Astăzi 18 Iulie 2019, Joi - Ultima actualizare la ora 16:50
Abonamente

Actualitate 3 Iulie 2018, ora 08:38

Cum a luat naștere legendara competiție „24 de ore de la Le Mans”

Marime Font

Pentru orice iubitor al automobilismului orașul Le Mans, din vestul Franței, este sinonim cu cea mai renumită și longevivă cursă de anduranță din lume - ”24 Heures du Mans”. Anual în luna iunie, piloții și producătorii de automobile se întrec într-o competiție al cărei obiectiv este obținerea unui echilibru cât mai bun între viteză și capacitatea mașinii de a rula o zi întreagă fără defecțiuni. Însă puțini știu că nașterea acestei curse în 1923 are la bază o idee pe cât de simplă pe atât de inovativă în epocă: Creerea unui circuit dedicat mașinilor de serie în care nu doar viteza contează cât mai ales rezistența și anduranța mașinii.

Finalul Primului Război Mondial aduce cu sine o renaștere a industriei automobilistice europene și reapariția curselor de mașini. De această dată însă competițiile automobilistice sunt dominate de mărcile germane și italiene în dauna celor franțuzești, iar noul centru european al lumii automobilistice este reprezentat de orașul italian Brescia.

În acest context, Georges Durand (foto dreapta), președintele ACF (l’Automobile Club de France) și secretarul general ACO (l’Automobile Club de l’Ouest), care organizase în 1906 și 1911 un circuit de viteză în regiunea Sarthe, dar și Salonul Automobilistic de la le Mans din 1912, vine cu o idee nebunească pentru aceea epocă: să creeze un nou tip de competiție auto, o competiție ambițioasă și inovatoare față de cele deja existente, o cursă care să dureze 24 de ore și care să pună regiunea Sarthe și orașul Le Mans pe harta principalelor evenimente automobilistice.


Astfel, în 1922, cu ocazia Salonului Automobilistic de la Paris, Durand s-a întâlnit și a discutat cu două somități ale curselor de mașini din acele vremuri: Charles Faroux directorul revistei La Vie Automobile (apărută începând cu 1903),una dintre cele mai vechi și mai mari publicații europene dedicată industriei auto, și cu Émile Coquille, directorul filialei franceze a producătorului de anvelope și roți Rudge-Whitworth pe care l-a convins să investească 100 000 de franci în noul proiect.

Faroux a propus ca noua competiție să fie rezervată exclusiv mașinilor de serie, în opoziție cu majoritatea curselor de viteză organizate atunci la care participau automobile sport special adaptate pentru astfel de întreceri, iar Coquille a insistat ca circuitul să permită producătorilor auto să își perfecționeze mașinile. Ideea unei curse de 24 de ore li se părea celor trei nu doar atractivă dar și provocatoare. Un circuit de 24 de ore? Ce probleme de securitate și siguranță ar implica o astfel de cursă? Cum se vor comporta frânele sau pneurile? Dar mai ales se va impune o astfel de competiție?

Deși o noutate în Europa, curse de 24 de ore au mai fost organizate în Statele Unite ale Americii între 1905 și 1907 la Columbus-Ohio, Chicago, Detriot și Morris Park – New York, însă s-a renunțat la ele destul de repede din cauza numărului mic de concurenți.

O cursă ca un centru de testare

O problemă importantă a automobilelor în epocă era lumina slabă a farurilor, ori o cursă desfășurată inclusiv în timpul nopții avea să îi oblige pe constructori să inoveze. „Le Grand Prix d’endurance du Mans – coupe Rudge-Whitworth” , așa cum avea să se numească inițial noul circuit, marchează nu doar apariția primei curse automobilistice de 24 de ore din Europa, cât mai ales a unei noi filosofii automobilistice centrată în jurul tuturor capacităților tehnice ale mașinii și nu doar a vitezei.

Practic marea idee a celor trei inițiatori era ca noua competiție să aibă rolul de centru de testare și inovare pentru modelele de autovehicule produse în serie. Dacă în spatele curselor de viteză din epocă nu se afla decât dorința de competiție a piloților și echipelor, un circuit de anduranță avea să aducă în prim plan și o concurență a producătorilor de automobile în ce privește ameliorarea capacităților tehnice ale mașinilor pe care le lansează pe piață, și în special a dispozitivelor de siguranță: faruri,frâne, rezistența roților, direcție, autonomie, realimentare și până la rezistența motorului.

Care avea să fie traseul noului circuit? Durand, va relua triunghiul Le Mans-Saint-Calais-La Ferté-Bernard, pe care îl utilizase prima oară în concursul de viteză din 1906, un traseu care pleca din periferia Les Raineries și continua până la intrarea în orașul Le Mans, unde după un viraj strâns de peste 120 de grade, urmărea drumul național 158 (către Tours) în linie dreaptă aproximativ 8 km până în comuna Mulsanne, pentru a reintra pe drumul comunal către Les Raineries printr-un alt viraj de această dată la 90 de grade. Circuitul cuprindea în total 17,262 km (vezi harta), îmbinând deopotrivă liniile drepte cu zonele de serpentină, drumuri pavate și drumuri rurale pietruite.

După ce proiectul a fost prezentat autorităților departamentale din la Sarthe data competiției a fost stabilită pentru week-end-ul 26-27 mai 1923, iar prețurile pentru public erau progresive: 15 franci pentru un loc în boxe, 20 pentru unul în tribune și 25 pentru loje.

Afișul de promovare a primei curse de 24 de ore de la Le Mans, din 1923, expus la ”Le Musee des 24 Heures” (foto: Flickr / David Merrett)

Selecția mașinilor s-a făcut după următoarele criterii: fiecare constructor a trebuit să propună directorului cursei, Charles Faroux și juriului său, 10 modele de mașini din catalogul comercial propriu, având 4 locuri pentru o cilindree mai mare de 1100 cm3 și două locuri pentru cele mai mici. Echiparea minimă trebuia să cuprindă o caroserie turism, scări, faruri, semnalizatoare, oglindă retrovizoare, claxon. Ulterior, juriul avea să aleagă două sau trei modele de mașini care urmau să intre în competiție. În total, 18 producători (16 francezi, unul englez și unul belgian) au participat la prima ediție a Grand-Prix-ului; printre ei amintind Bentley, Excelsior, Chenard-Walcker, Delage, Bignan, Amilcar, Rolland-Pilan și Lorraine.

În egală măsură, competiția urma să se desfășoare după un regulament strict care cuprindea printre altele: obligația realizării unui număr minim de km și tururi pentru fiecare concurent în funcție de cilindreea mașinii, cântărirea mașinii, realizarea schimbului de piloți, schimbarea roților și pneurilor dar și realimentarea mașinii în anumite limite de timp, etc. De asemenea fiecărui concurent avea să i se atribuie un număr ce urma să fie inscripționat pe mașină și o culoare stabilită de ACF: albastru pentru concurenții francezi, roșu pentru italieni, galben pentru belgieni, verde pentru englezi și alb pentru americani. Mașinile urmau să plece de la start aliniate în două coloane (pe o parte numerele pare pe cealaltă numerele impare) în ordine descrescătoare a cilindreei.

Nu lipseau și reguli pe care astăzi le-am considera amuzante, de exemplu, fiecare echipaj era obligat ca pe spațiul copilotului să aibă „instalat” un sac de nisip sau o bară de plumb pentru a echivala cu greutatea unui al doilea om. Nerespectarea regulilor puteau aduce amenzi de până la 10 000 de franci sau chiar descalificarea. În final la startul competiției s-au aliniat 33 de mașini, din care 30 aveau să termine cursa.

Trebuie spus că, deși mașinile din acea perioadă erau la ani lumină de bolizii pe care îi știm astăzi, deja un concept nou în lumea automobilistică apăruse: aerodinamica mașinii. E de ajuns să vedem caroseria unui Bugatti Ettore Tank Type 32 (foto dreapta) mașină de curse ce avea să își facă apariția în circuitele de viteză în 1924 ca să ne dăm seama de schimbare; e prima mașina care înglobează roțile în structura vechiului.


Prima ediție: anduranță pe o ploaie torențială

În prima linia a startului două mașini belgiene Excelsior urmate de o Lorraine. Surpriza însă abia acum urma să vină. În momentul în care Charles Faroux dădea startul cursei, cerul de la Le Mans era complet întunecat și o ploaie torențială însoțită de grindină a început să cadă. În doar câteva minute întreaga pistă era acoperită de un strat gros de gheață iar ceea ce ar fi trebuit să fie o cursă pe pavaj și pietriș semăna acum cu un traseu off-road.

Astfel primul tur a aparținut mașinilor Rolland-Pilan, singurele care dispuneau de o caroserie complet acoperită, dar ,pe măsură ce norii au început să se disipe, cele două mașini Chenard-Walcker, echipajul nr. 9 André Lagache și René Léonard și echipajul nr. 5, Raoul Bachmann și Christian d’Auvergne, s-au apropiat din ce în ce mai mult.

Ajunși pentru a doua oară în linia dreaptă de pe drumul național, cei doi preiau rând pe rând conducerea, pentru care se vor duela până la final, în ciuda amenințării susținute de mașinile Bignan și Bentley. De altfel, britanicii de la Bentley aveau să își ia revanșa în anul următor când vor câștiga competiția, ulterior reușind să fie primul producător care își adjudecă 4 victorii consecutive (1927,1928, 1929, 1930).

În cele din urmă victoria a aparținut numărului 9, un Chenard-Walcker în patru cilindrii în linie, 2978 cm3 , echipat cu pneuri Michelin urmat de cel de-al doilea echipaj Chenard-Walcker (foto jos) și de Bignan-ul 11HP Desmo cu numărul 23 al echipajului Paul Gros și Raymond de Tornaco. De altfel, André Lagache și René Léonard aveau să stabilească un nou record mondial, 2.209,536 km parcurși în 24 de ore (un total de 128 de tururi), record realizat cu o viteză medie de 92 km/h. Pe locul patru a sosit numărul 8, Bentley-ul Sport al lui John Duff și Frank Clement, Bentley care avea să stabilească recordul de timp pentru un tur, 9 minute și 39 de secunde cu o viteză medie de 108 km/h.

Cu toate acestea, prima ediție a circuitului avea să cuprindă și un moment amuzant: John Duff (Bentley) a rămas fără combustibil la câțiva kilometri de stația de realimentare, iar regulamentul presupunea că pilotul trebuie să se descurce singur în caz de pană sau lipsă de combustibil, motiv pentru care a alergat până la stand, de unde a împrumutat o bicicletă și două bidoane de benzină cu care s-a întors pentru realimentare.

Apariția unei tradiții

Cursa de 24 de ore de la Le Mans avea să se bucure de un succes răsunător, pe care cei trei organizatori nu s-ar fi așteptat să îl aibă chiar de la debut. Presa franceză dar și cea străină a scris laudativ despre eveniment, iar producătorii de autovehicule și componente au găsit un prilej bun să își facă reclamă pe baza rezultatelor de pe circuit.

Ediția din 1924 , câștigată de Bentley, avea să aducă schimbarea datei cursei în a doua jumătate a lunii iunie (dată care a rămas până azi), dar și mai mulți producători, precum Bugatti sau Alfa Romeo, la linia de start. Astfel Grand Prix-ul francez avea să devină o tradiție, care va fi întreruptă în timpul celui de-al Doilea Război Mondial doar pentru a fi reluată în 1949.

În egală măsură, filosofia testării exclusiv a mașinilor de serie pe un circuit de anduranță avea să se mențină până la finalul anilor ’50 când își vor face treptat apariția și mașinile prototip special adaptate pentru cursele de anduranță. Tot în respectiva perioadă mașinile au început să fie selectate și să concureze în categorii diferite, ceea ce aveau să devină actualele „clase”: LMP1, LMP2 - mașini prototip și GTE Pro și GTE Am - mașini Grand Tourer. De altfel, chiar și azi mașinile din clasele GTE sunt modele adaptate ale mașinilor sport produse în serie.

Recorduri și cifre ale Grand-Prix-ului Le Mans din toate timpurile:

Viteza maximă pe pistă: 405 km/h (Roger Dorchy/WM-Peugeot în 1988)
Distanța maximă parcursă în 24h: 5.410 km ( Romain Dumas/Timo Bernhard/ Audi în 2010)
Cele mai multe victorii (pilot): Tom Kristensen - 9 victorii (Porsche/Audi)
Cele mai multe victorii (producător): Porsche – 19
Cele mai multe victorii (automobil): Audi R8
Câștigătorul ultimei ediții (2018): Fernando Alonso/ Toyota (TS050 Hybrid)
Cel mai grav accident: 11 iunie 1955/ 84 de morți

Sursa: historia.ro

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 15:00

Minute de coșmar pentru o familie din Bender după ce copilul lor de patru ani a căzut de la etajul geamul apartamentului, aflat la etajul trei. Acum băiatul se află în comă.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 14:56

Tânărul a plecat de la domiciliul său, din Chișinău, și nu s-a mai întors acasă. Familia tânărului este devastată și cere ajutor.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 14:53

Academia de Poliţie Alexandru Ioan Cuza Concurenţă mare la Academia de Poliţie: Pe câte locuri se bat cei 5.000 de elevi înscrişi  80 de teze de doctorat susținute în perioada 2011-2016 nu se regăsesc în format electronic în arhiva Academiei de Poliție,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 14:47

A fost sistat procesul de înstrăinare a companiei de asigurări „Moldasig”. Despre aceasta a anunțat președintele Igor Dodon, după ședința Consiliului Suprem de Securitate.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 14:44

Procurorii americani au retras acuzațiile împotriva actorului Kevin Spacey după ce principalul acuzator al actorului a refuzat să apară ca martor în instanță, informează CNBC. Dosarul penal întocmit împotriva actorului american a suferit o puternică lovitură de...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 14:39

Consumul meselor inainte de a merge la culcare nu este obicei destul de bun, mai ales atunci cand vine vorba de alimente grase, greu de digerat. Dar, daca esti prea infometat si nu poti adormi din cauza asta, poti manca aceste ingrediente fara sa-ti fie teama ca te vei ingrasa sau ca vei avea...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 14:32

O dietă bazată pe combinaţii haotice, fără să se ţină cont de un program echilibrat al meselor, conduce, în scurt timp, la declanşarea unui şoc toxic. Ignorând simptome banale ca roşeaţa, umflarea sau durerea, în timp, inflamaţiile ajung să se cronicizeze. Ca...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 14:24

Trăim într-o societate, iar acest lucru ne face să depindem unii de alții într-o oarecare măsură. De aceea, cerem ajutorul celor din jur oricând avem nevoie și oferim, la rândul nostru, sprijinul necesar. Totuși, această relație de co-dependență poate, de cele...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 14:06

Expertul în politici de securitate Rosian Vasiloi a fost numit joi, 18 iulie, la propunerea ministrului de Interne, Andrei Năstase, în funcţia de şef al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră. El îl va înlocui în această funcţie pe Fredolin Lecari.

( ) Citeşte tot articolul

Economie 18 Iulie 2019, ora: 13:33

(DOC) Rezerva de aur a BNM este de 74 kilograme și 133 grame / Banca Națională a României are peste 100 de tone

(DOC) Rezerva de aur a BNM este de 74 kilograme și 133 grame / Banca Națională a României are peste 100 de tone

Conform informațiilor de pe site-ul BNM.MD, rezerva de aur a Băncii Naționale este de 74 kilograme 133 grame nu de 9 kilograme.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 13:10

Fracţiunea Partidului Democrat (PDM) în Parlamentul Moldovei va fi condusă de preşedintele de onoare al partidului, Dumitru Diacov. Această decizie a fost luată miercuri, la şedinţa fracţiunii.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 12:01

Președintele Igor Dodon și PSRM ar încerca, cu ajutorul rușilor, să fragmenteze fracțiunea PD, astfel încât la toamnă, după expirarea a 100 de zile de guvernare, să aibă voturile necesare pentru a debarca Guvernul condus de Maia Sandu și de a readuce R. Moldova pe...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 11:25

 Un adolescent din Adelaide, care a hackuit Apple cu două ocazii separate cu speranța că va primi o ofertă de job din partea companiei, a fost scutit de condamnare de către un tribunal. Băiatul, care are în prezent 17 ani, a hackuit mai întâi sistemul de calculatoare...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 11:05

CAZ TRAGIC /// Băiatul de 11 ani, care a fost muşcat de câine A MURIT la Spital

CAZ TRAGIC /// Băiatul de 11 ani, care a fost muşcat de câine A MURIT la Spital

Băiatul de 11 ani, dintr-o suburbie a Chişinăului care a fost muscat de câine, iar ulterior internat în stare gravă la Spitalul municipal de Boli Contagioase pentru Copii din Capitală a murit în această seară.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 09:05

Patru ani de închisoare pentru că a mușcat un polițist de deget / VIDEO

Patru ani de închisoare pentru că a mușcat un polițist de deget / VIDEO

Locuitorul raionului Hânceşti, acuzat pentru trei capete de acuzare, inclusiv: violenţa săvârşită asupra unei persoane cu funcţie de răspundere, huliganism şi refuzul, împotrivirea şi eschivarea de la testarea alcooscopică, acțiuni comise de o persoană care nu...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 08:30

Momentul în care o femeie împinge un preot de pe scenă, în timpul predicii / VIDEO

Momentul în care o femeie împinge un preot de pe scenă, în timpul predicii / VIDEO

Mesajul unui preot din Brazilia a înfuriat atât de tare o enoriașă încât aceasta l-a împins pe slujitorul bisericii de pe scenă, chiar în timpul predicii.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 08:27

Un lichidator de la Cernobîl s-a sinucis după ce a văzut serialul HBO

Un lichidator de la Cernobîl s-a sinucis după ce a văzut serialul HBO

Un erou lichidator al dezastrului de la Cernobîl și-a pus capăt zilelor după ce a urmărit serialul eveniment de pe HBO, cu lacrimi în ochi, susține fiica acestuia, citată de presa locală.

( ) Citeşte tot articolul

Ultima oră 18 Iulie 2019, ora: 08:25

Haos total în PSD. Cum a ajuns partidul la un pas de implozie

Haos total în PSD. Cum a ajuns partidul la un pas de implozie

PSD e divizat din cauza candidatului la prezidenţiale: Dăncilă, Firea sau Tăriceanu? Din exterior, partidul e atacat de Adrian Năstase, dar şi de foştii „reformişti“ Adrian Ţuţuianu şi Mihai Tudose, trecuţi în tabăra lui Victor Ponta, cel care arbitrează, de pe...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 07:40

Ruslan Codreanu crede că ordine la Piața Centrală poate fi făcută doar cu BULDOZERUL

Ruslan Codreanu crede că ordine la Piața Centrală poate fi făcută doar cu BULDOZERUL

Ordine la Piața Centrală din Chișinău poate fi făcută doar cu... buldozerul, afirmă fostul primar general interimar al Capitalei, Ruslan Codreanu. Potrivit lui, la Piața Centrală există o complexitate de probleme greu de rezolvat, iar experiența orașului Moscova, acolo unde mai multe...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 07:15

Deputatul român în Parlamentul European, Eugen Tomac: Toate taxele pentru perfectarea actelor pentru obţinerea cetăţeniei române ar putea fi ELIMINATE

Deputatul român în Parlamentul European, Eugen Tomac: Toate taxele pentru perfectarea actelor pentru obţinerea cetăţeniei române ar putea fi ELIMINATE

Deputatul român în Parlamentul European, Eugen Tomac, afirmă că modificările propuse la Legea cetăţeniei române privind descentralizarea procesul de procesare a dosarelor, ca în fiecare judeţ din România să poată fi depus dosarul şi în termen de...

( ) Citeşte tot articolul

Horoscop 18 Iulie 2019, ora: 07:09

HOROSCOP ZILNIC: HOROSCOPUL ZILEI DE 18 IULIE 2019. VĂRSĂTORII SUNT PLINI DE ENERGIE ȘI VOIE BUNĂ

HOROSCOP ZILNIC: HOROSCOPUL ZILEI DE 18 IULIE 2019. VĂRSĂTORII SUNT PLINI DE ENERGIE ȘI VOIE BUNĂ

Horoscopul zilei de 18 iulie 2019 aduce previziuni astrale pentru zodiile Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu, Fecioară, Balanță, Scorpion, Săgetător, Capricorn, Vărsător, Pești. Horoscopul zilnic pentru 18 iulie 2019 vine cu sfaturi pentru toate zodiile. Horoscopul zilnic pentru 18 iulie 2019...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 07:07

VIDEO / 18 iulie, ora 13:00 / Ședință de Guvern - Care este ORDINEA de zi

VIDEO / 18 iulie, ora 13:00 / Ședință de Guvern - Care este ORDINEA de zi

Prim-ministrul Maia Sandu va prezida mâine, 18 iulie, începând cu ora 13.00, şedinţa Cabinetului de miniştri. Proiectul ordinii de zi poate fi accesat pe site-ul Guvernului.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 18 Iulie 2019, ora: 05:50

Ce înseamnă funcția de adjunct al secretarului general al NATO pe care o va ocupa din toamnă românul Mircea Geoană

Ce înseamnă funcția de adjunct al secretarului general al NATO pe care o va ocupa din toamnă românul Mircea Geoană

Adjunctul Secretarului General al Alianței Nord Atlantice, cel mai înalt funcționar public al alianței, cel mai de seamă reprezentant și purtător de cuvânt și de mesaje al NATO, este practic a doua voce în cadrul organizației nord-atlantice și va avea, printre altele,...

( ) Citeşte tot articolul
Current tier / breakpoint: xs sm md lg xl (= visible only on this breakpoint)

.hidden-xs-down .hidden-sm-down .hidden-md-down .hidden-lg-down

.hidden-xs-up .hidden-sm-up .hidden-md-up .hidden-lg-up .hidden-xl

.hidden-xs (only) .hidden-sm (only) .hidden-md (only) .hidden-lg (only) .hidden-xl (only)