Actualitate

Drumurile noastre toate, cât costă în realitate?

Potrivit datelor instituției, în anul 2009, doar 40 la sută din drumurile Republicii Moldova erau de calitate înaltă și medie, iar restul – nepracticabile. Totuși, după cinci ani de reparații, situația s-a schimbat radical. La sfârșitul anului 2014, 76 la sută din acestea se aflau într-o stare bună sau satisfăcătoare, iar restul în stare rea și foarte rea.

Buget local vs. investiții externe

Anul trecut, Ministerul Transporturilor a alocat 1 miliard 363 mii lei pentru lucrări de întreținere și reparație a drumurilor. Dintre acestea, 408 milioane de lei au fost repartizate primăriilor, ca acestea să administreze banii pentru reparația străzilor principale. Din investițiile străine, pentru anul precedent, s-au alocat 740 milioane lei. Respectiv, investițiile locale în Fondul Rutier, în 2014, au fost mai mari în comparație cu cele europene. Dintre fondurile externe, mare parte au fost împrumuturi de la BERD sau BEI, iar 30 la sută – granturi oferite de Comisia Europeană pentru a sprijini restabilirea infrastructurii țării.

În total, în administrația drumurilor din țară, Ministerul Transporturilor gestionează circa 10 mii km. „Pentru anul 2015 încă nu a fost stabilit bugetul, dar sumele alocate sunt prevăzute din timp în strategia 2013-2022. În baza acesteia, pentru reparația drumurilor vor fi prevăzute circa 1 miliard și jumătate lei, mai mult ca anul trecut”, a declarat șeful Administrației de Stat a Drumurilor, Gheorghe Curmei.

Cât costă un km de drum reparat


Reprezentantul instituției responsabile ne-a explicat că este greu de calculat un preț estimativ pentru 1 km de drum reparat. Acesta variază în funcție de parametrii lui – fie că este un drum cu două sau patru benzi, fie că necesită o reparație periodică sau o reabilitare totală. În acest sens, se ține cont de încă o mulțime de factori ca: alunecări de teren, poduri, elemente de siguranță. Iar dacă drumul trece prin sate, costul va fi mai mare pentru că se va investi în instalarea trotuarelor, accesul în curți, elementele siguranței rutiere suplimentare, iluminat stradal, stațiile de autobuz, reamplasarea rețelelor de apă, comunicație, gaz etc. „Ca o sumă orientativă costul pe 1 km de drum reabilitat capital variază între 400 și 800 mii de euro, în funcție de complexitatea lucrării”, a explicat Gheorghe Curmei.

Responsabili din câteva companii care au lucrat atât pe banii locali, cât și pe cei europeni, ne-au declarat că diferența prețurilor apare, fiindcă proiectele pentru lucrări de reabilitare finanțate din surse externe sunt impozitate la cota 0 TVA, iar materialele importate beneficiază de scutirea de plată a taxelor și accizelor vamale. În rest, sursa de materiale, în general, este aceeași și, în consecință, costul pe un kilometru este similar.

Boris Gherasim, viceministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a declarat, pentru un post TV, în decembrie 2014, că reabilitarea unui kilometru de drum costă, în medie, un milion de dolari. „Pentru sectorul de drum reabilitat din mijloacele Corporației Provocările Mileniului – media pentru un km de drum este un milion de dolari. Iar pe sectoarele de drum care se reabilitează la sud, în regiunea Comrat, prețul mediu este de 500 – 600 de mii de euro”, a menționat acesta.

Precizăm că, în România, costul standard pentru construcția unui km de autostradă este de la cinci până la șase milioane de euro. Iar în Bulgaria, prețul mediu de construcție a unui km de autostradă este de două milioane de euro. Autoritățile spun că prețurile pentru lucrările din R. Moldova, care sunt mai mici în comparație cu alte țări, nu afectează calitatea.

Situația în capitală

În municipiul Chișinău, condițiile de reparare a drumurilor sunt la fel. Lucrările de reabilitare sunt făcute atât din bugetul municipal, cât și din împrumuturile de la băncile europene.

Venitul anual al orașului pentru anul 2014, a fost de aproape trei miliarde de lei, iar pentru reparația drumurilor a fost alocată doar o mică parte din această sumă.

În 2014, din banii locali, au fost efectuate lucrări de construcție și reabilitarea a două străzi din capitală. Pentru strada Ion Dumeniuc au fost prevăzute 15,6 milioane lei, iar pentru reabilitarea străzii Alecu Russo au fost cheltuite 70 milioane lei. Costul total al lucrărilor, pe strada Alecu Russo, a fost în total de 100 milioane lei, dintre care 30 milioane fiind investiție străină. Menționăm că lungimea porțiunii de drum reparate este de circa trei km. Respectiv, un km de stradă reparat a costat în jur de trei milioane de lei.

CMC nu a adoptat bugetul pentru 2015

Pentru anul 2015, bugetul municipal încă nu a fost adoptat, iar Consiliul Municipal urmează să se întrunească pe 12 martie pentru a-l vota în lectură finală. Datele din proiectul final al bugetului pentru a.c. arată că autoritățile urmează să aloce pentru construcția și reparația capitală a străzilor în anul curent 195,1 milioane lei.

Cea mai scumpă va fi reparația capitală a străzii Mircea cel Bătrân, pentru care anul acesta se vor aloca 10 milioane lei. Costul total de reabilitare a acesteia va fi de 104 milioane lei și va fi făcut treptat. O altă stradă care urmează să fie modernizată din fondurile municipale este Ion Creangă. Costul aproximativ al acesteia este de circa 33 milioane lei.

Întrebat care este prețul unui kilometru de drum reparat în capitală, șeful Direcției generale transport public și căi de comunicație, Igor Gamrețki, a precizat că nu se poate aprecia un cost, fiindcă și străzile sunt de diferite lățimi, sau au un grad diferit de uzare.
Investiții europene de 3 milioane euro.

Pentru reparația străzilor din împrumuturile europene, anul acesta se vor aloca 3 milioane euro, anume pentru implementarea proiectului de reconstrucţie a bulevardelor Ştefan cel Mare şi Sfânt, Constantin Negruzzi şi a străzii Vasile Alecsandri. Conform datelor autorităților, costul proiectului va fi de cinci milioane euro, pentru o lungime de aproximativ 7 km. În așa fel, un simplu calcul ne arată că un km de stradă reparată în capitală este de circa 700 mii euro.

Igor Gamrețki a menționat că, pentru anul 2015, vor fi alocate 50 milioane lei pentru reparația străzilor mici din capitală. Astfel, fiecărui sector îi vor reveni câte 10 milioane de lei. Din acești bani vor fi reparate străzile mici, bordurile, locurile de parcare și se vor reabilita curțile. „Mai eficient este de a merge cu un strat de asfalt nou pe aceste străzi, decât să fie plombate. La propunerile preturilor, la solicitările cetățenilor și cu implicarea poliției rutiere, au fost identificate străzile care sunt prioritare să fie reparate, ținând cont și de securitatea cetățenilor”, a anunțat șeful responsabil de la primărie.

Edilul capitalei, Dorin Chirtoacă, a declarat anterior că ar fi necesare 500 de milioane lei anual pentru a repara drumurile din municipiu într-o perioadă de 10 ani.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *