(Im)Posibila educație: Semne

publicat în Cultură pe 19 Noiembrie 2012, 06:58

Într-un oraș cu universitate din statul Ohio, SUA, în timp ce mama sa achita la casa unui supermarket cumpărăturile, o fetiță de 3,5 ani a scos din gentuța sa o carte, cu poza autorului pe coperta a IV-a, și le spunea cu mândrie oamenilor care-și așteptau rândul la casă că această carte a fost scrisă de bunelul ei.

Americanii au zâmbit cu bonomie sinceră. Pe mine însă, cel care și-a dedicat întreaga viață formării cititorului de literatură și pe care „zeii” de deasupra învățământului moldav „l-au răsplătit” pentru aceasta cu concedierea, faptul m-a înduioșat până la lacrimi.

***
Un mit al anticilor povestește că Hercule, fiul semizeu al lui Zeus, a fost supus de soția acestuia Hera (pentru a răzbuna infidelitatea soțului) la douăsprezece încercări, ultima fiind curățarea grajdurilor lui Augias, care se vede că-și petrecea timpul mai mult în adunările de partid sau pălăvrăgind cu alți netrebnici ca el, încât a lăsat să i se umple grajdurile cu atâta gunoi că nu mai încăpeau nici bietele vite. Hercule, pentru a isprăvi, n-a cerut lui Zeus modificarea legislației cu privire la grajduri, nici fonduri suplimentare, nici tehnică modernă performantă, precum iMac-uri, MacBook-uri sau iPhone 5, ci, folosindu-și gândirea critică, precum ar zice azi un metodist prosper despre istețime, a săpat de la cele două râuri din preajmă câte un canal, orientând cursul apei prin grajduri și scoțând astfel gunoiul în câmp, pentru fertilizare.

Despre „gunoaiele” din învățământ, unele chiar produse intenționat, precum „subcompetențele”, curriculumul fără obiective, standardele de conținut și (proasta) optimizare a sistemului de învățământ, precum și despre atitudinea (lipsă) a „zeilor” și „semizeilor” noștri față de învățământ, presupun că noul ministru al Educației nici nu bănuia. Cu toate acestea, în mai puțin de o sută de zile, cât i se acordă tradițional de democrația modernă unui ministru pentru a-și elabora un plan de acțiuni de redresare a situației în domeniul gestionat, a identificat principalele probleme ale învățământului: ameliorarea sistemului de pregătire a cadrelor didactice, instituirea unui sistem robust de evaluare, revizuirea standardelor şi a curriculumului (TIMPUL, 22.10.12). Pentru soluționarea ultimei probleme, dna ministru propune ajustarea curriculumului în baza analizei rezultatelor elevilor moldoveni la evaluările internaţionale. Poate nu doar în baza celor mai buni elevi, zicem noi, ci a tuturor elevilor noștri. Dar soluția răspunde perfect conceptului centrării acțiunii educative pe persoana celui educat. Iar educatul, se știe, este un om concret, care trăiește într-o familie concretă de moldoveni, unii plecați peste hotare; un educat ce învață într-o școală, ai cărei cei mai buni dascăli au mers și ei „să dacizeze Roma”. Deși n-are un doctorat și în pedagogie, precum cei de au elaborat Concepţia modernizării sistemului de învăţământ ¬- un text 100% european și 0% național (căci vrea să „europenizeze” învățământul, dar fără elevi), dna ministru Maia Sandu avansează un concept de gospodărire a învățământului centrat anume pe elevii moldoveni.

Astfel a readus politicile educaționale în cadrul concepției național-europene de reformare a învățământului!
Or, o problemă marcată corect e pe jumătate rezolvată.

***
Fetița cu cartea se numește Ruxanda, iar cartea, la fel ca și rubrica, (Im)Posibila educație.

(Se găsește la librăriile Litera din str. Petru Rareş 39/1 şi str. Puşkin 22).