Actualitate

RISE: Beneficiarii de milioane ai promisiunilor electorale

Marian Lupu, Silvia Radu, Inna Popenco și Iurie Leancă sunt cei patru candidați la fotoliul de președinte al Republicii Moldova, care, împreună, au virat în conturile trustului General Media Group Corp., aproape 11 milioane de lei. Trustul este controlat de viceprim-președintele PDM Vladimir Plahotniuc și deține Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3. Banii au ajuns în trustul lui Plahotniuc în doar două săptămâni, potrivit primelor rapoarte financiare depuse de candidați la Comisia Electorală Centrală.

Milioanele lui Lupu în conturile televiziunilor lui Plahotniuc

Campania lui Marian Lupu, candidatul Partidului Democrat din Moldova, este de departe cea mai costisitoare, conform acelorași rapoarte. În primele două săptămâni de campanie, democrații au cheltuit pentru promovarea candidatului Lupu peste 15 milioane de lei. Din această sumă, peste 12 milioane de lei au fost cheltuiți pentru plasarea spoturilor electorale la TV.

Astfel, 7,6 milioane de lei (reprezentând 60% din banii destinați pentru promovarea candidatului democrat pe micile ecrane) au fost virați în conturile trustului General Media Group Corp. Iar aproape 200.000 lei au fost transferați pentru publicitatea la radio Maestro FM, Publika FM și Muz FM care aparțin lui Plahotniuc, prin intermediul firmei Radio Media Group INC SRL.

Peste 1 milion de lei i-a costat pe democrați publicitatea la NTV Moldova, post deținut de Exclusiv Media SRL, firma deputatului socialist Corneliu Furculiță.

O sumă importantă, de peste 600.000 lei, au ajuns și la TV-Comunicații Grup SRL (RTR Moldova). Compania are printre fondatori o asocieație necomercială de media din Federația Rusă – Rosmediacom (НП РОСМЕДИАКОМ – denumire originală). Asociația are printre fondatori cea mai mare bancă rusescă Sberbank și Vnesheconombank, dar și compania rusă de stat de radio și televiziune (VGTRK). Detalii, AICI

De asemenea, democrații au transferat peste jumătate de milion de lei în conturile ÎCS Pro Digital SRL, care deține postul Pro TV. Compania cu capital străin este deținută de firma olandeză CME Media Enterprises B.V. Detalii, AICI

Radu, Leancă și Popenco – în topul cheltuielilor de publicitate

Candidatul independent Silvia Radu a cheltuit aproape toți banii raportați la CEC pentru publicitate TV. Și ea a folosit o mare parte din fondurile electorale – 1,1 milioane lei – pentru a se promova prin intermediul televiziunilor democratului Vladimir Plahotniuc. Alți peste 300.000 de lei i-a cheltuit pe publicitatea la Pro TV. Asta, în condițiile în care bugetul de publicitate TV al candidatei Radu a fost de 1,5 milioane de lei.

Un alt candidat generos cu presa controlată de Plahotniuc este Iurie Leancă, liderul Partidului Popular European. Acesta a cheltuit aproape 2 milioane de lei pentru a-și face publicitate la televiziunile și radiourile mogulului media. Suma constituie 2/3 din bugetul total alocat pentru două săptămâni de campanie a candidatului Leancă.

Inna Popenco, candidata de la Orhei a cărei campania a fost finanțată de firmele primarului Ilan Șor, a cheltuit pentru publicitate TV peste jumătate de milion de lei. Din această sumă, aproape 80.000 lei au fost cheltuiți pentru promovare la televiziunile aceluiași Plahotniuc. Restul banilor au fost folosiți pentru a achita plasarea spoturilor la televiziunea publică Moldova 1, RTR Moldova, Pro TV etc. Totuși, cei mai mulți bani – aproape 800.000 de lei – au fost alocați de Inna Popenco publicității stradale. 

Continuarea  găsiți aici.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *