Astăzi 25 Februarie 2018, Duminică - Ultima actualizare la ora 14:27
Abonamente

Actualitate 19 Octombrie 2017, ora 19:17

5 greșeli pe care le fac părinții, educând un copil „victimă”

Marime Font

a

 

 
 
Chişinău
Hânceşti
Tiraspol
Chişinău 40 Hânceşti 39 Tiraspol 39
 

1. Supunerea.
Părinții cer performanțe, pedepsesc pentru voința proprie, copilul învață să aprecieze opiniile altora, mai mult decât ale sale. Mamele anxioase iubesc supunerea, ele sunt preocupate ce vor gândi oamenii. De aceea şi copiii experimentează sentimentul de inferioritate și dependență de ceilalți.

Ce să faci?

Să ceri supunere doar acolo unde copilul nu poate singur. Învață copilul să înțeleagă şi să-și evalueze resursele și abilitățile sale. Pune-i întrebarea: “Poți face singur această sarcină?” Dacă poate, lasă-l să o facă, dacă nu poate și cere ajutorul, atunci îndeplinește condițiile tale.



2. Gestionarea sentimentelor.

“M-ai scos din fire cu crizele tale de isterie”, “Vezi, sunt supărată” – copiii care aud asemenea fraze se simt stăpânii emoțiilor, dar nu pe emoțiile lor, ci pe ale altor oameni. Modelul “celălalt îmi controlează sentimentele” funcționează și în cazul când copilul se simte rău, iar alții trebuie să-i corecteze dispoziția. Acest copil nu poate trece singur peste mânie, durere, tristețe, el caută vinovatul și așteaptă ca alții să-i rezolve problemele.

Ce să faci?

Fiecare răspunde pentru emoțiile sale. Acest lucru înseamnă că atunci când nu-ţi place dezordinea din camera copilului, poți spune ce simți, ce înseamnă pentru tine dezordinea. Trebuie să te calmezi şi să-i dai același exemplu copilului: sunt furioasă pe dezordinea care ai creat-o, nu pot sta în camera ta, mai bine merg să-mi fac treburile mele şi să mă calmez”.

3. Visul despre fericire

“Totul va fi bine în viaţa copilului meu”, “Voi face totul să fie fericit” – astfel de convingeri îi forțează pe părinți să protejeze copilul de dificultăți, iar copilul să fie un consumator al fericirii și serviciilor. Însă consumatorul oricum e nefericit, pentru că are dorințe multe şi alţii întotdeauna au ceva mai bun și mai scump.

Ce să faci?

Părinții să-şi îndeplinească obligațiunile: să ofere grijă şi atenție, să-i ofere copilului ocazia să spună ceea ce simte, să creadă în copil, să susţină iniţiativa. Copilul singur îşi va face viaţa fericită. Dacă vei reuşi să asculţi cu atenţie cele mai absurde, îndrăznețe și nebunești visuri ale copilului, fără a le aprecia, fără a te gândi cum să-l ajuți, înseamnă că educi un creator.

4. Dificultățile

“Nu pot să-i privesc lacrimile” “Va obosi, doar e mic” – deseori părinții nu le permit copiilor să treacă prin greutăți. Însă orice responsabilitate necesită eforturi, muncă, perseverenţă şi depășire de sine. Dacă părinții nu pot privi calm experiențele copiilor, atunci fiind adolescenți ei nu-și vor putea accepta dificultățile, preferând să nu facă nimic. În rezultat, se înrăutățesc rezultatele la studii, dispar abilitățile care au fost dobândite mai devreme.

Ce să faci?

Să iubești dificultățile. Să privești greșelile ca o experiență importantă, ca o oportunitate de dezvoltare. Lacrimile, furia, anxietatea sunt necesare pentru a înțelege semnificația anumitor evenimente din viață. Omul are emoții, sentimente și toate căile de a le trăi: lacrimi, râsete, țipete, mișcări bruște, tremur astfel încât să poată face față tuturor evenimentelor din viață. Când un copil are emoții puternice, trebuie să fii aproape și să-i permiți să vorbească. Să nu-i interzici să-şi exprime sentimentele.

5. Proiectele

“La ziua de naștere, va fi o surpriză”, “Îţi vom face reparație în cameră”, “Lasă, îţi pregătesc eu ghiozdanul” – astfel copilul nu are treburi și proiecte personale. Fără proiecte reale finalizate nu există senzația propriei puteri, unicități, nu există abilități de organizare, implementare și finalizare a evenimentului, necesitatea de a se evidenția.

Ce să faci?

Să-i permiți copilului să organizeze, să realizeze şi să finalizeze proiecte cum ar fi: să-şi pregătească singur ghiozdanul, ziua de naștere, ziua de odihnă, ordinea în cameră, reparația în cameră…Copilul trebuie să aibă propriile proiecte în familie, acolo unde îşi poate arăta autoritatea, individualitatea, curajul și unde poate obține propriul rezultat.

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 24 Februarie 2018, ora: 15:08

Obiectele mărunte ingerate de copii le pun viața într-un adevărat pericol

Obiectele mărunte ingerate de copii le pun viața într-un adevărat pericol Din editia print

Baterii, agrafe, piuneze, monede, piese de la jucării – aceste și alte obiecte mărunte pot deveni un adevărat pericol când sunt lăsate pe mâna unui copil de vârstă mică, care nu este supravegheat de un adult.

( ) Citeşte tot articolul


Editorial 21 Februarie 2018, de Moni Stănilă

Chișinău – o cauză pierdută

Ori de câte ori călătoresc undeva nu mă pot abține să nu compar situația altora cu cea de la noi. Mai ales acum că am călătorit în Ucraina, la Odesa. 

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Februarie 2018, de Moni Stănilă

Inițiere în dialog

Îmi amintesc deseori de profesorul meu de Noul Testament din primii ani de facultate. El ne cerea insistent să nu intrăm în polemici. Nici într-un caz cu cei care vor să ne demonstreze că ei au dreptate. 

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Februarie 2018, de Constantin Tănase

De ce Roșca atacă intelectualitatea

Scrisoare către învățătorii și profesorii din școli, licee, colegii și universități 

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Februarie 2018, de Dan Nicu

Comratul „la datorie” din nou împotriva unioniştilor

Găgăuzii ar trebui informați despre beneficiile unirii în limba lor și în cea rusă.

() Citeşte tot articolul

Editorial 19 Februarie 2018, de Moni Stănilă

Postul Mare

Începe din nou Postul Mare. O perioadă de bucurii duhovnicești, de timp pentru suflet, de slujbe minunate, de pocăință încununată de înviere.  

() Citeşte tot articolul

Actualitate 22 Decembrie 2017, de Marin Basarab

Domnule Jereghi, ne așteptam să turnați filme, nu să vă turnați colegii

„Noi îl mustrăm întotdeauna pe tovarășul Stalin, și da, cu siguranță o merită. Însă eu vreau să întreb – cine a scris 4 milioane de denunțuri?” (Serghei Dovlatov)

() Citeşte tot articolul

Editorial 18 Decembrie 2017, de Octavian Țâcu

Dosarul Centenarului (V): Sfatul Țării în polemica dintre Ioan Pelivan și Pavel Miliukov

Spuneam în articolul precedent dedicat problemei legitimității Sfatului Țării la Conferința de Pace de la Paris (1919), că unul din cei mai importanți și înflăcărați apărători ai intereselor Basarabiei a fost Ion Pelivan.  

() Citeşte tot articolul


 

 



Cele mai citite articole Timpul.md