Astăzi 24 Septembrie 2018, Luni - Ultima actualizare la ora 16:38
Abonamente

Media 14 Decembrie 2015, ora 14:03

Biroul Român de Audit Transmedia: Internetul s-a transformat dintr-un canal media într-o utilitate

Marime Font

Internetul s-a transformat dintr-un canal media într-o utilitate, spune Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT), estimând, totodată, că, în următorii zece ani, 90% din populaţia oraşelor şi 70% din locuitorii de la sate vor avea acces la online.

Biroul Român de Audit Transmedia a anunţat, sâmbătă, că va pune la dispoziţia industriei de media şi publicitate cele mai importante concluzii ale studiilor pe care le desfăşoară, prin publicarea a trei concluzii generale legate de media, sub titulatura "BRAT - Tendinţe Media", în perioada 14 - 16 decembrie.

Astfel, luni, BRAT a prezentat concluziile în privinţa internetului. Conform asociaţiei, dincolo de imaginea cifrelor care prezintă măsura extinderii şi popularizării mediului online, asistăm la transformarea internetului dintr-un canal media într-o utilitate şi la modificarea percepţiei publicului în acest sens.



Generaţia tânăra, nativii erei digitale, învaţă de la vârstele cele mai fragede să utilizeze internetul. În mediul urban, peste 95% din tinerii cu vârste între 14-24 ani utilizează internetul, procentul depăşind 98% în Bucureşti şi oraşele mari. În mediul rural procentul este de 82%, dar, având în vedere rata de creştere accentuată, cel mai probabil procentele se vor egaliza în câţiva ani. La 14 ani probabil nu toţi adolescenţii au voie să utilizeze gazele în gospodărie, dar 89% din ei utilizează internetul.

Pentru aceşti tineri internetul nu a apărut ca un canal media. Ei întreabă de accesul la internet la hotel sau la restaurant, aşa cum generaţia adultă întreba de apă sau de căldură cu ani în urmă. Această tendinţă, mai evidentă în cazul tinerilor, se menţine şi în rândul populaţiei adulte. Internetul a devenit un facilitator, un mijloc ce răspunde unei serii întregi de nevoi: informare, comunicare, interactivitate, divertisment, educare, achiziţie de bunuri şi servicii, găsirea unui loc de muncă sau vânzarea unui obiect vechi.

Mediile aşa-numite tradiţionale - presa scrisă, radioul, televiziunea, panotajul - au suferit transformări ale conţinutului, mesajelor, modului de a comunica cu oamenii, dar ele fundamental au rămas medii de comunicare, fiind imposibil să se distanţeze de scopul pentru care au fost create: informare, educare, divertisment. Pe lângă ele s-au creat servicii ce au devenit ele însele utilităţi: transmisia undelor radio şi TV, cablul TV, difuzarea de presă. Internetul a produs însă cea mai serioasă şi importantă schimbare: a desprins conţinutul de canalul său original şi l-a retransmis, fie el conţinut scris, audio sau video, prin propriile mijloace specifice, precizează BRAT.

Potrivit asociaţiei, internetul va ajuta la diversificarea şi îmbogăţirea canalelor tradiţionale sau le va limita puterea. Televiziunea a început deja să se schimbe, 12% dintre români au deja "smart TV" şi încep să îl utilizeze ca atare, vizualizarea emisiei TV liniare este în descreştere peste tot în lume. Panotajul şi radioul, chiar dacă mai puţin influenţate, vor învăţa să profite de noua platformă şi să îşi îmbogăţească oferta pentru propriul public.

Pe de altă parte, presa scrisă, chiar dacă a fost cea mai afectată până în prezent pierzând supremaţia asupra informaţiei scrise, a generat unele dintre cele mai puternice branduri online. Oamenii obişnuiţi să citească vor citi în continuare conţinutul, brandul cunoscut, schimbând doar platforma, mai spune BRAT.

Pe lângă eliminarea barierelor geografice, socio-culturale, informaţionale şi deschiderea de noi oportunităţi pentru afirmarea individuală, mediul online a atras şi dezvoltat răspunsuri la toate nevoile şi obiceiurile de zi cu zi ale oamenilor. Utilizarea internetului nu trebuie asimilată cu accesarea unor site-uri de conţinut, ea vizează multe alte scopuri: 75% dintre utilizatori folosesc internetul pentru folosirea e-mailului, 63% pentru accesarea unor site-uri de servicii, 84% pentru căutare de informaţii, 20% pentru jocuri de noroc si pariuri sportive etc.

Această interdependenţă se manifestă în acoperirea, într-o măsură din ce în ce mai mare, a nevoilor zilnice folosind mediul online. 30% din populaţia din mediul urban face cumpărături pe internet, procentul urcând la 47% în rândul tinerilor 14-24 ani, în timp ce 26% dintre persoanele din grupa de vârstă 25-34 ani realizează operaţiuni bancare online lunar, iar 58% dintre persoanele sub 45 de ani caută să se informeze mai întâi pe internet înainte să ia decizia de achiziţie pentru un produs.

Internetul se maturizează, se transformă şi se dezvoltă continuu, mai spune BRAT. În prezent este o utilitate pentru tot mai mulţi oameni. Având în vedere ritmul actual de creştere, BRAT estimează că în România, în umătorii zece ani, 90% din populaţia oraşelor şi 70% din populaţia satelor vor avea acces la această utilitate.

De asemenea, potrivit BRAT, în ultimii ani, penetrarea internetului a crescut exponenţial. În prezent, la nivel naţional sunt 8,8 milioane de utilizatori, din care 6,5 milioane utilizează internetul în fiecare zi. De asemenea, 70% din populaţia oraşelor şi 44% din cea a satelor din România utilizează internetul. În mediul urban, consumul zilnic de internet pentru segmentul de vârstă 14-64 de ani a crescut de peste şapte ori din 2002 până în prezent, de la 8% la 56%.

Acelaşi procent, 56%, reprezintă procentul persoanelor ce locuiesc în gospodarii din mediul rural care au acces la internet. Din acest punct de vedere, internetul reprezintă a doua utilitate, după electricitate, la care locuitorii din rural au acces şi pe care şi-o permit, mai spune BRAT.

Asociaţia adaugă că dintr-un mediu considerat elitist, accesat cu predilecţie de către tineri educaţi din oraşe mari, internetul a devenit un mediu accesibil unei categorii de populaţie din ce în ce mai largi.

De asemenea, profilul actual al utilizatorilor de internet se aliniază la structura populaţiei, eliminând discrepanţele generate de profilul primilor utilizatori. Populaţia tânără, cea a marilor oraşe, populaţia educată a atins deja pragul maxim. Creşterea numărului de utilizatori ai internetului provine în prezent din rândul populariei adulte sau vârstnice, din oraşe medii şi mediul rural, din rândul populaţiei cu educaţie mai redusă. Utilizatorii de internet se maturizează, îmbătrânesc şi capătă experienţă ca utilizatori: 76% dintre utilizatori folosesc internetul de mai mult de cinci ani.

Pe de altă parte, conţinutul se desprinde treptat de canalul media unde a fost creat sau care l-a consacrat în mod tradiţional. Internetul are marele avantaj de a fi capabil să integreze orice formă de conţinut: text, audio, video, creând o experienţă plăcută utilizatorului, oferind accesibilitate, interactivitate şi facilităţi superioare odată cu popularizarea dispozitivelor mobile, mai spune BRAT.

Preferinţele oamenilor pentru diversele teme generale de interes ale vieţii nu s-au schimbat semnificativ în ultimii zece ani, dar oamenii au acum la îndemână o manieră mult mai facilă de a accesa conţinutul care îi interesează. În prezent este mult mai uşor pentru public să aleagă doar ceea ce îi interesează din totalul informaţiilor pe care le are la dispoziţie. Nu doar priceperea creatorului conţinutului în a varia şi alterna platformele de distribuţie ale conţinutului său face ca acesta să fie accesat pe o platforma sau alta în mod preferenţial, oamenii învaţă să utilizeze tehnologia şi internetul în propriul interes şi pentru a câştigă timp.

De asemenea, tot mai mulţi români accesează pe internet tipul de conţinut media pe care îl găseau în canalele tradiţionale în urmă cu zece ani: 15% dintre utilizatori accesau pe internet site-urile unor ziare/ reviste în 2005, în prezent procentul acestora este de 50%. La fel se întâmplă şi în cazul celorlate medii. O treime din populaţie ascultă radio online sau se uită la TV pe internet, în timp ce procentul acestora nu depăşea 5% în 2005.

Mai mult, oamenii rămân fideli brandurilor de conţinut. Din primele 15 site-uri din România sub aspectul numărului de vizitatori zece aparţin unor produse media lansate şi consacrate în media "tradiţională".

Totodată, BRAT spune că, din perspectiva consumului de conţinut media, internetul pare a fi câştigătorul în raport cu multe criterii: accesibilitate, rapiditate, interactivitate, diversitate, conţinut generat de utilizatori.

Dar creşterea accelerată a numărului de utilizatori şi a volumului informaţiilor disponibile online a atras după sine şi decreşterea încrederii în acest mediu. Singurul indicator care a scăzut în ultimii zece ani în ceea ce priveşte internetul este nivelul de încredere al populaţiei în informaţiile găsite pe internet. Astfel, 60% dintre utilizatori declarau în 2005 că au încredere în informaţiile găsite pe internet, în timp ce doar 45% mai consideră acest lucru în prezent.

BRAT este organizaţia industriei de media din România care măsoară audienţa presei scrise şi a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) şi monitorizează investiţiile în publicitate (presa scrisă, online, radio şi outdoor). Măsurătorile şi monitorizările BRAT sunt independente şi transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii săi în concordanţă cu normele internaţionale.

sursa: mediafax.ro

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 23 Septembrie 2018, ora: 15:40 de Ana Marchitan

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud: „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial”

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud:  „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial” Din editia print

Pentru a afla opinia Bisericii Ortodoxe Române (BOR) privind eventuala recunoaștere a autocefaliei Bisericii din Ucraina, TIMPUL a discutat cu Preasfințitul Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud din cadrul Mitropoliei Basarabiei, fost secretar al Sfântului Sinod al BOR.

( ) Citeşte tot articolul

Carte 23 Septembrie 2018, ora: 05:03

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem Din editia print

Mai ieri, de câte ori deschideam vreo pagină în internet, îmi sărea în faţă un spot publicitar, sonorizat de o tânără care întreabă, punând un accent puternic pe primul cuvânt al frazei: „Vrai să trăieşti, să înveţi şi să...

( ) Citeşte tot articolul

Istorie 21 Septembrie 2018, ora: 17:00

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:51 de Doina Stimpovschii

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern Din editia print

Prin schimbarea a doi miniştri, guvernarea face o mișcare de PR înainte de alegeri, consideră analiştii politici

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:28

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion, ACTIVIST CIVIC, ZIARIST

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion,  ACTIVIST CIVIC, ZIARIST Din editia print

Liderul unioniștilor, George Simion, s-a născut pe 21 septembrie 1986, la Focșani. În 2005, a absolvit Colegiul Național „Gheorghe Lazăr‟ din București.

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 24 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Unioniștii, alegerile și opoziția

Campania electorală pentru următoarele alegeri parlamentare în R. Moldova a început deja. Toate partidele își pregătesc armele pentru această luptă.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 24 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Republica Moldova cu o mână dă, cu alta lovește

Republica Moldova e un ceas cu rotițele stricate. Sau, mai degrabă, fiecare rotiță funcționează de capul ei. Iar dacă ele nu funcționează cum trebuie, nu avem nici oră, nu avem nici ceas. Moldova ca stat e de mult timp nefuncțională.

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 14 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Vestirea patimilor și a învierii

„Pe când străbăteau Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului va să fie dat în mâinile oamenilor. Şi-L vor omorî, dar a treia zi va învia. Şi ei s-au întristat foarte!” (Matei 17; 22-23)

() Citeşte tot articolul

 


Cele mai citite articole Timpul.md