Comentariu

Analiză: Pentru o Politică Europeană de Vecinătate nouă

Comunicarea cu privire la analiza Politicii Europene de Vecinătate, adoptată pe 25 mai, punctează principalele priorităţi ale unei strategii PEV revitalizate. Analiza a fost făcută în urma unor consultări strânse cu toţi partenerii noştri din Sud şi Est şi din cele 27 de state membre. Am consultat, de asemenea, reprezentanţi ai parlamentelor, societăţii civile, think tank-urilor şi alte părţi interesate: aportul lor valoros a fost o sursă de inspiraţie de-a lungul întregului proces. Acest tip de consultare largă întăreşte senzaţia de proprietate comună.

Comunicarea se bazează pe „Parteneriatul pentru democraţie şi prosperitate împărtăşită cu ţările sud-mediteraneene”, adoptat în martie 2011, în care sunt trecute reacţiile noastre imediate la evenimentele din Sud. Sunt incluse propuneri concrete cu privire la felul în care va decurge lucrul asupra Parteneriatului, inclusiv în ceea ce priveşte finanţarea, care priveşte şi în direcţie estică. Avem nevoie în continuare de o întărire a Parteneriatului Estic care a contribuit la consolidarea dificilului proces de schimbare democratică. Acordurile de asociere prin care ţările partenere pot atinge un nivel nemaiîntâlnit de convergenţă cu legislaţia UE reprezintă esenţa acestui proces. Trebuie să le însoţim pe acest drum bazat pe identitatea europeană şi valorile noastre comune şi să ne pregătim pentru un al doilea summit de succes al Parteneriatului Estic, programat să aibă loc în septembrie, la Varşovia.

Vecinii noştri se schimbă repede, lucru care ne forţează să schimbăm şi să adaptăm politicile noastre. Totuşi, există o temă comună: cetăţenii din vecinătate cer democraţie, demnitate, dezvoltare socială, prosperitate, de care să se bucure în mod egal toţi cetăţenii.

Un parteneriat diferenţiat

Este un truism faptul că vecinii UE sunt toţi foarte diferiţi şi că reacţia UE trebuie să fie dozată în funcţie de această stare a lucrurilor, dar ce înseamnă acest lucru în mod concret? În viziunea mea, punctul de plecare este că zona de securitate şi prosperitate pe care încercăm să o extindem către vecinătatea noastră trebuie să fie construită pe valori democratice, stat de drept şi respectarea drepturilor omului. Suntem gata să mergem mai departe şi mai repede cu partenerii care aleg calea reformelor bazate pe valorile universale. Vom mobiliza o serie largă de instrumente aflate la dispoziţia UE pentru a ajuta şi încuraja statele respective, inclusiv un suport financiar mai mare, un acces mai larg la piaţa UE şi o integrare economică mai consistentă cu piaţa internă a UE, o mobilitate mai facilă pentru cetăţenii statelor din vecinătate, în special prin aşa-numitul parteneriat de mobilitate sau participare în anumite agenţii şi programe UE. Aceasta este o abordare pe care eu o numesc „mai mult pentru mai mult”.

Un parteneriat cu populaţia

Prea des au fost privilegiate în trecut relaţiile cu cei aflaţi la putere în defavoarea cooperării cu societatea civilă. Trebuie să redresăm balanţa. Organizaţiile nonguvernamentale sunt actorii-cheie în procesul de promovare a reformelor democratice şi a celor orientate spre dezvoltarea pieţei, iar o societate civilă viguroasă este un obstacol în faţa autoritarismului pentru că membrii acesteia pot cere socoteală guvernelor. Propunem o susţinere mai eficientă a dezvoltării societăţii civile. Propunem înfiinţarea unei Facilităţi pentru Societatea Civilă pentru a ajuta organizaţiile societăţii civile să dezvolte capacitatea lor de advocacy şi să întărească abilitatea lor de monitorizare a reformelor. În plus, vrem să dezvoltăm legături de tipul de la popor la popor. Propunem creşterea fondurilor alocate dezvoltării schimburilor de studenţi, alături de măsuri care să faciliteze mobilitatea legitimă a persoanelor în cadrul UE, păstrând în acelaşi timp securitatea cetăţenilor noştri.

Un parteneriat cuprinzător

Odată cu intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona, cooperarea politică dintre UE şi vecinii ei apropiaţi poate trece la o viteză superioară într-o serie de aspecte. Acest lucru presupune abordarea unei serii de probleme globale care afectează atât UE, cât şi vecinii acesteia: securitatea energetică, schimbările climatice, lupta împotriva terorismului internaţional şi a nonproliferării. În plus, vor fi abordate probleme de securitate care reprezintă o sursă de îngrijorare acută pentru vecinii noştri – de exemplu, cum putem ajuta la rezolvarea conflictelor îngheţate? Tratatul de la Lisabona a mărit posibilitatea utilizării instrumentelor UE atât civile, cât şi militare, într-un mod mai bine coordonat şi mai eficient.

Un parteneriat cultivat

Dacă relaţiile cu vecinii noştri se vor intensifica pe viitor, politicienii noştri vor trebui să aloce suficient timp şi atenţie pentru a oferi, alături de omologii lor din ţările învecinate, o guvernare comună mai puternică. Dialogul strâns, la nivel înalt, este necesar nu doar atunci când vine vorba de probleme politice generale, ci în toate zonele specifice de cooperare.

O strategie mai ambiţioasă necesită resurse sporite. Comunicarea sugerează alocarea în 2011-2013 a unor granturi în valoare de 1,24 miliarde de euro pentru a sprijini toate iniţiativele propuse. Aceste fonduri vor reprezenta o suplimentare a celor alocate deja pentru vecinătatea noastră pentru anii 2011-2013, ridicându-se la un total de 5,7 miliarde de euro.

Provocările cu care se confruntă vecinii noştri sunt enorme, iar consecinţele realizărilor cu prea puţin şi prea târziu pentru ei ar fi catastrofale. Datorăm generaţiei actuale de cetăţeni şi celor viitoare, atât din UE cât şi celor din vecinătate, să facem faţă acestor provocări.  

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *