Astăzi 19 Septembrie 2017, Marţi - Ultima actualizare la ora 19:24
Abonamente

a

 

Ştiri pe scurt

 
Chişinău
Hânceşti
Tiraspol
Chişinău 40 Hânceşti 39 Tiraspol 39
 
 
 

Arhiva ediţiei

Numărul curent 19.09.2017

19.09.2017

Convertor

Introdu suma
Din
Rezultat
In

Calculator TVA

-
 

Educație 17 Iulie 2017, ora 16:49

Cum schimbăm sistemul de educație? Gimnaziu de opt clase și liceu de patru clase

Marime Font

Din an în an ne confruntăm cu rezultatele slabe la examenele de la bacalaureat, puţine note de zece, multe note de cinci şi un procent mare de note insuficiente. Lasă de dorit organizarea examenelor.

Este inadmisibil ca în comisiile pentru întocmirea probelor, textelor de examinare şi în comisiile pentru controlul rezultatelor să figureze aceleaşi persoane. Cât priveşte rezultatele slabe la bacalaureat, în mare parte se datorează structurii defectuoase a sistemului liceal de educaţie. Nu există în lume un sistem liceal de învăţământ cu durată de 12 clase, în care gimnaziul are durata de 9 clase, iar liceaul 3 clase.

În cele ce urmează ne vom expune opinia privitor la reformarea structurii sistemului liceal de învăţământ astfel încât să avem o situaţie reală pentru a ridica gradul de cunoştinţe la bacalaureat.



O schimbare spre creşterea calităţii intelectuale şi ştiinţifice în pregătirea absolvenţilor liceelor se poate obţine, incontestabil, prin trecerea la durata studiilor gimnaziale de 8 clase, iar a celor liceale – la patru clase.

În primul rând, trecerea clasei a IX-a de la gimnaziu la liceu, extinde perioada de studii în cadrul liceului de la 3 la 4 ani. În al doilea rând, elevii clasei a IX-a, potenţialii pretendenţi la studii liceale, nu studiază încă un an împreună cu cei care nu pretind şi nici nu pot să pretindă la studii liceale. Astfel, începând cu clasa a IX-a elevii liceului îşi fac studiile conform unor metode şi cerinţe mai ridicate din punct de vedere calitativ faţă de studiile efectuate în gimnaziu.

În consecinţă este firesc să se obţină o calitate mai înaltă în pregătirea absolvenţilor liceului, atât din punct de vedere intelectual, cât şi ştiinţific, factor important, aşa cum ei sunt viitorii studenţi. În ceea ce priveşte absolvenţii gimnaziului, puţin contează plecarea lor la anumite şcoli de meserii după 8 clase sau după 9 clase. O anumită problemă apare la angajarea în câmpul muncii. De aceea ei ar trebui angajaţi, pentru o jumătate de an sau pentru un an, ca stagiari sub îndrumarea unor persoane competente de la instituţia respectivă.


Considerăm că înscrierea la liceu ar trebui efectuată după modelul asemănător înscrierii la facultate. Astfel, suntem de părerea ca înscrierea la studiile liceale să fie efectuată în baza notei medii de absolvire a gimnaziului. Este contraindicat şi imoral atât pentru societate, cât şi pentru elevul respectiv înscrierea lui la studiile liceale, dacă el a absolvit gimnaziul cu nota medie 5. Considerăm că nota medie 6 de absolvire a gimnaziului ar fi potrivită ca prag pentru înscrierea la liceu.

Pragul de 6 ar putea fi mărit la 6,5 sau chiar la 7, dar am putea să avem licee cu un minim de elevi. În acest context e necesară studierea situaţiei de câte licee şi care este numărul minim, cu rezervă, de absolvenţi cu bacalaureat de care are nevoie ţara. Într-un fel sau altul, expunem părerea că absolvenţii gimnaziului care au nota medie mai mică decât 6 ar trebui să-şi continue studiile la o şcoală de meserii. Acest număr 6, în opinia autorului ar trebui acceptat ca prag şi pentru admiterea la bacalaureat a absolvenţilor liceelor.

Astfel, absolvenţii liceelor care au obţinut nota medie de absolvire a liceului mai mică decât 6, primesc un certificat de absolvire a liceului în care este indicată nota medie de absolvire, şi cu care se pot prezenta pentru a se înscrie la colegii sau la unele şcoli de meserii. Numai după absolvirea unui colegiu elevii respectivi pot continua studiile la o facultate corespunzătoare profilului colegiului absolvit.


Menţionăm că în această situaţie nu este limitat dreptul elevului de a se înscrie la o facultate. Anume cei care au absolvit liceul cu nota medie cuprinsă între 5 şi 6 se înscriu la colegiul dorit (cu un termen redus), iar după absolvire, în dependenţă de nota medie obţinută, pot să concureze la facultatea respectivă. După cum am menţionat mai sus, trecerea clasei a IX-a de la gimnaziu la liceu va avea drept consecinţă o schimbare considerabilă pentru calitatea pregătirii intelectuală şi ştiinţifică a absolvenţilor liceelor.

În ceea ce priveşte pragul de 6 puncte pentru admiterea absolvenţilor gimnaziilor la licee, precum şi pentru admiterea absolvenţilor liceelor la examenele de bacalaureat, el constituie cel mai eficient instrument prin care elevii sunt impuşi să muncească întreaga perioadă de studii pentru depăşirea acestui prag.

Sergiu Miron, doctor în matematică, profesor

Timpul.md

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 19 Septembrie 2017, ora: 15:00

Cine îi face STATUIE lui KALAŞNIKOV

Cine îi face STATUIE lui KALAŞNIKOV Din editia print

( ) Citeşte tot articolul


Editorial 19 Septembrie 2017, de Moni Stănilă

Ethno Jazz festival

Aflat deja la cea de a XVI-a ediție, Ethno Jazz Festival a ajuns să fie unul dintre cele mai importante evenimente muzicale din Moldova. Ediția actuală va aduce pe scenă participanți din Franţa, Germania,

() Citeşte tot articolul

Constantin Tănase 19 Septembrie 2017, de Constantin Tănase

Imposibilul Filat și tejghetarii de opinii

Fenomenul „jurnalismului plătit” există; într-un capitalism sălbatic în care valoarea supremă este banul, unde totul se vinde și se cumpără, nu poate să nu existe și un comerț cu opinii.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 18 Septembrie 2017, de Octavian Țâcu

Reconcilierea unirilor

Duminica trecută am fost invitat la Congresul al II-lea al Partidului Acțiune și Solidaritate.

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Septembrie 2017, de Moni Stănilă

Se poate trăi și din romantism

După cum deputații PLDM au elaborat un proiect de lege privind modificarea art. 13 din Constituție pentru înlocuirea sintagmei „limba moldovenească, funcționând pe baza grafiei latine” cu sintagma „limba română” și fac apel către toate fracțiunile din legislativ să...

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Septembrie 2017, de Dan Nicu

Dorin Chirtoacă, pe nedrept, la stâlpul infamiei

Primarul Chişinăului este supus de câteva luni unei campanii de denigrare fără precedent în Republica Moldova.

() Citeşte tot articolul

Editorial 16 Septembrie 2017, de Răzvan Munteanu

Rusia pregătește ocuparea militară a Belarusului

Exercițiile militare Zapad-2017, realizate de către Federația Rusă împreună cu Belarus, și cunoscute ca cele mai ample manevre de acest tip realizate de Moscova după sfârșitul războiului rece au fost și sunt amplu dezbătute în presa occidentală.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 15 Septembrie 2017, de Constantin Tănase

Codul Educației, Lupu și treuca puterii

…Nu m-aș mira deloc dacă aș afla că în fruntea unei școli din Moldova e director unul care a fost numit în funcție încă în timpul lui Brejnev sau și mai și – că acesta are acasă Biblia cu autograf de la Autor.  

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 15 Septembrie 2017, de Pavel Păduraru

Cum ar trebui să protestăm

Consiliul Marii Adunării Naţionale a invitat cetăţenii să iasă în această duminică la un protest de amploare în faţa Parlamentului, pentru a-şi manifesta dezaprobarea faţă de acţiunile actualei guvernări şi pentru a sensibiliza instituţiile internaţionale asupra stării de fapt a...

() Citeşte tot articolul

Bună Dimineața 14 Septembrie 2017, de Ana Gabor

Roșu socialisto-dodonist

Îmi pare rău de culoarea roșie a trandafirilor, dar și a altor flori. Despre maci nu spun nimic: roșul lor în câmp e o poveste, dar pare-mi-se că socialiștii lui Dodon au gustat din macul roșu după ce i-au căzut petalele...  

() Citeşte tot articolul

Editorial 14 Septembrie 2017, de Moni Stănilă

Liste de lecturi

În fiecare septembrie elevii sunt din nou în atenția tuturor. Un nou an școlar, noi provocări, liste de teme și lecturi. 

() Citeşte tot articolul

Editorial 13 Septembrie 2017, de Octavian Țâcu

Politici etnolingvistice: cazul Cataloniei (IV)

Catalonia (în catalană Catalunya, în spaniolă Cataluña) este o comunitate autonomă a Spaniei, situată în extremitatea de nord-est a Peninsulei Iberice. Capitala și cel mai mare oraș al regiunii este Barcelona, al doilea cel mai populat municipiu din Spania.  

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 1 Septembrie 2017, de Marin Basarab

Violul este ok

„Violul este ok”, vorbeau sătenii pe la margini de drumuri și prin baruri, și oricum destrăbălata ceea umbla toată ziua beată cu țâțele la vedere, a căutat-o. Iar cei 4 băieți îs gospodari dom-le, muncitori, ce vină au ei că le-a apărut asta în cale?

() Citeşte tot articolul