Muzică

Cum au împrumutat turcii hora românească

Virtuoz al instrumentelor otomane din perioada sa (cântă excelent la zece instrumente), Tanburi Cemil Bey a fost prieten cu Bela Bartok, prin intermediul căruia a ajuns să cunoască muzica românească (pe care a iubit-o mult, dovadă influențele românești din operele sale). Cele doua melodii au fost interpretate de formația de muzică veche Anton Pann luna această, în Aula BCU, cu ocazia festivalului "5 (arte) în cinci (zile) – ICR la BCU".

Çeçen Kizi (Fata cecena) este un cantec de dragoste apartinand lui Tanburi Cemil Bey, compozitor de secol XIX din Istanbul. A fost prieten cu Bela Bartok, prin intermediul caruia a cunoscut muzica romaneasca. "Exista o forma muzicala in Turcia, numita longa, forma care se apropie de horele noastre romanesti. Piesa ce urmeaza nu este o longa, dar o sa vedeti ca are ceva din muzica romaneasca (ornamentatie, mod de constructie melodica)", a explicat Constantin Raileanu, liderul formatiei Anton Pann, cu ocazia unui concert sustinut la Biblioteca Centrala Universitara.

"Influentele romanesti din aceasta piesa se datoreaza faptului ca Tanburi Cemil Bey a iubit destul de mult muzica romaneasca. El a fost unul dintre virtuozii instrumentelor otomane din perioada sa: se pare ca era un performer excelent la zece instrumente (printre care tanbur, kemence, lauta, percutie, violoncel chiar – el da tonul solourilor, improvizatiilor numite taksim pe violoncel)".

Anton Pann – Çeçen Kizi / Fata cecena (Tanburi Cemil Bey)

"Longa" este o forma foarte intalnita astazi in cultura muzicala turca si araba. "Longa" este de fapt hora noastra romaneasca (in istoria muzicii turce se spune ca "longa" este de influenta valaha)

Anton Pann – Longa (Tanburi Cemi Bey)

Via Hotnews.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *