Actualitate

ÎNCOTRO? Moldova riscă să rămână fără presa scrisă

Însemnă să îți schimbi modul de gândire și să schimbi această țara după modelul european, inclusiv și să respectați libertatea de exprimare, libertatea de a oferi și transmite informații. Iar dacă capitala este centrul unde se dezvoltă toate domeniile, anume aici presa trebuie să fie prezentă.

Zilele trecute angajații ziarului Komsomoliskaia Pravda au efectuat un experiment. Aceștia au mers prin centrul capitalei pentru a vedea de unde se poate de cumpărat un ziar. Dacă în trecut, în centrul orașului, activau peste 20 de chioșcuri cu ziare, astăzi șapte din acestea sunt demontate, iar celelalte se află în locuri diferite, decât cele obișnuite.

Știți de ce se întâmplă așa? Primăria municipiului este preocupată de procesul de reconstruire a orașului și reparația străzilor centrale. Aceasta și-a pus ca scop înlăturarea din centrul orașului a tuturor gheretelor cu presă. Totodată, sunt lichidate și alte punctele pentru difuzarea presei scrise, chiar dacă acestea plătesc impozite și aduc bani în bugetul municipal.

În anul 2006 în Chișinău activau peste patru mii de chioșcuri. Astfel, cei de la conducerea orașului au hotărât că sunt prea multe, iar la 12 iulie a aceluiași an, Consiliul Municipal a luat decizia de a interzice instalarea pe teritoriul Chișinăului, în special în zonele istorice, gherete comerciale noi, cu excepția celor în care se vând ziare sau reviste. Însă, în prezent, Primăria a declarat că în oraș sunt 5700 de astfel de puncte comerciale. Iar cel mai interesant este că printre cele 1700 de chioșcuri recent instalate, nu este niciunul specializat în difuzarea presei scrise.

În prezent, când primăria și-a dat seamă că sunt prea multe astfel de gherete au început să le demoleze pe toate, inclusiv și punctele de difuzare a presei scrise. În perspectivă ei vreau să le scoată pe toate, începând de la Gara Feroviară și terminând cu Bariera Sculeni. Acestea urmează să fie demontate nu doar de pe porțiunea bulevardului Ștefan ce Mare, dar și de pe străzile adiacente. Chiar și acolo unde gherete cu presă nu sunt un impediment la reparația străzilor sau a trotuarelor. Dacă în trecut erau repartizate locuri pentru chioșcuri cu presă, acum astfel de locuri nu mai sunt prevăzute. Între timp, în chioșcurile cu presă din centrul capitalei se vând aproape 20 la sută din volumul total de ziare din oraș.

De unde vor cumpăra oamenii presa scrisă? Imediat apare întrebarea dacă este respectat dreptul constituțional al fiecăruia dintre noi, de a avea dreptul la alegerea surselor de informație și dreptul de a primi informați. Din acesta rezultă că o mare parte din populația țării, în special persoanelor vârstnice le va fi îngrădit accesul la informație. O mare parte dintre ei nu pot folosi alte surse de informare, ca de exemplu, internetul, fiindcă nu au resursele financiare necesare pentru a-și procura un calculator, un laptop sau un telefon performant.

Cine are de câștigat din aceasta? Evident că nu cititorii și nu cei care cu adevărat tind spre valorile europene.
Astfel, punând piedici presei, vor fi încălcate toate valorile europene spre care tinde Moldova. Între timp, în UE, nu se închid gheretele cu ziare fără motiv. În Paris au loc polemici asupra problemei modernizării acestor chioșcuri și nicidecum lichidarea lor. Noile chioșcuri din Paris vor arăta ca niște complexe mini media, fiecare a câte 16 metri pătrați, care va oferi posibilitatea cumpărătorilor să vadă toate ofertele media. De asemenea, în chioșcuri vor fi instalate frigidere cu diferite băuturi răcoritoare, aparate de cafea și cutii poștale care acum se află pe trotuare. În exterior chioșcurile vor fi echipate cu ecrane interactive conectate la internet. Pentru vânzători este prevăzut un aparat de casă computerizat și loc pentru păstrarea lucrurilor proprii.

Cele mai multe instituții media din presă scrisă supraviețuiesc datorită vânzărilor, iar cel mai mare volum de ziare se vinde anume în gheretele din centrul capitalei. Presa e un produs „impulsiv”, astfel o persoană nu va căuta special acel chioșc pentru a cumpăra un ziar, acesta vine din impuls.

Scade tirajul – se micșorează publicitatea din contul căreia există aceste instituții. Nu este publicitate – nu este tiraj! Nu este tiraj – nu sunt vânzări! Ce le mai rămâne jurnaliștilor din redacție, decât să închidă publicația.

Trebuie să existe un concept unic privind răspândirea informației scrise în Moldova, după exemplul Europei. Acest concept trebuie elaborat la nivel de stat și la nivelul Consiliului Municipal al Chișinăului, o politică stabilă în apărarea presei.

Dacă primăria are grijă atât de mult de aspectul orașului ar trebui elaborăm un proiect comun – cum ar trebui să arate punctele de răspândire a presei în centrul orașului. Am putea lansa un concurs în această privință.

Potrivit practicii europene, un astfel de punct de difuzare a presei trebuie să asigure produse pentru 500 -1000 de locuitori. În prezent, în capitală sunt circa 750 de mii de locuitori cărora le sunt puse la dispoziție 160 de gherete cu presă.

Un alt indicator social este că lichidarea acestor puncte nu dăunează doar redacției. De obicei, vânzătorii din aceste puncte sunt oamenii aproape de limita de pensionare care ar urma să fie concediați. Fiecare lichidare de acest gen cauzează și alte concedieri, printre care sunt și persoanele responsabile de livrarea ziarelor la aceste puncte.

Dacă oamenii se vor dezvăța să cumpere și să citească ziare, mai târziu va fi mult mai greu să îi învățăm din nou.

Tradaptare Timpul.md 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *