Social

56% din consumatorii de presă sunt nemulţumiţi de iresponsabilitatea mass-mediei

Acestea sunt concluziile unui sondaj de opinie, realizat la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent.

Sondajul arată că 51% dintre respondenţi consideră că ar putea înţelege când un material din mass-media este manipulator sau propagandistic, în timp ce 47% se simt mai degrabă nepregătiţi să facă faţă acestui fenomen. Circa 3/4 dintre participanţii la sondaj au declarat că ştiu ce înseamnă manipulare, dar cifra scade proporţional cu înaintarea în vârstă a respondenţilor sau cu nivelul mai scăzut de educaţie.

Cercetarea arată că televiziunea rămâne sursa de informare dominantă în Republica Moldova, fiind şi principala sursă de manipulare. Pentru 46%, respectiv 44% dintre intervievaţi, dezbaterile politice televizate şi jurnalele de ştiri TV sunt două tipuri de programe în care pot fi găsite informaţii false în mare şi foarte mare măsură. Următorul în clasament se situează mediul online, care înregistrează, de asemenea, ponderi importante în privinţa percepţiei informaţiei false cu tematică socio-politică.

Modalitatea de manipulare, percepută ca fiind cel mai des utilizată de instituţiile media, este „selecţia subiectelor” care convin patronului instituţiei: 32% afirmă că asta are loc aproape întotdeauna şi alţi 37% – că aceasta se întâmplă deseori. Titlurile de senzaţie, „scoaterea din context”, utilizarea manipulatorie a opiniilor unui expert, „minciuna prin omisiune” sunt alte câteva tehnici de manipulare percepute de respondenţi.

Sondajul a fost realizat de Compania IMAS în perioada 27 ianuarie-1 februarie 2016 pe un eşantion de 826 de respondenţi, din 12 regiuni teritoriale.

Sursa: IPN

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *