Astăzi 18 Septembrie 2018, Marţi - Ultima actualizare la ora 16:30
Abonamente

 

 
 
 

Guvern 16 Iunie 2014, ora 06:55    Din editia print

Azerii și cehii fac drumul spre Ungheni, românii lucrează în sudul Moldovei

Marime Font

Băncile europene continuă să finanțeze proiectele de infrastructură rutieră în Republica Moldova. 

Anul acesta demarează lucrările de reabilitare a drumului Chișinău-Ungheni, iar în direcția Giurgiulești vor fi finalizate unele porțiuni de traseu.

Compania românească PA&CO International trebuia să finiseze încă în aprilie tronsonul Comrat-Ciumai, dar după cum explică șeful Direcției dezvoltarea drumurilor din cadrul Ministerului Transporturilor, Adrian Cuculescu, antreprenorul a pornit anevoios lucrările, motiv pentru care termenul a fost depășit cu câteva luni. Cei 55 de kilometri urmează a fi finalizați cât de curând, menționează funcționarul, pentru că altfel compania va plăti penalități. Tot PA&CO a câștigat licitația pentru reabilitarea drumului Ciumai-Vulcănești care va începe anul acesta. În general, pentru drumul Chișinău-Giurgiulești există trei finanțatori: Banca Europeană pentru Investiții (BEI) va finanța reabilitarea porțiunilor Porumbeni-Cimișlia și ocolirea orașului Comrat, Comisia Europeană (CE) va acorda un grant pentru drumul de ocolire a orașului Vulcănești, iar Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) va finanța reparația sectorului Ciumai-Slobozia Mare. Termenul de finalizare a lucrărilor este stabilit pentru anul 2015. În acest context, Adrian Cuculescu a menționat că BERD a dat acordul să susțină și construcția unui drum nou de 20 km care va ocoli satele Slobozia Mare, Giurgiulești și Câșlița-Prut. Acesta va fi o soluție pentru fluxul mare de camioane de tonaj mare care circulă spre portul Giurgiulești și creează incomodități locuitorilor din zonă.

16 km pentru Orhei-Rezina

Mult discutatul traseu Orhei-Rezina este aproape de finalizare. Totuși în 2014 cei 16 kilometri dezastruoși nu vor fi reparați până la capăt. Porțiunea de drum a fost împărțită în două sectoare a câte 8 kilometri la care lucrează două companii moldovenești: Genesis SRL, cunoscută pentru reparația unor străzi din Chișinău, și Lusmecom SA. Din Fondul Rutier au fost alocate câte 50 milioane de lei pentru lărgirea și nivelarea drumului, însă asfaltul va fi turnat anul viitor.

Drum european spre Ungheni

După luna martie 2016, deplasările spre România trebuie să fie mai sigure și mai rapide. Până atunci drumul Chișinău-Ungheni va fi un șantier. BEI și Comisia Europeană vor aloca circa 90 milioane de euro pentru reabilitarea acestuia. În martie, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a semnat contracte cu două companii care a câștigat licitația pentru acest traseu: compania cehă OHL ZS și compania azeră Evrascon JSC. Cehii vor construi și drumul de ocolire din partea de nord a orașului Ungheni. Lucrările ar trebui să înceapă anul acesta. În contextul conexiunii cu rețeaua rutieră din România, Adrian Cuculescu a menționat că autoritățile de la București și Chișinău au decis construcția unui pod nou peste Prut la Ungheni care ar scurta drumul spre Iași cu 25 de kilometri. Deocamdată se caută finanțatori pentru acest proiect a cărui valoare constituie 20-35 milioane de euro.



O companie din Azerbaidjan ajunge la Prut

Pe 12 iunie, ministrul Transporturilor Vasile Botnari a semnat două contracte cu o companie azeră care va reabilita 56 km de drum pe bani europeni. E vorba de sus-pomenita „Evrascon” JSC care va participa la reabilitarea drumului Chișinău-Ungheni. Cele două contracte noi prevăd reparația drumului Ungheni-Sculeni și Hâncești-Lăpușna. Antreprenorii azeri au la dispoziție doi ani, iar lucrările vor începe peste două luni. Pentru asta BEI și Comisia Europeană a alocat peste 30 milioane de euro.

Italienii-restanțieri

Consorțiului italian Toto Construzioni Generali & Tadei Spa este probabil un exemplu pe care nu ar trebui să-l urmeze antreprenorii străini care repară drumurile în Republica Moldova. Italienii trebuiau să dea în exploatare încă în luna noiembrie 2012 două tronsoane (43 kilometri) ale drumului național M2 Chișinău-Soroca, fiind vorba de porțiunile Peresecina-Cișmea, Cișmea-Sărătenii Vechi. Dar până acum, a fost finisată doar prima parte. Compania a plătit deja amenzi de peste un milion de euro pentru întârziere.

Un articol de: Ion Macovei Contactează autorul
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Istorie 18 Septembrie 2018, ora: 08:04

Semnificaţii istorice pentru 18 septembrie / 1923 - S-a născut Regina Ana, soţia Regelui Mihai al României

Semnificaţii istorice pentru 18 septembrie / 1923 - S-a născut Regina Ana, soţia Regelui Mihai al României Foto: Mediafax.ro/Afp

1970 - A murit, la doar 28 de ani, Jimi Hendrix, considerat unul dintre cei mai mari chitarişti rock din lume. Stilul său de a cânta la chitara electrică a influenţat majoritatea chitariştilor moderni. În 2003 a fost numit de revista Rolling Stone „Cel mai mare chitarist al...

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 12 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Caritate sau reclamă?

Ori mai degrabă aș spune că ambele. Și când spun acest lucru, o fac cu convingerea că reclama va fi condiționată cu timpul de caritate.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 11 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

Zece ani de la războiul ruso-georgian. Cauze și efecte

În această săptămână, s-au împlinit zece ani de la războiul ruso-georgian, care a condus la apariția a două noi conflicte înghețate în Regiunea Extinsă a Mării Negre: Abhazia și Osetia de Sud, recunoscute ca state independente, cu precădere, de către Federația Rusă. 

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 10 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

27 de ani

A mai trecut un an de la declararea independenței. Unii dintre noi au sărbătorit, au ţinut discursuri, au dansat, au mers la concerte. De parcă totul ar fi fost minunat. 27 de ani de dezamăgiri.

() Citeşte tot articolul

Editorial 10 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Tata cu trei feciori

Nu știu de ce, poate de-atâta că vine sezonul rece, când moldovenii (etnicii români), dârdâind de frig, revin la îndeletnicirea lor milenară – crearea folclorului – poate pentru că s-au întors deputații din vacanță și reîncepe sezonul fierbinte,...

() Citeşte tot articolul

 

 


Cele mai citite articole Timpul.md