Astăzi 26 Martie 2019, Marţi - Ultima actualizare la 25 Martie 2019
Abonamente

Economie 26 Septembrie 2018, ora 00:31

Dacia, lovitura de GENIU care a TRANSFORMAT Renault

Marime Font

Ca urmare a achiziţionării constructorului român în 1999, Renault a cucerit noi pieţe şi a câştigat în rentabilitate. Sunt suficiente câteva cifre pentru a ne convinge. Logan: 192.000 de vehicule vândute de la începutul anului; Sandero: 320.000; Duster: 240.000; Kwid: 110.000. Iar împreună cu Dokker, Captur GA, Lodgy, Oroch şi altele, peste un milion de maşini în lume. Adică aproape 40 % din totalul vânzărilor Renault în primele opt luni ale lui 2018.

Fără îndoială, gama low cost a devenit un pilon al Renault. Fără ea, constructorul nu ar putea revendica locul I în clasamentului mondial al producătorilor de automobile împreună cu partenerii Nissan şi Mitsubishi. Fără ea, rentabilitatea sa nu ar fi de 6,4 % din cifra de afaceri – unul din cele mai bune rezultate ale constructorilor generalişti. Fără ea, Carlos Ghosn nu ar putea să se laude că Renault, care la sosirea la era un producător pentru o singură ţară (Franţa) şi cu un singur produs (Megane), a devenit sub conducerea sa un grup mondial şi diversificat.

La drept vorbind, seismul care a transformat Renault a venit la finele anilor 1990, cu câţiva ani înainte de sosirea managerului franco-libanez. Şi epicentrul seismului se află la 2.300 km de Billancourt. Mai exact la Bucureşti: totul a plecat de la Dacia, constructorul român achiziţionat în 1999. O întreprindere pe atunci nu prea rentabilă, afectată de problemede calitate, şi ale cărui vânzări scădeau vizibil – producţia din anul acela scăzuse sub 90.000 de unităţi. «Fără Renault, am fi fost cu siguranţă morţi», recunoaşte Doru Coman, director Renault ingineri în România, care era deja angajat al Dacia la vremea aceea.


O maşină de 5.000 de dolari

Destinul a fost însă altul. De câţiva ani, Louis Schweitzer, pe atunci PDG al Renault, a avut o viziune: o maşină cu preţ redus, care să coste 5.000 de dolari. O idee total revoluţionară. Până atunci, pentru constructorii de automobile, Graalul îl reprezenta creşterea gamei. Creşterea şi creaţia de valoare treceau prin «mereu mai mult» – putere, tehnologie, echipamente. Nec plus ultra, gama premium germană. «Inovaţia nu mergea atunci decât la vârful de gamă», reaminteşte cercetătorul Bernard Jullien, coautor al cărţii «Epopeea Logan » (Dunod, 2012). «Pentru a reduce preţul de vânzare, constructorii nu ştiau decât o singură cale: să porneşti de la un vehicul de succes şi să îi reduci performanţele.»

Dacia va oferi Renault calea de a trece de la vis la realitate. Constructorul român dispunea nu doar de o marcă cunoscută, ci şi de o uzină uriaşă în România – o ţară cu preţuri mici -, ingrediente indispensabile care vor permite firmei Renault să o rupă cu trecutul. Constructorul francez a trimis în România un mic grup de capete luminate condus de Gérard Detourbet, o personalitate puternică ce îndrăzneşte să aibă păreri diferite faţă de Comitetul Director şi care nu se teme de nimic. Plecând de la un caiet de sarcini minimaliste, «proiectul X90» îşi urmează propria cale, fără a fi constrâns să respecte procedurile casei sau să se aprovizioneze de la furnizori agreaţi.

Commando low cost

Logan s-a născut din acest brainstorming. Ea a introdus principiul – nou la vremea aceea – «design to cost», în care costul devine punctul de pornire. Pentru a atinge acel cost, totul se simplifică. Tabloul de bord este realizat dintr-o singură bucată, oglinzile retrovizoare sau baghetele de protecţie sunt concepute pentru a fi aşezate oriunde, la stânga sau la dreapta. Sunt utilizate componente folosite deja la alte vehicule produse de grup şi implică un maximum de furnizori locali. Loganul este o maşină simplă, fără excese, şi foarte fiabilă. Care conţine esenţialul, fără briz-brizuri inutile. Şi cum designul său este atractiv, preţul său redus (între 5.000 şi 8.000 euro la vremea respectivă, în funcţie de ţară şi opţiuni) i-a asigurat încă de la lansarea sa în 2004 un succes imediat. Nu doar în România, ci şi în ţările occidentale – cărora nu le era neapărat destinată.

România a devenit o ţară cheie pentru Renault

Graţie firmei Dacia, commando-ul low cost de la Renault a dus la căderea a numeroase tabu-uri. Loganul place în Franţa, dar nu se vinde în alte ţări din Europa centrală, unde sunt preferate vehiculele second hand? Louis Schweitzer se lasă convins să o lanseze în Hexagone, în ciuda temerilor că ar putea concura Renault. Constructorul francez se lansează cu greu în ţări ca Rusia, Columbia sau Brazilia? Grupul va lansa acolo Logan sub marca Renault, spre spaima apărătorilor mărcii, care se tem că firma va fi devalorizată. Decizia a mers împotriva curentului strategiilor clasice, care constau mai curând în instalarea în ţări cu mare putere de cumpărare. «Este o inovaţie absolută. Nu în sensul unei înalte tehnologi, ci în termeni de idee», comenta la vremea respectivă Louis Schweitzer.

Achiziţie înţeleaptă

O ruptură totală cu modul de gândire de până atunci. «Adăpostind în mod tradiţional o cultură contestatară, Renault reuşise şi în trecut să dea lovituri de inovaţie conceptuală, de exemplu cu maşinile monovolum, reaminteşte Bernard Jullien. A reuşit de asemenea după război, cu maşinile populare gen 4CV sau 4L. »

Acest savoir-faire de maşini ieftine, redenumit din low cost în «Global Access», a rămas unic în lumea automobilului. Şi de la aceste prime succese, Renault a ştiut să transfere ideea pe o întreagă gamă de modele: după Logan au urmat Sandero, Duster, Kwid, care utilizează o aceeaşi platformă tehnică şi aceleaşi reţete, cu acelaşi succes. «Ne adresăm consumatorului lacom după achiziţii înţelepte /smart shopping/», insistă Sylvain Coursimault, directorul de marketing al gamei Global Access.

Economie de scară

Renault a câştigat astfel volume. «Din 2004, Renault a vândut peste 10 milioane de vehicule din gama Global Access, din care 5,2 milioane sub marca Dacia», ne aminteşte Sylvain Coursimault. Şi fără să afecteze marca Renault: în Europa, Dacia concurează mai curând piaţa vehiculelor second-hand decât cea a maşinilor noi; în afara Europei, în ţări ca Brazilia sau Rusia, gama Global Access a permis grupului să se lanseze. Fără ea, pentru Renault ar fi ieşit cu greu în afara Bătrânului Continent.

În mod paradoxal, Dacia a adus Renaul câştiguri în rentabilitate: graţie efectului de scară, sau a vânzării de numeroase opţiuni, marja vehiculelor gamei este între 10 şi 15 %, în funcţie de model, estimează Xavier Caroen, analist la Bryan Garnier – faţă de 6,4 % pentru ansamblul grupului.

Câştig în inteligenţă

În fine, constructorul român a permis Renault să îşi consolideze poziţia în cadrul Alianţei cu Nissan, fondată în 1999. «În timp ce inginerii de la Nissan făceau, la început, figură de genii, ei au fost constrânşi să recunoască know-how-ul celor de la Renault în acest domeniu», subliniază Bernard Jullien. Boicotat la început de către echipe, programul Global Acess atrage acum vârfurile şi tinerii. «Aceştia speră să câştige la capitolul inteligenţă», explică cercetătorul.

Pentru Renault, aventura este departe de a se fi terminat. Constructorul francez intenţionează să continue să tragă foloase pe filonul low cost: potrivit obiectivelor fixate anul trecut, vânzările gamei Global Access ar urma să atingă cifra de 2 mil. de vehicule în 2022. Un pariu cel puţin ambiţios: corespunde unei creşteri de 30 % faţă de anul 2017. Întărit de succesele obţinute după achiziţia Dacia acum 20 de ani, Renault simte că îi cresc aripi. Pur şi simplu.

(Anne Feitz) 

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 18:47

 În contextul alegerilor parlamentare din 24 februarie, ambasadorul SUA în R. Moldova, Dereck J. Hogan, a transmis redacției Ziarului de Gardă un articol de opinie în care adresează un mesaj noului Parlament.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 14:32

Şeful statului, Igor Dodon, consideră că Republica Moldova se află în blocaj politic şi invită partidele parlamentare la dialog. Preşedintele ţării se va întâlni, mâine, cu liderii principalelor forțe politice din Legislativ.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 14:31

Reprezentanții Partidului Democrat (PD) vor merge mâine la discuțiile cu președintele Igor Dodon, care astăzi a invitat partidele parlamentare la un dialog în vederea creării unei majorități parlamentare.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 11:58

Rețeaua de propagandă rusă RT (fosta Russia Today) îi obligă pe angajații săi să semneze acorduri ce îi obligă să păstreze tăcerea referitor la activitatea lor în această companie, timp de 20 de ani după ce o părăsesc, potrivit EUvsDisinfo.eu, site ce urmărește...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 11:14

Certurile de la vârful blocului ACUM nu contenesc și chiar iau amploare. În weekend s-a produs un scandal monstru între Maia Sandu și Andrei Năstase din cauza fracțiunii binomului din Parlament.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 11:07

Rusul care a murit din cauza exploziei unei bombe artizanale pe care o asambla într-un apartament din Kiev, se afla pe lista urmaritilor generali sub suspiciunea de ucidere a unui șofer al serviciului BlaBlaCar, a declarat Iaroslav Antoniak, consilier al șefului Serviciului de Securitate...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 10:57

Aşa-zisul pachetul „anti-oligarhic”, prezentat cu surle şi trâmbiţe de liderii binomului PAS-PPDA, a fost înregistrat în registrul simplu al Parlamentului. Aceasta înseamnă că este vorba despre o petiție, nu un proiect de lege. Direcţia juridică a...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 10:56

- Economia zonei euro este în continuare sufocată de cererea slabă la nivel mondial şi nesiguranţa de ordin politic - Indicele PMI al IHS Markit sugerează că activitatea sectorului manufacturier se situează la cel mai scăzut nivel din ultimii peste cinci ani.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 10:48

Jora de Mijloc este prima comună din Republica Moldova unde străzile asfaltate sunt curățate și spălate cu șampon. Inițiativa aparține primarului comunei, Marina Tauber.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 10:48

Investitorii au vândut luni din acțiunile deținute și au migrat spre siguranța obligațiunilor în condițiile în care apetitul la risc a scăzut din cauza temerilor privind o recesiune în Statele Unite, transmite Reuters, adăugând că randamentele bondurilor au...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 10:45

La o lună după alegerile parlamentare, premierul în exerciţiu Pavel Filip dă asigurări că statul îşi va onora obligaţiunile faţă de cetăţeni şi va achita în continuare salariile şi pensiile majorate. Precizările vin după ce, în campania electorală,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 10:44

Se părea că primăvara și-a intrat în drepturi, însă după două săptămâni de temperaturi înalte și vreme frumoasă, meteorologii anunță schimbarea bruscă a vremii. Dacă în acest weekend ne bucurăm de temperaturi de până la 16°C, de luni vremea...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 10:33

Deputatul PAS-PPDA Maria Ciobanu este acuzată de atitudine discriminatorie faţă de femei, după ce a publicat o scrisoare deschisă către colegul său din PDM, Sergiu Sîrbu, agresat de recidivistul Pavel Grigorciuk.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 10:09

Maestrul Florin Piersic trece printr-o perioadă extrem de dificilă, din cauza problemelor de sănătate, care l-au trimis de urgenţă în faţa medicilor.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 09:57

Tu ești parte a familiei noastre și vrem să-ți dăm tot ce-i mai bun. De aceea, începând cu 25 martie lansăm pentru tine CARDUL FAMILIEI de la Farmacia Familiei. 

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 08:53

Ora de vară 2019. Când se schimbă ora și ce efecte are asupra bioritmului

Ora de vară 2019. Când se schimbă ora și ce efecte are asupra bioritmului românilor.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 08:50 de Ana Marchitan

Vladimir Beșleagă: „Cred că moartea se teme de mine, pentru că am murit de trei ori”

Vladimir Beșleagă: „Cred că moartea se teme de mine, pentru că am murit de trei ori” Din editia print

Scriitorul Vladimir Beșleagă ne-a relatat despre regretele și realizările sale, precum și de ce nu a reușit să învețe la Harvard

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 08:43

Un fost deputat e dezamăgit că Maria Ciobanu i-a luat apărarea lui Grigorciuc: „Nu încape în mintea mea cum poate o „UNIONISTĂ” să ia apărarea unui instigator ordinar”

Un fost deputat e dezamăgit că Maria Ciobanu i-a luat apărarea lui Grigorciuc: „Nu încape în mintea mea cum poate o „UNIONISTĂ” să ia apărarea unui instigator ordinar”

Fostul deputat Ștefan Secăreanu susține că e dezamăgit că deputata Blocului „ACUM”, Maria Ciobanu, i-a cerut democratului Sergiu Sârbu să-și retragă plângerea împotriva membrului „Antifa”, Pavel Grigorciuc, care l-a bătut în centrul...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 08:01

Construcția gazoductului Ungheni-Chișinău va demara până la sfârșitul lui aprilie pe toate segmentele de șantier, promite TRANSGAZ

Construcția gazoductului Ungheni-Chișinău va demara până la sfârșitul lui aprilie pe toate segmentele de șantier, promite TRANSGAZ

Lucrările de construcție a gazoductului Ungheni-Chișinău se vor desfășura, către sfârșitul lunii aprilie, pe toate segmentele de șantier, susține directorul General al SNTGN TRANSGAZ SA România, Ion Sterian.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 07:59

China reface “Drumul Mătăsii” în Europa, în ciuda reticenței UE. 14 țări europene, între care și România, participă la proiect

China reface “Drumul Mătăsii” în Europa, în ciuda reticenței UE. 14 țări europene, între care și România, participă la proiect

Italia şi China au semnat sâmbătă un Memorandum de Înţelegere în sprijinul proiectului de mare amploare cunoscut sub denumirea de "Noul Drum al Mătăsii", prin care Beijingul urmăreşte să-şi intensifice comerţul cu Occidentul în pofida reticenţei UE.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 07:50

Istoria limbii române: Moștenirea traco-dacă

Istoria limbii române: Moștenirea traco-dacă

Am prezentat, în câteva numere, moștenirea latinească din lexicul limbii române, pornind de la faptul că româna este o limbă romanică; ea continuă, la fel ca celelalte limbi romanice, latina. Înainte de a trece la alte componente etimologice ale vocabularului...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 07:42

De ce ni se pare că timpul curge mai repede pe măsură ce îmbătrânim? Explicaţia uimitoare a unui cercetător român

De ce ni se pare că timpul curge mai repede pe măsură ce îmbătrânim? Explicaţia uimitoare a unui cercetător român

Cercetătorul de origine română Adrian Bejan, de la Duke University, are o nouă explicaţie pentru acele zile nesfârşite ale copilăriei care păreau să dureze mult mai mult decât cele de acum.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 07:36

Raport: Nu există dovezi ale unui complot Donald Trump - Rusia, în timpul campaniei pentru alegeri

Raport: Nu există dovezi ale unui complot Donald Trump - Rusia, în timpul campaniei pentru alegeri

Informaţie de ultimă oră, din Statele Unite, unde a fost publicat un sumar din raportul investigaţiei privind mult discutatul complot dintre Donald Trump şi Rusia, în timpul campaniei pentru alegerile din 2016.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 25 Martie 2019, ora: 07:27

Un pilot a furat un avion și l-a prăbușit peste o casă, ca să-și ucidă soţia (FOTO/ VIDEO)

Un pilot a furat un avion și l-a prăbușit peste o casă, ca să-și ucidă soţia (FOTO/ VIDEO)

Un pilot a fost protagonistul unui incident teribil, încheiat cu o tragedie. Bărbatul a furat un avion și l-a prăbușit peste o casă, ca să-și ucidă soția. Pilotul a murit, dar nevasta a scăpat cu viață. Incidentul s-a produs în Gaborone, capitala statului Botswana....

( ) Citeşte tot articolul

Sport 25 Martie 2019, ora: 07:22

Simona Halep, victorie după un meci de 3 ore la Miami Open, cu Polona Hercog

Simona Halep, victorie după un meci de 3 ore la Miami Open, cu Polona Hercog

Simona Halep a trecut de turul 3 al turneului de tenis de la Miami după un meci extrem de disputat cu slovena Polona Hercog. Românca a câștigat partida după 2 ore și 50 de minute.

( ) Citeşte tot articolul
Current tier / breakpoint: xs sm md lg xl (= visible only on this breakpoint)

.hidden-xs-down .hidden-sm-down .hidden-md-down .hidden-lg-down

.hidden-xs-up .hidden-sm-up .hidden-md-up .hidden-lg-up .hidden-xl

.hidden-xs (only) .hidden-sm (only) .hidden-md (only) .hidden-lg (only) .hidden-xl (only)