Opinii și Editoriale

Cum promovăm lectura?

…despre lansarea cărţii „Ştefan cel Mare, Voievod al Moldovei” de Alexandru V. Boldur. Cartea reprezintă o lectură foarte importantă şi utilă, mai ales pentru „moldoveniştii” care l-au acaparat pe Ştefan cel Mare şi l-au transformat într-un românofob vădit.

În fine, ar fi stupid să intrăm în polemici cu aceşti pseudo-statalişti. Mai important ar fi ca această care să fie citită, pentru că reprezintă o sursă de informaţie extraordinară referitor la domnia marelui voievod român. Unica problemă este că la noi lumea nu prea citeşte. Şi nu e neapărat vorba de cărţi de istorie. Lumea nu citeşte nici ficţiune, nici poezie şi nici măcar proză de bulevard. Lectura nu e la modă în Republica Moldova, în Moldova sunt la modă smartphone-urile şi statul la terase. Bogăţia spirituală nu înseamnă nimic la noi în ţară, e important să ai o maşină scumpă, probabil din cauza asta vedem atâţia tractorişti la volanul automobilelor de lux.

În acest context mi-am reamintit de eseul „Cărţi sau ţigări”, scris de George Orwell cu mai bine de jumătate de secol în urmă. Autorul britanic, după un simplu calcul, realiza că ai săi conaţionali cheltuiai mai mulţi bani pe bere şi ţigări, decât pe cărţi. „E clar că lectura nu reprezintă o ocupaţie atât de distractivă precum filmele sau timpul petrecut în crâşme”, mai spune Orwell. Dacă ar fi să calculăm cât cheltuiesc moldovenii pe bere şi ţigări timp de un an, am obţine o sumă destul de frumuşică. Însă la capitolul lecturi şi cărţi cumpărate suntem la coada vacii. Moldovenii nu cumpără cărţi şi nu citesc, mai mult, se uită chiorâş la tine când stai lecturând la o terasă sau pe o bancă.

Este important să definim o strategie de promovare a lecturii. E clar că acest lucru ar trebui să vină mai întâi de la ministerele abilitate, Ministerul Culturii şi cel al Educaţiei, de exemplu. Însă, în mare parte şi presa poartă responsabilitate pentru promovarea lecturilor. Foarte rar găseşti recenzii literare sau interviuri cu scriitori în presa noastră. O ştire de doi bani despre vreo vedetuţă e mai importantă decât o recenzie de carte; o declaraţie deocheată lansată de vreun politician va fi mai populară decât un interviu cu un scriitor. Şi nu avem cum să învinuim societatea atunci când presa îi hrăneşte doar cu zoi şi senzaţii.

E clar că nu doar şcoala şi presa ar trebui să promoveze lecturile. E important să se citească în fiecare casă, de la mic la mare. În era internetului şi a sutelor de canale tv e greu să impui tinerii să citească, însă dacă nu promovăm lectura ne vom trezi cu o generaţie care nu va fi în stare să lege două cuvinte fără calculator. Promovaţi cartea, indiferent dacă e vorba de ficţiune sau ştiinţă. Promovaţi lecturile, pentru că doar ele pot să creeze o generaţie care va schimba această ţară. Un om cu multe lecturi va fi mai greu de manipulat decât un om care se informează doar de la tv. Probabil ţara asta nu are nevoie de oameni cu carte, pentru că ei ar putea să aducă schimbarea. Ţara asta are nevoie de oameni cu televizor şi internet, de o turmă care poate fi condusă oriunde şi de oricine.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *