Astăzi 22 Ianuarie 2018, Luni - Ultima actualizare la ora 15:02
Abonamente

Social 7 Ianuarie 2017, ora 13:10

Crăciunul sărbătorit de două ori dezbină poporul, preoți

Marime Font

Parohul Bisericii „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din Chișinău, Petru Buburuz, susține că situația în care creștinii din Republica Moldova sărbătoresc Crăciunul de două ori, pe stilul nou – 25 decembrie și pe stilul vechi – 7 ianuarie, este creată artificial pentru a dezbina societatea. „Suntem la intersecția a două sfere de influență, cultură, religie și nu am fi în situația aceasta dacă nu am avea așa „prieteni” în jur, care vor să destabilizeze situația”, a declarat pentru IPN parohul Bisericii „Sfinții Apostoli Petru și Pavel”.

Preotul Petru Buburuz a menționat că în Moldova totul este dublu pentru că există o influență a două civilizații. „Părerea mea este că trebuie să fim cu poporul din care facem parte, însă unii folosesc acest lucru ca să divizeze populația, spunând că suntem moldoveni și nu români, și aceasta este baza urii între oameni”, a spus slujitorul bisericii.

La parohia pe care o conduce o mie de creștini au semnat că vor să serbeze Crăciunul pe stilul nou și pentru ei se oficializează Sfânta Liturghie pe 25 decembrie. Astfel, parohul spune că s-a ajuns la un consens și nu există dezbinare între creștini, pentru că se sărbătorește și pe 25 decembrie, și pe 7 ianuarie. „Le-am spus, fraților, să nu vă sfădiți, ne adunăm la Biserică și slujim să slăvim numele Domnului și să ascultăm cuvintele Sfântului Apostol Pavel „cel care mănâncă carne să nu-l osândească pe cel care nu mănâncă și invers”. Slava Domnului, de 16 ani în parohie este liniște și pace. Facem slujbele pe nou și pe vechi. Majoritatea celor care vin la biserică sunt pe stil vechi, dar numărul lor se schimbă în ultimii ani”, a mai spus preotul.



Preotul Eugen Onicov, de la Biserica „Sfântul Pantelimon” din Chișinău susține că serbăm evenimentul și nu ziua sau data nașterii Mântuitorului. „Data este flexibilă pentru că ea a fost fixată de sfinții părinți ca o dată simbolică pentru a marca Nașterea lui Iisus Hristos. Iar cei care nu înțeleg că noi sărbătorim evenimentul Nașterii încearcă să facă diferite polemici legate de calendar și o dată anumită”, a spus preotul.

În opinia acestuia, trebuie să fie o unitate, însă din păcate suntem dezbinați etnic, geografic și religios în contextul în care sunt catolici, protestanți și ortodocși. Iar ortodocșii se dezbină între ei pe etnii: ortodox român și ortodox rus, sârb, bulgar etc. „Corect ar fi să fie unitate și să sărbătorim ca strămoșii noștri. Nici într-o țară Nașterea Domnului nu este sărbătorită de două ori. Cei care dau prioritate Sărbătorii Nașterii Domnului postesc cele șapte zile de la Anul Nou până la Crăciun pentru că acest eveniment contează. Cei care vor să dezlege la mâncăruri și băuturi, pentru că este mai importantă sărbătorirea Anului Nou, încearcă să serbeze pe 25 decembrie Crăciunul, uitând că trebuie să înceapă și postul cu două săptămâni înainte și pe 1 ianuarie ar trebui să vină la Biserică pentru că este marcată pe stilul nou Tăierea împrejur a Domnului și Sfântul Vasile cel Mare. Ceea ce avem acum este din cauză că nu există înțelegere din parte a poporului și nu se pune valoare pe ceea ce este cu adevărat valoros”, a subliniat parohul Bisericii „Sfântul Pantelimon”.

Preotul a menționat că, atât timp cât Biserica căreia i se supune majoritatea creștinilor ortodocși din Moldova a reglementat ca Nașterea Domnului să fie sărbătorită pe 7 ianuarie, bisericile dau ascultare. Dacă va exista o schimbare, se va decide să fie sărbătorit Crăciunul pe stil nou, așa vor face toate Bisericile „pentru că noi facem ascultare de Biserica mamă și pentru că ascultarea, după cum spun sfinții părinți, este calea spre mântuire. Ne străduim să păstrăm această tradiție pe care am primit-o, punând accentul pe sărbătoarea Crăciunului și nu pe Anul Nou, sărbătoare neo păgână”.

Slujbele din ajunul Nașterii Domnului au început deja, iar pe 7 ianuarie, de la ora 09.00, creștinii sunt așteptați la Biserica „Sfântul Pantelimon” la Sfânta Liturghie. Sunt și parohii care oficializează Sfânta Liturghie a Nașterii Domnului noaptea. Tradițional după Slujbă enoriașii vor fi colindați. 

IPN

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi


Editorial 22 Ianuarie 2018, de Răzvan Munteanu

Mass-media și securitatea națională. Lecția Belarusului

„Ucrainizarea” ar putea deveni o amenințare și pentru alte țări din regiune

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Ianuarie 2018, de Moni Stănilă

Bradul sau hoțul

În fiecare an în preajma sărbătorilor apare problema bradului. Pe de o parte cei ca mine – nici un Crăciun fără brad, pe de altă parte cei cu adevărat eco – bradul poate lipsi, iar o altă parte derutată și declarată eco – brad de plastic, uitând că fabricarea acelor...

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Ianuarie 2018, de Moni Stănilă

Mărul, inelul sau cununa

De Crăciun am ajuns acasă, în Țara Făgetului, unde – cum v-am mai spus și în alți ani – există cele mai frumoase cete de colindători: dubașii.

() Citeşte tot articolul

Editorial 16 Ianuarie 2018, de Dan Nicu

Dodon trebuie să plece

R. Moldova s-a transformat într-un stat în care e nevoie ca Parlamentul să-l suspende, din când în când, pe preşedinte, și să se poată face modificări în structura Guvernului.

() Citeşte tot articolul

Editorial 15 Ianuarie 2018, de Moni Stănilă

Crăciunul în tranșee

De sărbători avem mult timp liber și de multe ori îl consumăm, cu rost sau fără, în fața televizoarelor, ceea ce ne face să ne întrebăm despre cum sărbătoreau oamenii altădată.

() Citeşte tot articolul

Actualitate 22 Decembrie 2017, de Marin Basarab

Domnule Jereghi, ne așteptam să turnați filme, nu să vă turnați colegii

„Noi îl mustrăm întotdeauna pe tovarășul Stalin, și da, cu siguranță o merită. Însă eu vreau să întreb – cine a scris 4 milioane de denunțuri?” (Serghei Dovlatov)

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Decembrie 2017, de Octavian Țâcu

Dosarul Centenarului (V): Sfatul Țării în polemica dintre Ioan Pelivan și Pavel Miliukov

Spuneam în articolul precedent dedicat problemei legitimității Sfatului Țării la Conferința de Pace de la Paris (1919), că unul din cei mai importanți și înflăcărați apărători ai intereselor Basarabiei a fost Ion Pelivan.  

() Citeşte tot articolul


 

 



Cele mai citite articole Timpul.md