Finanţe

Cine trebuie să plătească pentru majorarea taxelor de drum

Proiectul legii taxelor de drum încă nu a fost adoptat și urmează a fi analizat în Parlament. Scopul legii constă în propunerea autorităţilor de a aduna mai multe resurse financiare pentru reabilitarea reţelei de drumuri.

Potrivit Legii Bugetului de Stat, încasările taxelor rutiere se prognozează pentru anul 2015 în cuantum de 380,8 mln.lei și au fost estimate reieşind din numărul unităţilor de transport auto, cursul de schimb al monedei naţionale și mărimea taxelor stabilite pentru folosire a drumurilor de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova.

Cum vor arăta taxele după majorare?

Pentru motocicletele cu motoare de până la 500 de centimetri cubi (cc), taxa va creşte până la 300 de lei, iar pentru cele ce au o capacitate cilindrică a motorului de peste 500 cc – până la 600 de lei. Taxa de drum pentru automobilele cu volumul motorului de până la 2000 cc va fi de 60 de bani pentru fiecare centimetru – 1200 de lei. Pentru autovehiculele cu motoare de până la 3000 cc taxa va fi de 90 de bani pe cc – 2700 de lei, iar în cazul celor cu motoare de până la 4000 cc – 1 leu şi 20 de bani per cc – până la 4800 de lei.

În caz că mașina are un motor mai mare de 4000 de cc, proprietarul va trebui să achite 1 leu și 50 de bani pentru fiecare centimetru cub – peste 6000 de lei, iar în caz că motorul are mai mult de 5000 de cc, taxa va fi de 1 leu și 80 de bani per fiecare centimetru cub – de la 9000 de lei.

Dumitru Budianschi, expert economic, a enunțat că în Republica Moldova întotdeauna a fost necesitatea ca drumurile să fie reparate. „Nu este normal ca majorările automate care au loc să fie făcute cu ochii închiși. Între societate și Ministerul Transportului trebuie să fie un dialog deschis, care ar arăta unde se duc acești bani. Noi, automobiliștii, suntem gata să plătim mai mult, poate chiar cu 200 la sută mai mult, dar să avem rezultate promise, adică drumuri mai bune”, a adăugat acesta.

Proprietarii automobilelor sunt discriminați

Autovehiculele de tonaj mare la fel sunt supuse taxelor de drum, însă acestea urmează să plătească impozite mai mici, decât proprietarii autoturismelor.

Statul urmează să adopte o lege care va impune un proprietar de automobil cu volumul motorului de 5700 cc și o greutate a mașinii de 2,5 tone să plătească de două ori mai mult pentru utilizarea drumului, față de proprietarul unui autocamion cu o greutate de 8 ori mai mare (peste 20 de tone). De fapt, autocamioanele cu greutate mare sunt cele care deteriorează cel mai mult drumurile.

Mai mulți șoferi s-au arătat nemulțumiți de propunerea executivului de a mări taxa de drum cu 50 la sută, fiindcă aceasta ar însemna să scoată mai mulți bani din buzunar. „În fiecare an tot se măresc taxele, dar nu vedem ca drumurile să fie într-o stare mai bună. Cum erau rele, așa au și rămas. Noi cu mașinile noastre mici nu le stricăm atât de mult cum o fac camioanele mari, ei ar trebui să plătească mai mult, că tot acestea le strică”, a spus șoferul unui taxi din capitală.

Drumurile se strică repede din cauza lucrărilor de proastă calitate sau a mașinilor de mare tonaj, care depășesc cantitatea de greutate admisibilă pe anumite sectoare de drum. „Aceste camioane grele au stabilite traseele lor și tonajul admisibil care le permit să circule. Apare o altă problemă, acestea nu se conformează, merg pe unde vor și depășesc cu mult norma”, a spus expertul Dumitru Budianschi.

Camioanele mari – impact mai mare

În prezent, în Republica Moldova, legea impozitează autovehiculele atât în baza capacității motoarelor, cât și a tonajului acestora. Însă diferența între ele nu este prea mare. „Camioanele au un impact mai mare asupra calității și rezistenței drumurilor. Nu spun că acestea ar trebui să fie interzise, dar cine face o uzură mai mare, acela trebuie să plătească, așa ar fi corect”, ne-a spus Marin Țurcanu, expert de la testarea auto din Orhei. „Taxa de drum pentru un automobil care cântărește până la două tone, este de 1800 de lei, în timp ce un autocamion cu o greutate în jur de trei tone, plătește 1500 de lei, un autocamion cu masa totală de 32 de tone, plătește trei mii de lei. Iar ca să existe o oarecare balanță, ar trebui de ținut cont și de aceasta”, a explicat expertul.

Spre exemplu, în România, taxele de drum pentru camioane de mare tonaj ajung la peste șase mii de lei moldovenești, iar la elaborarea legii taxelor, se ține cont de greutatea autovehiculelor. Un autoturism plătește 28 de euro pe an, în timp ce un autocamion cu greutatea mai mare de 12 tone plătește 720 euro (3 axe) și 1210 euro (4 axe) pe an.

În acest context, potrivit documentului elaborat de Ministerul Finanţelor, în perioada următoare vor crește și taxele la combustibil. Pentru o tonă de benzină, accizul va creşte cu peste 200 de lei, iar în cazul motorinei – cu mai mult de 90 de lei. De asemenea, va fi majorat cu 200 de lei accizul pentru o tonă de gaz.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *