Metode de finanţare a afacerilor
O modalitate de obÅ£inere a finanÅ£elor este creditarea bancarÄ sau solicitarea unui împrumut de la companiile de microcreditare. Pentru micul business sunt mai bine setate instituÅ£iile de microcredit care sunt gata sÄ îÅi asume un risc mai mare, deoarece lucreazÄ cu capitalul propriu. Acestea acordÄ creditul într-un timp relativ scurt Åi au condiÅ£ii mai puÅ£in rigide în comparaÅ£ie cu bÄncile, totuÅi, chiar dacÄ aceste companii sunt gata sÄ vÄ ofere creditul fÄrÄ garanÅ£ie, atenÅ£ie la dobândÄ care, de regulÄ, este mult mai mare decât la o bancÄ comercialÄ, în unele situaÅ£ii depÄÅind 21% .
Expertul financiar Sergiu Gaibu recomandÄ tinerilor antreprenori sÄ cântÄreascÄ bine înainte de accesarea unui credit Åi sÄ stabileascÄ varianta optimÄ pentru afacerea lor. „Este bine sÄ se adreseze la centrele de asistenÅ£Ä a micilor întreprinzÄtori Åi sÄ cearÄ consultaÅ£ii, înainte de a merge la bancÄ”, spune Sergiu Gaibu.
Potrivit lui Eugen RoÅcovan, preÅedintele AsociaÅ£iei Micului Business, problema primordialÄ pentru tineri este dobândirea unor surse financiare ieftine. „Noi avem un mediu de afaceri nefavorabil Åi banii se obÅ£in foarte greu. Un tânÄr, dacÄ are rude care ar putea sÄ îi garanteze aceste împrumuturi, le poate obÅ£ine, dar dacÄ nu are, atunci el trebuie sÄ înceapÄ de la zero, sÄ acumuleze bani mai mulÅ£i ani la rând Åi sÄ îÅi dezvolte afacerea încet. Anume astfel se formeazÄ o clasÄ de oameni de afaceri buni”, subliniazÄ Eugen RoÅcovan.
Tinerii care nu au acces la credite pe motiv cÄ nu pot prezenta garanÅ£ii, pot apela la Fondul de garantare a creditelor gestionat de ODIMM, care asigurÄ instituÅ£ia bancarÄ cÄ, în cazul unor eventuale eÅecuri, mijloacele financiare împrumutate de antreprenor vor fi rambursate în proporÅ£ia asumatÄ. La moment, OrganizaÅ£ia pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici Åi Mijlocii oferÄ întreprinderilor care activeazÄ garanÅ£ie de pânÄ la 50% din mÄrimea creditului, în limita a 700 mii lei, iar pentru întreprinderile nou-create pânÄ la 70% din mÄrimea creditului, în limita a 300 mii lei. Detalii pe site-ul www.odimm.md.
EconomiÅtii le recomandÄ tinerilor sÄ fie atenÅ£i atunci când semneazÄ un contract de creditare – sÄ-l citeascÄ Åi sÄ nu ezite sÄ punÄ întrebÄri atunci când ele apar, sau sÄ cearÄ ajutorul unui consultant independent, a unei terÅ£e persoane care a contractat deja un credit Åi cunoaÅte procedura.
Ca sÄ nu fii pÄcÄlit de bancÄ:
InformeazÄ-te înainte de a merge la bancÄ.
Mergi la mai multe bÄnci pentru a vedea care sunt ofertele.
Cere sfatul unui expert în domeniu.
CiteÅte cu atenÅ£ie contractul, mai ales ceea ce este scris cu litere mÄrunte.
Mare atenÅ£ie la rata dobânzii, comisioane Åi termenul de rambursare a creditului.
CalculeazÄ bine dacÄ o sÄ poÅ£i sÄ întorci creditul. Nu lua un credit care te depÄÅeÅte, pentru cÄ poÅ£i pierde Åi afacerea, Åi casa pe care ai pus-o în gaj.
ABCDEconomic – abecedarul tânÄrului antreprenor
Ce este o organizaţie de microfinanţare?
Este o organizaÅ£ie nonguvernamentalÄ care acordÄ împrumuturi bÄneÅti persoanelor fizice sau întreprinderilor micro, mici Åi mijlocii, în baza unui contract, cu sau fÄrÄ dobândÄ, ce urmeazÄ a fi restituite la scadenÅ£Ä Åi sunt orientate spre antreprenorii care nu au acces la resursele financiare bancare.
Care sunt actele necesare pentru contractarea unui credit?
Solicitantul trebuie sÄ depunÄ la bancÄ o cerere în care se regÄseÅte suma solicitatÄ, perioada de rambursare a creditului: pentru creditul investiÅ£ional – cinci-Åapte ani, iar pentru un credit de capital – doi ani. Cererea mai trebuie sÄ conÅ£inÄ o scurtÄ descriere a obiectivelor, scopul în care urmeazÄ sÄ fie utilizate aceste surse financiare, garanÅ£iile Åi o serie de acte justificative. De regulÄ, sunt anexate bilanÅ£ul, cash flow-ul – circulaÅ£ia mijloacelor bÄneÅti Åi business planul întreprinderii.
Ce conţine un business plan?
Planul de afaceri îÅ£i defineÅte activitatea, fixeazÄ obiectivele întreprinderii pe termen scurt, mediu sau lung Åi cÄile de atingere a lor. Un business plan conÅ£ine descrierea întreprinderii, managementul, persoanele-cheie implicate în activitÄÅ£ile respective, experienÅ£a pe care o are solicitantul Åi persoanele cu care colaboreazÄ. De asemenea, planul vizeazÄ Åi marketingul, piaÅ£a de desfacere, furnizorii cu care colaboreazÄ întreprinderea. Trebuie sÄ prezinte aÅteptÄrile în cazul în care ideea este aplicatÄ Åi capitalul propriu.
FiÈi la curent cu ultimele noutÄÈi. UrmÄreÈte TIMPUL pe Google News Èi Telegram!