Cultură

Alexandru Grecu: „Mă tem că apare o nouă generaţie de mancurţi”

– Stimate Alexandru Grecu, cum a trecut Festivalul Internaţional de Dramaturgie?
– A fost o ediţie superbă, de mare amploare, care s-a desfăşurat, în perioada 25-31 mai, pe tocmai şase scene teatrale ale Chişinăului – „Satiricus I. L. Caragiale”, „Mihai Eminescu”, „Ginta Latină”, „Licurici”, „Guguţă”, UNITEM, Casa Actorului.

– Care a fost specificul ediţiei din acest an?
– Ea se deosebeşte de prima ediţie prin faptul că, în afară de teatrele noastre, au participat patru teatre din România: Teatrul „M. Eminescu” din Botoşani, cu spectacolul „Ultimul Suţţo”, montat de Sandu Vasilache după piesa lui Dumitru Crudu; Ateneul „Tătăraşi” din Iaşi, cu spectacolul „În container”, de Constantin Cheianu; teatrul din Cluj-Napoca cu monospectacolul „Clovnii invizibili”, de Val Butnaru şi Teatrul „Tudor Vianu” din Giurgiu, cu „Tangoul de adio”, de acelaşi dramaturg. Invitat de onoare a fost Teatrul „Nottara” din Bucureşti, care a prezentat spectacolul „Piaţa Vladimir”, de Ludmila Razumovskaia, în regia lui Petru Hadârcă. În total, la festival au participat 11 teatre din R. Moldova şi România care au prezentat 17 spectacole.

– Cine a jurizat concursul?
– Preşedinte al juriului a fost dramaturgul Mircea M. Ionescu. Din juriu au mai făcut parte criticul de teatru din Iaşi Vasilica Oncioaia, regizorul şi actorul Petru Hadârcă, actriţa şi crainica Mariana Bahnaru şi dramaturgul Andrei Burac.

– Cum au fost împărţite premiile?
– Marele Premiu a fost împărţit între doi dramaturgi – Dumitru Crudu, pentru spectacolul „Ultimul Suţţo”, şi Val Butnaru, pentru spectacolele „Tangoul de adio” şi „Eu pentru cine votez?”.

– Cum reuşiţi să faceţi faţă celor două funcţii importante pe care le deţineţi?
– Nu mă plâng. Important e să vrei să lucrezi. Anul acesta a fost mai greu: am lansat două proiecte importante. Primul ţine de promovarea tinerilor regizori în vârstă de până la 35 de ani, iar cel de-al doilea a fost Concursul UNITEM de piese pentru dramaturgi de toate vârstele. La Gala Premiilor UNITEM, Marele Premiu i-a fost înmânat lui Constantin Cheianu, pentru „Ţara asta a uitat de noi”, în care spune adevărul despre războiul de pe Nistru. Este un spectacol foarte dur şi este prima piesă patriotică pe care am montat-o. Ea povesteşte despre eroismul celor care au luptat în războiul de pe Nistru. Cu el am deschis festivalul şi tot cu el vom deschide stagiunea de toamnă.

– Ce vă deranjează astăzi mai mult?
– Mă deranjează politizarea societăţii şi faptul că ne pierdem identitatea. Ceea ce se întâmplă acum în domeniile politic, social, economic şi, mai cu seamă, educaţional este un adevărat cataclism şi vom culege roadele peste două decenii. Din păcate, mă tem că apare o nouă generaţie de mancurţi. Aceasta a demonstrat-o recentul scrutin electoral, dar fenomenul se va reflecta şi mai mult în viitoarele alegeri.

– La ce lucraţi în prezent?
– Lucrez concomitent la două spectacole – o variantă nouă a spectacolului „Carmen” de P. Merimee şi „Angajare de clovn”, de M. Vişniec. Vă invit să le vedeţi la toamnă.

– Vă doresc succes!

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *