IT&C

Cometa studiată de europeni emană miros de ouă clocite

Sonda Rosetta este unul din cele mai avansate aparate spațiale lansate de ESA. Cu ajutorul instrumentului ROSINA (Rosetta Orbiter Sensor for Ion and Neutral Analysis) satelitul studiază atmosfera și ionosfera din coada cometei. În august, ROSINA a reușit să colecteze multe date interesante, pe care oamenii de știință europeni le studiază.

Rezultatele analizelor arată că spațiul cosmic nu este doar un loc foarte rece, dar și destul de urât mirositor. În coada cometei  67P / Ciuriumov-Gierasimienko s-au depisat vapori de apă (H2O), oxid de carbon (CO), bioxid de carbon (CO2), amoniac (NH3), metan (CH4) și metanol (CH3OH). Cometa emană de asemenea faormaldehidă (CH2O), hidrogen sulfurat (H2S), acid cianhidric (HCN), dioxid de sulf (SO2) și sulfură de carbon (CS2). Prin urmare, mirosul emanat de cometă este un amestec de izuri care aduce a ouă clocite (de la hidrogen sulfurat), bălegar de cal (de la amoniac) amestecat cu formaldehidă care se caracterizează printr-un miros înțepător. Pe lângă acestea, poate fi simțită aroma acră și migdalată a acidului cianhidric și izul de alcool (de la metanol), împreună mirosul înecăcios al dioxidului de sulf.

Oamenii de știință atrag însă atenția că moleculele acesto substanțe chimice nu sunt dominante, deoarece coada cometei este formată în special din apă, oxid de carbon și bioxid de carbon.

Timpul.md