Muzică

Dr. conf. Emilia Moraru: „Muzica de cor este oglinda sufletului meu”

A absolvit Școala de muzică din Susleni (1979-1984), Colegiul Pedagogic „V. Lupu” din or. Orhei (1986-1990), Institutul de Arte din Chișinău, Facultatea Pedagogie Muzicală, secția Dirijat Cor Academic în clasa profesorului universitar Teodor Zgureanu (1990-1995). În 1995-1997 își face masteratul la Academia de |Muzică din Chișinău, specializarea Dirijat Cor Academic, clasa prof. univ. T. Zgureanu, iar în 1997-1998 – la Universitatea de Muzică din București, Facultatea Compoziție, Muzicologie și Pedagogie Muzicală, specializarea Sinteză muzicologică, conducător științific – prof. univ. Alexandru Leahu. Urmează doctorantura la Universitatea Națională de Muzică din București, specializarea Istoria muzicii, avându-l în calitate de conducător științific pe prof. univ. Vasile Iliuț (1998-2002). Doctor în studiul artelor (2002). Șefă a catedrei Pedagogie Muzicală a Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice – din 2010. Laureată a Premiului Național și al celui municipal pentru Tineret (2005).
 
Dr. conf. Emilia Moraru este o cercetătoare fină a folclorului nostru muzical. Teza de doctor și-a consacrat-o cântului coral românesc contemporan basarabean de inspirație bizantină, văzut din perspective diacronice. „Am vrut să urmăresc evoluția muzicii corale de inspirație bizantină și folclorică din spațiul românesc. Am studiat tot ce s-a scris despre muzica corală din întreg spațiul românesc, de la începuturi până în zilele noastre. O atenție aparte am acordat-o creației compozitorilor moldoveni de muzică corală, care s-au axat pe filonul bizantin și cel folcloric”, afirmă Emilia Moraru.

De fapt, ne spune ea, a cercetat mai mult creația corală a compozitorului Teodor Zgureanu – creațiile de formă amplă scrise după anii `90: „Oratoriul Salmilor”, „Imnele Sfintei Liturghii a lui Ioan Gură de Aur”, Oratoriul „Noaptea Sfântului Andrei” și aspectul stilistic al corurilor din opera „Decebal”.

În baza tezei de doctorat, în 2004 Emilia Moraru a editat monografia „Clopote astrale. Compozitorul și dirijorul Teodor Zgureanu”, pentru care, în 2005, a fost distinsă cu Premiul Național pentru Tineret în domeniul Științei, Tehnicii, Literaturii și Artelor în sfera criticii muzicale, precum și cu cel municipal.

În 2003, când a revenit la Chișinău, a înființat corul pentru bărbați „Gavriil Musicescu” al Academiei de Muzică, Teatru și Arte Plastice (AMTAP). Cu acest cor a participat la mai multe concursuri internaționale de muzică de cor. În 2003, 2005 și 2007 devine laureată a Concursului internațional de muzică de cor „Gheorghe Dimitrov” din Varna, Bulgaria. Tot în 2005, este laureată a Festivalului internațional „Muzica Balcanilor” din București, iar în 2006 – laureată a Festivalului internațional de muzică de cor bisericească ortodoxă „Hajnovka 2006”, Polonia.
Din păcate, pentru a se deplasa la diverse concursuri peste hotare e nevoie de bani, pe care nimeni nu-i dă, studenții fiind nevoiți să-și întoarcă buzunarele pe dos. „Și atunci, tot elanul dispare. În muzică nu vin copii de oameni bogați, iar statul nu ne ajută cu nimic”, constată ea cu tristețe.

În calitate de șefă de catedră, profesoara modernizează planul de învățământ astfel încât acesta să devină competitiv, iar absolvenții să aibă posibilități mai mari de angajare în instituțiile educaționale.

Am întrebat-o, firește, ce înseamnă pentru ea muzica de cor. „Muzica corală este oglinda sufletului meu, fără de care nu-mi pot imagina existența”, ne-a răspuns Emilia Moraru.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *