Actualitate

Protejat de Voronin, Miron Gagauz a furat pensionarii si propriii angajati

• In numai sase luni ale anului 2008, Intreprinderea de Stat „Calea Ferata a Moldovei” (CFM) a prejudiciat statul cu 5 mln. 719 mii 500 de lei, in urma unor tranzactii dubioase cu un sir de firme-fantoma, unele dintre care erau implicate si in mafia carnii. • Angajatii CFM afirma ca administratia intreprinderii nu le plateste cate 50-60 de ore muncite pe luna, iar in campania electorala erau amenintati ca nu-si vor vedea banii, daca nu vor ramane la putere comunistii. • Ministrul Transporturilor si Infrastructurii Drumurilor, Anatol Salaru, sustine ca CFM este „un monstru, un stat in stat” si promite reformarea totala a intreprinderii.

Relatii cu firme-fantoma, amenintari, santaj

In prima jumatate a anului 2008, CFM a adus pagube de peste cinci milioane de lei bugetului de stat, se arata intr-un act de control al Curtii de Conturi. Suma echivaleaza cu valoarea a 383 de pensii anuale. Controlul a stabilit ca o parte din furnizorii CFM sunt intreprinderi care nu importa si nici nu produc valori materiale si servicii, dar sunt fondate ca intermediari in relatiile cu firmele-fantoma, pentru stergerea urmelor, in scopul spalarilor de bani. Desi datele din actul de control sunt bine documentate, in raportul Curtii de Conturi, publicat ulterior in „Monitorul Oficial”, despre CFM nici nu se pomenea. Si nu e de mirare, mai ales pentru cei care stiu despre relatiile de amicitie dintre Vladimir Voronin si directorul general al intreprinderii, Miron Gagauz.

Anterior, am primit la redactie numeroase apeluri de la angajatii CFM, care ne implorau sa-i ajutam sa curme dictatura instaurata de catre Gagauz si acolitii sai. Din octombrie 2008 si pana in prezent, sustin muncitorii, ei sunt impusi lunar sa scrie cereri (neaparat in limba rusa) prin care solicita sa le fie reduse orele de lucru. Astfel, sunt nevoiti sa lucreze cate 160-170 de ore pe luna, dar li se plateste pentru numai 110 ore. Ei se arata indignati si de faptul ca Gagauz declara in presa ca angajatii CFM au salarii de 300 USD, iar lefile abia de se apropie de o suta de dolari. „Intrebandu-l, pana la alegeri, pe un functionar al CFM cat timp ne vor retine banii, el ne-a spus ca Gagauz e in relatii foarte bune cu Voronin si ca situatia se va redresa numai daca vor birui comunistii”, mentioneaza muncitorii CFM.

Sefa garii da vina pe criza financiara

Solicitata de noi, Ludmila Guri, sefa Garii feroviare din Chisinau, ne-a spus ca cei care ni s-au adresat nu sunt singurii angajati ai CFM carora nu li se plateste integral pentru munca. Motivul, potrivit dnei Guri, e criza financiara. „Pentru a supravietui, tot colectivul lucram in asemenea conditii. Dar mai bine v-ati adresa lui Gagauz sau Bogoev, fiindca toate de acolo vin”. La randul lor, muncitorii afirma ca Guri are un venit lunar fabulos si „se poarta cu oamenii mai rau decat cu animalele”. Mai mult, ei ne-au spus ca si in timpul constructiei caii ferate de la Giurgiulesti, angajatilor CFM nu li se platea cate o zi sau doua lucrate pe luna. „Fereasca Dumnezeu sa le spui ceva sefilor sau sa te adresezi la contabilitate. Vei fi huiduit si amenintat cu cele mai „frumoase” cuvinte. Iti ramane sa taci si sa rabzi…”, sustin angajatii CFM. Ei se arata nedumeriti de faptul ca, desi guvernarea s-a schimbat, conducerea CFM a ramas in functii, in loc sa fie trasa la raspundere.

L-am cautat si pe Miron Gagauz. Secretara sa ne-a comunicat ca acesta este plecat intr-o deplasare de serviciu. Fiind intrebata cat de multumiti sunt lucratorii CFM de director, ea ne-a rugat sa nu-i punem intrebari provocatoare. Vicedirectorul CFM Vladimir Bogoev ne-a spus ca se afla intr-o sedinta, dupa care n-a mai raspuns apelurilor noastre.

Salaru promite reorganizarea CFM

La randul sau, ministrul Anatol Salaru a declarat pentru TIMPUL ca CFM va fi reorganizata. „Calea Ferata a Moldovei se va transforma in trei societati pe actiuni, care se vor ocupa cu infrastructura, calatorii si, respectiv, cu marfa. N-o sa mai fie CFM-ul comunist – un monstru, un stat in stat”. Intrebat de noi daca Gagauz va ramane in functie, Salaru ne-a raspuns: „Pana la aprobarea organigramei si a regulamentului ministerului, nu pot sa demit pe nimeni, chiar si cu toata dorinta mea de a o face”. Mentionam ca, in timpul guvernarii comuniste, Ministerul Transporturilor a fost inlocuit cu Agentia Transporturi. De aceea, pana la aprobarea regulamentului si organigramei noului minister, nimeni nu poate face remanieri de cadre in ramura transporturilor.

 

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *