Ultima oră

CLUBUL DE PRESĂ: Noile tehnologii în slujba comunităţii

Unul din instrumentele newmedia menit să faciliteze comunicarea dintre autorităţi şi cetăţeanul simplu este platforma alerta.md lansat în februarie. Potrivit preşedintelui MediaPoint, Andrei Fornea alerte.md a fost creat cu scopul ca fiecare cetăţean să poată atenţiona autorităţile privind problemele comunităţii. „Deşi este un site destinat întregii republici, iniţial am început colaborarea cu autorităţile municipiului Chişinău. Prin această colaborare ne dorim să rezolvăm măcar o parte din problemele cetăţenilor.

Alerta.md este un site ce are drept scop colectarea problemelor sociale ale cetăţenilor. Astfel alertele vin să ofere autorităţilor publice locale un mod de a identifica foarte uşor problemele comunităţii. Primăria nu are un sistem bine pus la punct de depistare a problemelor, astfel că cetăţenii pot ajuta pe autorităţile”, a menţionat Andrei Fornea.

Un alt instrument ce pot fi utilizat în rezolvarea problemelor comunitare este principiul de eGuvernare care implică plasarea online a datelor guvernamentale menit să majoreze transparenţa procesului decizional şi să ofere cetăţenilor posibilitatea de a participa şi verifica procesul de luare a deciziilor. Centrul de Guvernare Electronică a prezentat în cadrul Clubului de presă rezultatele obţinute după câteva luni de la lansarea iniţiativei „Acces liber la datele guvernamentale cu caracter public”. Potrivit lui Vlad Manoil accesul la datele cu caracter public va permite reducerea costurilor în sectorului public şi asta pentru că „atunci când există un control din partea societăţii se descoperă multe lacune. Publicarea datelor deschise permite rezolvarea problemelor cetăţenilor, comunităţii într-o manieră transparentă. Afişarea datelor publice va permite dezvoltarea unor instrumente analitice care ar servi drept suport în luarea deciziilor în cadrul guvernului”, a menţionat Vlad Manoil.
La moment pe portalul de date deschise date.gov.md întruneşte 172 de seturi de date de la 13 instituţii publice din Republică. Din start cei de la Centrul de Guvernare Electronică s-au ciocnit de numeroase obstacole, printre care faptul că datele oferite nu sunt structurate sau suficient documentate, iar în multe cazuri datele sunt inexacte.

De asemenea noile tehnologii pot fi utilizate pentru stocarea datelor şi prezentarea lor într-o formă prietenoasă şi uşor de înţeles. Spre exemplu, iniţiativa „Hai Moldova!” a creat, în baza datelor colectate de voluntari, o hartă a deşeurilor. Astfel populaţia, folosind instrumentele de navigare pe internet, poate să cerceteze localitatea de baştină pentru a vedea unde sunt gunoişti, sau nivelul de poluare.  

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *