Atitudini

Axa educaÅĢiei, Frumosul

În cotidian însă cei mai mulÅĢi oameni asociază şi limitează frumosul la senzaÅĢiile de plăcere şi confort, ceea ce denunÅĢă un grad inferior de percepÅĢie şi înÅĢelegere a lui. Depăşirea nivelului elementar de percepÅĢie a frumosului este misiunea dintotdeauna a educaÅĢiei, caracterul complex al căreia îşi are originea sub ramurile Pomului cunoaşterii. Potrivit Bibliei, Femeia, cea care se va identifica cu educaÅĢia, a văzut pomul cunoaşterii ca „bun de mâncat” (utilul) „şi plăcut de privit” (frumosul) „şi că … era de dorit ca să deschidă cuiva mintea” (cunoaşterea) (Geneza 3:6). Frumosul este deci congenital omului, adică ne este dat prin naştere, şi, alături de relaÅĢia omului cu Dumnezeu, capacitatea de a crea şi a percepe frumosul reprezintă semnul distinctiv al esenÅĢei fiinÅĢei umane. Cu alte cuvinte, omul n-ar fi om dacă n-ar fi înzestrat cu capacitatea de a percepe şi a crea frumosul. De aceea frumosul este omniprezent, adică oriunde există oameni acolo găsim şi frumosul, el reprezentând o atitudine specifică a omului faÅĢă de lume şi faÅĢă de sine. De aceea a şi indicat V. Vasilache drept motto la romanul Povestea cu cocoşul roşu proverbul chinezesc Dacă ai două cămăşi, vinde una şi cumpără un trandafir.

Frumosul este universal, în lume existând un număr nesfârşit de lucruri pe care toÅĢi oamenii le apreciază ca frumoase, de la natură la cerul înstelat, de la întrebarea inocentă a copilului la răspunsul înÅĢelept al învăÅĢătorului şi de la casa părintească la drumul spre afirmare. În acelaşi timp, frumosul este subiectiv, căci percepÅĢia lui este strict individuală, iată de ce „nu-i frumos ce-i frumos, da-i frumos ce-mi place mie”.
Ca şi tot ce-i omenesc, percepÅĢia şi crearea frumosului se învaÅĢă prin educaÅĢia cea bună din sânul familiei şi al şcolii, lipite strâns de sufletul neamului şi spiritul universal. Este firesc deci ca orice moldovean care a beneficiat de o educaÅĢie corectă să îndrăgească cel puÅĢin muzica moldovenească, să fie receptiv la întreg melosul românesc, şi ca maximum, la muzica altor popoare şi la cea clasică. La 31 august mă întorceam de la baştină cu un autocar de rută. Şoferul, bărbat bine, respectat de săteni pentru cumsecădenia sa, ne-a servit mereu cu muzica rusească a unui post de radio din Tiraspol. Poate că somnul neîmplinit şi timpul urât de afară m-au făcut să uit pe câteva minute de faptul că şoferul provine dintr-o familie mixtă şi să mă irit în sine că de Ziua Limbii Române, în ÅĢara mea, mi se serveşte muzică rusească. Adevărul a survenit implacabil, amintindu-mi că am un telefon mobil care prinde şi câteva posturi radio. Deschizându-l, am constatat că pe aproape întreg traseul nistrean Palanca – Chişinău nu putea fi recepÅĢionat niciun alt post de radio decât cel din Tiraspol. Astfel neîndurătoarea realitate a mai confirmat o dată ceea ce ştiam de la Aristotel şi Kant, de la Creangă şi Eminescu: că Frumosul este nedespărÅĢit de Adevăr şi Bine, adevărul invaziei undelor radio arătându-mi cât de mică şi neputincioasă este patria mea şi că n-am gândit bine despre şofer că mi-ar fi stricat cu muzică străină şi aşa umilita sărbătoare a limbii.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. CÃĒmpurile obligatorii sunt marcate cu *

babasÄąnÄąn taş gibi bir kadÄąnÄą bulup evlenmeye karar vermesi porno ve onu bir de kendi yaşadÄąklarÄą eve getirmesi sonucunda mobil porno hayalini kurduğu seksi kadÄąnÄąn Þvey annesi gibi sex hikayeleri olduğunu fark eden genç adam seks tecrÞbesinin ve Þst sex izle seviye olduğu dÄąÅŸarÄądan bakÄąldığında çok net şekilde porno seyret belli olan Þvey annesini hayal edip 31 çekerek dÞşlerken porno izle odanÄąn oradan geçen mature Þvey oğlunu gÃķrÞr Odaya hd porno gelip sikini kimin için kaldÄąrdığınÄą soran Þvey annesiyle porno farkÄąnda olmadan yakÄąnlaşan genç adam boşalmak mobil porno izle için olgun bir kadÄąnÄąn hayallerini kurduğunu sÃķyleyince mature porno izle sikini eline alÄąp amÄąna sokmadan Ã§Äąplak şekilde Þzerine Ã§ÄąktÄą