Ultima oră

Astazi, in dialog cu cititorii nostri: Anatol Salaru, ministrul Transporturilor si Infrastructurii Drumurilor

Intrebare: Va salut, domnule ministru. Sunt Veaceslav Railean, transportator din Causeni. Totul se scumpeste – motorina, gazele naturale, piesele de schimb, impozitul rutier, asigurarile. Cum sa iesim din aceasta criza? Am vrea sa majoram salariile, sa procuram macar una-doua unitati de transport, dar nu avem niciun profit.

A. Salaru: Dle Railean, atata timp cat n-o sa facem ordine pe rutele interne, n-o sa aveti profitul pe care-l asteptati. Anume dumneavoastra trebuie sa mobilizati resursele interne in acest scop. Soferii nu dau calatorilor bilete, nu raporteaza profitul, iar in consecinta banii nu ajung la dumneavoastra. De cate ori verificam autobuzele si microbuzele, descoperim ca doar un sfert din pasageri au bilete.

I.: Si inca o intrebare: de ce nu luati masuri fata de transportul ilegal? Eu, ca director executiv al unei companii de transport, ma aleg numai cu alergatura, in timp ce transportul ilicit da in floare…

A. S.: Aveti dreptate, e o mare problema acest gen de transport. Chiar acum pregatim un proiect de lege, trebuie sa modificam Codul Administrativ, Codul Penal. Vrem sa propunem ca transportul ilicit sa fie supus unor amenzi usturatoare – cand un astfel de sofer va fi prins cu pasageri fara bilete – sa fie bun sa achite o amenda de 30 de mii de lei, iar a doua oara sa-i fie confiscata unitatea de transport. Mergeti la Gara Centrala si vedeti – sunt sute de masini si de microbuze care practica transportul ilicit. Dar legea este facuta in asa fel, incat ei raman nepedepsiti. Nu avem mecanisme sa-i pedepsim. De aceea sufera toti – si statul, si dumneavoastra.

Astazi, numai la Gara Centrala pierdem cel putin zece milioane de lei din cauza transportului ilicit. Am efectuat un control la Gara Centrala si a trebuit sa-mi las masina la 300 de metri, din cauza aglomeratiei. Cand am iesit din masina, imediat au si inceput sa ma traga de maneca: incotro mergeti – la Balti, la Tiraspol? Toti practica transportul ilegal. Dar au sustinerea oamenilor din politie, din alte structuri si este foarte greu de luptat cu ei. Noi facem periodic controale, ii cunoastem pe toti, avem numerele masinilor lor, sunt fotografiati, filmati, inregistrati, dar deocamdata nu avem mecanisme sa-i pedepsim. Vrem sa facem un cod rutier nou, sa infiintam o autoritate rutiera moldoveneasca, dupa modelul celei europene, ca sa putem controla mai eficient acest sector.

I.: Va rugam sa luati masuri fata de Nutu Pop de la Briceni, care a monopolizat toate rutele si face business in detrimentul altor firme de transport. (Un cititor din Briceni)

A. S.: Avem mai multe plangeri in privinta persoanei respective, in prezent le examinam pentru a lua o decizie. Din pacate, semnale similare ne parvin si din alte raioane ale republicii. Lucram la elaborarea unui cadru legal care ar ajuta sa se faca ordine in domeniu. Am gasit aici un haos total.

I.: Veti majora pretul biletelor la transportul de calatori? (I. Smochina, Chisinau).

A. S.: Anul acesta nici vorba nu poate fi de majorari de tarife. Atata timp cat eu voi fi ministru, tarifele nu se vor schimba, deoarece suntem in criza, lumea nu are bani.

I.: Ma intereseaza cand va fi reparat drumul Falesti – Costesti? (Un cititor din raionul Glodeni).

A. S.: Pentru plombare, anul acesta Fondul Rutier are de trei ori mai multi bani decat a avut anul trecut. Dar au aparut si alte probleme. Vrem sa cumparam mai multe utilaje pentru deszapezire, pentru reparatia arterelor de circulatie. Speram sa avem circa zece milioane de euro de la Guvernul Romaniei, pentru repararea drumurilor locale. Am trimis la Ministerul Transporturilor din Romania lista drumurilor care urmeaza sa fie reabilitate.

I.: Ar putea ca drumul care merge spre Camenca sa fie inclus in Proiectul „Provocarile Mileniului? (Un cititor din Varancau, Soroca).

A. S.: Nu. Banii din acest proiect au o destinatie exacta, aleasa de americani, este vorba de reabilitarea drumului Saratenii Vechi – Soroca. Initial, s-a planificat sa se faca drumul de la intersectia de la Soroca spre Saratenii Vechi, pe langa Floresti, Soroca, satul Unguri, pe malul Nistrului, la zece kilometri mai jos de Otaci. Dar din lipsa de bani, s-a decis sa fie construit de la Saratenii Vechi pana la Soroca si de aici pana la intersectia cu Drochia.

I.: Va fi organizata o licitatie publica pentru selectarea firmei care ar realiza proiectul achitat din fondurile Programului american „Provocarile mileniului”?

A. S.: Bineinteles. Dar trebuie sa stiti ca licitatiile la astfel de proiecte sunt organizate dupa conditiile finantatorilor. Se ia in vedere experienta firmei, rulajul mare al acesteia si multe alte criterii. Exista niste standarde foarte ridicate, iar companiile din Moldova deocamdata nu au castigat niciun tender.

I.: Buna ziua. Cand aveti de gand sa va ocupati de „nucleul comunistilor”, am in vedere „Air Moldova”, Aeroportul, Sala VIP… (Un simpatizant)

A. S.: Toate acestea ma deranjeaza si pe mine, dar Aeroportul este in subordinea Ministerului Economiei, la fel si Sala VIP. La „Air Moldva” a fost numit un alt director si ne apucam de schimbari.

I.: Satul Breanova, r-l Orhei, are nevoie de un autobuz spre Chisinau. Puteti sa faceti o ruta pentru noi? Avem copii studenti, carora nu le putem transmite nici macar o geanta cu mancare. (I. Beldiga, locuitor al satului).

A. S.: Aproape din fiecare localitate primim cereri de a li se repartiza curse de autobuz spre Chisinau. Si toti vor sa mearga pana la Piata Centrala. Actualmente, aceasta destinatie o au zilnic 1200 de rute. Incercati sa va apropiati de Piata si o sa vedeti ca e imposibil. Va intelegem situatia, dar trebuie sa stiti ca nu e rational sa repartizam fiecarui sat cate un autobuz. Ne gandim in prezent la alte solutii care ar face mai eficient transportul din republica.

I.: Nu e o mare risipa sa circule pe toate magistralele autocare si microbuze goale sau pe jumatate goale, asa cum se intampla in Moldova?(Lucia M., Ungheni)

A. S.: Putin spus risipa, e ceva de nepermis. Mai intai, poluarea atmosferei e in detrimentul sanatatii populatiei. Apoi, aglomeratia de masini produce multe accidente. S-au deschis atatea rute, incat se calca pe picioare unii pe altii si niciuna nu este profitabila, inclusiv cele externe. Mai bine sa mearga microbuzul o data pe ora, nu la fiecare 30 minute, dar sa fie plin, sa nu faca drumul degeaba.

I.: Statiile noastre auto, mai ales in raioane, miros urat, sunt prost amenajate, iar din difuzoare se aude o limba stalcita. Ce faceti pentru a imbunatati calitatea serviciilor?(Maria S., Vulcanesti).

A. S.: Pai, va amintiti cum era pe vremurile sovietice. Cand trebuia sa fie deschisa o fabrica, nimeni nu se gandea sa construiasca si locuinte pentru viitorii muncitori. Fabrica, de bine, de rau, functiona, dar muncitorii locuiau in baraci. Asa e si cu statiile auto. Avem mult de muncit la acest capitol. Nu cred ca s-a gandit cineva sa creeze conditii pentru pasageri, asa cum se intampla in tarile civilizate. Toaletele sunt niste focare de infectie. In garile auto nu ai unde sa bei un ceai, o cafea, sau daca exista, aceste localuri sunt insalubre.

I.: Buna ziua. Va telefonam din judetul Lapusna. Am auzit ca o sa reduceti pretul la biletele de avion spre Romania. Dar la autobuze si microbuze?

A. S.: Nu si la aceste mijloace de transport, pentru ca sunt private. Dar o sa reducem pretul la biletele de tren. Biletele de avion s-au ieftinit de pe 10 februarie curent. Le puteti procura la noile preturi doar la Agentia de stat „Air Moldova”, pentru ca agentiile private s-ar putea sa puna un adaos comercial.

I.: Mai am o intrebare: nu credeti ca trecerea la judete ar putea ameliora si starea drumurilor? Am lucrat intr-o tara din Uniunea Europeana, unde o comuna are cel putin 80 mii de locuitori. Noi avem primari si primarii in localitati cu 300 de alegatori si nu se rezolva nicio problema a localitatii.

A. S.: Sunt de acord cu dumneavoastra, cu cat mai putini functionari o sa avem, cu atat o sa traim mai bine.

I.: Domnule ministru, stiti ca si drumul Mandresti – Telenesti se afla intr-o stare deplorabila? Cand va fi reparat?(Un grup de sateni).

A. S.: Am primit o scrisoare din partea locuitorilor din Mandresti, examinam situatia dvs. Din pacate, toate drumurile din Moldova sunt proaste. Intreaga retea, de 10.250 de kilometri de drumuri, necesita interventie urgenta. Pentru asta am avea nevoie de circa 4 miliarde de dolari. In ultimii 20 de ani nu s-a investit in infrastructura drumurilor. Cautam bani peste tot. Avem insa si o problema ce tine de credibilitate, deoarece guvernarea comunista s-a implicat de multe ori in organizarea licitatiilor si acuma investitorii straini vor sa stie cum ne vor comporta noi, cat de corecti si transparenti vom fi.

I.: Domnule Salaru, va suna de la Bujor, Hancesti, cetateanul Buruiana. Cand o sa avem si noi macar un kilometru de drum ca lumea? Cineva a inceput sa-l repare inca pe timpul comunistilor, dar l-a abandonat. Ni-i foarte greu.

A. S.: Pai, cam asa faceau comunistii, aduceau doua masini de piatra, le descarcau in mijlocul satului si oamenii ii votau crezand ca le vor repara drumul. Dle Buruiana, va rog, faceti o scrisoare din partea primarului…

I.: Dar el e din partidul comunistilor…

A. S.: Nu conteaza, faceti o scrisoare din partea alegatorilor, a satenilor. Sau veniti cu ea la minister. Prima si a treia zi de luni a lunii am zi de primire. Sunati la telefonul 820-701 si va inscrieti la primire.

I.: Ce se va intampla cu traseul Orhei – Rezina? Se afla intr-o stare deplorabila.

A. S.: Pentru anul curent avem 180 milioane de lei pentru artera Orhei – Rezina, este unicul drum pentru care s-au alocat bani din buget, intrucat a ajuns intr-o stare jalnica. De la buget s-au dat 138 milioane de lei, iar Compania franceza „Lafarge” a mai adaugat 2,4 milioane de euro. In total avem ne voie de 550 milioane de lei. Deci, ne mai lipsesc inca vreo 20 milioane de euro ca sa terminam lucrarile. Am discutat chiar azi dimineata cu premierul Filat despre aceasta. Daca gasim bani, putem finisa lucrarile pana la sfarsitul anului.

I.: Merg adesea la Balti si imi tot pun intrebarea: vor fi vreodata reparate toate drumurile noastre?… (Ludmila Cusnir).

A. S.: Toate nu vor putea fi reparate, dar anul curent vom incerca sa reabilitam sectorul de drum Orhei – Rezina. La intersectia Mitoc – Orhei – Rezina, daca o cunoasteti, timp de doi ani de zile se zice ca ar fi murit vreo 30 de oameni, din cauza ca aceasta intersectie nu este nici semaforizata, nici adaptata la trafic. Am dat dispozitie sa fie proiectat un pasaj suspendat, pentru a elimina toate riscurile. Si acest pasaj va costa cam 100-150 milioane de lei, in functie de proiect. Exista si alte motive pentru ca anume acest drum sa fie reparat cat mai urgent. In viziunea mea si a celor de la minister, Rezina trebuie conectata la Giurgiulesti. Agentii economici din zona trebuie sa aiba acces direct la Portul International Giurgiulesti, pentru a-si facilita exporturile.

I.: Buna ziua. Dle Salaru, am o masina, de tip sovietic, dar din cand in cand mai ies cu dansa, la tara, sa-mi vad neamurile – de trei-patru ori pe an, nu mai des. Impozitul rutier, revizia tehnica, asigurarea – ma costa cam scump – pensia pe trei luni. (Ion Fusu, Chisinau).

A. S.: Dle Fusu, stiu ce vreti sa ma intrebati. Dumneavoastra platiti la fel ca cei care beneficiaza de autovehicul de o suta de ori mai mult. M-am gandit si eu la asta si vreau sa propun Parlamentului ca impozitul rutier sa fie inclus in pretul benzinei si al motorinei. Fiindca unii fac 100 kilometri pe an, iar altii – o mie. Sunt discutii pro si contra, dar eu cred ca cine merge mai mult, trebuie sa plateasca si un impozit rutier mai mare. In ceea ce priveste asigurarea, aceasta e o cerinta internationala – in unele tari, daca nu ai asigurare, iti face dosar penal si te aresteaza.

I.: In ce masura legislatia in domeniul transporturilor corespunde cerintelor internationale?

A. S.: Nu corespunde deloc. Tocmai de aceea vom elabora o noua legislatie in domeniul transporturilor. Peste doua luni, parlamentarii vor avea proiectul de lege pe masa. Exista sapte directive europene in domeniu, pe care trebuie sa le respectam cu strictete.

I.: Alo, dl Salaru, sunt Andrei Munteanu, un transportator din raionul Straseni. Spuneti-mi, cand o sa se termine cu intermediarii acestia? ?ara e saraca, are nevoie de fonduri, iar noi platim bani nebuni intermediarilor…

A. S.: Asa e, oameni care nu au nimic cu transportul si-au deschis rute, iar dumneavoastra, care aveti unitati de transport, lucrati pentru dansii, fiindca nu vi s-au dat rute. Noi intentionam sa revizuim legea, sa facem o retea de rute care sa corespunda normelor europene, dandu-le prioritate celor care au investit in transport . Aici avem nevoie si de sustinerea dumneavoastra.

I.: Dle ministru, citesc chiar acum in TIMPUL ca la aceasta ora sunteti in dialog cu cititorii. Am si eu o intrebare, poate o sa va para banala: cum putem sa oprim muzica ruseasca din autobuze si microbuze de pe toate drumurile tarii? Exista sanse? (Elena Rotaru din Chisinau).

A. S.: Bineinteles ca exista sanse. Probabil ca muzica in transportul de pasageri trebuie interzisa prin lege. Ne vom preocupa si de aceasta problema. Depinde mult insa si de cultura soferilor.

I.: Apropo de cultura acestora. Chiar nu demult am fost la Balti. Eram 12 pasageri, dar niciunuia dintre noi nu i s-a dat bilet de calatorie. Am vrut sa cerem bilete, dar n-am indraznit. Se stie ca unii soferi se comporta uneori ca niste badarani…

A. S.: Dumneavoastra nu va dau bilete, iar ei se plang cu nu au bani si cer sa fie majorate preturile la transport. Soferii sunt obligati sa dea calatorilor bilete, in caz contrar risca amenzi. Numai ca, pentru a face astazi un control este nevoie sa fie formata o intreaga comisie, din reprezentanti de la Agentia Nationala a Transportului Auto, Inspectoratul Fiscal, Politia Rutiera, alte structuri ale statului. Altfel, controlul nu este legal. Ne propunem sa modificam legea in asa fel, incat autoritatea rutiera sa aiba dreptul sa efectueze controlul, sa intocmeasca procese-verbale si sa aplice amenzi. Astazi, soferii actioneaza precum ati spus, pentru ca nu sunt pedepsiti.

I.: De ce trenul spre Bucuresti circula doar in zilele pare. Pana la 7 aprilie, acesta avea rute zilnice. (Un grup de studenti)

A.S.: Din lipsa de calatori. Atunci cand a fost necesar, in vacanta studentilor, de exemplu, au fost suplimentate vagoanele. Dar nu putem fi in pierdere, pentru ca vagoanele erau completate cel mult in proportie de 20 la suta.

I.: Domnule ministru, stiti ca unica limba de predare la Colegiul Feroviar din Balti este cea rusa? M-am adresat la Ministerul Educatiei, dar situatia nu s-a schimbat. Poate ne ajutati dumneavoastra?(Valentin Jitaru, Balti)

A. S.: Va multumesc pentru intrebare, nu eram la curent. Daca semnalul dumneavoastra se va adeveri, va asigur ca pe viitor nu va mai fi asa.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *