Astăzi 18 Septembrie 2018, Marţi - Ultima actualizare la ora 15:19
Abonamente

Artă 29 Aprilie 2014, ora 07:44    Din editia print

„Duel” între tată și fiu sau icoane vs. tablouri

Marime Font

Un maestru în artă, pictor bisericesc și un tânăr artist plastic, tată și fiu, Iurie și Ianis Lungu, și-au expus recent icoanele și picturile. În expoziția „Stropi de Moldova” icoanele bizantine ale tatălui duelează cu cele ale fiului, care reprezintă portretele unor actori importanți din istoria neamului nostru.

Fericirea unui părinte

Între tată și fiu s-a creat atât un duet, cât și un „duel”, Ianis fiind pe schele de la 13 ani alături de tatăl său, care recunoaște că a fost mereu dur cu el, dar și cu fiica sa, care face tapiserie. După ce a absolvit Liceul de Arte Plastice „Igor Vieru” și Facultatea Design industrial a Universității Tehnice, Ianis și-a îndreptat privirea în afara bisericii.




„La un moment dat, Ianis și-a dorit să facă altceva și chiar dacă sunt sever, nu m-am putut opune. Fiindcă trebuie făcut ceea ce trebuie făcut”, explică maestrul în artă, care a înțeles că fiul său vede lucrurile un pic altfel. Ianis a reușit să-i câștige încrederea și să-l uimească plăcut când i-a prezentat prima sa lucrare. „Fiecare părinte ajunge să simtă un nod în gât, să rămână fără cuvinte din cauza emoțiilor, când fericirea este în afara limitelor. Tot ce poți să faci e să verși o lacrimă”, povestește Iurie Lungu. Prima lucrare semnată de Ianis, care până atunci a lucrat doar pe schele alături de tatăl său, a fost dedicată domnitorului Ștefan cel Mare, care i-a adus binecuvântarea părintească.

Deși conceptul expoziției a apărut în imaginația lui Ianis datorită implicării sale într-un proiect de animație, acesta a continuat prin realizarea „unor portrete ale minții”. Expoziția conține portrete ale lui Grigore Vieru, Iisus Hristos, Doina și Ion Aldea Teodorovici, Mihai Eminescu, Burebista, dar și reprezentări ale anotimpurilor anului. „Toate personajele de aici sunt oameni care au suferit la timpul lor, luptând pentru adevăr și poporul lor. Sunt mult mai puțini aici decât ar trebui să fie, însă i-am evidențiat pe cei mai caracteristici ai poporului nostru, începând cu Burebista. Prin măreția acestui popor am ajuns ce-am ajuns”, explică Ianis Lungu.

Icoanele – fructul interzis

Dacă Ianis a avut un exemplu în domeniul picturii, atunci talentul lui Iurie Lungu a ieșit la iveală în copilărie. „Icoana a fost o descoperire pentru mine. Fiind pasionat de pictură, urmăream cărțile din domeniu. Am observat că fiecare dintre acestea începea cu o icoană și mă întrebam de ce, doar nu aveam voie să le pictăm”, povestește Iurie Lungu. Fiind rebel de fire, făcea probe de desen acasă, pe ascuns, făcea exact ceea ce nu avea voie să facă și îi plăcea. „Pictam fiindcă era interzis. Nu aveam o educație creștină. Bisericile erau închise, părinții la biserică nu se duceau. Tata era comunist, iar mama m-a botezat în taină chiar și față de el”, spune acesta. În timpul studiilor la Moscova, a fost impus să-și ia concediu academic din cauza unei picturi în care apărea o biserică și o cruce în vârful ei. Din cauza acestui incident, autoritățile au aflat că străbunicii acestuia au fost printre deportați și, respectiv, s-a ajuns la concluzia că Iurie face parte dintr-o familie de „dușmani ai poporului”. „Atunci mi-am amintit de cuvintele mamei, care-mi spunea că voi crește mare și voi înțelege cine sunt rușii”, spune Iurie.

Întors în Moldova, la Glodeni, a fost abordat de un preot care i-a propus să lucreze cu el în biserică, acolo unde a învățat să picteze icoane pe pereți. Prezentând câteva opere de-ale sale în România, a stârnit interesul patriarhului român și astfel a ajuns să fie printre puținii pictori autorizați ai Patriarhiei Române. Acum Iurie are o experiență de aproape trei decenii de pictură pe zidurile bisericilor din Moldova. El este autorul frescei de la „Sf. Teodora de la Sihla”, a iconostaselor din Catedrala Mitropolitană din Chișinău și a picturii murale de la Biserica „Sf. Nicolae”, Mănăstirea Curchi. Lucrările lui sunt expuse atât în Republica Moldova, cât și în România și Ucraina.


„Icoana este căutată”

Întrebați despre cât de interesați sunt concetățenii noștri de achiziționarea obiectelor de artă și cât este de ușoară din punct de vedere financiar viața unui pictor în Moldova, Iurie Lungu a spus că „cu cât ești mai patriot, cu atât ești mai sărac”. Ianis nu mizează să facă din activitatea sa o afacere. Tablourile sale costă de la 250 la 500 de euro.

În același timp, Iurie afirmă că icoana este un obiect de artă, iar creștinii le cumpără ca pe obiecte de cult, ca o necesitate ce ține de cultura creștină. „Conform tradițiilor noastre, atunci când sfințim casa, ne cununăm, botezăm trebuie să cumpărăm o icoană. Icoana este, oricum, mai căutată în societatea noastră”, explică pictorul bisericesc. Mai mult, interesul față de icoane este prezent și în rândul catolicilor, precum italieni, germani sau suedezi, care le cumpără ca obiecte de artă.

Un articol de: Ana Gherciu Contactează autorul
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Istorie 18 Septembrie 2018, ora: 08:04

Semnificaţii istorice pentru 18 septembrie / 1923 - S-a născut Regina Ana, soţia Regelui Mihai al României

Semnificaţii istorice pentru 18 septembrie / 1923 - S-a născut Regina Ana, soţia Regelui Mihai al României Foto: Mediafax.ro/Afp

1970 - A murit, la doar 28 de ani, Jimi Hendrix, considerat unul dintre cei mai mari chitarişti rock din lume. Stilul său de a cânta la chitara electrică a influenţat majoritatea chitariştilor moderni. În 2003 a fost numit de revista Rolling Stone „Cel mai mare chitarist al...

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 12 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Caritate sau reclamă?

Ori mai degrabă aș spune că ambele. Și când spun acest lucru, o fac cu convingerea că reclama va fi condiționată cu timpul de caritate.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 11 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

Zece ani de la războiul ruso-georgian. Cauze și efecte

În această săptămână, s-au împlinit zece ani de la războiul ruso-georgian, care a condus la apariția a două noi conflicte înghețate în Regiunea Extinsă a Mării Negre: Abhazia și Osetia de Sud, recunoscute ca state independente, cu precădere, de către Federația Rusă. 

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 10 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

27 de ani

A mai trecut un an de la declararea independenței. Unii dintre noi au sărbătorit, au ţinut discursuri, au dansat, au mers la concerte. De parcă totul ar fi fost minunat. 27 de ani de dezamăgiri.

() Citeşte tot articolul

Editorial 10 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Tata cu trei feciori

Nu știu de ce, poate de-atâta că vine sezonul rece, când moldovenii (etnicii români), dârdâind de frig, revin la îndeletnicirea lor milenară – crearea folclorului – poate pentru că s-au întors deputații din vacanță și reîncepe sezonul fierbinte,...

() Citeşte tot articolul

 

 


Cele mai citite articole Timpul.md