Astăzi 21 Septembrie 2018, Vineri - Ultima actualizare la ora 16:56
Abonamente

Social 31 Iulie 2012, ora 05:34    Din editia print

Avocații n-au voie să-și facă RECLAMĂ

Marime Font

În zilele noastre publicitatea pare să fie cea mai viabilă şi sigură cale spre inima consumatorului. 

Nu toţi însă au libertatea de a se promova prin intermediul publicităţii, chiar dacă au bani destui pentru asta. În această situaţie sunt avocaţii, cărora legea le interzice să-şi promoveze serviciile. Astfel, avocaţii au dreptul să anunţe despre existenţa lor şi ce fel de muncă prestează, dar nicidecum să afirme că sunt mai buni decât alţii. Avocaţii au multe de spus în acest sens - unii se conformează, dar consideră legea nedreaptă în raport cu consumatorul, alţii susţin că cea mai bună publicitate este recomandarea făcută de foştii clienţi, iar alţii spun că avocatura este o muncă nobilă şi nu trebuie percepută drept un business.

Legea cu privire la avocatură spune clar că avocatul „nu are dreptul să folosească nemijlocit sau prin intermediul unei alte persoane procedee incompatibile cu demnitatea profesiei în scopul dobândirii clientelei”. Este interzisă astfel publicitatea directă sau indirectă, iar indiferent de mijlocul de publicitate, trebuie excluse toate menţiunile laudative. Această prevedere ar veni mai mult în detrimentul consumatorului - omul simplu, care are nevoie de un avocat bun, dar care are la dispoziţie doar adresa, numele avocatului şi un număr de telefon, este de părere avocata Violeta Gaşiţoi. „Legea cu privire la avocatură a devenit mai dură în acest sens din anul 2009, când au fost operate anumite modificări. Tot ce ni se permite să indicăm este numele biroului avocaţilor şi telefonul. Nu avem dreptul să facem referire la cazurile câştigate sau cazurile de rezonanţă. Nu cred că este bine. Numărul de telefon şi numele avocatului nu sunt informaţii care să-i dea indicii clientului despre nivelul de calificare al specialistului”, menţionează avocata. Violeta Gaşiţoi mai spune că nu consideră potrivită nici interdicţia de a oferi consultanţă în cadrul emisiunilor televizate. Prevederile legii, mai spune ea, ar fi luate pe fundalul fricii de concurenţă, întrucât tinerii jurişti, promovaţi corect, s-ar bucura de un număr vădit mai mare de clienţi în comparaţie cu avocaţii mai în vârstă.



Roman Zadoinov, membru al Comisiei de etică şi disciplină din cadrul Uniunii Avocaţilor, este ferm convins că publicitatea nu le aduce un plus de imagine avocaţilor. „Avocaţii sunt o parte a sistemului judecătoresc din RM. Avocatura nu este un business, ci are drept scop oferirea asistenţei în domeniul justiţiei. De aceea, la nivel internaţional s-a decis că n-ar fi corect ca avocaţii să-şi facă reclamă, spre exemplu, aşa cum se face publicitate la ţigări sau rachiu. Publicitatea ar putea ştirbi din imaginea şi demnitatea profesiei de avocat. Ar dăuna înseşi intereselor unor societăţi democratice”, punctează Zadoinov. Avocat şi el de profesie, Roman Zadoinov mai menţionează că la nivel internaţional s-a decis că nu orice publicitate este interzisă, ci numai acea care ar afecta imaginea avocaturii sau interesele generale a principiilor judecătoreşti. „Avocatul are dreptul să prezinte informaţii privind activitatea sa, privind oficiul său, telefoanele de contact, dar nu poate spune că este cel mai bun din cei mai buni, iar restul sunt incompetenţi”. Acesta mai spune că avocaţii ar avea dreptul să facă publică o informaţie despre cazurile câştigate, aşa cum, de fapt, şi procedează unii avocaţi de la noi, însă Comisia va ţine cont de formulări. În cazul în care vor exista expresii ce pot fi catalogate drept reclamă, organul urmează să se autosesizeze. De când exercită această funcţie, Roman Zadoinov susţine că nu au fost cazuri de încălcare a legislaţiei de către avocaţi. Cel mai recent caz a fost cel legat de anunţurile într-un ziar de publicitate, publicate de unii avocaţi. Deşi unii membri au considerat că este o încălcare de lege, totuşi Comisia de etică şi disciplină a decis că avocaţii care au făcut publice anunţurile nu pot fi sancţionaţi.

Există şi avocaţi care spun că nu-i afectează prevederile legale în privinţa interzicerii publicităţii, deoarece un client mulţumit este cea mai bună reclamă. „Aceste restricţii nu urmează a fi interpretate ca impedimente pentru avocaţi în exercitarea profesiei lor. Avocaţii au posibilitatea de a se bucura de alte forme de „publicitate” care sunt compatibile cu demnitatea profesiei. Cea mai bună publicitate pentru un avocat este calitatea serviciilor sale şi atitudinea sa faţă de fiecare client. Restricţiile la publicitate ar putea crea dificultăţi doar dacă profesia de avocat este privită ca una de antreprenor”, a menţionat Inna Bazatin, avocat al BAA „Hanganu, Tănase & Partenerii”.

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:51 de Doina Stimpovschii

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern Din editia print

Prin schimbarea a doi miniştri, guvernarea face o mișcare de PR înainte de alegeri, consideră analiştii politici

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:28

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion, ACTIVIST CIVIC, ZIARIST

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion,  ACTIVIST CIVIC, ZIARIST Din editia print

Liderul unioniștilor, George Simion, s-a născut pe 21 septembrie 1986, la Focșani. În 2005, a absolvit Colegiul Național „Gheorghe Lazăr‟ din București.

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 21 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Unioniștii, alegerile și opoziția

Campania electorală pentru următoarele alegeri parlamentare în R. Moldova a început deja. Toate partidele își pregătesc armele pentru această luptă.

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 12 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Caritate sau reclamă?

Ori mai degrabă aș spune că ambele. Și când spun acest lucru, o fac cu convingerea că reclama va fi condiționată cu timpul de caritate.

() Citeşte tot articolul

 

 


Cele mai citite articole Timpul.md