Astăzi 25 Februarie 2020, Marţi - Ultima actualizare la 24 Februarie 2020
Abonamente

Actualitate 9 Ianuarie 2020, ora 04:14

Drumurile 2+1 alternativ conferă siguranță la nivel de autostradă

Marime Font

 

23 septembrie 2018 a fost o zi neagră pe DN2, cu cel puțin patru morți din coliziuni frontale, și alte două decese. Țara aflată la celălalt capăt al clasamentului european al siguranței rutiere (Suedia) a experimentat cu mult succes o reamenajare simplă a acestui tip de drum care ar fi putut evita cel puțin ciocnirile frontale și victimele lor. DN2 a fost modernizat în anii 90 tocmai după standardul suedez de 13m lățime. Între timp aproape 3000 km de astfel de drumuri suedeze au fost îmbunătățite semnificativ ca siguranță prin amenajarea ca drumuri 2+1 alternativ. Practic, vorbim de siguranță de autostradă pe drum național, și chiar viteze sporite. Am propus încă de acum doi ani colegilor pasionați de infrastructură de pe forumul peundemerg.ro și în Asociația Pro Infrastructură o astfel de amenajare a DN2 și a altor drumuri din România. Redau aici răspunsurile la principalele întrebări și îngrijorări exprimate în acea dezbatere. Multe din răspunsuri sunt documentate pe baza evaluării finale a drumurilor 2+1, realizată de institutului suedez de cercetări în transporturi (VTI).

(sursa foto: teknikensvarld.se)

Ce este un drum 2+1 alternativ?

Un drum 2+1 alternativ are în total 3 benzi de circulație, iar banda din mijloc este folosită ca bandă pentru depășire alternativ pentru fiecare din cele două sensuri de mers. Alternanta are loc la 1,2 – 2,5 km in functie de situatia din teren. Sensurile de mers sunt separate: nu este permisă intrarea pe contrasens, de cele mai multe ori fiind împiedicată fizic cu separatori de sens. Lățimea minimă totală pentru cele 3 benzi este considerată 13 metri: lățimea benzii 3,25 metri pe sensul cu 2 benzi, 3,75 metri pe sensul cu o bandă, 1,75 metri spațiu de protecție lângă parapetele median, și 1 m total pt acostamente. Separatorul median este de obicei din cabluri elastice (WRSB), care asigură rămânerea pe sensul de mers a vehiculelor în caz de impact și ocupă spațiu redus pe lățime (doar 10 cm). Acest tip de separator a fost testat cu succes de CNAIR în localitatea Afumați.

Ce are un drum 2+1 alternativ așa deosebit?

Institutul de cercetări rutiere VTI a evaluat mai mult de 2000 km de drum 2+1 alternativ timp de 10 ani și concluzia este că 2+1 conferă siguranță la nivel de autostradă: numărul de victime raportat la numărul de vehicule care parcurg drumul este aproximativ același ca pe autostradă. Comparativ cu un drum de aceeași lățime care însă permite intrarea pe contrasens, s-au constatat de cinci ori mai puține victime.

Cum trece ambulanța sau alt vehicul de urgență pe porțiunile de o bandă pe sens din moment ce separatorul nu le permite intrarea pe contrasens?

Porțiunile cu o bandă pe sens sunt late de 5,85m (calea de rulare plus acostamentul și spațiul de protecție de lângă parapetele median), ceea ce permite alăturarea a două vehicule cu viteză mică.

Dacă rămâne un camion în pană pe porțiunea de o bandă?

Chiar și două TIRuri la viteză mică și cu oglinzile rabatate pot trece la nevoie unul pe lângă altul pe porțiunea de o bandă. În plus, conform statisticilor suedeze, este foarte puțin probabil ca un camion să se defecteze brusc fără să mai poată înainta până la porțiunea de două benzi, sau fără să poată fi scos în afara carosabilului.

Cine are răbdare să conducă 10 km pe o singură bandă, fără să poată depăși?

Se conduce de obicei maximum 2 km pe o singură bandă, apoi se trece la două benzi. Există și alternanțe mai scurte. Amenajarea alternanțelor se face în funcție de situația din teren, de exemplu o intersecție implică de cele mai multe ori o alternanță. Dacă drumul e în pantă se amenajează două benzi pe sensul de urcare și unul pe sensul de coborâre etc.

Viteza medie scade prin transformarea unui drum cu lățime de 13m în drum 2+1?

Nu, conform măsurătorilor suedeze viteza medie crește cu 2 km/h pe porțiunile de drum amenajate 2+1 alternativ.

De unde vine siguranța sporită a drumurilor 2+1 alternativ?

Separarea completă a sensurilor este probabil cel mai important factor de siguranță. Dacă sensurile sunt separate fizic, coliziunea este posibilă numai cu vehicule care merg in același sens, deci cu viteze mici de impact. Claritatea comportamentului impus șoferilor, de exemplu prin faptul că toți partenerii de trafic știu unde se poate depăși și unde nu, reducând comportamentul oportunist și imprevizibil al șoferilor, este un alt factor important. Toți acești factori duc la un efort cognitiv mult redus la conducere pe distanțe lungi, ceea ce reduce oboseala șoferilor și scade și mai mult riscul de accident. În plus șoferii sunt mai puțin obosiți când ajung la destinație.

Dacă drumurile 2+1 alternativ sunt atât de sigure, de ce se mai construiesc autostrăzi?

Deși are un nivel de siguranță apropiat de autostrăzi, un drum 2+1 alternativ permite un flux de trafic ceva mai mic. VTI a măsurat un flux maxim de aproximativ 1650 de vehicule pe oră pe sens cu 90 km/h, aproximând o MZA (medie zilnică anuală) de minimum 15.000 de vehicule. La fluxuri de trafic mai mari, viteza scade la punctele de trecere de la două benzi la o bandă pe sens. Este totuși de preferat ca șoferii să ajungă cu 15 min mai târziu decât să nu mai ajungă deloc. La nevoie un drum 2+1 poate duce trafic de 20.000 vehicule pe zi la viteze satfisfăcătoare, și cu siguranță sporită.

Pe alocuri un drum 2+1 este gâtuit la o bandă pe sens. Nu înseamnă că are de fapt capacitatea unui drum 1+1?

Nu. Atât simulările cât și măsurătorile sunt clare – capacitatea măsurată de 1650 de vehicule pe oră pe sens la 90 km/h este mult mai mare decât a unui drum național obișnuit, care poate atinge capacități de peste 1300 vehicule pe oră pe sens doar la trafic lent, bară-la-bară. Față de un drum 1+1 lărgit la 13m (cum este în România DN2), 2+1 alternativ are capacitate cu 15% mai mică, dar există puține porțiuni din DN2 sau alt drum național lat de 13m care sunt afectate de această limitare.

Cum poate fi un drum 2+1 sigur la intersecții din moment ce nu sunt denivelate, ca pe autostradă?

Se pot construi drumuri 2+1 cu intersecții denivelate, în Suedia de exemplu se construiesc drumuri expres noi numai în această configurație (lățime 14m).

O variantă ieftină de intersecție la nivel este ca parapetele median să creeze o insulă pentru virajul la stânga, cea mai periculoasă manevră în intersecții. Aceasta este similară cu insulele pentru viraj stânga de la noi, cu siguranța sporită conferită de parapete, care evită tamponarea din spate a vehiculelor care așteaptă să vireze stânga.

O variantă mai avansată de intersecție nedenivelată este ”curba spaniolă” unde se virează întâi la dreapta, apoi se traversează drumul perpendicular când acesta devine liber, ceea ce este mult mai sigur decât așteptarea pe drumul principal.

Există drumuri 2+1 alternativ în România?

Există câteva zone trasate ca 2+1 alternativ cu sensurile separate de linie dublă continuă, de exemplu câteva alternanțe pe Valea Oltului. Dar există puțini km de drum 2+1 alternativ cu separare de sens prin parapete, unde siguranța este mult sporită. Nu există nici astfel de drumuri pe distanțe lungi.

Care sunt drumurile din România care pot fi amenajate ca 2+1 alternativ?

DN2 de la Afumați la Săbăoani (330 km) și DN28 de la Săbăoani la Iași (78 km) reprezintă cea mai lungă porțiune cu lățimea de 13m din România, drumul fiind construit după standardul suedez, deoarece la momentul reabilitării acestor drumuri era cel mai lat standard de drum 1+1. DN1C Someșeni-Apahida-Dej (53km) este construit la același standard.

Pentru alte drumuri naționale este necesară lărgirea platformei drumului cu 3 metri, care nu ar fi dificilă în zonele de câmpie. Ar fi de asemenea de dorit ca drumurile naționale noi care se construiesc (de exemplu centuri rutiere) să fie construite la acest standard pentru că cu investiții minime (3 metri adăugați pe lățime, separare de sens) siguranța crește de peste 5 ori!

Care ar fi avantajele transformării porțiunilor de 13m lățime din DN2, DN28, DN1C în 2+1 alternativ?

Pe lângă siguranța mult sporită, claritatea modului în care se circulă este un avantaj enorm, reducând oboseala și stresul șoferilor. Se elimină elementele de circulație haotică: depășiri simultane pe ambele sensuri, statutul legal contra-intuitiv al acostamentului care de fapt e folosit astăzi ca bandă de circulație, ducând și la uzura excesivă a marginilor de către camioane care se retrag pentru a permite depășiri, ceea ce duce la apariția făgașelor, etc. Amenajarea intersecțiilor cu bandă de refugiu pentru viraj stânga ar elmina multe puncte negre, ajutând și la eliminarea caracterului haotic al circulației.

Nu sunt bulversați șoferii când un drum ca DN2 este re-trasat la 2+1?

Dacă există parapete median, acesta practic permite doar mersul înainte în siguranță, ceea ce este foarte clar pentru orice șofer. Și în lipsa parapetului median, amenajarea cu linie dublă continuă și semnalizare clară (marcaj hașurat) a trecerilor 2->1 (ca aici, sau în partea dreaptă a ilustrației de mai sus) evită orice confuzii. Suedia a transformat 3000 km de drumuri de lățime 13m în 2+1 alternativ și nu am găsit indicii de bulversare în rapoartele lor de evaluare.

Când un drum e transformat în 2+1, trebuie transformat pe toată lungimea lui pentru a se obține efectul de siguranță sporită?

Nu, dar siguranța sporită va fi obținută doar pe porțiunile modernizate la 2+1, deci ideal este să fie transformată o proporție cât mai mare din lungimea drumului. Un drum 2+1 poate fi continuat cu 1+1 tradițional, 1+1 lărgit (pe aceeași lățime de 13m), sau chiar cu autostradă. Transformarea de la 1+1 sau 1+1 lărgit se poate face etapizat. Această abordare incrementală este diferită de construcția autostrăzilor care deseori în România nu pot fi puse în valoare până nu sunt gata loturile pe care se află nodurile. Adică pot sta închise ani de zile în unele cazuri.

Loading...


http://www.contributors.ro/idei-si-solutii/drumurile-21-alternativ-sau-cum-poate-dn2-sa-devina-5-ori-mai-sigur/

 Urmărește știrile Timpul.md pe Telegram
loading...
Loading...
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 19:19

IURIE RENIȚĂ: Dodon, incurabil de sindromul Stockholm

IURIE RENIȚĂ: Dodon, incurabil de sindromul Stockholm

Cel mai antinațional, cel mai fariseic, cel mai corupt, cel mai demagogic, cel mai petrecăreț, dar și cel mai trădător președinte din istoria Republicii Moldova elogiază (pentru a câtă oară!) toate sărbătorile sovietice și rusești, dar mai ales pe cele militare. Acest individ,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 19:06

Horoscop DRAGOSTE săptămânal 24 februarie – 1 martie 2020. Un nou început!

Horoscop DRAGOSTE săptămânal 24 februarie – 1 martie 2020. Un nou început!

Horoscop dragoste. Iata horoscop saptamanal dragoste pentru 24 februarie – 1 martie 2020. Aceasta saptamana contine celebra zi de 29 februarie cu care ne intalnim doar o data la 4 ani si este sambata, fiind urmata si de martisor si de debutul calendaristic al primaverii, deci ne asteapta un...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 18:13

Peste 40% din respondenţii unui sondaj consideră că înfiinţarea Blocului electoral Unirea este o idee bună

Peste 40% din respondenţii unui sondaj consideră că înfiinţarea Blocului electoral Unirea este o idee bună

Peste 40% din cetăţeni consideră că ideea înfiinţării Blocului electoral Unirea ar fi o idee bună. De cealaltă parte, circa 33% consideră că ideea este una proastă. Este rezultatul unui sondaj realizat de Compania sociologică IMAS.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 18:07

Uniunea Europeană oferă un grant de 1.2 milioane de euro pentru ca Bălțiul lui Usatîii să poate cumpăra troleibuze noi / De ce nu-i dau bani „frații ruși”?

Uniunea Europeană oferă un grant de 1.2 milioane de euro pentru ca Bălțiul lui Usatîii să poate cumpăra troleibuze noi / De ce nu-i dau bani „frații ruși”? Foto: Usatîi și UE

Locuitorii municipiului Bălți vor beneficia de transport public mai bun și mai prietenos mediului grație achiziției planificate a aproximativ zece troleibuze noi, finanțate de BERD și Fondul „Parteneriatul pentru Eficiență Energetică și Mediu din Europa de Est” (E5P)....

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 17:26

ZIPhouse și Artcor te invită la o nouă ediție de Trendsetting Event cu Polina Stepanova

ZIPhouse și Artcor te invită la o nouă ediție de Trendsetting Event cu Polina Stepanova

 Sâmbătă, 14 martie, ZIPhouse și Artcor te invită la o nouă ediție de Trendsetting Event cu Polina Stepanova, profesoară și expertă de la cel mai cotat institut de modă din Italia și parte din top 10 instituții de modă din lume - POLIMODA (Florența), președintele căruia...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 17:00

Pentru aderarea Moldovei în UE pledează 60% dintre cetățenii. Pentru Igor Dodon ar vota DOAR 35%

Pentru aderarea Moldovei în UE pledează 60% dintre cetățenii. Pentru Igor Dodon ar vota DOAR 35% Foto: foto simbol

Dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri prezidențiale, actualul președinte Igor Dodon ar lua 35% din voturi, iar liderul Partidului Acțiune și Solidaritate, Maia Sandu ar acumula 25 la sută, arată datele unui sondaj realizat de IMAS la comanda companiei „Public Media”. Cei...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 16:39

INVESTIGAȚIE / Mitul calității apei din Nistru. Beneficiarii poluării

INVESTIGAȚIE / Mitul calității apei din Nistru. Beneficiarii poluării

● Nistrul este foarte poluat și prezintă pericol pentru sănătatea oamenilor; conține droguri, pesticide, preparate farmaceutice și substanțe chimice.

( ) Citeşte tot articolul

Ultima oră 24 Februarie 2020, ora: 15:31

BREAKING NEWS /// CCR a decis: Desemnarea lui Ludovic Orban nu e constituţională

BREAKING NEWS /// CCR a decis: Desemnarea lui Ludovic Orban nu e constituţională

Curtea Constituțională a stabilit că există conflict juridic de natură constituțională între Președinție și Parlament din cauza desemnării lui Ludovic Orban în funcția de premier de către șeful statului Klaus Iohannis.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 14:27

FOTO // Un cerb nobil înscris în Cartea Roșie, vânat de braconieri la Strășeni. Potrivit unor informații, poliția locală ar încerca să mușamalizeze cazul

FOTO // Un cerb nobil înscris în Cartea Roșie, vânat de braconieri la Strășeni. Potrivit unor informații, poliția locală ar încerca să mușamalizeze cazul

Un cerb nobil inclus în Cartea Roșie a Republicii Moldova ar fi fost vânat aseară de braconieri în localitatea Lozova din raionul Strășeni. Potrivit unor informații, care urmează a fi verificate, responsabili din cadrul Inspectoratului de Poliție Strășeni ar...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 14:24

Crimă la STRĂȘENI. Un bărbat și-ar fi înjunghiat soția, cu care se află în proces de divorț și a lăsat-o să zacă într-un șopron

Crimă la STRĂȘENI. Un bărbat și-ar fi înjunghiat soția, cu care se află în proces de divorț și a lăsat-o să zacă într-un șopron

 Ofițerul de presă de la IP Strășeni, Silvia Vetcu, a declarat că la 23.02.2020, ora 16:22 poliția din Strășeni a fost sesizată prin intermediul serviciului 112, de un locuitor al s. Dolna r. Strășeni în vârstă de 43 ani, care a comunicat că soția sa, s-a tăiat la...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 13:23

ULTIMA ORĂ /// COD GALBEN la nivel național privind noul coronavirus

ULTIMA ORĂ /// COD GALBEN la nivel național privind noul coronavirus

„Se contată gradul de alertă Cod galben la nivel național referitor la situația epidemiologică prin infecția cu COVID -19 existând riscul posibil de declanșare a urgenței de sănătate”, se arată în proiectul de hotărâre al Comisiei pentru sănătate publică, întrunită astăzi...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 13:13

opinie Este cazul unificării Irlandei relevant pentru o posibilă reunificare a României cu Republica Moldova?

Este cazul unificării Irlandei relevant pentru o posibilă reunificare a României cu Republica Moldova?

Fine Gael avea toate datele pentru a câştiga alegerile din Irlanda organizate pe data de 9 februarie. Liderul său, Leo Varadkar, a devenit cel mai tânăr prim - ministru al Irlandei, la 38 de ani, cu trei ani în urmă. Negocierile UE cu Marea Britanie legate de Brexit au...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 12:48

Conducere de vârf a CHEFUIT la Ambasada Rusă alături de reprezentanții regimului marionetă de la Tiraspol

Conducere de vârf a CHEFUIT la Ambasada Rusă alături de reprezentanții regimului marionetă de la Tiraspol

Mai mulți oficiali moldoveni, inclusiv președintele Parlamentului Zinaida Greceanîi și unii miniștri din Guvernul Chicu, au participat ieri, 23 februarie, la „primirea solemnă” organizată de Ambasada Federației Ruse la Chișinău cu ocazia zilei armatei sovietice de...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 12:42

CORONAVIRUS /// Pieţele internaţionale sunt în CĂDERE LIBERĂ

CORONAVIRUS /// Pieţele internaţionale sunt în CĂDERE LIBERĂ

Bursa de la Bucureşti a deschis luni dimineaţă în scădere cu 3%, pe fondul informaţiilor legate de extinderea coronavirus, acţiunile Banca Transilvania marcând un minus de 3,12%, cele ale BRD cu -2,9%, Purcari Wineries -5,9% şi Romgaz -3,8%.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 12:36

SONDAJ /// 65% din cetățeni SUNT ÎMPOTRIVA unei „guvernări” pd-psrm

SONDAJ /// 65% din cetățeni SUNT ÎMPOTRIVA unei „guvernări” pd-psrm

Întrebați, care este cea mai bună soluție pentru Republica Moldova, doar 35% din respondenți ar fi spus că ar fi Colaborarea/coaliţia PSRM cu PDM. 

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 12:33

Andrian Candu îl acuză pe Nichiforciuc că ar avea afaceri NEDECLARATE în România și R. Moldova

Andrian Candu îl acuză pe Nichiforciuc că ar avea afaceri NEDECLARATE în România și R. Moldova

Liderul grupului „Pro Moldova” Andrian Candu spune că sunt foarte mulți democrați nemulțumiți de situația din partid și „sunt pe punctul de a se determina cu ieșirea lor din PDM” și sunt așteptați în echipa „Pro Moldova”, care se va transforma...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 12:01

Viktor Gușan, oligarhul de la Sheriff, deține imobile, o insulă, terenuri în Ucraina dar și pașaport

Viktor Gușan, oligarhul de la Sheriff, deține imobile, o insulă, terenuri în Ucraina dar și pașaport

Oligarhul din regiunea separatistă transnistreană, Viktor Gușan, unul dintre conducătorii holdingului Sheriff, are afaceri și un imperiu imobiliar în Ucraina, se arată într-o investigație a Europei Libere. Afaceristul separatist este considerat beneficiarul numărul unu urmare...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 11:55

SIBIU: Spaţiu special amenajat pentru pacienţi suspecţi de CORONAVIRUS la Spitalul Judeţean

SIBIU: Spaţiu special amenajat pentru pacienţi suspecţi de CORONAVIRUS la Spitalul Judeţean

 Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Sibiu are pregătit un spaţiu special, amenajat în cadrul Secţiei Clinice Boli Infecţioase, pentru izolarea pacienţilor suspecţi de coronavirus, a declarat luni, purtătorul de cuvânt al unităţii medicale, Decebal Todăriţă....

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 24 Februarie 2020, ora: 11:50

De teama coronavirusului, autoritățile chineze au amânat Congresul Partidului Comunist

De teama coronavirusului, autoritățile chineze au amânat Congresul Partidului Comunist

Autoritățile chineze au amânat Congresul Partidului Comunist, care trebuia să aibă loc în Beijing, de teama coronavirusului. Anunțul a fost făcut astăzi, în contextul în care numărul morților a se apropie de 2.600 doar în China.

( ) Citeşte tot articolul
Current tier / breakpoint: xs sm md lg xl (= visible only on this breakpoint)

.hidden-xs-down .hidden-sm-down .hidden-md-down .hidden-lg-down

.hidden-xs-up .hidden-sm-up .hidden-md-up .hidden-lg-up .hidden-xl

.hidden-xs (only) .hidden-sm (only) .hidden-md (only) .hidden-lg (only) .hidden-xl (only)