Astăzi 23 Octombrie 2017, Luni - Ultima actualizare la ora 19:07
Abonamente

Constantin Tănase 16 Ianuarie 2017, ora 12:56

Marime Font

Reprezentanții unei biserici au atacat redacția TIMPUL

Pe data de 12 ianuarie 2007, ziarul „TIMPUL de dimineaţă” a publicat un material intitulat „Popa Vană”, în care din nou s-au adus critici guvernării, şi anume primului ministru de atunci Vasile Tarlev, pentru faptul că a predicat în altarul unei biserici aparţinând Mitropoliei Moldovei. Articolul a fost acompaniat de o imagine trucată la calculator, reprezentându-l pe primul ministru îmbrăcat în haine bisericeşti.

a

 
 
Chişinău
Hânceşti
Tiraspol
Chişinău 40 Hânceşti 39 Tiraspol 39
 

Spre deosebire de alte dăţi, când presiunile împotriva presei de opoziţie se manifestau prin hărţuiri în justiţie, de aceasta dată metoda de intimidare aleasă de guvernanţi a fost una nouă şi inedită.

Pe 15 ianuarie 2007, în jurul orelor 14.00, redacţia ziarului „TIMPUL de dimineaţă” a fost supusă unui atac violent din partea a câteva zeci de persoane, o bună parte dintre care erau îmbrăcate în haine de slujitori ai bisericii.



Aceste persoane, care s-au declarat adepte ale organizaţiei religioase Asociaţia Ortodoxă din Moldova „Fericita Maică Matrona”, aparţinând de Mitropolia Moldovei, au pătruns cu forţa în sediul redacţiei, au sustras prin violenţă şi ameninţări o parte din arhiva redacţiei, pe care au distrus-o prin incendiere. Ei au refuzat să părăsească clădirea la cerinţa pazei şi a personalului ziarului.

La încercarea redactorului şef-adjunct, Gheorghe Budeanu, de a afla care este motivul pătrunderii forţate în redacţie, câţiva atacatori mai agresivi au început să-l ameninţe cu bătaia. Pe lângă ameninţarea cu violenţa, atacatorii au vandalizat clădirea redacţiei, împroşcând-o cu ouă, şi au blestemat angajaţii ziarului, spunând printre altele expresii de genul: „să vă ardă copiii în iad”.

Pretextul formal invocat de către atacatori a fost pretinsa profanare de către ziar a hainelor bisericeşti în imaginea care a însoţit articolul din data de 12 ianuarie.
În urma acestor acţiuni, redacţiei ziarului i-a fost cauzat un prejudiciu material care constă din pângărirea clădirii şi distrugerea prin incendiere a unei bune părţi din arhivă. În cazul în care readucerea clădirii la o formă normală a fost posibilă cu eforturi financiare, distrugerea arhivei este irecuperabilă. Cel mai nefast efect al atacului însă a fost starea de spaimă şi anxietate creată colectivului ziarului, precum şi frica de a mai scrie articole critice la adresa guvernului/Mitropoliei Moldovei.

Din investigaţiile proprii am constatat că acest atac banditesc a fost instigat de către cetăţenii Larisa Burcă, Anatolie Cibric şi Petru Musteaţă – toţi angajaţi ai Mitropoliei Moldovei. Cetăţeana L. Burcă este conducătorul organizaţiei religioase AOM „Fericita Maică Matrona”, iar cetăţeanul Anatolie Cibric deţine funcţia de secretar al lui Petru Musteaţă în cadrul Mitropoliei Moldovei.

În confirmarea acestor fapte, a doua zi după intervenţia în forţă a persoanelor în sutane redacţia ziarului „TIMPUL de dimineaţă” a primit două scrisori ultimative din partea organizaţiei religioase AOM „Fericita Maică Matrona” şi a angajatului Mitropoliei Moldovei, cetăţeanul Petru Musteaţă. În aceste scrisori, persoanele nominalizate au ameninţat repetat redacţia că „pentru credinţă s-a vărsat sânge”.

Amintim că Mitropolia Moldovei este biserica favorizată de către stat în Republica Moldova. Aceasta a fost singura Mitropolie recunoscută oficial până la obligarea statului de către CEDO să recunoască şi Mitropolia Basarabiei. Tot Mitropolia Moldovei, de rând cu Guvernul, a fost responsabilă de intimidarea şi violentarea enoriaşilor Mitropoliei Basarabiei, fapt recunoscut în hotărârea CEDO nr. 45701/99.

Şi în prezent aceasta Mitropolie este protejată de către stat. Mitropolitul acestei Mitropolii deţine paşaport diplomatic, eliberat de Ministerul de Externe, circulă cu o maşină înzestrată cu numere speciale, îl însoţeşte pe Preşedintele RM în delegaţii oficiale, participă la tot genul de ceremonii oficiale etc. Patriarhul Rusiei Aleksii al II-lea a fost decorat cu cea mai înaltă distincţie a statului moldovenesc, „Ordinul Republicii”, iar Preşedintele RM a declarat, pe data de 13 noiembrie 2005, în timpul vizitei Patriarhului rus Aleksii în Republica Moldova, că la noi în ţară există o singură Mitropolie - cea a Moldovei.

Prin urmare, chiar dacă potrivit Constituţiei, statul nostru este unul laic, în fapt, nu există o disociere clară şi o separare dintre Stat şi Mitropolia Moldovei. Statul protejează interesele acestei Mitropolii şi vice-versa.

De asemenea, menţionăm că ouăle cu care a fost împroşcată redacţia ziarului „TIMPUL de dimineaţă” erau distribuite de către cetăţeana Ludmila Moraru, angajată a ziarului FLUX, publicaţie aparţinând PPCD, aliat al PCRM-ului la guvernare.

Văzându-se atacaţi, angajaţii ziarului „TIMPUL de dimineaţă” au apelat la poliţie, care a sosit aproximativ peste douăzeci de minute. Sosiţi la faţa locului, poliţiştii nu au întreprins nicio măsură pentru a împiedica acţiunile banditeşti împotriva redacţiei. Prin inacţiunile sale, poliţiştii nu au făcut altceva decât să asigure protecţie atacatorilor vreme de o oră şi jumătate, în timp ce aceştia vandalizau clădirea redacţiei şi ameninţau ziariştii. Atacul a luat sfârşit doar după ce un cetăţean îmbrăcat în haine de preot a ordonat atacatorilor: „Razoitisi!”

Adiţional, atragem atenţia asupra faptului că atacatorii au venit la TIMPUL însoţiţi de un corespondent al postului Radio Moldova, şi acesta controlat de guvern.

Concluzia noastră este că atacul, ameninţările, vandalizarea şi incendierea redacţiei ziarului „TIMPUL de dimineaţă” au fost îndreptate împotriva libertăţii de expresie a colectivului acestuia, fiind o metodă de intimidare.

Acest caz a fost „investigat” de către Procuratura sectorului Buiucani, care la data de 12.02.07 ne-a informat că, la 02.02.07, a fost adoptată o ordonanţă de a nu începe urmărirea penală. Potrivit scrisorii primite de la procuratură am înţeles că împotriva a patru persoane a fost intentată o procedură administrativă.

Considerăm ordonanţa de a nu porni urmărirea penală din 02.02.07 ca fiind ilegală, deoarece faptele comise de către persoanele care au atacat redacţia ziarului „TIMPUL de dimineaţă” au o clară calificare penală, după cum urmează:
1. Fapta de pătrunderea ilegală şi fără consimţământul proprietarului în sediul redacţiei şi refuzul de a părăsi clădirea la cerinţa proprietarului întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii de violarea de domiciliu, prevăzute de Art. 179 CP RM.

2. Fapta de distrugere intenţionată prin incendiere a unei părţi însemnate a arhivei ziarului „TIMPUL de dimineaţă” întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii de Distrugere intenţionată a bunurilor, prevăzută de Art. 197 CP RM.

3. Fapta unui grup însemnat de persoane de a dezorganiza activitatea normală a ziarului „TIMPUL de dimineaţă”, prin intermediul organizării unei dezordini în masă, cu violenţă şi batjocorirea persoanelor, pogromuri, distrugeri şi incendieri întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii de Dezordini în masă, prevăzută de Art. 285 CP RM.

4. Fapta atacatorilor de a pângări edificiul unde este amplasat ziarul „TIMPUL de dimineaţă” întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii de Vandalism, prevăzute de Art. 288 CP RM.

În plus, faptele atacatorilor constituie un act clar de intimidare a unui ziar de opoziţie pentru a-l impune să renunţe la retorica critică faţă de Guvern/Mitropolia Moldovei.

Infracţiunile enumerate mai sus au fost comise în formă de participaţie complexă. În calitate de instigatori au acţionat cetăţenii Larisa Burcă, Anatolie Cibric şi Petru Musteaţă – toţi angajaţi ai Mitropoliei Moldovei. Relaţia „speciala” dintre această Mitropolie şi Guvern, faptul că atacatorii au venit la sediul ziarului „TIMPUL de dimineaţă” însoţiţi de corespondentul de la postul de radio „Radio Moldova” şi de o jurnalistă de la ziarul pro-guvernamental FLUX, ridică o suspiciune rezonabilă că acest atac a avut drept scop intimidarea ziariştilor de la „TIMPUL de dimineaţă” în vederea limitării libertăţii lor de expresie.

În aceste condiţii, era de datoria Procuraturii să investigheze toate aspectele acestui caz, şi de a nu se limita la pornirea formală a patru proceduri administrative împotriva unor persoane care au avut doar rolul de executor în acest caz. Înainte de toate, Procuratura urma să investigheze dacă atacul a urmărit scopul limitării libertăţii de exprimare a ziarului.

Potrivit Articolului 2 CP, legea penală apără împotriva infracţiunilor persoanele, drepturile şi libertăţile acestora. Dreptul la liberă exprimare a ziarului „TIMPUL de dimineaţă” este garantat de art. 34 din Constituţia Republicii Moldova, precum şi de art. 10 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.

Dreptul la libera exprimare este unul dintre drepturile fundamentale într-o societate democratică şi unul dintre pilonii de bază ai acesteia. Articolul 10 din Convenţia Europeană pune în sarcina statului nu doar obligaţia de a nu comite ingerinţe ilegale şi disproporţionate în dreptul persoanelor fizice şi juridice la libera exprimare, ci şi obligaţia pozitivă de a crea condiţii normale de exercitare a acestui drept. Din aceste obligaţii pozitive face parte şi îndatorirea statului ca, atunci când libertatea de expresie a fost îngrădita în vreun fel ilegal de către oricine ar fi, acesta (statul), prin organele sale competente, să dispună efectuarea unei investigaţii efective în vederea descoperirii şi sancţionării persoanelor vinovate.

În acest caz considerăm că, pe lângă aspectele penale/administrative ale faptelor antisociale comise de către atacatorii ziarului „TIMPUL de dimineaţă”, o investigaţie efectivă ar presupune, printre altele, elemente precum examinarea impactului pe care l-a avut atacul din 15 ianuarie asupra dreptului ziariştilor de la „TIMPUL de dimineaţă” la libertatea de exprimare, descoperirea adevăraţilor organizatori ai atacului, descoperirea scopului real al organizatorilor, sancţionarea făptaşilor cu pedepse reale prevăzute de Codul Penal şi nu cu sancţiuni simbolice prevăzute de Codul cu privire la Contravenţiile administrative.

PORNIND DE LA CELE EXPUSE MAI SUS, SOLICITĂM ANULAREA ORDONANŢEI DE A NU PORNI URMĂRIREA PENALĂ DIN 02.02.07 ŞI PORNIREA URMĂRII PENALE ÎMPOTRIVA INFRACTORILOR.

Ziarul „TIMPUL de dimineaţă” este un ziar de opoziţie care în nenumărate rânduri a publicat articole critice la adresa guvernării. În urma articolelor sale, acesta a fost supus unor numeroase presiuni din partea autoritarilor de stat, care s-au manifestat prin zeci de dosare intentate de autorităţile comuniste, blocarea conturilor redacţiei şi au culminat cu tentativa de asasinare a ziaristei Alina Anghel. Menţionam că, pana în luna iulie 2004, echipa redacţională a activat în cadrul ziarului „TIMPUL info-magazin”, care a fost nevoit sa se închidă ca urmare a criticilor aduse guvernului, legate de o tranzacţie intransparentă şi dubioasă cu compania „DAAC-Hermes”. În prezent, acel caz se află pe rolul CEDO şi de curând a fost comunicat guvernului.

Amintim că faptul limitării libertăţii de exprimare în Republica Moldova este dovedit prin numeroase rapoarte ale unor organizaţii internaţionale precum OSCE, Consiliul Europei, sau organizaţii internaţionale neguvernamentale precum Freedom House, Article XIX.

23 februarie 2007

Un articol de: Constantin Tănase
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 23 Octombrie 2017, ora: 18:02

Câți bani a pierdut Starnet din cauza incendiului izbucnit duminică?

Câți bani a pierdut Starnet din cauza incendiului izbucnit duminică? Din editia print

Reprezentanții companiei Starnet au pierdut circa 7 milioane de lei în urma incendiului izbucnit în data de 22 octombrie la unul din cele două noduri principale de distribuție a internetului pentru clienții din toată Republica Moldova. Totodată, aceștia anunță că facturile...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 23 Octombrie 2017, ora: 16:55

Ce a făcut Prinţul Charles la o oră după ce s-a născut Prinţul Harry

Ce a făcut Prinţul Charles la o oră după ce s-a născut Prinţul Harry

Acum, îşi iubeşte băieţii în egală măsură şi se bucură atunci când are ocazia să stea în prezenţa lor. Totuşi, situaţia nu a fost aşa încă de la naşterea lor. Într-un documentar prezentat de ”National Geographic”, Prinţesa Diana a...

( ) Citeşte tot articolul


Editorial 23 Octombrie 2017, de Răzvan Munteanu

Politica Rusiei de susținere a separatismului global: o armă cu 2 fețe

În ultimii ani, despre Federația Rusă s-a vehiculat în presa internațională ca despre cel mai mare susținător al mișcărilor secesioniste din Europa și nu numai.

() Citeşte tot articolul

Editorial 21 Octombrie 2017, de Moni Stănilă

Credință fără învățătură?

Un om credincios poate atinge sfințenia independent de nivelul de școlarizare sau numărul de cărți citite. Rugăciunea e școala lui.

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Octombrie 2017, de Pavel Păduraru

Jurnalul Morții sau Ultimul Editorial

Pe când eram student, cred că am fost la sute de lansări de carte la Uniunea Scriitorilor și pe la fel de fel de biblioteci. O făceam din două motive, care se cam ceartă între ele, dar n-am ce să le fac - e treaba lor.  

() Citeşte tot articolul

Editorial 19 Octombrie 2017, de Constantin Tănase

„Centristul” Diacov, separatismul rusesc și unionismul românesc

…Când se face referire la replica lui Iisus, dată lui Pilat, se citează, de obicei, doar prima parte („Să dăm Cezarului ce-i al Cezarului”). Să nu uităm, însă, și de partea a doua: „și lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu”. Fără aceasta, prima parte își...

() Citeşte tot articolul

Editorial 19 Octombrie 2017, de Moni Stănilă

Să ne mai distrăm un pic cu socialiștii

Știți, cred, cu toții telefoanele de jucărie pe care le primesc copiii și cum, bucuroși, fac ture prin casă bolborosind cu forță în aceste jucării.

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Octombrie 2017, de Octavian Țâcu

Expedițiile Memoriei (V): Românii/moldovenii dintre Krasnoiarsk și Irkutsk

Potrivit recensământului federal din 2002, în Rusia locuiau 172 330 moldoveni, dintre care 98 097 bărbați și 74 233 femei.

() Citeşte tot articolul

Atitudini 22 Septembrie 2017, de Marin Basarab

De ce nu se fac filme documentare în Moldova?

În Republica Moldova nu se face film documentar.

() Citeşte tot articolul


 

 



Cele mai citite articole Timpul.md