Astăzi 18 Octombrie 2017, Miercuri - Ultima actualizare la ora 19:35
Abonamente

Artă 23 Iunie 2012, ora 07:41    Din editia print

Primăvara Teatrului în Chișinău

Marime Font

a

 
 
Chişinău
Hânceşti
Tiraspol
Chişinău 40 Hânceşti 39 Tiraspol 39
 

Chișinăul s-a întrecut în primăvara asta pe sine în evenimente teatrale. 

Startul a fost dat de Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru și Film Classfest, ediția a II-a, care a venit într-o nouă formulă în care promovează nu numai producțiile teatrale studențești, ci și pe cele cinematografice. Festivalul a propus un program care a adus la Chișinău participanţi din 10 ţări, cu evenimente care s-au desfăşurat în opt spaţii de joc din capitală. Companii studențești din domeniul artelor spectacolului, decani ai facultăților, maeștri în artă, critici și oamenii interesați de cultură au putut urmări, timp de cinci zile, spectacole dramatice, spectacole muzicale oferite de studenții Facultății Artă Instrumentală, AMTAP, proeicții cinematografice și expoziții de scenografie. Actorii, regizorii și teatrologii au avut ocazia să participe la ateliere de creație conduse de actorul, regizorul și performerul polonez Janusz Stolaski și David Esrig, regizor și director al Academiei de Teatru și Film din Athanor, Burghausen, Germania. De asemenea, în cadrul Academiei de Muzică Teatru și Arte Plastice dlui Esrig i s-a conferit titlul de doctor honoris causa. Este pentru prima dată în istoria Academiei când i se oferă acest titlu unui regizor străin.

Nu mult după încheierea festivalului, a avut loc Bienala Teatrului de Păpuși Guguță, Festivalul Internațional al Teatrelor de Păpuși Sub Căciula lui Guguță, ediția a X-a. O adevărată sărbătoare a copiilor.



A urmat Festivalul European Cultural Tandem, eveniment ce urmărește să promoveze arta contemporană europeană gen performance, instalații de lumini, proiecții etc. Acesta a fost organizat în parteneriat cu Teatrul Spălătorie și în rândul spațiilor de joc a fost inclus și Muzeul Zemstvei. Un spațiu extraordinar de viu în ceea ce ține de promovarea artei contemporane.

Tandem a avut (ne)fericirea să se deruleze în paralel cu Festivalul Internațional al Artelor Scenice BITEI, ediția X-a.
Lume de pe lume a dorit să fie parte din acest festival care în acest an a venit cu nume importante în program ca: Roman Viktyuk, Radu Afrim, Stefano Ricci, Radu Poclitaru, Adrian Santana etc. În fiecare zi se derulau câte două-trei spectacole, lansări de carte, conferințe de presă cu trupele invitate, concerte live cu cele mai cotate trupe din Chișinău. Toate astea au făcut ca sediul Teatrului Eugene Ionesco să se transforme în cel mai vizitat local cultural din Chișinău. Trei evenimente importante au marcat ediția de anul acesta. În primul și-n primul rând, Teatrului Eugene Ionesco i-a fost înmânat Premiul European pentru Cultură de către directorul Forumului European pentru Cultură, Diter Topp. Acest premiu se oferă doar teatrelor și centrelor culturale care promovează toleranța și respectul reciproc. Decernarea Premiului European Pentru Cultură este o certificare a Festivalului BITEI în calitatea sa de ambasador al culturii. Al doilea mare eveniment a fost declarația dlui Petru Vutcărău cu privire la faptul că BITEI se va transforma în FestTEI, deoarece festivalul va fi anual. Al III-lea mare eveniment a fost premiera spectacolului Iosif și Amanta sa, spectacol montat de regizorul Petru Vutcărău, la Teatrul Eugene Ionesco. Spectacolul a fost salutat ca fiind reînvierea Teatrului Eugene Ionesco, care-și propune ca în cel mai scurt timp să se transforme într-un Centru European Cultural.

Primăvara teatrală a culminat cu Forumul Internațional al Tinerilor Creatori de Teatru, ediția I a adus la Chișinău cele mai bune producții teatrale montate de tinerii regizori din spațiul CSI, din Ţările Baltice și Georgia.

Una dintre problemele acute ale teatrului moldovenesc este lipsa tinerilor creatori de teatru. Și nu atât lipsa creatorilor, cât lipsa de susținere a acestor creatori. Ei se nasc pe băncile Academiei și mor odată cu luarea diplomei de licență. Păi, uite acest eveniment a venit cu ideea de a susține tinerii regizori, dramaturgi, critici și să le ofere o platformă de lansare.

În cadrul forumului au fost prezente mai multe personalități de teatru. Unele cu jurizatul, altele cu susținerea unor ateliere, dar nimeni nu a fost pasiv. De dimineață erau organizate mese rotunde ale tinerilor critici, laboratoare în care se discuta despre problemele teatrului contemporan și ceea ce este, de fapt, teatrul contemporan. Problema era preluată ulterior de tinerii regizori la atelierele de regie moderate de Victor Rîjacov, regizor și pedagog la MHAT.

Pe lângă spectacolele propriu-zise, au fost organizate și câteva spectacole de lectură, regizate de tinerii regizori de la MHAT. Piesele erau alese din Almanahul de piese editat de Confederația Interanațională a Uniunilor Teatrale. Regizorii au lucrat cu actori din țările participante, actori studenți și actori profesioniști din teatrele noastre, selectați de Veaceslav Cebotari. A fost o coproducție internațională, ceea ce de fapt lipsește teatrului moldovenesc: lucrul în echipă: dramaturg/regizor/critic și colaborarea cu alte teatre, regizori, dramaturgi.
Veaceslav Cebotari a reprezentat Moldova la acest forum cu spectacolul Richard al III-lea de William Shakespeare, la Teatrul Rus Dramatic de Stat „A. P. Cehov”.

Forumul a fost un eveniment competitiv, și din cele 11 spectacole unul avea să primească biletul spre Festivalul „A. P. Cehov”.
Premiul III a fost oferit spectacolului din Armenia Zbor deasupra Orașului, în regia lui Narine Grigorean. Un spectacol care ne arată viața unei tinere nevăzătoare care-și creează propria realitate, dar care, în urma unei implicații chirurgicale, își recapătă vederea și se ciocnește cu o nouă realitate, nu atât de feerică ca cea cu care se obișnuise. Doar dragostea pentru doctorul ei curant o ajută să scape de această realitate și s-o transporte în alta… Cea a dragostei eterne.

Premiul II a mers la Piligrim, spectacol montat de letonianul Karlis Kruminiș, după istoriile fraților Houkka. Piligrim este povestea drumului anevoios al omului către adevăr. O alegorie despre însemnătatea credinței, dragostei față de Dumnezeu, despre sensul vieții și al omului pe pământ.

Officiul, în regia tinerei belaruse Katsiaryna Averkova, a luat Premiul Mare al Forumului, premiu care-i asigură prezența la Festivalul Internațional de Teatru „A. P. Cehov”. Spectacolul este o comedie în cheie grotescă, critică dură a sociețății moderne de consum.

Premiul Pentru îngrijorare față de teatrul contemporan, oferit de Liga Tinerilor Critici, i-a fost înmânat lituanianului Vidas Bareikis, actor care la moment își face studiile de masterat la Centrul V. S. Meyerhold din Moscova, pentru spectacolul Cartea de telefoane. Denumirea Cartea de telefoane face aluzie la o expresie cunoscută privind abilitatea regizorului de a monta chiar și o carte de telefoane. Textul de bază a fost scris în procesul lucrului, iar ca punct de pornire a servit însăși realitatea cu problemele teatrului: rutina, clișeele, dictatura, visurile spulberate, spaimele, intrigile etc.

Au mai fost oferite două premii pentru joc actoricesc. Vladimir Snegurcenko a fost apreciat pentru rolul dementului din monospectacolul Iulie de Ivan Vîrîpaev, iar Constantin Haret - pentru rolul lui Richard al III-lea din spectacolul omonim, în regia lui Veaceslav Cebotari.
Spre final, UNITEM-ul a hotărât să-i acorde un premiu special dlui Valeri Șadrin, director general al Festivalului Internațional de Teatru „A. P. Cehov”, ce a constat dintr-o sticlă enormă de șampanie.

Am avut o primăvară prodigioasă din punct de vedere a evenimentelor teatrale. Teatrele s-au întâlnit la Chișinău pentru a face posibil dialogul intercultural, așa că, pe bună dreptate, Chișinăul poate fi considerat Capitală Culturală Europeană. 

Un articol de: Rusanda Curcă
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi


Editorial 18 Octombrie 2017, de Octavian Țâcu

Expedițiile Memoriei (V): Românii/moldovenii dintre Krasnoiarsk și Irkutsk

Potrivit recensământului federal din 2002, în Rusia locuiau 172 330 moldoveni, dintre care 98 097 bărbați și 74 233 femei.

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Octombrie 2017, de Dan Nicu

Integrarea europeană în Constituție, subiect propagandistic al guvernării

Obiectivul anunțat de guvernare, în special de către președintele Parlamentului, de a introduce în Constituție integrarea europeană ca direcție a politicii externe a R. Moldova, trebuie analizat din mai mule puncte de vedere.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Octombrie 2017, de Pavel Păduraru

Aşteptări

Femeia de serviciu. Am şi eu o vecină, ca toată lumea, numai că a mea e puţin mai altfel decât celelalte.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Octombrie 2017, de Moni Stănilă

Uriașii cu un singur text (I)

Există autori care reușesc să se impună ca mari scriitori cu un singur volum sau chiar un singur poem. Însă lucrurile nu stau întotdeauna atât de simplu pe cât pare.

() Citeşte tot articolul

Bună Dimineața 16 Octombrie 2017, de Ana Gabor

Mandat de la Dumnezeu sau de la Putin?

„Putin, te iubim! Noi ca tine vrem să fim!” (Zicală din Sadova)

() Citeşte tot articolul

Editorial 12 Octombrie 2017, de Moni Stănilă

Ziua orașului

Se apropie ziua orașului, motiv de bucurie pentru mulți dintre noi. Concerte, ziua vinului și câte ceva gratuit ca oamenii să fie mulțumiți. De obicei muzica e fără plată pentru cetățeni, iar muzicienii primesc onorarii de la primărie.

() Citeşte tot articolul

Atitudini 22 Septembrie 2017, de Marin Basarab

De ce nu se fac filme documentare în Moldova?

În Republica Moldova nu se face film documentar.

() Citeşte tot articolul


 

 



Cele mai citite articole Timpul.md