Astăzi 21 Septembrie 2017, Joi - Ultima actualizare la 20 Septembrie 2017
Abonamente

Actualitate 12 Septembrie 2017, ora 05:09    Din editia print

Trei atacuri la care TIMPUL a fost supus și a rezistat

Marime Font

a

 

 
 
Chişinău
Hânceşti
Tiraspol
Chişinău 40 Hânceşti 39 Tiraspol 39
 

Silviu Tănase, director TIMPUL: „Vom rezista încă 100 de ani!” 

În cei 16 ani de existență, redacția TIMPUL a fost supusă mai multor atacuri din partea unor persoane care, simțindu-se deranjate de materialele noastre, căutau să se răzbune pe căi mai puțin legitime sau chiar absurde. Din fericire, am reușit să ne menținem pe poziții de fiecare dată, pentru ca astăzi aceste cazuri să facă parte din istoria ziarului. Iar istoriei, bună sau rea, după cum spunea americanul David McCullough, nu i se întâmplă nimic rău dacă e transformată într-o poveste pe care cineva chiar vrea s-o citească. „Am rezistat 16 ani, vom rezista încă cel puțin 100 de ani”, consideră Silviu Tănase, directorul echipei noastre.

Alina Anghel, maltratată pentru o investigație

Cazul jurnalistei de investigație Alina Anghel este deja cunoscut în toată Europa. În 2004, ea a fost atacată în fața blocului în care locuia de către doi bărbați, care au lovit-o cu răngi. În consecință, Alina a suferit o comoţie cerebrală, o plagă craniană şi o fractură la antebraţul stâng.
Incidentul a avut loc după ce jurnalista a publicat mai multe materiale despre o tranzacţie cu automobile de lux „Skoda” dintre Cancelaria de Stat şi Compania „Daac-Hermes”, prin care ar fi fost deturnaţi bani publici, dar și despre un jeep de lux „Nisan XTerra” făcut cadou ministrului de Interne de către preşedintele „Daac-Hermes”, Vasile Kirtoka. Constantin Tănase declara atunci că atacul ar fi fost orchestrat de conducerea politică a ţării, începând cu preşedintele Voronin, care ar fi avut relaţii de prietenie cu Vasile Kirtoca şi cu ministrul de Interne, Gheorghe Papuc.
În acelaşi timp, compania „Daac-Hermes” a depus o cerere în judecată contra ziarului TIMPUL, solicitând despăgubiri materiale în sumă de două milioane de dolari. După ce a pierdut procesul la Curtea de Apel, riscând să dispară de pe piaţa media, ziarul şi-a întrerupt activitatea, schimbându-şi denumirea din „Timpul” în „Timpul de Dimineaţă”. Nereuşind să-şi facă dreptate în RM, redacţia a apelat la CtEDO. Pe 27 septembrie 2007, Curtea de la Strasbourg a dat câştig de cauză Alinei Anghel şi ziarului.

Redacţia, atacată cu ouă pentru un colaj



În dimineaţa zilei de 15 ianuarie 2007, un grup de preoţi şi enoriaşi au aruncat cu ouă în sediul redacţiei TIMPUL, au dat foc mai multor ziare şi au pătruns forţat în birourile reporterilor. Aceştia reprezentau Asociaţia religioasă „Sfânta Maică Matrona”, condusă de preotul Anatolie Cibric, şi îşi manifestau nemulţumirea faţă de publicarea unui colaj în care premierul de atunci, Vasile Tarlev, apăruse în veşminte de mitropolit. Poza lua în derâdere decizia Mitropolitului Vladimir care, cu o duminică înainte, îi permise primului ministru să se adreseze creştinilor de pe amvonul Catedralei „Naşterea Domnului”. Atacatorii s-au liniştit doar după intervenţia poliţiei. Menţionăm că, în acea perioadă, comuniştii profitau de biserică pentru a-şi lustrui imaginea în faţa electoratului, la fel cum astăzi procedează Igor Dodon şi socialiştii. Ulterior, în aprilie 2007, TIMPUL a depus o plângere la CEDO, invocând încălcarea dreptului la libera exprimare.

TIMPUL, falsificat în favoarea lui Igor Dodon

În cadrul campaniei electorale locale din 2011, când principalii favoriţi la funcţia de primar al Chişinăului erau Dorin Chirtoacă şi Igor Dodon, pe străzile Capitalei şi în lădiţele poştale ale chişinăuienilor au apărut gazete care imitau „Ziarul de Gardă” și „Timpul de Dimineaţă”. Clona ziarului nostru era întitulată „Timpul de Chişinău”. Publicaţiile contrafăcute aduceau critici dure edilului liberal al oraşului şi lui Victor Bodiu, candidatul la acelaşi fotoliu din partea PLDM. Potrivit căsuței tehnice a „Timpului de Chişinău”, foaia era editată de viceprimarul Nistor Grozavu, la acea oră primar în exercițiu. Acesta însă a respins orice legătură cu falsul mediatic.

În urma unei investigaţii efectuate de echipa noastră, am aflat că autorii clonelor au fost niște ideologi ucraineni, care erau angajați să organizeze o amplă campanie de susţinere a lui Igor Dodon, urmărind interese financiare în care acesta ar fi câştigat alegerile. Ei au fost invitaţi la Chişinău de către foşti politicieni dintr-un partid anticomunist dispărut, care au finanţat proiectul, dorindu-şi să preia controlul asupra unor întreprinderi municipale în cazul victoriei actualului președinte al țării la localele din 2011. Ucrainenii pregătiseră analize detaliate despre situaţia politică din RM, despre şansele PCRM la fiece secţie de votare, dar şi strategia campaniei electorale a lui Igor Dodon. Bunăoară, în portretul psihologic al candidatului comunist se nota că el arată excesiv de îndesat, că trebuie să renunţe la cămăşi roz cu cravate violete, să-şi retragă de pe blog fotografia în cămaşă naţională, să nu mai propage moldovenismul primitiv etc. I se recomanda să profite de firea impulsivă a lui Chirtoacă pentru a-și crea o imagine de bun familist. În unele materiale, Dodon nu era numit pe nume, ci „candidatul nostru”. Printre planurile strategice ale ucrainenilor era şi răspândirea ideii că Dorin Chirtoacă este omul lui Vlad Plahotniuc.

Grupul de ucraineni, format din cel puțin șase persoane, a intrat în RM prin regiunea transnistreană, fiind condus de Iaroslav Koţiuba şi Oleg Havici. Primul era jurnalist la publicaţia rusească „Segodnea”, iar celălalt face politică în Ucraina. Havici este autorul unui şir de articole scandaloase şi portavoce a ideii de separare a ţării vecine în două state: Ucraina de Vest, care să revină la monarhie şi să se apropie de Europa, şi Marea Ucraină, care să rămână sub ruşi. El a lucrat în RM și în 2005, în calitate de tehnolog politic pentru Blocul „Moldova Democrată”, fiind atunci expulzat din țară de către Vladimir Voronin.

Pe 13 mai 2011, Koțiuba și Havici au fost arestați în cadrul dosarului privind clonarea celor două ziare. Mai târziu, ei au fost transferați în arest la domiciliu și au fugit în Ucraina. Potrivit procurorilor moldoveni, cei doi au fost anunţaţi în căutare internaţională. 

Autorul clonelor „TIMPUL” și „ZdG” a fost arestat pentru separatism în Ucraina

Unul dintre autorii clonelor „TIMPUL” și „ZdG”, analistul politic ucrainean Oleg Havici a fost arestat la Cernăuţi în martie 2017, înainte de a organiza o masă rotundă cu genericul: „Apărarea drepturilor minorităților naționale din Ucraina în contextul integrării europene”. Poliția a intervenit la cererea unor activiști civici din acest oraș, care au încercat să-l rețină cu forța pe Havici, acuzându-l de separatism, colaborare cu politicienii ruși și destrămarea Ucrainei.

Incidentul a avut loc în curtea hotelului „Bucovina” din localitate, în prezența participanților la „masa rotundă”, autorităților locale, reprezentanților OSCE, jurnaliștilor și invitaților străini, notează portalul de ştiri din Cernăuţi „BucPress”.

Timpul.md

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 20 Septembrie 2017, ora: 13:11

Câștigă o invitație la Ethno Jazz Festival 2017

Câștigă o invitație la Ethno Jazz Festival 2017

Timpul.md oferă invitații gratis la Ethno Jazz Festival 2017. Tot ce trebuie să faci e să intri pe pagina de facebook a TIMPULui și să urmezi pașii indicați în descrierea imaginii.

Citeşte tot articolul

Actualitate 20 Septembrie 2017, ora: 09:16

ÎNCOTRO? Armata Națională are de 3 ori mai puțin echipament decât Armata a XIV-a dislocată ilegal în stânga Nistrului

ÎNCOTRO? Armata Națională are de 3 ori mai puțin echipament decât Armata a XIV-a dislocată ilegal în stânga Nistrului

Bugetul Armatei Naţionale de-a lungul timpului a fost modest, situându-se între 0,3 si 0,5% din PIB. În plus, contingentul angajat al Armatei, care ar dispune de un efectiv de puțin peste 11000 unităţi de personal, inclusiv şi cel tehnic, este subfinanțat, iar echiparea...

( ) Citeşte tot articolul


Editorial 20 Septembrie 2017, de Constantin Tănase

…Peste patria-nspumată (Eseu post-modernist)

…Peste patria-nspumată Vestitorul de furtună duhul răzvrătirii cântă; satele din R. Moldova fac folclor apocaliptic despre zâne preafrumoase care pleacă-n istanbuluri pe dolari să-și vândă trupul; moși cu albe-dalbe plete exorcism comit în public, invocând lupta de...

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2017, de Irina Tabaranu

Ajutați-o pe Moldova 1 să-și îndeplinească obligațiile...

Protestul de duminică a avut un traseu mai neobișnuit. Dacă până acum erau pichetate doar sediile unor partide sau unele instituții de stat, de data aceasta PAS și PPDA au hotărât să meargă și la sediul postului public Moldova1, televiziunea „poporului”.

() Citeşte tot articolul

Editorial 19 Septembrie 2017, de Moni Stănilă

Ethno Jazz festival

Aflat deja la cea de a XVI-a ediție, Ethno Jazz Festival a ajuns să fie unul dintre cele mai importante evenimente muzicale din Moldova. Ediția actuală va aduce pe scenă participanți din Franţa, Germania,

() Citeşte tot articolul

Constantin Tănase 19 Septembrie 2017, de Constantin Tănase

Imposibilul Filat și tejghetarii de opinii

Fenomenul „jurnalismului plătit” există; într-un capitalism sălbatic în care valoarea supremă este banul, unde totul se vinde și se cumpără, nu poate să nu existe și un comerț cu opinii.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 18 Septembrie 2017, de Octavian Țâcu

Reconcilierea unirilor

Duminica trecută am fost invitat la Congresul al II-lea al Partidului Acțiune și Solidaritate.

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Septembrie 2017, de Moni Stănilă

Se poate trăi și din romantism

După cum deputații PLDM au elaborat un proiect de lege privind modificarea art. 13 din Constituție pentru înlocuirea sintagmei „limba moldovenească, funcționând pe baza grafiei latine” cu sintagma „limba română” și fac apel către toate fracțiunile din legislativ să...

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Septembrie 2017, de Dan Nicu

Dorin Chirtoacă, pe nedrept, la stâlpul infamiei

Primarul Chişinăului este supus de câteva luni unei campanii de denigrare fără precedent în Republica Moldova.

() Citeşte tot articolul

Editorial 16 Septembrie 2017, de Răzvan Munteanu

Rusia pregătește ocuparea militară a Belarusului

Exercițiile militare Zapad-2017, realizate de către Federația Rusă împreună cu Belarus, și cunoscute ca cele mai ample manevre de acest tip realizate de Moscova după sfârșitul războiului rece au fost și sunt amplu dezbătute în presa occidentală.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 15 Septembrie 2017, de Constantin Tănase

Codul Educației, Lupu și treuca puterii

…Nu m-aș mira deloc dacă aș afla că în fruntea unei școli din Moldova e director unul care a fost numit în funcție încă în timpul lui Brejnev sau și mai și – că acesta are acasă Biblia cu autograf de la Autor.  

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 15 Septembrie 2017, de Pavel Păduraru

Cum ar trebui să protestăm

Consiliul Marii Adunării Naţionale a invitat cetăţenii să iasă în această duminică la un protest de amploare în faţa Parlamentului, pentru a-şi manifesta dezaprobarea faţă de acţiunile actualei guvernări şi pentru a sensibiliza instituţiile internaţionale asupra stării de fapt a...

() Citeşte tot articolul

Bună Dimineața 14 Septembrie 2017, de Ana Gabor

Roșu socialisto-dodonist

Îmi pare rău de culoarea roșie a trandafirilor, dar și a altor flori. Despre maci nu spun nimic: roșul lor în câmp e o poveste, dar pare-mi-se că socialiștii lui Dodon au gustat din macul roșu după ce i-au căzut petalele...  

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 1 Septembrie 2017, de Marin Basarab

Violul este ok

„Violul este ok”, vorbeau sătenii pe la margini de drumuri și prin baruri, și oricum destrăbălata ceea umbla toată ziua beată cu țâțele la vedere, a căutat-o. Iar cei 4 băieți îs gospodari dom-le, muncitori, ce vină au ei că le-a apărut asta în cale?

() Citeşte tot articolul