Afaceri

Consolidarea capacitatilor Fondului rutier se va efectua gradual

Cu incepere din 2010, modalitatea de finantare a Fondului rutier (FR) va fi schimbata, potrivit unui proiect de lege aprobat de guvern.

Actualmente, infrastructura rutiera a R. Moldova se afla intr-o stare de deteriorare grava, atingand un nivel de peste 90 la suta din reteaua drumurilor publice. Astfel, necesitatea unui mecanism adecvat de finantare pentru intretinerea si reparatia drumurilor este o problema stringenta. Practica formarii FR prin alocari din bugetul de stat s-a dovedit a fi una ineficienta. In aceste conditii, se propune sa fie modificata modalitatea de finantare a FR, (modalitate descrisa si in Strategia infrastructurii transportului terestru pe anii 2008-2017), prin transferarea directa, pe un cont special, a platilor utilizatorilor de drumuri sub forma de accize la benzina si motorina, incluse in pretul acestora.

Ministrul transporturilor si infrastructurii drumurilor, Anatol Salaru, a mentionat ca transferarea directa a accizelor la combustibil in FR va sporii capacitatile de finantare a lucrarilor de reparatie si intretinere a drumurilor. El a apreciat ca banii platiti de utilizatorii de drumuri nu intotdeauna si nu in masura cuvenita ajungeau in FR. Deseori ei serveau Ministerului Finantelor drept material de acoperire a gaurilor si urgentelor.

Totodata, Salaru a spus ca austeritatea bugetului si multimea problemelor cu care se confrunta finantele publice nu va permite aplicarea integrala a noii modalitati de finantare a FR din anul viitor si alocarea in acest fond a cel putin 80% din accizele la benzina si motorina, precum stipuleaza Strategia nominalizata. Astfel, dupa mai multe dezbateri, s-a convenit ca, in 2010, sa fie alocate in FR 50% din suma acestor accize, in 2011 – 65%, iar la 80 la suta sa se ajunga in 2012.

Si tot cu referire la FR, guvernul a aprobat modificari in Programul privind repartizarea mijloacelor FR pe anul 2009, in legatura cu majorarea acestuia prin rectificarile la Legea bugetului de stat pe 2009 cu 10 mln lei.

Astfel, mijloacele FR pe 2009 vor constitui 241,35 mln lei, dintre care 152,23 mln lei pentru volumul de lucrari efectuate pe drumurile nationale si 89,12 mln lei pentru lucrarile efectuate pe drumurile locale.

Au fost efectuate modificari neinsemnate si in distribuirea mijloacelor FR pe capitole de cheltuieli, cu accent pe intretinerea drumurilor si luandu-se in considerare ca pe drumurile locale s-a facut un numar mai mare de lucrari.

Info-Prim Neo
 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *