Azi 9 Septembrie 2010, Joi - Ultima actualizare la 10 Septembrie 2010
confidentialitate

La 29 Iulie 2010, ora 05:51

„Izgonirea din Rai” (a românilor)

Comunismul (totalitarismul comunist) e o boală colectivă grea, mai grea ca sminteala sau cancerul.

Una din formele cele mai paşnice de manifestare a acestei pandemii este nostalgia după trecut, iar una din formele cele mai violente şi agresive este sacrificarea viitorului în numele acelui trecut. E timpul să ne debarasăm de o iluzie periculoasă, şi anume că totalitarismul comunist se tratează de la sine, fără „intervenţii chirurgicale”, odată cu trecerea timpului. Experienţa celor două decenii care s-au scurs după prăbuşirea instituţională a comunismului în ţările din sudul Europei demonstrează contrariul: mentalitatea comunistă nu dispare de la sine, ea are capacitatea de a renaşte din sine, ca pasărea Phoenix din propria cenuşă. Ca o şopârlă care, pentru a se salva, îşi sacrifică coada, comunismul face unele concesii doar pentru a supravieţui. În copilărie descoperisem un fenomen foarte curios: câţiva ani la rând fiind secetoşi, dispăruse o specie de buruiană. Venind un an ploios, buruiana a reapărut. Explicaţia e simplă: seminţele buruienii s-au „autoconservat” şi, când condiţiile au devenit prielnice, au renăscut şi au dat rod. La fel se întâmplă şi cu mentalitatea totalitaristă a unei societăţi - crezând-o moartă şi dispărută, cum apar condiţiile prielnice, ea reînvie, reapare. De regulă, comunismul renaşte în inimile şi minţile oamenilor pe timpuri de criză şi sărăcie. Iată un exemplu concludent.

România trece azi prin clipe grele. Potrivit unui sondaj IRES, dat publicităţii luni, dacă Nicolae Ceauşescu ar candida la alegerile prezidenţiale avându-i contracandidaţi pe preşedinţii partidelor politice din România, adică Emil Boc, Victor Ponta, Crin Antonescu şi Marian Sârbu, 41% dintre români l-ar vota. Intenţia de vot vine pe fondul situaţiei în care 63% din respondenţi cred că înainte de 1989 trăiau mai bine, în comparaţie cu doar 23% care spun că nu trăiau bine, iar 9% consideră că trăiau la fel, potrivit sondajului.


După asemenea sondaje înţeleg de ce în presă apar comentarii intitulate „Poporul comunist român”…

D
acă la noi, în R. Moldova, moldovenii ar fi întrebaţi când au dus-o mai bine, după declararea Independenţei RM sau pe timpul lui Brejnev, pun capul la bătaie că mai bine de 60 la sută ar răspunde că au dus-o mai bine pe timpul sprâncenatului ghensek.

O ţară cu o populaţie îmbătrânită întotdeauna va fi nostalgică. Aici trebuie căutată explicaţia mentalităţii totalitariste ce se manifestă prin nostalgia moldovenilor după vechiul regim, după fosta URSS. „Regim criminal”, „gulaguri”, „deportări”, „colectivizare forţată”, „foamete organizată” ş.a.m.d.? Foaie verde! Moldovenii le-au uitat pe toate acestea, ei ţin minte doar că erau tineri, aveau de lucru, făceau copii, statul avea grijă de ei, învăţământul era gratuit, asistenţa medicală - de asemenea… Totuşi, în fosta RSSM a existat un fel de comunism: munca în comun la colhoz, distribuţia aproape egală a roadelor muncii, un stat paternal care avea grijă de fiecare după principiul „câte oleacă la fiecare”…Şi acest „oleacă” le ajungea, oamenii nu erau pretenţioşi, pentru că cei „pretenţioşi” erau puşi imediat la dubă… Pentru foarte mulţi acest mod de viaţă era un adevărat Rai, comunismul promis de Hruşciov. Iată de ce azi în România 41 la sută dintre români l-ar vota pe Ceauşescu, iar la noi, în R. Moldova, peste 60 la sută l-ar vota pe Brejnev (sau chiar pe Stalin).

Uităm de faptul că, după 1990, odată cu dispariţia URSS, moldovenii au fost „izgoniţi din Rai” şi băgaţi într-o nouă orânduire socială - în capitalismul sălbatic, unde codul moral al constructorului comunismului („omul pentru om este frate, tovarăş şi prieten”) a fost înlocuit cu un alt cod, mai puţin moral: „omul pentru om este lup”. În condiţiile pieţei libere şi a concurenţei, statul nu-ţi dă nimic pe degeaba, pentru o bucată de pâine trebuie să lupţi, să te zbaţi, să rezişti, să fii competitiv. Asta e şi tragedia moldovenilor în etate, născuţi şi educaţi în URSS: ei n-au aceste calităţi, ei nu vor şi nici nu ştiu cum să se zbată, să lupte - ei aşteaptă ca statul să le dea, ca pe timpuri… Reflexele comunistoide sunt mai puternice decât instinctul de autoconservare… Marile cuceriri de după 1990 - libertatea şi democraţia - sunt percepute ca o corvoadă, ca o pedeapsă - cui îi trebuie libertate şi democraţie, dacă pentru a trăi trebuie să munceşti din greu?

Resurecţia mentalităţii totalitariste şi a nostalgiilor pentru „trecutul luminos” este însoţită, de obicei, de ieşirea în scena politică a extremiştilor, marginalilor, demagogilor, „patrioţilor” şi escrocilor politici de tot felul. Să nu ne mirăm deci dacă în alegerile din toamnă vor avea priză electorală la public nu numai comuniştii lui Voronin sau „umaniştii” lui Pasat, ci şi fel de fel de „magnifici” născuţi prin laboratoarele coloanei a cincea a Moscovei…


Copyright © 2010 Timpul. Toate drepturile rezervate

Comentariile cititorilor

1. De cuzavoda la 29.07.2010, ora 06:46

Perfect diagnostic! Tanase ramane Tanase si pot sa crape in patru toti detractorii lui care nu-s in stare sa scrie coerent macar un alineat. Iti strang mana, maestre!

2. De Eugen la 29.07.2010, ora 09:05

Comunistii pina in 1989 au lucrat dupa principiul distruge pe cei mai destepti ca tine si dezvata lumea de la initiativa. De aici si au ramas cei mai putin inspirati si mai putin initiativisti. Daca se vor intoarce politica o sa continue si o sa ajungem la sapa de lemn II.

3. De drACro la 29.07.2010, ora 09:21

Bun şi oportun articol. Să ştie cât mai multă lume că lichelismul nu a dispărut din România. Bătâneţea şi decreptitudinea nu pot constitui nici scuze pentru regretul a ce a fost , nici pentru sufocarea idelurilor generaţiei actuale (active) şi a celor viitoare. la fel ca şi în RM, bătrânii ce tâjesc după trecutul comunist îşi pierd autoritatea morală iar societatea se îndepărtează de arhetipul confucianist. Nu e bine, dar asta e!

4. De Cititor la 29.07.2010, ora 10:09

Ce simplu este de explicat totul prin nostalgie. Si cum explicati Dl Tanse faptul ca nu am nostalgie dupa perioada sovietica si consider ca chiar daca ai o bucata de piine asigurata nu poti sa te simti om intr-o tara in care poti nimeri in colimatorul psihiatrilor sau a politiei doar pentru o anecdota, nu consider ca PCRM a guvernat tara bine si sper ca nu vor mai putea guverna de unii singuri (cel putin pina nu se va schimba in totalitate actuala garnitura) dar in acelasi timp consider ca actualii guvernanti nu se deosebesc principial de comunisti si ca in tara lucrurile nu s-au schimbat principial? Si mai consider ca interventia guvernarii nu este atit de brutala ca pe timpul PCRM nu pentru ca sint democrati cei de la guvernare ci pentru ca nu mai exista un singur centru de putere cum era anterior. Dupa mine este prea simplu sa dam totul pe seama nostalgiei. Sint ferm convins ca o mare parte a vinei o poarta si elita politica aflata la guvernare deoarece eu personal (si indraznesc sa cred ca nu sint solitar) consider ca nu se deoasebesc principial de fosta guvernare.

5. De lilian la 29.07.2010, ora 10:13

dar ce bine zis, maestre! oare nu-i smintit dodon, petrenco, munteanu? tratamentul e unic - chirurgia. aie tre sa "extirpeze" raul activ, nu sa-i permita sa intre in scrutine electorale, ca vor fi smintiti si alti oameni slabi de inger. doar pedepsirea crimelor si hotiilor, nimic altceva. asa e si normal.

6. De lilian la 29.07.2010, ora 10:14

dar ce bine zis, maestre! oare nu-i smintit dodon, petrenco, munteanu? tratamentul e unic - chirurgia. aie tre sa "extirpeze" raul activ, nu sa-i permita sa intre in scrutine electorale, ca vor fi smintiti si alti oameni slabi de inger. doar pedepsirea crimelor si hotiilor, nimic altceva. asa e si normal.

7. De lilian la 29.07.2010, ora 10:18

ptr cititor>>> curva ppcd-ista ai migrat de la fux acilea. incerci sa-ti temperezi mesajele si "nostalgia" cind gomunistii erau la putere. cica "nu se deosebesc principial de fosta conducere". anume ca se deosebesc principial si cardinal de fosta conducere. asta denota ca esti o curva comunista, un zombat, un smintit, o gaura de wc obstesc plin cu "ingrasaminte naturale". copiii tai tot is idioti ca tine?

8. De Stan la 29.07.2010, ora 10:26

"Nostalgia" este doar aspectul care priveste pe omul (foarte) simplu, aplecat doar catre traiul de zi cu zi si incapabil sa aspire la mai mult. Problema este ca aceasta "nostalgie" este alimentata si exploatata de indivizi nu chiar asa de "simpli", dar foarte interesati sa-si pastreze controlul asupra mintilor acestor nefericiti, control care inseamna VOTURI. Iar voturile inseamna mentinerea Basarabiei in situatia de colonie ruseasca.

9. De Marius la 29.07.2010, ora 11:29

Principille de guvernare actuala: PL - pragmatism, libertate de exprimare, libertate de actiune. PLDM - alegeri anticipate, marirea numarului de membri, lauri de la Brussel PD - Rusia? Rusia. Rusia! AMN - Tac ce facem mai departe? Cu cine ne alipim? Si daca n-o sa avem nimic din aceasta? Principiile opozitiei: PCRM - Unde-i puterea? Cind o sa fie inapoi puterea? Citi pensioneri ne-o mai ramas?

10. De Daniel la 29.07.2010, ora 12:12

Domnule Tanase, va rog sa amintiti ca toate aceste sondaje din Romania se fac pe un numar de 1024 de respondenti, numar care se considera ca ar fii suficient pentru scoate o concluzie. Daca angajatii trustului de sondaj au fost numai in piete sau au ales numai persoane in varsta, nimeni nu stie. Tot ce pot sa va spun este ca, spre deosebire de RM, daca in Romania te duci undeva in mediul rural si intrebi de comunisti, oameni nu te vor privi bine. Urmele colectivizarii cu forta sunt inca foarte bine intiparite in memoria lor. Tragedia este, in cazul bunicilor mei, care au pierdut pamantul cand erau prea tineri ca sa simta roadele, au muncit pentru stat o viata intreaga, si l-au redobandit cand erau prea batrini ca sa mai poata face ceva.

11. De andrei basarabeanu la 29.07.2010, ora 13:41

Pl inainteaza in parlament un proiect de lege care prevede marirea cenzului la importul de autoturisme in RM pana la 10 ani si vine Veaceslav Untila cu un argument "forte" impotriva. Cica odata cu marirea cenzului pana la 10 ani numarul autoturismelor va creste brusc si in Chisinau (de parca RM e doar Chisinau) nu vor mai fi locuri de parcare. Asta da grija fata de cetatean - sa aibe locuri de parcare... Genial, ce sa mai...

12. De logica la 29.07.2010, ora 13:56

lui "lilian".Tu si ceilalti ca tine,cei ce sustineti orbeste actuala conducere "inteleapta" si "betonata" totalmente sunteti niste ratati.Doar niste hadicapati asemeni tie,"lilian" isi pot exprima gandurile,ideile in formularile pe care le expui pe pagina la "Timpul".O fi el "cititorul" de la PPCD,dar ce treaba are de unde vine acest om? Nu cumva tu esti acel ce "imparti" dreptul la libera exprimare?

13. De logica la 29.07.2010, ora 13:56

lui "lilian".Tu si ceilalti ca tine,cei ce sustineti orbeste actuala conducere "inteleapta" si "betonata" totalmente sunteti niste ratati.Doar niste hadicapati asemeni tie,"lilian" isi pot exprima gandurile,ideile in formularile pe care le expui pe pagina la "Timpul".O fi el "cititorul" de la PPCD,dar ce treaba are de unde vine acest om? Nu cumva tu esti acel ce "imparti" dreptul la libera exprimare?

14. De lilian la 29.07.2010, ora 14:18

ptr logica (on je cititor)>>> spre deosebire de tine, eu nu cred orbeste, ci cintaresc. daca am de ales dintre 2 rele il aleg pe cel mai mic, iar aie e cu mult mai bun decit comunistii si promiscuitul tau rosca. asa ca mergi de-ti fa epilatie in jurul anusului sa nu-l deranjezi pe patron cind iti va incarca o "doza" nou de "credinta in comunism". nu cumva tu esti cel ce imparte dreptul la libera tradare, curva comunista.

15. De lilian la 29.07.2010, ora 14:18

ptr logica (on je cititor)>>> spre deosebire de tine, eu nu cred orbeste, ci cintaresc. daca am de ales dintre 2 rele il aleg pe cel mai mic, iar aie e cu mult mai bun decit comunistii si promiscuitul tau rosca. asa ca mergi de-ti fa epilatie in jurul anusului sa nu-l deranjezi pe patron cind iti va incarca o "doza" nou de "credinta in comunism". nu cumva tu esti cel ce imparte dreptul la libera tradare, curva comunista.

16. De la nistreanu' la 29.07.2010, ora 14:22

asa sunt unii oameni! Cand sunt bani si nu e criza e buna Italia ca iei o mie si..de euro pe luna si traiesti bine si tu si mosu-comunistu' si copchilu" ala micu"!Si cand nu sunt bani si e criza si stai pe acasa e bun comunismul!! Da, da, am inteles noi povestea cu vulpea, ursul si strugurii....doar pentru vulpe nu erau buni ,ca nu ajungea la ei sa-i manance!!!Concluzie : daca ai bani e bun capitalismul , daca nu-ti mai primesti banii, nu te gandesti cum sa faci altii si astepti sa-ti dea comunistii, cam asta-i treaba cu fraierii!

17. De la nistreanu' la 29.07.2010, ora 14:22

asa sunt unii oameni! Cand sunt bani si nu e criza e buna Italia ca iei o mie si..de euro pe luna si traiesti bine si tu si mosu-comunistu' si copchilu" ala micu"!Si cand nu sunt bani si e criza si stai pe acasa e bun comunismul!! Da, da, am inteles noi povestea cu vulpea, ursul si strugurii....doar pentru vulpe nu erau buni ,ca nu ajungea la ei sa-i manance!!!Concluzie : daca ai bani e bun capitalismul , daca nu-ti mai primesti banii, nu te gandesti cum sa faci altii si astepti sa-ti dea comunistii, cam asta-i treaba cu fraierii!

18. De lilian la 29.07.2010, ora 14:22

ptr logica>>> ce naiv mai esti, fetito. eu il apostrofez pe "cititor", dar tu imi raspuni drept "logica", mai si recunosti ca esti din ppcd (curve de lux in politica). ma ce simplu esti, cam ca pirtul. iar liorbaitul tau nu este "libera exprimare", ci tradare de neam, in popor - curvie ordinara.

19. De lilian la 29.07.2010, ora 14:23

ptr logica>>> ce naiv mai esti, fetito. eu il apostrofez pe "cititor", dar tu imi raspuni drept "logica", mai si recunosti ca esti din ppcd (curve de lux in politica). ma ce simplu esti, cam ca pirtul. iar liorbaitul tau nu este "libera exprimare", ci tradare de neam, in popor - curvie ordinara.

20. De Vanatorul de KGB la 29.07.2010, ora 17:52

Presa RUSA: Kremlinul iniţiază "perestroika-2" şi NU MAI ARE NEVOIE DE Igor Smirnov şi de conflictul transnistrean "Rusia nu are nevoie de preşedintele autoproclamatei republici nistrene, Igor Smirnov", consideră expertul rus, Vadim Karasev, citat de agenţia informaţională rosbalt.ru. Smirnov TREBUIE SA PLECE, el este un obstacol în conlucrarea constructivă între Rusia şi ţările vecine în privinţa soluţionării conflictului transnistrean şi un obstacol pentru Rusia în PROMOVAREA UNEI POLITICI PROROMANESTI A Moldovei", crede politologul. Aceeaşi sursă scrie că "în cazul în care Rusia va înceta să ofere bani Transnistriei, ultima, cu susţinerea SUA şi UE, va fi "înghiţită" de Moldova, apoi de România, care consideră drept avantajoasă ALIPIREA Moldovei AGRARE cu Transnistria industrială".

21. De nadia la 29.07.2010, ora 19:08

D.Tanase,in capitalizmul de peste hotare nu-ti mai ajungea feciorasul ministru. Acolo careva valori mai sunt. Mai sunt niste legi. Dar nu ca in Moldova" папа решает , а Вася сдает." Inca n-ai mincat piinea asudata de peste hotare.Scrie, caci cite odata ai dreptate.

22. De nadia la 29.07.2010, ora 19:08

D.Tanase,in capitalizmul de peste hotare nu-ti mai ajungea feciorasul ministru. Acolo careva valori mai sunt. Mai sunt niste legi. Dar nu ca in Moldova" папа решает , а Вася сдает." Inca n-ai mincat piinea asudata de peste hotare.Scrie, caci cite odata ai dreptate.

23. De Vanatorul de KGB la 29.07.2010, ora 19:56

Nadia,NU TOTI ROMANII basarabeni spala WC-uri peste hotare! Ai habar CATE MII DE CASE mandre si frumoase si-au cladit romani in Tara Mama din banii facuti prin Italia si Spania?

24. De Da-blin... la 29.07.2010, ora 23:19

D-le Tanase, nu doar in Moldova, ci si in prospera Irlanda sunt minti trasnite si nostalgice dupa socialism. Toti stalpii din Dublin au fost ornamentati saptamana aceasta cu pancarde ale partidului socialist al muncitorilor, care chemau lumea la trei sedinte (intr-un hotel) tematice cu genericul: socialismul si eliberarea femeii. Pe placat puteai vedea o imagine asemanatoare cu Zina Pulimetcita, cu cosanca cu buline si cu o mana stransa sa i se vada muschiul...

25. De vasea la 30.07.2010, ora 00:45

draCro! Batran e tata-l tau! Societatea de etate Ridicata judeca logic, dar ei isi petrec viata in acelas camp nedestelinat de iarba dracului (cu simbolica secerei),care una moare alta,renaste(vorba lui C. Tanase). Ai un comentariu- bat.

26. De eu stiu cine sunt la 30.07.2010, ora 08:08

Scris de Vanatorul de KGB-"Transnistriei, cu susţinerea SUA şi UE, va fi "înghiţită" de Moldova, apoi de România, care consideră drept avantajoasă ALIPIREA Moldovei AGRARE cu Transnistria industrială".Adica dupa tina axesta este viitorul nostru sa nu mai fim stat independent ci se le robim Rominilor cum a robit Rusilor. Dute DRACULUI prostanacule. Batrinii au nostalgie de comunizm, iar multi tineri au nostalgie de jandarmii din sec. 19 Si cine sa construiasca stata suveran si independent?

27. De S.N. la 31.07.2010, ora 00:12

ДЛЯ "ОХОТНИКА НА КГБ" ТЫ ТУПИК СООБРАЖАЕШЬ ЧТО НЕСЁШЬ? А МОЖЕТ БЫТЬ СТРАХ ПОТЕРЯЛ? РУМЫНСКУЮ НАГАЙКУ ВО СНЕ ВИДИШЬ И ЕЮ РАЗМАХИВАЕШЬ!ПМ РУБЕЖ ЗЕМЛИ РУССКОЙ И БЫТЬ ЕЙ ВО ВЕКИ ВЕКОВ.А ТАКИХ КАК ТЫ УРОДОВ ЧТО МЕЧТАЮТ ОБ ОКУПАЦИИ МЕСТО В МОЛДОВЕ НЕТУ!ТЫ РАБ ЧУЖИХ ИДЕЙ, НЕ СПОСОБНЫЙ ЛОГИЧЕСКИ ДУМАТЬ,ВЫУЧИЛ ТРИ СЛОВО АНТИСОВЕТСКИЕ И ПОВТОРЯЕШЬ ИХ НЕ ПО ДЕЛУ,КТО СЕГОДНЯ ЕЩЁ БРЕДИТ ТАК КАК ТЫ И ТАКИМИ КАК ТЫ, МЕСТО НА СВАЛКЕ ИСТОРИИ , НАРОД ЖЕЛАЕТ БЫТЬ ДОСТОЙНЫМ ЖИЗНИ НА ЭТОЙ МНОГОСТРАДАЛЬНО Й ЗЕМЛЕ,А ТАКИИЕ ТИПЫ КАК ТЫ ГНИЛЬ НАЦМЕНСКУЮ РАСПРОСТРАНЯЮТ.

28. De S.N. la 31.07.2010, ora 00:12

ДЛЯ "ОХОТНИКА НА КГБ" ТЫ ТУПИК СООБРАЖАЕШЬ ЧТО НЕСЁШЬ? А МОЖЕТ БЫТЬ СТРАХ ПОТЕРЯЛ? РУМЫНСКУЮ НАГАЙКУ ВО СНЕ ВИДИШЬ И ЕЮ РАЗМАХИВАЕШЬ!ПМ РУБЕЖ ЗЕМЛИ РУССКОЙ И БЫТЬ ЕЙ ВО ВЕКИ ВЕКОВ.А ТАКИХ КАК ТЫ УРОДОВ ЧТО МЕЧТАЮТ ОБ ОКУПАЦИИ МЕСТО В МОЛДОВЕ НЕТУ!ТЫ РАБ ЧУЖИХ ИДЕЙ, НЕ СПОСОБНЫЙ ЛОГИЧЕСКИ ДУМАТЬ,ВЫУЧИЛ ТРИ СЛОВО АНТИСОВЕТСКИЕ И ПОВТОРЯЕШЬ ИХ НЕ ПО ДЕЛУ,КТО СЕГОДНЯ ЕЩЁ БРЕДИТ ТАК КАК ТЫ И ТАКИМИ КАК ТЫ, МЕСТО НА СВАЛКЕ ИСТОРИИ , НАРОД ЖЕЛАЕТ БЫТЬ ДОСТОЙНЫМ ЖИЗНИ НА ЭТОЙ МНОГОСТРАДАЛЬНО Й ЗЕМЛЕ,А ТАКИИЕ ТИПЫ КАК ТЫ ГНИЛЬ НАЦМЕНСКУЮ РАСПРОСТРАНЯЮТ.

Adauga comentariu

sau nickname
nu se publica
caractere disponibile

campurile marcate
cu * sunt obligatorii
click pe steluta pentru vot (max 5 din 5)
capcha scrie informatia din imaginea alatura
 


 
Curs valutar
09.09.2010
  • 1 EUR
  • 15.6791
  • MDL
  • 1 RON
  • 3.6549
  • MDL
  • 1 RUB
  • 0.3993
  • MDL
  • 1 USD
  • 12.3409
  • MDL
Vremea
09.09.2010
Chişinău 55
Chişinău
13°
Hânceşti 55
Hânceşti
13°
Tiraspol 56
Tiraspol
13°
Străşeni 55
Străşeni
13°