Astăzi 31 Martie 2020, Marţi - Ultima actualizare la ora 12:06
Abonamente

Actualitate 17 Septembrie 2019, ora 07:44

Alexandru Tănase: Reforma procuraturii și formula politizării perfecte

Marime Font

Guvernul a aprobat proiectul de lege pentru modificarea Legii Procuraturii. În cadrul ședinței de Guvern, Premierul Maia Sandu a declarat: „Guvernul a votat cel mai important proiect de lege pe Reforma Procuraturii. Este o decizie curajoasă, asumată de colegii mei din Guvern, care dă o șansă statului de drept în Moldova”.[1]

Chiar dacă a fost anunțată ca fiind o „reformă a procuraturii”, de fapt, proiectul este unul destul de sumar și vizează, în special, modificarea criteriilor și a procedurii de numire a procurorului general. Trebuie să spunem din start că reforma Procuraturii este cea mai dificilă reformă, pe care nici unul din guvernele moldovenești, de la independență încoace, nu a reușit să o efectueze. De altfel, aceasta nu este o situație pur moldovenească, ci un handicap specific și altor foste provincii sovietice, actualmente state independente, mai puțin statelor baltice.

Politicienii post-sovietici nu concep exercitarea puterii de stat fără utilizarea unui procuror controlabil, capabil să „îndosarieze” la comandă oponenții/concurenții politici și economici, creându-și astfel un avantaj neloial și ilegal în fond, în exercitarea puterii de stat. Elitele moldovenești nu constituie o excepție. Percepția distorsionată a rolului procuraturii într-un stat de drept este parte a „ADN-ului” elitelor politice post-independență moldovenești, fapt care a dezvoltat instituției procuraturii un reflex autoritar de loialitate și disponibilitate pentru abuz, indiferent de culoarea politică a puterii.

Loading...


Acest reflex autoritar de loialitate ia naștere încă în 1922, când Lenin a înființat procuratura sovietică, un organ totalitar de supraveghere generală a asigurării legalității în statul sovietic[2], unde legalitatea era înțeleasă în sensul dictaturii proletariatului,care în timp a evoluat în dictatura partidului, ce era asigurată prin dreptul procuraturii de a pătrunde în toate domeniile vieții publice și private a cetățenilor.

Sistemul sovietic nu recunoștea principiul separației puterilor în stat, implicit nici independența justiției. Prin urmare, justiția era controlată de procuratură, judecătorii validând indicațiile procurorilor și ale partidului. În sistemul sovietic, procuratura, alături de KGB, nu era doar un instrument represiv, ci instrumentul cheie în mâna partidului pentru exercitarea puterii de stat. Controlul asupra PG era văzut, în principal, din trei perspective: - protecția elitelor politice de urmărire penală; - anihilarea oponenților regimului; - controlul asupra proceselor economice.

După proclamarea independenței, au fost făcute anumite retușări, în principal prin renunțarea la competența procuraturii leniniste din 1922 de „supraveghere generală” a executării legilor. Cu toate acestea, matricea în care a fost plămădită procuratura Republicii Moldova a rămas a fi una de sorginte sovietică. Renunțarea la acel model nu a depins atât de mult de capacitatea parlamentelor de a vota noi legi ale procuraturii, ci, mai degrabă, de mentalitatea elitelor politice moldovenești de a accepta un alt rol, fundamental diferit de cel sovietic, al procuraturii ca atare.

Ca o concluzie generală despre toate eforturile de reformă a procuraturii poate servi titlul ultimului raport al Comisiei Internaționale a Juriștilor despre Moldova[3], care este întitulat „«Only an Empty Shell». The Undelivered Promise of an Independent Judiciary in Moldova”. O traducere adecvată în limba română a acestei sintagme ar fi „forme fără fond”.

Procuratura moldovenească a fost „reformată” odată în cincinal, în timp ce starea de lucruri, în fond, rămânea cam aceeași. Pentru a înțelege, din toate perspectivele, motivele eșecului tuturor guvernărilor din perioada de după proclamarea independenței de a reforma instituția procuraturii, este necesar să facem o mică, dar utilă, incursiune istorică.

Prima lege cu privire la procuratură a fost adoptată în 1992, peste 5 luni de zile de la proclamarea independenței[4]. La acel moment, în mod obiectiv, parlamentarii nu aveau cunoștințele necesare să adopte o lege care s-ar distanța foarte tare de modelul sovietic. Acela era modelul pe care politicienii de la acea vreme îl cunoșteau și pe acela l-au perpetuat. Noua lege păstra competența leninistă de „supraveghere generală a executării legilor de către organele administrației publice, persoanele juridice și fizice și asociațiile lor”, iar ierarhia procurorilor avea la bază principiul sovietic de „единоначалие”[5], ca unul din elementele fundamentale.

Între timp, Republica Moldova devine membru al Consiliului Europei, iar în 2000 Guvernul RM de la acea vreme adoptă HG nr. 662[6], prin care anunța decizia politică fermă de a urma un model mai mult sau mai puțin consacrat de organizare a procuraturii, acesta fiind modelul olandez. Premierul de la acea vreme[7] a cerut asistența externă, iar guvernul Olandei, prin intermediul PNUD, a acceptat să finanțeze un amplu proiect pentru reforma PG. Leadershipul în această comisie îl aveau experții olandezi și germani
- Egbert MYJER, Procuror General la Parchetul pe lângă Curtea de Apel din Amsterdam, profesor la disciplina drepturile omului la Universitatea din Amsterdam, Olanda;
- Peter TAK, profesor de teorie generală a dreptului, drept penal și procedură penală la Universitatea din Nijmegen, Olanda și
- Martin FINCKE, profesor de drept penal, procedură penală și drept est-european la Universitatea din Passau, Germania).

La 1 mai 2001, acest grup de lucru a predat întregul set de proiecte de legi (inclusiv cel de modificare a Constituției) Guvernului, care între timp se schimbase. Acel proiect presupunea trasnformarea procurorilor în magistrați și mai apoi crearea unui consiliu superior al magistraturii bicameral - camera judecătorilor și camera procurorilor.

În februarie 2001 fusese instaurată guvernarea comunistă, după care a urmat un puternic recul spre valorile și modelele sovietice, iar tot acest efort colosal a fost aruncat la coșul de gunoi. Astfel, parlamentul votează Legea nr. 118-XV din 14 martie 2003 și „reformează” Procuratura, „botoxând” puțin moștenirea sovietică, dar conservând așa-numita „единоначалие”, ca unul din elementele fundamentale.

În 2008, după mai multe presiuni externe și hotărâri ale CEDO, Parlamentul abrogă legea din 2003, adoptând Legea nr. 294-XVI din 25 decembrie 2008 cu privire la Procuratură, bifând în acest fel o nouă „reformare” a instituției. Diplomații din cadrul Reprezentanței Permanente a Republicii Moldova pe lângă Consiliul Europei pot să confirme ce eforturi uriașe erau depuse pentru a convinge Consiliul Europei să scoată Republica Moldova de sub monitorizare, toate aceste eforturi fiind în van, deoarece legea din 2008 în linii mari conserva principiile legii din 2003.

Următoarea „reformă” a fost cea din 2016[8]. În mod paradoxal, efectele acestei reforme sunt cele mai nocive și care vor fi cel mai greu de depășit, deoarece anumite mecanisme și garanții au fost ridicare la nivel constituțional, fără să se țină cont de multe criterii indispensabile obținerii scopului scontat.

Efectele reformei din 2016 nu pot fi înțelese plenar, dacă nu sunt analizate în contextul general al funcționării instituțiilor democratice la acel moment. Sistemele sunt formate din reguli și oameni. Schimbarea regulilor fără schimbarea oamenilor, la fel ca și schimbarea oamenilor fără schimbarea regulilor nu dă nici un rezultat. Din aceste considerente, chiar dacă această reformă era argumentată prin depolitizarea instituției (prin consolidarea rolului CSP), efectul a fost exact invers – instituția procuraturii a fost plasată (de altfel, rămâne a fi și astăzi) în „ghișeul unic al puterii de stat”, iar Consiliul Superior al Procurorilor, fiind ridicat la rang constituțional, a generat mai degrabă un efect de sindicalizare, decât să asigure independență procesuală a fiecărui procurorilor în parte.

În ciuda alifiilor europene cu care era unsă și a girului pe care această reformă l-a primit din partea societății civile și a Delegației UE de la Chișinău, după 2016 ne-am ales cu o putere nouă – una „procurorească”, care de iure este autonomă, dar de facto încă mai rămâne a fi situată deasupra puterii judecătorești, pe care o controlează prin instrumente mai mult sau mai puțin vizibile (de la presiuni discrete asupra judecătorilor până la utilizarea celebrului articolul 307 din Codul Penal).

Este necesar să remarc că la acea dată, i-am atenționat pe liderul ONG-ului care avea leadershipul promovării acelui proiect, pe Președintele Parlamentului și pe Șefului Delegației UE de la Chișinău, despre riscurile conservării stării de lucruri existente la acea vreme în procuratură și care vor fi consecințele de ridicare la nivel constituțional a anumitor garanții, în lipsa altor reforme. I-am recomandat Șeful Delegației UE de la Chișinău la acea dată, ca această reformă să fie efectuată în cu totul alt context politic, în care instituțiile democratice ar fi funcționat altfel decât funcționau în 2016. Deși toți (!) au fost de acord cu argumentele enunțate, fiecare și-a urmat propria agendă, iar astăzi am ajuns acolo unde am ajuns.

După cum spuneam mai sus, spre deosebire de alte domenii, în cazul reformei procuraturii sunt, în egală măsură, importante atât schimbările de legislație, cât și atitudinea celor care dețin puterea în stat față de valorile statului de drept, ca atare. Politicienii post-independență nu concep exercitarea puterii de stat fără un procuror general controlabil. Este suficient să remarcăm că, indiferent de legea pe care am avut-o și indiferent de cine s-a perindat la putere (comuniști, democrați, socialiști etc.), nici un procuror general nu și-a dus mandatul până la capăt. De fiecare dată când s-a schimbat puterea, primul lucru pe care l-au făcut guvernații a fost schimbarea Procurorului General și niciodată legislația nu a contat.

Controlul asupra Procurorului General nu ține doar de instrumentarea dosarelor politice la comandă, ci și de chestiuni de administrare curentă, departe de zona penală! La orice problemă existentă, de la scumpirea curentului electric la alegerea președintelui Curții Constituționale și la mirosul neplăcut din oraș, politicienii au un singur răspuns: „cerem procuraturii să se sesizeze”.

Ceea ce nu realizează politicienii este că „interesul deosebit” pentru controlul asupra procuraturii, de fapt nu a avut alt efect decât să corupă instituția ca atare, procurorii devenind tot mai „sensibili” la așteptările politicienilor. Salarii mari, pensii, sediu somptuos în centrul capitalei - toate astea sunt prețul pe care puterea îl plătește procuraturii pentru loialitate, iar răspunsul este potrivit așteptărilor. Este suficient să urmărim cum aceleași persoane, care „îndosariau” până în iunie la comanda fostei puteri, „îndosariază” astăzi la comanda actualei puteri, învrednicindu-se de laude că „în sfârșit, procurorii încep să-și facă treaba”!

În cadrul dezbaterii proiectului în guvern, Premierul Sandu a enunțat următorul gând: „Pentru reforma justiției calitatea umană și profesională a viitorului Procuror General e mai importantă decât orice politician".

Interesul puterii pentru un procuror general controlabil a determinat o percepție total distorsionată din partea politicienilor asupra reformei judiciare în ansamblu, aceasta reducând-se doar la justiția penală, care nu deține o cotă mai mare de 30% din totalul dosarelor! Câți politicieni ați văzut să se revolte că în cauzele civile cetățenii sunt mereu discriminați în raport cu statul sau că în contenciosul administrativ este practic imposibil să obții câștig de cauză împotriva statului?

Cu tot respectul față de eforturile pe care le face Premierul Sandu, dar punerea întregii reforme judiciare în dependență de „calitatea umană și profesională a viitorului Procuror General” nu face altceva decât să genereze așteptări toatl distorsionate ale societății de la procuratură - procuratura să intervină oriunde, oricând și să le rezolve pe toate. Într-un sistem democratic, Procurorul General nu-i Deus ex machina din tragediile antice grecești, iar procuratura nu-i nici «око государево», și nici Judecata de Apoi, care deține adevărul în ultima instanță. Contrar acestor reflexe autoritare ale politicienilor, uneori inconștiente, într-un stat de drept, procuratura nu este altceva decât principala instituție de urmărire penală, iar răspunderea penală nu este singura formă de răspundere, ci cea de ultim resort. Într-un stat de drept procurorul are cu totul alt rol: nu este acuzator ci magistrat care participă la înfăptuirea justiției.

Independența Procuraturii versus Independența procesuală a procurorilor de caz

De fiecare dată când se lansa ideea unei noi reforme a procuraturii, se argumenta cu necesitatea de a asigura depolitizarea (independența instituțională a procuraturii de zona politicului). În același timp, toate reformele au lăsat practic intactă subordonarea ierarhică de sorginte sovietică (единоначалие), care, de fapt, îi lipsește pe procurorii ordinari (procurorii de caz) de independența procesuală necesară în instrumentarea cauzelor penale.

Acesta, de fapt, este elementul cheie ce ar permite apropierea și integrarea procuraturii în puterea judecătorească. Fără independența procesuală, transformarea procurorilor în magistrați nu este posibilă. Doar având această independență procesuală, CSP-ul ar putea funcționa așa cum se așteaptă de la el. În caz contrar, CSP-ul va rămâne a fi instrumentul de la degetul mic al Procurorului General (respectiv, a celor care îl desemnează pe acesta). Subordonarea procesuală a procurorilor, de fapt, și este acea centură de transmisie care asigură controlul întregii PG de către zona politicului, pe cauze și soluții concrete. Privită mai larg, independența procesuală a procurorilor ar fi un element important de excludere a imixtiunii și controlului politic asupra procesului de înfăptuire a justiției.

Voi încerca să exemplific cum funcționează acest mecanism la modul practic, printr-o speță ordinară pe care am întânit-o practica de avocat:

Procuratura mun. Chișinău pornește o cauză penală. Prin decizia procurorului ierarhic superior, acest dosar este transferat la Procuratura Anticorupție. Decizia procurorului este contestată la judecătorul de instrucție, care decide că transferul cazului la Procuratura Anticorupție este legală. După aceasta, intervine Procurorului General printr-o ordonanță, prin care depășește un act judiciar emis de un judecător (!) și transferă din nou cauza la procuratura municipală.

Această speță demonstrează, cât se poate de clar, de câtă independență decizională beneficiază procurorii de caz și cum funcționează centura de transmisie de la Procurorul General la un procuror de rând. Cam la fel funcționează centura de transmise de la conducerea politică a statului la Procurorul General – care poate influența orice dosar, de la Giurgiulești la Naslavcea. Cam așa arată independența procuraturii față de politic.

„Independența instituțională” a procuraturii este o noțiune destul de ambiguă, pasibilă de umplut cu conținut foarte diferit. De altfel, nici Constituția nu vorbește despre independența procuraturii, ci despre autonomia acesteia în cadrul autorității judecătorești, iar articolul 1251 din Constituție vorbește despre independența și imparțialitatea procurorilor. „Conceptul” de „independență instituțională” a procuraturii a fost inventat în anii ‘90 de unul dintre fruntașii procuraturii generale de la acea vreme, care, de fapt, vedea Independența procuraturii prin matricea sovietică, ceea ce în timp a generat „sindicalizarea” și crearea unei „puteri procurorești”, nemaiîntâlnită în altă parte.

Așa deci, „independență procesuală a procurorului de caz” (care, de fapt, și este esența noțiunii de independență a procuraturii) a fost, pe neobservate, substituită cu „independența PG ca instituție”, ceea ce a transformat procuratura într-o instituție închisă și lipsită de un control public.

Este cazul să menționăm că proiectul de lege propus de Ministerul Justiției nu conține nici o prevedere ce ar viza consolidarea independenței procesuale a procurorilor, focusându-se exclusiv pe preluarea contorului asupra procedurii de desemnare a Procurorului General. Din aceste, dar și din alte considerente, am senzația că actuala putere vede procuratura generală la fel cum au văzut-o predecesorii lor - ca un atribut represiv al puterii politice, și mai puțin o parte a autorității judecătorești.

Politicienii vor să fie cei, care vor indica la televizor cu degetul asupra „vinovatului”, iar procurorul general „depolitizat abundent” prin filtrele Ministerului Justiției și numit prin decret prezidențial, va trebui „să-și facă datoria” și să caute cum să-l „îndosarieze” sau să nu-l „îndosarieze” pe acesta. În cazul în care vreun procuror de caz va dispune neînceperea urmăririi penale, pe motiv că nu sunt probe (sau va dispune urmărirea cui nu trebuie), nu va exista nici o problemă: legea permite procurorului general să-i ia dosarul și să-l dea unui alt procuror care va face ceea ce se așteaptă de la el.

Modificarea modalității de desemnare a Procurorului General

Înainte de a trece la acest subiect, este cazul să menționăm următorul detaliu: actuala putere se află într-o dificultate politică de a accepta numirea unui Procuror General selectat de CSP, care este emanația actualului corp de procurori, ce ani buni i-a „documentat”, le-a ascultat telefoanele și le-a făcut dosare la comandă, celor care azi dețin puterea de stat. Eu cred ca acest detaliu explică (dar nu justifică) promovarea cu atâta repeziciune a acestui proiect prin Guvern, chiar dacă încă nu știm cum au fost conciliate cele două propuneri (a Ministerului Justiției și a Președintelui Republicii).

Astfel, este greu de estimat care va fi finalitatea concursului declarat de CSP pentru selectarea candidaturii Procurorului General, oricât de legal ar fi. Nu este exclus ca acest subiect să fie acea buturugă mică, care să pună la grea încercare actuala coaliție de guvernământ. Un lucru însă este clar - rolul cheie în acest proces îl va juca Președintele Igor Dodon, care poate accepta rezultatele concursului derulat de CSP (bineînțeles, dacă CSP va propune o candidatură agreată de acesta).

La ora actuală, procedura de numire a Procurorului General este prevăzută de Articolul 125 alin. (1) din Constituție, care stipulează următoarele: Procurorul General este numit în funcție de către Președintele Republicii Moldova, la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor, pentru un mandat de 7 ani, care nu poate fi reînnoit. După cum vedem, nici o sintagmă din textul Art. 125 alin. (1) din Constituție nu deschide posibilitatea transferului polului decizional în procesul de numire a Procurorului General altor instituții, inclusiv Ministerului Justiției.

Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr. 3/2016 cu privire la Procuratură, adoptat de Guvern, prevede de facto instituirea unui mecanism politic, neprevăzut de Constituție, ce ar permite Ministrului Justiției să propună CSP candidații pentru funcția de Procuror General. Chiar dacă autorii au vorbit de „crearea unui filtru la nivelul MJ”, în realitate, este vorba de mutarea polului decizional în procesul de numire a Procurorului General la Guvern, iar CSP revenindu-i rolul de a alege din ceea ce propune Guvernul.

De fapt, proiectul intenționează să schimbe substanțial procedura de numire a Procurorului General și să instituie un model, care, de altfel, există în mai multe state europene. Potrivit acestui model, procurorul general este numit la propunerea sau chiar de către Ministrul Justiției. Un asemenea model este în general criticat de UE, fiind însoțit de mecanisme foarte comlexe de checks and balances pe care în sistemul nostru nu le avem. Astfel, preluarea unui element dintr-un sistem și transplantarea acestuia într-un sistem total diferit este inacceptabilă. Mai mult ca atât, actuala redacție a Art. 125 alin. (1) din Constituție face imposibilă implementarea unui asemenea model. Mai mult ca atât, acceptarea unui asemenea model presupune un cu totul altfel de concept de organizare a procuraturii, care nu poate fi implantat printr-o simplă modificare a legii actuale.

Sintagma conținută la art. 125 alin. (1) din Constituție „la propunerea Consiliului Superior al Procurorilor” nu poate fi interpretată altfel decât restrictiv, în sensul că CSP ar avea competența exclusivă de a propune Președintelui Republicii Moldova candidatura Procurorul General - iar orice „filtru” de natură sa submineze această competență ar ridica grave probleme de constituționalitate.

În acest context, este necesar să punctez câteva chestiuni legate de așa-numitele „filtre”. Adevăratul scop al instituirii a tot felul de filtre constă în substituirea mecanismelor legale cu alte mecanisme neprevăzute de Constituție, în speranța că acelea vor funcționa mai bine. După o anumită perioadă de timp, ajungem să „filtrăm filtrele”. Cine va „filtra” din punct de vedere profesional sau al integrității membrii comisiei care trebuie să „filtreze” candidații la funcția de procuror? Cât de bine au funcționat aceste „filtre”, s-a văzut în cazul procedurii de selectare a judecătorilor la Curtea Constituțională?

Mesajul politic central al actualei puteri a fost depolitizarea instituțiilor, inclusiv a instituției procuraturii. Contrar acestui mesaj, proiectul adoptat de guvern[9], eludând actuala redacție a art. 125 alin. (1) din Constituție și transferând voluntarist polul decizional de la CSP la o comisie constituită de Ministerul Justiției, politizează și mai tare această procedură. De fapt, propunerea Procurorului General de către Ministrul Justiției și numirea acestuia de către Președintele Republicii este formula politizării perfecte a mecanismului de numire a Procurorului General.

Astfel, o veritabilă reformă a procuraturii, de care Republica Moldova chiar are nevoie, a fost redusă la o serie de modificări destul de sumare și amatoricești, care ridică mari probleme de constituționalitate și care, în realitate, mai mult vor politiza această instituție. O veritabilă reformă a procuraturii, care ar fi construită pe un alt model, nu poate fi făcută fără modificarea Constituției și a întregii arhitecturi a procedurilor penale.

Un ultim detaliu asupra căruia aș vrea să insist. Proiectul aprobat de Guvern ar trebui să ajungă în ordinea de zi a Parlamentului doar după expertizarea acestuia de către Comisia de la Veneția, iar în cazul în care Parlamentul va adopta acest proiect în regim stahanovist, până la promulgare, Președintele Republici ar trebui să ceară Curții Constituționale efectuarea unui control prealabil de constituționalitate.

[1]http://protv.md/politic/maia-sandu-guvernul-a-votat-cel-mai-important-proiect-de-lege-pe-reforma-procuraturii-prim-ministrul-explica-cum-va-fi-ales-acum-procurorul-general---2504599.html
[2]În sistemul sovietic supraveghere generală a asigurării legalității purta denumirea de «общий надзор».
[3]https://www.icj.org/wp-content/uploads/2019/03/Moldova-Only-an-empty-shell-Publications-Reports-Mission-reports-2019-ENG.pdf
[4]Legea nr. 902-XII din 29 ianuarie 1992.
[5]Nu există o traducere exactă sau un termen identic în limba română pentru termenul „единоначалие”, acesta fiind un concept managerial decizional hipercentralizat după modelul celui militar, fiind instituit pentru prima data în Imperiul Rus de țarul Petru I, la care s-a revenit mai apoi în 1922 de către guvernul bolșevic condus de V. Lenin.
[6]HG nr. 662 din 11 iulie 2000, Monitorul Oficial al R. Moldova nr.84-87 art.747 din 21 iulie 2000.
[7]Dumitru Braghiș
[8]Legea cu privire la Procuratură nr. 3 din 25 februarie 2016
[9]http://justice.gov.md/public/files/dir_elab_acte_norm/Proiect_de_lege_consultri_publice.pdf

http://alexandru.tanase.md/

 Urmărește știrile Timpul.md pe Telegram
loading...
Loading...
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 12:06

Radu Gurduială (28 de ani), originar din Republica Moldova, avea doar trei luni când tatăl său, Mihail Gurduială, a pierit în timpul luptelor de la Cocieri (Republica Moldova) cu separatiştii transnistreni.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 11:58

Iurie Reniță despre regimul Dodon&Chicu: „Ei urăsc cronic diaspora noastră europeană și o acceptă doar pe cea din Federația Rusă”

Iurie Reniță despre regimul Dodon&Chicu: „Ei urăsc cronic diaspora noastră europeană și o acceptă doar pe cea din Federația Rusă”

În ultimele zile am fost abordat de foarte mulți cetățeni de-ai noștri de peste hotare cu solicitarea insistentă de a-i ajuta să revină acasă, fie că e vorba de cei din Italia, Franța, Spania, Portugalia, Marea Britanie sau din SUA și Canada. Situația este mult prea complicată...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 11:33

Premierul Chicu și miniștrii din Guvern s-au testat pentru COVID-19 la un LABORATOR PRIVAT

Premierul Chicu și miniștrii din Guvern s-au testat pentru COVID-19 la un LABORATOR PRIVAT

Cabinetul de miniștri și membrii aparatului premierului, inclusiv premierul Ion Chicu, s-au testat de COVID-19 la un laborator privat, scrie unimedia.info. Testarea a avut loc în această dimineață. Informația a fost confirmată pentru sursa citată de consilierul lui Chicu, Vitalie...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 11:24

Polonia a câștigat procesul împotriva GAZPROM / Rușii sunt obligați de arbitraj să întoarcă 1,5 MILIARDE de dolari

Polonia a câștigat procesul împotriva GAZPROM / Rușii sunt obligați de arbitraj să întoarcă 1,5 MILIARDE de dolari

Compania poloneză PGNiG a câștigat un proces intentat împotriva Gazprom în arbitrajul de la Stockholm. Disputa privind prețurile gazelor dintre părți a durat 5 ani. Acum, furnizorul rus trebuie să returneze PGNiG 1,5 miliarde de dolari.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 11:24

Piața Centrală rămâne ÎNCHISĂ pentru toată perioada stării de urgență / Guvernarea bagă agricultorii în faliment

Piața Centrală rămâne ÎNCHISĂ pentru toată perioada stării de urgență / Guvernarea bagă agricultorii în faliment

Toate spațiile de comerț de pe strada Mitropolit Varlam, 63, inclusiv și Piața Centrală, rămân închise pe toată durata stării de urgență, instituită până la data de 15 mai. Perioada sistării activității poate fi prelungită și după această dată, spun...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 10:46

Un polițist din India a găsit o metodă ingenioasă de a convinge cetățenii să rămână acasă. S-a deghizat într-un coronavirus / VIDEO, FOTO

Un polițist din India a găsit o metodă ingenioasă de a convinge cetățenii să rămână acasă. S-a deghizat într-un coronavirus / VIDEO, FOTO

Începând cu 25 martie, în India a fost introdusă o carantină de 21 de zile din cauza creșterii numărului de persoane infectate cu coronavirus. Acum sunt  peste o mie de pacienți, dintre care 29 sunt morți.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 09:34

(VIDEO LIVE) 42 de persoane sunt în stare GRAVĂ. 18 persoane au fost tratate / Ministra Sănătății vine cu DETALII NOI despre persoanele infectate cu coronavirus în RM

(VIDEO LIVE) 42 de persoane sunt în stare GRAVĂ. 18 persoane au fost tratate / Ministra Sănătății vine cu DETALII NOI despre persoanele infectate cu coronavirus în RM

18 persoane din Republica Moldova infectate cu Coronavirus au fost tratate. Totodată, la această oră rămân a fi în stare gravă 43 de pacienți. Despre aceasta a anunțat ministra Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Viorica Dumbrăveanu.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 09:24

FASCISM / Un fost doctor cere amplasarea unor „inscripții” pe casele moldovenilor din Diaspora reveniți acasă

FASCISM / Un fost doctor cere amplasarea unor „inscripții” pe casele moldovenilor din Diaspora reveniți acasă

Un doctor din R. Moldova vrea ca cei veniți acasă din diaspora să fie „marcați” așa cum făceau pe vremuri fasciștii nemți cu populația evreiască pe care o considerau „ciumată”.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 08:35

Declarații / Deputații din alianța PDM-PSRM vor decide cum vor fi cheltuiți sutele de milioane împrumutate de la ruși

Declarații / Deputații din alianța PDM-PSRM vor decide cum vor fi cheltuiți sutele de milioane împrumutate de la ruși

Planificate inițial pentru finanțarea reabilitării drumurilor, o parte din cele 200 de milioane de euro ce vor veni ca împrumut din Federația Rusă vor merge în finanțarea sistemului de sănătate. Despre aceasta a anunțat ministrul Finanțelor, Serghei Pușcuța, la emisiunea...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 08:23

VEȘTI BUNE! Numărul de cazuri noi ÎNCETINEȘTE clar de o săptămâna în Italia, Franța și Spania, unde populația este izolată în case

VEȘTI BUNE! Numărul de cazuri noi ÎNCETINEȘTE clar de o săptămâna în Italia, Franța și Spania, unde populația este izolată în case

O luminiță la capătul tunelului. Izolarea începe să renteze, cel puțin conform cifrelor din ultimele zile. Ele arată clar o tendință de încetinire a apariției de noi cazuri de coronavirus în Italia, Spania și Franța, cele trei țări europene cele mai afectate și...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 08:13

PRIMUL ORAȘ din România care intră în CARANTINĂ TOTALĂ

PRIMUL ORAȘ din România care intră în CARANTINĂ TOTALĂ

Municipiul Suceava și opt comune limitrofe intră în carantină totală, potrivit unei ordonanțe militare (nr. 6) adoptate luni seară și anunțate de ministrul de interne, Marcel Vela.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 08:04

opinie MATEI VIȘNIEC - Coronavirus: cine e vinovatul?

MATEI VIȘNIEC - Coronavirus: cine e vinovatul?

Întrebările pe care şi le pun jurnaliştii, experţii, responsabilii politici şi publicul larg în contextul actualei epidemii se multiplică exponenţial, la fel ca şi COVID-19. Asistăm la prăbuşirea unei lumi? Sau ni se dă o ultimă şansă pentru ca, odată cu...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 07:57

Preţul barilului de petrol S-A PRĂBUȘIT la cel mai MIC nivel din ultimii 18 ani, dar benzinăriile din R. Moldova „nu se grăbesc” să ieftinească benzina și motorina

Preţul barilului de petrol S-A PRĂBUȘIT la cel mai MIC nivel din ultimii 18 ani, dar benzinăriile din R. Moldova „nu se grăbesc” să ieftinească benzina și motorina

Preţul petrolului Brent, de referinţă la bursa din Londra, a scăzut luni la cel mai redus nivel din ultimii 18 ani, în timp ce ţiţeiul WTI, de referinţă pe piaţa americană, a coborât sub 20 de dolari pe baril, pentru scurt timp, din cauza temerilor în creştere că...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 07:51

Comuniștii din China ar ascunde informația reală despre răspândirea pandemiei / „Prea MULTE urne cu cenuşă comparativ cu numărul morților”

Comuniștii din China ar ascunde informația reală despre răspândirea pandemiei / „Prea MULTE urne cu cenuşă comparativ cu numărul morților”

De la începutul săptămânii, șapte mari societății de pompe funebre din China au predat zilnic familiilor cenușa a aproximativ 500 de decedați, fapt care sugerează că la Wuhan au murit mai multe persoane decât indică cifrele oficiale", se arată într-un...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 07:50

Spălatul pe mâini nu este atât de „simplu” în comuna Trușeni unde o bună parte din sat nu este conectată la apeducat. Iar fântânile au secat (protv.md)

Spălatul pe mâini nu este atât de „simplu” în comuna Trușeni unde o bună parte din sat nu este conectată la apeducat. Iar fântânile au secat (protv.md)

Pe unele străzi nici măcar apă în fântâni nu este, așa că oamenii o cară cu căldările de la izvoare. În localitate sunt acum 13 persoane infectate de coronavirus și internate în spital, iar 14 suspecți sunt în carantină acasă, informează protv.md

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 07:44

Coronavirus în România // 2.109 cazuri de îmbolnăvire, din care 593 în Suceava

Coronavirus în România // 2.109 cazuri de îmbolnăvire, din care 593 în Suceava

2.109 cazuri de îmbolnăvire cu coronavirus au fost confirmate până luni seară în România, din care 593 la Suceava, astfel că în municipiul Suceava și în 8 localități limitrofe se instituie carantina.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 07:27

VIDEO / Diaspora REVOLTATĂ pe regimul Dodon & Chicu (atenție limbaj licențios +18) Un nou mesaj a devensit VIRAL

VIDEO / Diaspora REVOLTATĂ pe regimul Dodon & Chicu (atenție limbaj licențios +18) Un nou mesaj a devensit VIRAL

 Un nou mesaj video la un cetățean de-al nostru a deveni viral pe facebook. Clipul are peste 19 mii de distribuiri.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 07:20

Horoscopul zilei de azi, MARȚI 31 MARTIE 2020. Ultima zi din martie vine cu un eveniment de zile mari!

Horoscopul zilei de azi, MARȚI 31 MARTIE 2020. Ultima zi din martie vine cu un eveniment de zile mari!

 Marte are o energie razboinica ce poate produce anxietate. Planeta discernamantului Saturn vine cu o energie rece, calculata, detasata, total opusa infierbantatului si impulsivului Marte si deci va tempera din focul martian, dandu-ne si noua abilitatea de a ne mai racori si tempera si de a...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 04:18

INFORMAȚII OFICIALE / În ultimele 24 de ore 1957 de persoane au intrat în R. Moldova

INFORMAȚII OFICIALE / În ultimele 24 de ore 1957 de persoane au intrat în R. Moldova

În ultimele 24 de ore, în punctele de trecere a frontierei fluxul de persoane a constituit 2 856 traversări. Un număr mai mare a fost înregistrat pe sensul de intrare în Republica Moldova - 1 957 traversări persoane, dintre care 1 321 treceri la frontiera...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 04:05

Expert din Coreea de Sud: 3 SCENARII pentru sfârșitul crizei COVID-19

Expert din Coreea de Sud: 3 SCENARII pentru sfârșitul crizei COVID-19

Profesorul Kim Woo-Jiu de la Spitalul Universitar Guro din Seul a oferit un interviu despre noul coronavirus.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 01:14

Virusul fascismului e la un clic distanță

Virusul fascismului e la un clic distanță

Pandemia va trece, dar germenii ei vor influența lumea de mâine.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 01:09

Suntem în război. Avem încredere în generalii noștri? Ce calități ar trebui să aibă un manager de război

Suntem în război. Avem încredere în generalii noștri? Ce calități ar trebui să aibă un manager de război

 Moartea unui om este o tragedie. Moartea unui milion este doar o statistică. Atât de înfiorător sunau cuvintele unui general de tristă amintire, pe nume Iosif Stalin. Totuși, zilele următoare umanitatea va asista neputincioasă la depășirea pragului de un milion de...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 00:57

Toți cei care vor muri din cauza COVID-19, vor fi înormântați în cimitirul “Doina” din Chișinău, chiar dacă sunt originari din alte localități

Toți cei care vor muri din cauza COVID-19, vor fi înormântați în cimitirul “Doina” din Chișinău, chiar dacă sunt originari din alte localități

Persoanele care vor deceda din cauza virusului COVID-19 vor fi înmormântate într-un cartier special amenajat în cimitirul “Sântul Lazăr” din Capitală, informează Radio Chișinău.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 00:35

OFICIAL: Anatol Ciubotaru, demis pentru că și-a trimis subalternii să-și facă TESTUL la un laborator privat pentru a primi mai repede rezultatele (DOC)

OFICIAL: Anatol Ciubotaru, demis pentru că și-a trimis subalternii să-și facă TESTUL la un laborator privat pentru a primi mai repede rezultatele (DOC)

Fostul director al Spitalului Clinic Republican (SCR), a fost demis pentru că a organizat testarea a șase angajați din Secția terapie intensivă la un laborator privat. Aceasta rezultă din referința juristului Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS), Andrei...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 31 Martie 2020, ora: 00:17

Bloomberg: Rusia va fi PRIMA care se va ”ÎNCECA” în propriul petrol

Bloomberg: Rusia va fi PRIMA care se va ”ÎNCECA” în propriul petrol

Lumea este pe punctul de a se ”îneca” de prea mult țiței, scenariu posibil în doar trei luni, potrivit experților din industrie, citați de Bloomberg. Printre jucătorii importanți, Rusia va fi prima care își va umple până la refuz rezervoarele de țiței.

( ) Citeşte tot articolul
Current tier / breakpoint: xs sm md lg xl (= visible only on this breakpoint)

.hidden-xs-down .hidden-sm-down .hidden-md-down .hidden-lg-down

.hidden-xs-up .hidden-sm-up .hidden-md-up .hidden-lg-up .hidden-xl

.hidden-xs (only) .hidden-sm (only) .hidden-md (only) .hidden-lg (only) .hidden-xl (only)