Astăzi 21 Septembrie 2018, Vineri - Ultima actualizare la ora 13:10
Abonamente
 
 
 

Finanţe 25 Noiembrie 2014, ora 08:22    Din editia print

Campania electorală dăunează grav economiei

Marime Font

Republica Moldova va intra în noul an fiscal fără cea mai importantă lege – legea bugetului. Deși, legislația spune clar că politica fiscală și proiectul legii bugetului pentru anul următor trebuie prezentate în parlament până la 1 octombrie, la jumătatea lunii noiembrie proiectul de lege n-a ajuns nici la guvern. Mai mult, misiunea de a adopta bugetul pentru anul viitor va rămâne „moștenire” pentru noua putere care va urma după alegerile de săptămâna viitoare. 

Ce spune legislația

Potrivit Legii privind sistemul bugetar și procesul bugetar, art. 24, Ministerul Finanțelor elaborează proiectul legii bugetare anuale și îl prezintă guvernului, iar acesta din urmă, prezintă parlamentului până la 1 octombrie a fiecărui an proiectul legii bugetare anuale (art. 26). Mai mult decât atât, legea trebuie adoptată de legislativ până la 5 decembrie a fiecărui an. Totuși, în contextul alegerilor care vor avea loc la finele lunii și a schimbării puterii legislative și executive, există riscul ca noul an să ne prindă fără o politică fiscală și un buget adoptat.

Chiar dacă încă la începutul verii Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică politica bugetar fiscală pentru anul 2015, aceasta nu a fost aprobată de guvern și înaintată în parlament. Proiectul vizează majorarea accizelor pentru țigări și carburanți, a taxelor pentru vămuirea mașinilor, precum și creșterea taxei de utilizare a drumului. Astfel, în funcție de capacitatea motorului, taxa de drum ar putea varia între circa o mie și 10 mii de lei. Iar plățile pentru importul carburanților, potrivit proiectului, ar urma să crească cu 9%. Și vămuirea automobilelor va fi mai costisitoare cu până la 7 eurocenți pentru fiecare cm3 al motorului. De asemenea, proiectul vizează anularea mai multor scutiri de taxe și impozite atât pentru persoane fizice, cât și juridice. Cu toate astea, proiectul n-a fost aprobat de guvern și trimis în parlament, și nici nu se știe dacă, după schimbarea puterii proiectul va mai fi aprobat în forma actuală.



Solicitați de TIMPUL, reprezentanții Ministerului Finanțelor au declarat că „politica bugetar fiscală pentru anul 2015 deja a fost prezentată guvernului, iar proiectul Legii bugetului pentru anul viitor este pregătit de către Ministerul Finanțelor, însă va fi pus în discuții de următorul guvern”.

O practică dubioasă, dar des întâlnită

Pe de altă parte, experții economici, deși condamnă faptul că autoritățile nu respectă legislația, afirmă că la această practică dubioasă se recurge, nu pentru prima dată, mai ales într-un an electoral. „În așa stat ca R. Moldova în care corupția și lobismul sunt mult mai puternice decât capacitatea instituțiilor de a rezista și de a-și implementa mandatul, această practică este una rezonabilă. Bugetul nu a fost trimis în parlament din cauza presiunii puternice din partea lobiștilor neformali. De aceea pentru a păstra controlul asupra situației practica aceasta există. Nu este prima dată când noi intrăm în anul fiscal fără buget aprobat de parlament. Însă absența bugetului de stat previzibil face ca și bugetele planurilor de afaceri să fie planificate pe un termen mai scurt decât se cere pentru dezvoltarea afacerilor. Este o problemă cronică care încurcă foarte mult investițiile și dezvoltarea afacerilor de lungă durată în R. Moldova. Stabilitatea apare atunci când se respectă legea procesului bugetar”, consideră expertul IDIS „Viitorul”, Tatiana Lariușin. Potrivit ei, această problemă nu ne permite să trecem de la faza supraviețuirii la faza dezvoltării afacerilor. „Pentru că noi avem nevoie nu doar de declarații despre stabilitatea macroeconomică, dar și de previzibilitate a politicilor”, a adăugat Lariușin.

Expertul a subliniat faptul că specialiștii în domeniu, precum și oamenii de afaceri au primit asigurări de la guvern că „bugetul deja este calculat la timp, conform normelor, dar pentru că el n-a trecut prin parlament, anul viitor, în primul trimestru, vom activa conform ¼ din bugetul actual. Aici este altă problemă, că noi nu ne-am apucat de reforma instituțională și instituțiile slabe nu pot rezista grupurilor de interese, și atunci, ca un compromis, anume în anul electoral se ia această decizie. Din mai multe rele se alege răul mai mic”, remarcă economistul.

Guvernul - sub presiuni electorale

Potrivit Tatianei Lariușin, bugetul pe 2015 n-a fost adoptat la timp pentru că au existat „presiuni majore din partea unor lobiști care pot să promoveze niște lucruri pentru interese electorale și ca să nu se întâmple acest lucru s-a luat o asemenea decizie. După cum știu eu este o decizie de consens și toate fracțiunile din legislativ tacit au acceptat”, a conchis expertul.

Surse din guvern au confirmat pentru TIMPUL că asupra executivului s-au exercitat presiuni și că „există un fel de îngrijorare că aprobarea unui proiect de lege a unui buget ar putea să nu aibă niciun rost în contextul în care un nou guvern va fi instalat”. O problemă a fost și „lipsa suportului în parlament”. Mai mult, guvernul a fost nevoit de trei ori să-și asume responsabilitatea pentru a putea adopta câteva pachete de legi, iar un proiect de buget bine ancorat în realitățile economice n-ar fi fost votat de un parlament care evident își dorește mai mult populism în campania electorală.

Amintim că Legea bugetului de stat pentru anul 2014 și Politica bugetar fiscală și vamală a fost aprobată la 23 decembrie 2013, după ce anterior proiectele au fost aprobate în termeni restrânși de către executiv. Mai mult, membrii Biroului Consiliului Național pentru Participare au acționat în judecată guvernul pentru încălcarea principiilor transparenței decizionale. Chemarea în judecată a fost trimisă după ce executivul a inclus pe ordinea de zi a ședinței din 27 noiembrie 2013 examinarea proiectului legii bugetului de stat pe anul 2014. Acest lucru a fost anunțat în seara zilei de 22 noiembrie fără ca proiectul de lege să fie făcut public sau consultat cu cetățenii. Ulterior la 27 noiembrie a fost aprobat de guvern, iar o lună mai târziu a fost adoptat în a treia lectură de parlament.

Ulterior, la 25 septembrie anul curent, guvernul, prin angajarea răspunderii politice, a aprobat proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii bugetului de stat pentru anul 2014 din 23 decembrie 2013.

Articolul 39. Legea privind sistemul bugetar şi procesul bugetar

Dacă legea bugetară anuală nu este adoptată şi publicată până la 31 decembrie finanţarea cheltuielilor pentru anul curent se efectuează lunar în mărime de a douăsprezecea parte din suma cheltuielilor prevăzute pentru anul bugetar precedent.

Un articol de: Ala Coica Contactează autorul
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:51 de Doina Stimpovschii

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern Din editia print

Prin schimbarea a doi miniştri, guvernarea face o mișcare de PR înainte de alegeri, consideră analiştii politici

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:28

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion, ACTIVIST CIVIC, ZIARIST

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion,  ACTIVIST CIVIC, ZIARIST Din editia print

Liderul unioniștilor, George Simion, s-a născut pe 21 septembrie 1986, la Focșani. În 2005, a absolvit Colegiul Național „Gheorghe Lazăr‟ din București.

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 21 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Unioniștii, alegerile și opoziția

Campania electorală pentru următoarele alegeri parlamentare în R. Moldova a început deja. Toate partidele își pregătesc armele pentru această luptă.

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 12 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Caritate sau reclamă?

Ori mai degrabă aș spune că ambele. Și când spun acest lucru, o fac cu convingerea că reclama va fi condiționată cu timpul de caritate.

() Citeşte tot articolul

 

 


Cele mai citite articole Timpul.md