Când aceşti alergeni se ascund în locurile de care stai apropiat cu gura şi nasul, pot declanşa strănutul, indiferent dacă aveţi sau nu o alergie cunoscută. „Chiar dacă nu aveţi alergii în sine, puteţi avea un răspuns alergic“, a spus Tierno.

Un alt motiv pentru care paturile noastre găzduiesc atât de mulţi microbi este că le ţinem calde şi umede prin simplul fapt că dormim în ele. Oamenii produc în mod natural aproximativ 98 de litri pe an între cearşafuri. Când este cald şi umed, această umiditate devine ceea ce oamenii de ştiinţă numesc un „mediu ideal de cultură fungică“. Pernele noastre pot găzdui fiecare în jur de 16 specii de ciuperci.

În plus faţă de ciupercile şi bacteriile care provin din surse umane, paturile sunt, de asemenea, pline de microbi străini, cum ar fi scuamele animale, polen, murdărie, scamele, acarieni şi fecale. Ele pot conţine, de asemenea, resturi ale agenţilor de finisare utilizaţi pentru fabricarea lenjeriei.

Toată această mâzgă poate deveni ceea ce Tierno numeşte „semnificativ“ în doar o săptămână. Deci, el recomandă să vă faceţi o favoare şi să vă spălaţi lenjeria de pat.

Editorial 16 Decembrie 2017, de Moni Stănilă

Din lumea lui Oblio

Cu aproximativ trei ani în urmă vă povesteam despre o operă de artă a animației universale: The Point (1971), un film care a trecut în mod uimitor de cenzura comunistă.

Editorial 15 Decembrie 2017, de Dorin Galben

E trist când vezi în ce hal a ajuns Facebook-ul

Cea mai populară rețea de socializare, din ultimii ani, se transformă în cea mai mare dezamăgire.

Editorial 15 Decembrie 2017, de Moni Stănilă

Poveste de Crăciun

Cu ani în urmă, pe când predam religia într-un liceu din Timișoara, le-am dat elevilor din clasa a VI-a să facă o compunere cu titlul Poveste de Crăciun, sugerându-le fie să inventeze o poveste, fie să descrie cum au sărbătorit nașterea Domnului. Ulterior, i-am rugat să citească...

Opinii & Editoriale 13 Decembrie 2017, de Moni Stănilă

Atunci când e cum ar trebui să fie

În luna octombrie am avut plăcerea să stau câteva zile în Iași, oraș care a reușit, prin festivalul internațional de literatură și traducere, FILIT, să se înscrie în lista marilor orașe culturale – fiți atenți! – din lume.

Constantin Tănase 13 Decembrie 2017, de Constantin Tănase

Mârlănismul cu față europeană

Dacă e să ne luăm după Lazăr Șăineanu, autorul monumentalului „Dicționar universal al limbii române”, mârlan ar însemna numai „om prost crescut, grosolan, bădăran”.

Editorial 12 Decembrie 2017, de Marin Basarab

Silvia Radu și stâna Primăriei

Societatea civilă de la noi (existentă în mare parte doar pe bloguri și rețele de socializare) este foarte supărată pe primarul interimar Silvia Radu.

Editorial 11 Decembrie 2017, de Octavian Țâcu

Dosarul Centenarului (IV) Adunarea Națională Moldovenească de la Tiraspol

Mișcarea de renaștere națională din 1917, care a trezit vulcanul trăirilor panromânești, ținute în frâu timp de un secol de autoritățile țariste, a avut impact nu doar asupra moldovenilor din Basarabia, ci și asupra celor de peste Nistru.

Cele mai citite articole Timpul.md