Astăzi 21 Septembrie 2017, Joi - Ultima actualizare la 20 Septembrie 2017
Abonamente

Media 13 Septembrie 2017, ora 16:57

mediaDespre libertatea presei din jurul nostru

Marime Font

a

 

 
 
Chişinău
Hânceşti
Tiraspol
Chişinău 40 Hânceşti 39 Tiraspol 39
 

Zilele acestea se desfăşoară la Sinaia întâlnirea anuală a Asociaţiei Internaţionale a Radiodifuzorilor Publici. 

S-a discutat despre transformarea uriaşă generată de digitalizarea programelor, apariţia gadget-urilor care fac posibil accesul on-line la programele radio, despre provocările unei media concurenţiale. În acest timp la doar câteva sute de kilometrii de Sinaia asistăm la transformarea mediei publice în aparat de propagandă şi la vânarea presei independente.

În data de 8 octombrie se împlinește un an de când cotidianul cu cel mai mare tiraj din Ungaria, Népszabadság, şi-a suspendat apariţia. Oficial vorbim doar despre suspendare, dar în realitate este vorba despre închidere pentru că atât redacţia cât şi infrastructura publicaţiei nu mai există de mult timp şi nici nu sunt şanse reale să se refacă. Până în octombrie anul trecut Népszabadság era în proprietatea firmei Mediaworks din Austria, condusă de omul de afaceri Heinrich Pecina. Acesta a vândut afacerea firmei Opimus Press care aparţine ariei de influenţă economică a întreprinzătorului Mészáros Lőrinc, vechi prieten al premierului maghiar Orbán Viktor şi primarul comunei Felcsút (localitatea unde s-a născut prim-ministrul maghiar). Pecina a declarat la vremea respectivă că a vândut ziarul din motive economice, întrucât nu a fost rentabil. Fostul management al publicaţiei însă contestă această afirmaţie. Ei spun că dacă ar fi fost neprofitabil, atunci conducerea Mediaworks trebuia mai întâi să semnaleze natura problemelor economice, ca ei să poată să corecteze lucrurile. Nu numai că nu a fost aşa, dar firma pregătea noi investiţii, angaja jurnalişti, era în plină extindere, când de pe o zi pe alta s-a ordonat suspendarea activităţii. Cu atât mai greu se pot găsi motive economice în această afacere din partea cumpărătorului Opimus Press, care a cumpărat o publicaţie, pe care a închis-o, fără să realizeze profit din tranzacţie. Este cunoscut faptul că valoarea cea mai mare a unei entităţi media nu constă în clădirile şi mijloacele de lucru, ci în competenţa, notorietatea, creativitatea jurnaliştilor care lucrează acolo. Or, Opimus Press tocmai la aceştia a renunţat fără ca măcar să încerce să profite de competenţa lor.



În astfel de condiţii, sunt indicii clare că cel mai important şi influent ziar din Ungaria a fost închis la comanda politică. În ultimii ani – până la suspendare – Népszabadság a publicat cele mai multe investigaţii jurnalistice prin care a demascat corupţia la nivel înalt, inclusiv de la vârful partidului de guvernământ Fidesz, cum au fost abuzurile primarului sectorului 5 din Budapesta (şi acolo există un sector 5), Rogán Antal, care a vândut mai multe imobile importante din fondul locativ al primăriei unor oameni de afaceri şi politicieni; afacerile primarului din Felcsút, Mészáros Lőrinc; îmbogăţirea suspectă a ministrului de externe Szíjjártó Péter etc.

Ceea ce a reprezentat cotidianul Népszabadság pentru Ungaria, este (încă) ziarul Cumhuryet în Turcia. Acesta este cel mai vechi ziar din ţara lui Atatürk, care și-a păstrat independenţa editorială şi a îndrăznit să fie critic faţă de regimul lui Erdoğan şi după evenimentele din 15 iulie 2016 (când a avut loc puciul eşuat împotriva preşedintelui). Drept consecinţă, în 31 octombrie anul trecut a început cercetarea penală împotriva conducerii Cumhuryet cu acuzaţia de terorism. Şapte jurnalişti din conducerea ziarului, inclusiv redactorul şef Murat Sabuncu au fost arestaţi (trei dintre ei sunt şi acum în arest preventiv) şi sunt pasibili de pedeapsa cu închisoarea între 7 şi 43 de ani. Fiul redactorului şef, Muratcan Sabuncu este convins – potrivit scrisorii sale publicată astăzi de cotidianul ungar Népszava – că tatăl său va fi condamnat pentru că este vorba despre un proces politic. De altfel, în Turcia în prezent 170 de ziarişti se află în închisori.

Situaţia jurnaliştilor şi a presei independente nu este mai bună nici în Rusia. Potrivit raportului organizaţiei care se ocupă de protecţia jurnaliştilor, cu sediul la New York Committee to Protect Journalists (CPJ), începând din anul 1992 în Rusia moartea a 56 de jurnalişti are legătură cu exercitarea profesiei lor. Cele mai cunoscute cazuri sunt cele ale Annei Politkovszkaia şi Nataliei Estemirova. Acestea au fost ucise după ce au publicat investigaţii jurnalistice cu un mare impact. Jurnaliştii independenţi se plâng că sunt supuşi la presiuni pentru a renunţa la subiecte incomode puterii. Postului de televiziune TV2 i s-a retras autorizaţia de funcţionare, dar situaţia este critică şi la postul de radio de orientare liberală Eho Moskvii.

Ceea ce este comun tuturor celor trei ţări – printre altele – este faptul că fiecare este condusă de un lider autoritar, care-și definește propria ţară ca fiind una neliberală. Se pare că autoritarismul este incompatibil cu pluralismul de opinii, cu democraţia liberală şi cu libertatea presei.

Autor: Székely Ervin, RADOR

 

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 20 Septembrie 2017, ora: 13:11

Câștigă o invitație la Ethno Jazz Festival 2017

Câștigă o invitație la Ethno Jazz Festival 2017

Timpul.md oferă invitații gratis la Ethno Jazz Festival 2017. Tot ce trebuie să faci e să intri pe pagina de facebook a TIMPULui și să urmezi pașii indicați în descrierea imaginii.

Citeşte tot articolul

Actualitate 20 Septembrie 2017, ora: 09:16

ÎNCOTRO? Armata Națională are de 3 ori mai puțin echipament decât Armata a XIV-a dislocată ilegal în stânga Nistrului

ÎNCOTRO? Armata Națională are de 3 ori mai puțin echipament decât Armata a XIV-a dislocată ilegal în stânga Nistrului

Bugetul Armatei Naţionale de-a lungul timpului a fost modest, situându-se între 0,3 si 0,5% din PIB. În plus, contingentul angajat al Armatei, care ar dispune de un efectiv de puțin peste 11000 unităţi de personal, inclusiv şi cel tehnic, este subfinanțat, iar echiparea...

( ) Citeşte tot articolul


Editorial 20 Septembrie 2017, de Constantin Tănase

…Peste patria-nspumată (Eseu post-modernist)

…Peste patria-nspumată Vestitorul de furtună duhul răzvrătirii cântă; satele din R. Moldova fac folclor apocaliptic despre zâne preafrumoase care pleacă-n istanbuluri pe dolari să-și vândă trupul; moși cu albe-dalbe plete exorcism comit în public, invocând lupta de...

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2017, de Irina Tabaranu

Ajutați-o pe Moldova 1 să-și îndeplinească obligațiile...

Protestul de duminică a avut un traseu mai neobișnuit. Dacă până acum erau pichetate doar sediile unor partide sau unele instituții de stat, de data aceasta PAS și PPDA au hotărât să meargă și la sediul postului public Moldova1, televiziunea „poporului”.

() Citeşte tot articolul

Editorial 19 Septembrie 2017, de Moni Stănilă

Ethno Jazz festival

Aflat deja la cea de a XVI-a ediție, Ethno Jazz Festival a ajuns să fie unul dintre cele mai importante evenimente muzicale din Moldova. Ediția actuală va aduce pe scenă participanți din Franţa, Germania,

() Citeşte tot articolul

Constantin Tănase 19 Septembrie 2017, de Constantin Tănase

Imposibilul Filat și tejghetarii de opinii

Fenomenul „jurnalismului plătit” există; într-un capitalism sălbatic în care valoarea supremă este banul, unde totul se vinde și se cumpără, nu poate să nu existe și un comerț cu opinii.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 18 Septembrie 2017, de Octavian Țâcu

Reconcilierea unirilor

Duminica trecută am fost invitat la Congresul al II-lea al Partidului Acțiune și Solidaritate.

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Septembrie 2017, de Moni Stănilă

Se poate trăi și din romantism

După cum deputații PLDM au elaborat un proiect de lege privind modificarea art. 13 din Constituție pentru înlocuirea sintagmei „limba moldovenească, funcționând pe baza grafiei latine” cu sintagma „limba română” și fac apel către toate fracțiunile din legislativ să...

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Septembrie 2017, de Dan Nicu

Dorin Chirtoacă, pe nedrept, la stâlpul infamiei

Primarul Chişinăului este supus de câteva luni unei campanii de denigrare fără precedent în Republica Moldova.

() Citeşte tot articolul

Editorial 16 Septembrie 2017, de Răzvan Munteanu

Rusia pregătește ocuparea militară a Belarusului

Exercițiile militare Zapad-2017, realizate de către Federația Rusă împreună cu Belarus, și cunoscute ca cele mai ample manevre de acest tip realizate de Moscova după sfârșitul războiului rece au fost și sunt amplu dezbătute în presa occidentală.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 15 Septembrie 2017, de Constantin Tănase

Codul Educației, Lupu și treuca puterii

…Nu m-aș mira deloc dacă aș afla că în fruntea unei școli din Moldova e director unul care a fost numit în funcție încă în timpul lui Brejnev sau și mai și – că acesta are acasă Biblia cu autograf de la Autor.  

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 15 Septembrie 2017, de Pavel Păduraru

Cum ar trebui să protestăm

Consiliul Marii Adunării Naţionale a invitat cetăţenii să iasă în această duminică la un protest de amploare în faţa Parlamentului, pentru a-şi manifesta dezaprobarea faţă de acţiunile actualei guvernări şi pentru a sensibiliza instituţiile internaţionale asupra stării de fapt a...

() Citeşte tot articolul

Bună Dimineața 14 Septembrie 2017, de Ana Gabor

Roșu socialisto-dodonist

Îmi pare rău de culoarea roșie a trandafirilor, dar și a altor flori. Despre maci nu spun nimic: roșul lor în câmp e o poveste, dar pare-mi-se că socialiștii lui Dodon au gustat din macul roșu după ce i-au căzut petalele...  

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 1 Septembrie 2017, de Marin Basarab

Violul este ok

„Violul este ok”, vorbeau sătenii pe la margini de drumuri și prin baruri, și oricum destrăbălata ceea umbla toată ziua beată cu țâțele la vedere, a căutat-o. Iar cei 4 băieți îs gospodari dom-le, muncitori, ce vină au ei că le-a apărut asta în cale?

() Citeşte tot articolul