Astăzi 19 Septembrie 2018, Miercuri - Ultima actualizare la 18 Septembrie 2018
Abonamente

Actualitate 1 Iunie 2018, ora 09:46

„Chișinăul european” este inaccesibil pentru bicicliști

Marime Font

Bicicliștii își riscă viața pe străzile din Chișinău, iar candidații la funcția de primar al municipiului oferă soluții pentru care nu există finanțare

 În campaniile electorale, mulți politicieni insistă asupra faptului că Chișinăul este capitală europeană, realitățile zilnice însă demonstrează contrariul. În timp ce întreaga Europă luptă cu poluarea atmosferică, în capitala R. Moldova este un lux a îndrăzni să folosești bicicleta ca mijloc de transport. TIMPUL a aflat de la un biciclist cât de periculos este să mergi prin Chișinău pe două roți, dar și ce soluții propun candidații la șefia Capitalei pentru a rezolva această problemă.

Economisește 30 de minute mergând cu bicicleta

Acum un an, Anatolie Butnari, un tânăr din mun. Chișinău a decis să renunțe la transportul public și să se deplaseze prin oraș cu bicicleta, care, ulterior, i-a devenit camarad de nădejde. El recunoaște că inițial, a hotărât să devină biciclist pentru că a obosit de aglomerația din transportul public, dar, în scurt timp, a observat și alte avantaje. „Am ales să nu mai folosesc transportul public în raza orașului, pentru că mă deranja îmbulzeala de acolo, dar și aroganța șoferilor. Apoi, am realizat că mergând cu bicicleta nu fac doar sport, dar și ajung mai repede la destinație.

Dacă, în orele de vârf, din cauza ambuteiajelor, eram nevoit să merg câte 40 de minute cu transportul public până la serviciu, cu bicicleta fac același drum în doar 15 minute”, adaugă băiatul.



Mai înainte, tânărul își amintește că se plimba cu bicicleta doar în zilele de odihnă prin parcuri, acum însă face în medie câte opt km zilnic. Totuși, Anatolie recunoaște că pentru a îndrăzni să circuli cu bicicleta prin capitala R. Moldova, ai nevoie de curaj, prudență și nervi de fier. „În Chișinău, un biciclist nu poate merge pe trotuare, deoarece există foarte multe borduri care-ți împiedică circulația, de aceea ești nevoit să te deplasezi pe carosabil. În asemenea situații, șoferii sunt intoleranți și chiar agresivi pe alocuri. Rareori o să vezi un șofer care-ți permite să traversezi strada la trecerea de pietoni cu bicicleta. Deseori, ești nevoit să te dai jos de pe bicicletă și să aștepți minute în șir până cineva îți oferă prioritatea”, spune el.

„Cât pe ce să mă lovesc în ușa unei mașini diplomatice parcate neregulamentar”

Băiatul vorbește mai în glumă, mai în serios despre întâmplările prin care i-a fost dat să treacă de când se află la volanul bicicletei. Potrivit lui, parcarea neregulamentară a șoferilor îi dă zilnic bătăi de cap. „O dată, un șofer a parcat mașina unui corp diplomatic chiar într-o intersecție cu sens girator, după care a deschis ușa fără să se asigure că din sensul opus nu vine nimeni, uite așa eu, din viteză, era cât pe ce să mă lovesc de ușa mașinii sale. Țin minte că atunci, din inerție, am întins mâna și i-am împins ușa din mers, iar el în loc să-și ceară scuze, a început să mă înjure”, povestește biciclistul.

Altădată, tânărul susține că a stat preț de câteva zeci de minute în fața unei instituții, așteptând să vină șoferul să ia mașina altui corp diplomatic parcată neregulamentar pe trotuar pentru a putea trece, dar fără mare succes. „Făceam gălăgie ca să mă audă cineva, băteam cu picioarele în roțile mașinii în speranța că va funcționa alarma, dar n-a fost să fie. Până la urmă am fost nevoit s-o ocolesc trecând pe carosabil și punându-mi sănătatea în pericol”, explică Anatolie.

Un alt caz riscant, adaugă sursa, a fost atunci când un șofer a parcat mașina neregulamentar chiar în fața sa, și, în timp ce biciclistul a vrut să-l ocolească, conducătorul auto i-a deschis ușa-n față. „Noroc că eu nu merg cu viteză pe lângă ei, deoarece știu cât de neatenți pot fi”, conchide interlocutorul meu.

„O pistă se termină într-un stâlp, iar alta la intrarea în subterană…”

El ne avertizează că nici atunci când merg pe trotuar, bicicliștii nu sunt în siguranță, deoarece și acolo șoferii parchează neregulamentar, fără ca măcar să se asigure că din lateral nu vine nimeni. Astfel, oamenii pe două roți riscă să se lovească din mers în acele mașini. Mai mult, „într-o zi, mergeam pe bicicletă, iar un șofer a vrut să depășească o altă mașină și mai nu m-a lovit, atunci, am dat cu piciorul de frică și nervi în mașina sa. După care, el a scos capul pe geam și mi-a cerut explicații, iar eu mi-am văzut în continuare de drum”.

Anatolie înțelege că uneori reacțiile sale din trafic nu-i fac cinste, dar susține că acestea sunt mecanisme de apărare pentru a-și proteja sănătatea. „Într-un oraș civilizat, pe trotuar, ar trebui să existe niște piste pentru bicicliști, ca ei să nu fie nevoiți să circule pe partea carosabilă. La noi, așa ceva practic nu există! Cele câteva încercări de piste care au fost marcate, sunt inutile pentru că nu au trasee bine definite. Bunăoară, o pistă din centrul Capitalei duce până la intrarea în subterană. Iar de acolo, trebuie să-ți iei bicicleta în spate și să cobori sub pământ pentru a putea traversa strada. Iar o pistă de pe bd. Stefan cel Mare și Sfânt, în general, se termină într-un stâlp”, ne asigură bărbatul.


„Îi propun primarului nou-ales să circule prin oraș cu bicicleta”

De asemenea, biciclistul relatează că șoferii parchează pe acele piste fără pic de remușcare, iar bordurile trotuarelor sunt foarte înalte și nu sunt adaptate pentru bicicletă. În ciuda acestor incidente parcă desprinse de realitate, care au loc zilnic pe străzile Chișinăului, Anatolie nu are de gând să renunțe la acest mijloc de transport și speră că măcar în al doisprezecelea ceas autoritățile vor rezolva problema. „Guvernanții doar vorbesc despre integrarea europeană, dar, în realitate, nu se face nimic în acest sens. De exemplu în orașele din România, bicicliștii sunt mult mai respectați decât la Chișinău. Acolo, pistele nu doar că au un traseu bine definit, dar și sunt respectate de toți participanții din trafic, iar șoferii nu pot parca peste ele. De asemenea, există foarte multe zone pietonale, unde poți merge atât cu bicicleta, cât și pe jos. Însă, cei care fac cu adevărat diferența sunt oamenii, care înțeleg că dacă ai bicicletă vrei să te miști mai repede decât un pieton”, adaugă sursa.

Tânărul nu știe de ce autoritățile sunt atât de indiferente la problemele bicicliștilor din mun. Chișinău, dar are câteva recomandări pentru viitorul primar de Chișinău. „Îi propun primarului nou-ales să circule prin oraș cu bicicleta cel puțin o săptămână și doar atunci va înțelege prin ce probleme trece un biciclist zilnic. Însă, cred că el nu va putea parcurge nici măcar un kilometru pe bicicletă în traficul infernal din mun. Chișinău”, încheie interlocutorul.

Ceban nu vrea la spitalul de traumatologie

În ajunul turului doi al alegerilor municipale din 3 iunie, TIMPUL i-a provocat pe cei doi candidați la funcția de primar al mun. Chișinău, Andrei Năstase și Ion Ceban, să ne spună care vor fi pașii concreți pe care-i vor întreprinde pentru a soluționa această problemă, în cazul în care vor ajunge la cârma Capitalei. Candidatul socialist, Ion Ceban, ne-a asigurat că știe, din propria experiență, cu ce probleme se confruntă bicicliștii din Capitală. Eu mi-am propus, nici nu vă dați seama de câte ori, să ajung cu bicicleta la serviciu. Astfel am constatat că la ora 6 dimineața este posibil să faci acest drum, iar la ora 8, dacă vrei să ajungi la spitalul de traumatologie, te poți porni cu bicicleta de acasă”, explică socialistul.

În opinia lui Ceban, această problemă ar putea fi rezolvată în câțiva pași printre care se numără: marcarea pistelor pentru bicicliști în zonele de agrement, reparația infrastructurii drumurilor astfel încât acestea să permită crearea pistelor și marcarea acestora pe străzile care permit deplasarea cu bicicleta, crearea parcărilor pentru biciclete în apropierea instituțiilor de stat. De asemenea, candidatul socialist a insistat și pe organizarea unei campanii sociale, menite să promoveze mersul pe bicicletă și să crească toleranța față de bicicliști. Până aici, toate ar fi fost bune și frumoase, dacă întrebat de unde va lua bani pentru implementarea acestui plan, Ceban nu ar fi spus: „Cu regret nu putem să facem aceste schimbări deodată, pentru că există un anumit buget. Însă le vom face pe toate etapizat”, conchide candidatul socialist.


Năstase promite că transforma Chișinăul într-un oraș atractiv pentru cicliști

Candidatul proeuropean, Andrei Năstase, este conștient că marcarea pistelor de bicicliști va crește calitatea vieții urbane și va reduce poluarea. De aceea, bazându-se pe normativele internaționale, bunele practici ale partenerilor români și anume primarii din Oradea, Cluj, Alba Iulia, Năstase este sigur că „putem transforma Chișinăul într-un oraș atractiv cicliștilor, chiar dacă avem o infrastructură puțin prietenoasă”.
În opinia candidatului proeuropean, proiectarea pistelor pentru bicicliști trebuie tratată cu atenție, în conformitate cu legislația rutieră. „Carosabilul trebuie să fie neted și fără obstacole, astfel încât să nu creeze disconfort și instabilitate bicicliștilor. De asemenea, ne propunem crearea unor benzi separate de carosabil, dar și pentru pietoni, însă acest lucru va putea fi realizat doar pe străzile unde se planifică renovarea lor”, adaugă Năstase.

Pentru restul străzilor, liderul PPDA își propune să folosească soluții rapide, practicate în orașele europene, unde pistele se fac la marginea carosabilului și sunt delimitate prin marcaje rutiere. „Trebuie soluționată problema parcărilor peste aceste piste, care fac imposibilă deplasarea bicicliștilor. Simpla amendare a șoferiilor, observăm că nu aduce rezultate, de aceea este nevoie de a modifica modul de parcare din tip spic în parcare liniară cu instalarea unor obstacole care nu vor permite conducătorilor să ajungă cu automobilul pe pista de bicicliști”, explică reprezentantul forțelor proeuropene. De asemenea, și Andrei Năstase susține că este nevoie de campanii de informare și sensibilizare a opiniei publice cu privire la respectarea drepturilor bicicliștilor.

Un articol de: Ana Marchitan Contactează autorul
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Istorie 18 Septembrie 2018, ora: 19:33

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul

Istorie 18 Septembrie 2018, ora: 08:04

Semnificaţii istorice pentru 18 septembrie / 1923 - S-a născut Regina Ana, soţia Regelui Mihai al României

Semnificaţii istorice pentru 18 septembrie / 1923 - S-a născut Regina Ana, soţia Regelui Mihai al României Foto: Mediafax.ro/Afp

1970 - A murit, la doar 28 de ani, Jimi Hendrix, considerat unul dintre cei mai mari chitarişti rock din lume. Stilul său de a cânta la chitara electrică a influenţat majoritatea chitariştilor moderni. În 2003 a fost numit de revista Rolling Stone „Cel mai mare chitarist al...

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 12 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Caritate sau reclamă?

Ori mai degrabă aș spune că ambele. Și când spun acest lucru, o fac cu convingerea că reclama va fi condiționată cu timpul de caritate.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 11 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

Zece ani de la războiul ruso-georgian. Cauze și efecte

În această săptămână, s-au împlinit zece ani de la războiul ruso-georgian, care a condus la apariția a două noi conflicte înghețate în Regiunea Extinsă a Mării Negre: Abhazia și Osetia de Sud, recunoscute ca state independente, cu precădere, de către Federația Rusă. 

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 10 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

27 de ani

A mai trecut un an de la declararea independenței. Unii dintre noi au sărbătorit, au ţinut discursuri, au dansat, au mers la concerte. De parcă totul ar fi fost minunat. 27 de ani de dezamăgiri.

() Citeşte tot articolul

Editorial 10 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Tata cu trei feciori

Nu știu de ce, poate de-atâta că vine sezonul rece, când moldovenii (etnicii români), dârdâind de frig, revin la îndeletnicirea lor milenară – crearea folclorului – poate pentru că s-au întors deputații din vacanță și reîncepe sezonul fierbinte,...

() Citeşte tot articolul