Cum să porneşti o afacere FĂRĂ BANI în şapte paşi

publicat în Afaceri pe 24 August 2017, 11:15

Anul trecut, 310 din 100.000 de oameni au pornit propria afacere în fiecare lună în Statele Unite, potrivit Kauffman Index of Startup Activity 2017. Cei mai mulţi antreprenori pornesc afacerile pentru că sesizează o oportunitate nu din necesitate.

Investitorul şi expertul în social media Tai Lopez a povestit pentru Entreprenuer modul în care poţi porni o afacere fără să ai nevoie de bani sau de experienţă de business. "Datorită tehnologiei este posibil să treci de la o idee la clienţi plătitori într-un timp foarte scurt. Mulţi nu o fac pentru că sunt compleşiţi", spune Lopez care şi-a crescut într-un singur an numărul de fani pe Facebook de la 600.000 la 6 milioane.

1. Alege un domeniu care ţi se potriveşte

"Majoritatea oamenilor cred că ştiu la ce se pricep, dar de cele mai multe ori greşesc", a scris Peter Drucker în cartea Managing Oneself. Cel mai important lucru pe care Lopez l-a învăţat este faptul că nu poţi contrui un business în jurul lucrurilor care-ţi plac. "Îmi place baschetbalul dar nu sunt destul de bun să joc la nivel profesionist. De aceea aleg să fac business în jurul lucrurilor care-mi vin natural: vorbitul în public, video-uri şi marketing", spune Lopez.

2. Identifică trendurile

Un motiv pentru care startup-urile eşuează, potrivit lui Lopez, este faptul că fondatorii ignoră tendinţele.

"De exemplu, am observat că IMM-urile nu se descurcă cu social media. Aşa că am creat un business prin care învăţ oamenii cum să facă social media pentru afacerile mici şi mijlocii".

3. Lansează repede


"Cea mai mare greşeală pe care o fac antreprenorii este să facă un produs sau serviciu pe care nimeni nu vrea să-l cumpere", spune Lopez. El susţine că este important ca antreprenorii să lanseze repede produsul/serviciul, să fie într-o stare funcţională pentru a vedea cine şi câţi oameni ar fi dispuşi să plătească.

4. Pivotează în jurul a ceea ce clienţi doresc

Apple a dezvoltat iPhone-ul în funcţie de ceea ce doreau clienţii de la un telefon. Kodak a fost brandul numărul 1 în domeniul fotografic pentru foarte mult timp, dar a ignorat impactul camerelor digitale şi nu a pivotat în jurul a ceea ce clienţi voiau. În 2012 compania a intrat în faliment.

"Când vine vorba de creşterea business-ului nu te îndrăgosti de ideea ta. Ideea te ajută să începi, dar trebuie să fii pregătit să o schimbi. Îmbunătăţeşte ideea prin teste şi experimente. Altfel vei eşua"

5. Optimizează preţul

"Majoritatea afacerilor nu au o structură corectă a preţurilor. Fie au preţuri prea mici sau prea mari", spune Lopez. El sugerează ca antreprenorii să încerce diferite preţuri în funcţie de cerere. "Dacă nimeni nu vrea să plătească atunci schimbă ideea, dacă produsul se vinde bine atunci poţi cere un preţ premium în comparaţie cu produsele similare din piaţă. Eşti gata să scalezi afacerea".

6. Scalează afacerea

Pentru a scala ai nevoie de 2 lucruri: marketing viral şi reclamă plătită, dar produsul tău trebuie să fie bun, este de părere Lopez. "Dacă ideea este bună atunci creează controverse, tratează subiectul cu umor, adaugă puţin dramatism astfel încât produsul să devină viral. După asta trebuie să investeşti în reclame plătite. Mulţi investesc prea devreme în reclame şi asta îi costă deoarece oamenii nu cunosc produsul".

7. Foloseşte un antrenor

"Indiferent de afacerea pe care vrei să o porneşti un mentor îţi va da răspunsuri pe care nu le vei găsi online. Te vor ghida prin situaţii dificile". El spune că antreprenorii au trei opţiuni: în persoană (cea mai bună variantă), online sau din cărţi (cea mai uşoară variantă).