Cultură

Târgul de artă contemporană de la Basel pune accentul pe operele cu mesaj politic

Chiar dacă târgul de artă contemporană are în primul rând menirea de a pune în relație galeriile de artă cele mai prestigioase cu clienții lor, acest eveniment atrage tot mai mult în fiecare an un public vast care poate veni să admire marile semnături de pe scena artistică.

Aproape 100.000 de vizitatori vin de obicei la acest târg din orașul elvețian Basel, de pe malurile Rinului, care pentru cea de a 48-a ediție reunește până duminică 291 de galerii care reprezintă peste 4.000 de artiști.

"Este una dintre cele mai bune săptămâni în Elveția", și-a exprimat entuziasmul Bernard Hofstetter, un artist aflat pe aleile salonului într-o zi rezervată invitaților de marcă ce pot veni să descopere lucrările și să le cumpere în avanpremieră.

În secțiunea târgului așa-numită "Unlimited", unde sunt vândute piese destinate muzeelor și marilor colecții private, sunt prezentate în acest an numeroase opere angajate, lucrările reținute fiind în parte selecționate toamna trecută, în plină campanie electorală pentru alegerile prezidențiale din SUA.

"Există în consecință nu numai numeroase proiecte care au o conotație politică în legătură cu situația de astăzi, ci și câteva care par în mod special pertinente, chiar dacă ele au fost create în urmă cu 10, 20 sau 30 de ani", a declarat Marc Spiegeler, director al târgului, pentru AFP.

De exemplu, artistul texan Donald Moffet prezintă la târg o instalație sonoră numită "Impeach" (Destituie — n.r.), creată în 2006.

La rândul ei, artista americană Barbara Kruger abordează tema xenofobiei cu un afiș gigantic cu un mesaj care incită la ură, scris cu litere albe pe fond roșu, și care începe cu propoziția "Poporul nostru este mai bun decât poporul vostru".

Sue Williamson, o artistă sud-africană a cărei carieră este strâns legată de lupta împotriva apartheid-ului, explorează tema comerțului cu sclavi și a migranților prin intermediul unei instalații articulate în jurul unor plase de pescuit pe care sunt suspendate sticle.

În fiecare dintre aceste sticle se află numele unui sclav îmbarcat forțat pe o navă spre America sau Caraibe, însoțit de alte informații descoperite în arhive, precum înălțimea, țara de origine, numele proprietarului și prețul.

Opera se dorește a fi o reflecție asupra colonialismului, făcându-se în același timp ecoul problemei "milioanelor de persoane venite din țări instabile din punct de vedere politic, disperate din punct de vedere politic", care sunt forțate astăzi să plece în căutarea unei vieți mai bune, a explicat artista pentru AFP.

"Asta contrastează cu acest grup de oameni, acest enorm grup de milioane de persoane care au fost răpite pentru a lucra în cele două Americi, pe plantațiile de zahăr sau de cafea", a mai spus artista.

Artistul indian Subodh Gupta abordează subiectul creșterii intoleranței, invitându-i pe vizitatori să-și lase deoparte divergențele împărțind o masă într-un restaurant efemer asamblat cu ajutorul unor ustensile de bucătărie din aluminiu pentru a gusta un fel de mâncare preparat la fața locului de artist și de echipa lui.

Toată săptămâna, orașul Basel vibrează pe ritmul artei, între tururile organizate în împrejurimile catedralei în jurul sculpturilor artistului chinez Ai Wei Wei, cocktailuri în galerii de artă locală sau expoziții, în special la celebra fundație Beyeler.

AGERPRES

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *