EXCLUSIV: Raportul SIS! Dodon și Plahotniuc au furat 1,5 miliarde de lei de la CFM

publicat în Actualitate pe 18 Mai 2021, 00:27

 

ÎS Calea Ferată a Moldovei a fost devalizată și jefuită de un grup de crimă orgaznizată cu sprijin de la cel mai înalt nivel în stat, după cum reiese din raportul SIS și având în vedere că până la această dată nu s-a luat nici o măsură împotriva persoanelor care au furat sume enorme de bani din bugetul companiei cu ajutorul unor firme paravan sub comanda oligarhului Vladimir Plahotniuc.

Președintele statului la acea dată(10.12.2019) Igor Dodon și premierul Ion Chicu au fost informați de către Serviciul de Informații și Securitate despre devalizarea ÎS CFM și ducerea companiei în faliment prin acte de corupție deosebit de grave. Igor Dodon nu a întreprins nici un demers pentru rezolvarea situației, mai grav conform surselor noastre i-a protejat pe infractori.

Astfel, Igor Dodon este direct implicat în jaful de la CFM, iar kuliocul primit de la Vladimir Plahotniuc ar putea proveni chiar din acest prejudiciu în valoare de peste 84 de milioane de dolari.

De ce nu investighează procurorii din Republica Moldova dosarul KULIOK și nu îi aruncă în spatele gratiilor pe infractorii implicați în scena desprinsă dintr-un film cu Al Capone de Grozești?

Vladimir Plahotniuc - Igor Dodon

Despre aceste acte deosebit de grave și corupție endemică au fost sesizate și organele de urmărire penală și lideri ai clasei politice de la Chișinău însă nimeni nu a vrut să se atingă de acest grup de crimă organizată de la CFM care a furat circa 1,5 miliarde de lei(peste 84 de milioane de dolari).

Personele care au fost informate despre aceste acte de corupție:

  • Marcel Dumbrăvan - procuror adjunct-interimar al Procurorului, Șef al Procuraturii Anticorupție, Șef al Oficiului Nord
  • Radu Marian - deputat în Parlamentul Republicii Moldova
  • Alexandr Slusari - vice-președinte al Parlamentului Republicii Moldova
  • Vitalii VIERU - Ofițer de urmărire penală al IP Bălți IGP MAI RM

Oleg Tofilat - ex-consilier al premierului Ion Chicu i-a mințit pe angajații CFM în legătură cu rezolvarea problemei și că salariile restante vor fi plătite, lucru care nu a avut loc. Tofilat vrea să fie șef peste falimentara CFM, vaca de muls a tuturor bandiților care s-au perindat pe la putere.

Membrii ai organizației criminale care au jefuit ÎS CFM

  • Vladimir Plahotniuc
  • Veaceslav Baida
  • Serghei Sumin
  • Bălan Dorel
  • Irina Objeleanscaia
  • Guțu Ion
  • Guțu Irina
  • Anatolie Rusu
  • Elena Rusu
  • Constantin Pavlov
  • Raisa Axionova
  • Andrei Mălai
  • Arcadie Vicol
  • Pîrlog Marcelian
  • Baciu Ruslan Vladimir

Cine sunt cei care se luptă să pună mâna pe ÎS CFM

Consiliul de Administrație al Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) a aprobat șapte candidați la funcția de director al CFM, fiind admiși pentru etapa a doua a concursului – interviul.

Este vorba de Barbăscumpă Nicolae, actualul șef adjunct al Serviciului Relații Internaționale și Protocol al Direcției Strategii și Relații Internaționale a CFM. Acesta deține funcția dată din anul 2018. Anterior acesta a deținut și funcția de reprezentant al Republicii Moldova în Organizația Comunităților Căilor Ferate OSJD (OCEF), din Varșovia (Polonia), expert în Comisia pentru infrastructură și material rulant (perioada 2015-2018. De asemenea, în 2010 a deținut funcția de prim – vicedirector CFM.

Al doilea candidat admis la următoarea probă este Condurache Grigore. În perioada 2015 – 2020 a fost vicedirector general al CFM, responsabil de activitatea comercială a întreprinderii. În cursul anilor 2011-2013, acesta a deținut funcția de manager în direcția Marketing.

Al treilea pretendent este Damașcan Andrei. În prezent activează la Academia de Administrare Publică, Facultatea- Economia Mondială și Relații Economice lnternaționale. În perioada 2017-2019 a activat în calitate de administrator al filialei ,,Moldovatransgaz” SRL, din orașul Drochia.

Al patrulea candidat este Tofilat Oleg, fost consilierul al ex-premierului Ion Chicu în domeniul transporturilor și infrastructurii. În perioada 2015-2017, Tofilat a fost secretar de stat la la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor.

Al cincilea concurent la funcția de director CFM este Oboroc Raisa, care la fel este angajată la CFM. Deține funcția de șefă a Serviciul Juridic din anul 2020. Oboroc Raisa s-a format profesional la Centrul Vamal de Instruire, studii în Brokeraj Vamal.

Al șaselea pretendent este Fateev Vladislav, reprezentant al corporației Ucrainene de stat pentru construcții în transport „Укртрансстрой”. Este de menționat că în 2011 a fost reprezentant cu împuterniciri din partea Administrației de Stat a Căilor Ferate ale Ucrainei în Republica Moldova și România. Iar în anul 2000 a fost prim-vicedirector pentru economie și finanțe la CFM.

Ultimul candidat admis la următoarea probă este Fiodorov Emil. Acesta din 2016 și până în prezent ocupă funcția de șef de secție Consum Energie Electrică, Termică și alte resurse naturale la întreprinderea de stat ,,Calea Ferată din Moldova”. În perioada 2012-2016, a deținut funcția de șef de secție Reparația și exploatarea locomotivelor, iar în 2010-2011 a fost consilier al directorului general CFM.

Amintim că, din 2019, Adrian Onceanu deține funcția de director interimar al CFM, care are legături apropiate cu liderul PSRM, Igor Dodon. În această perioadă situația la CFM s-a agravat foarte tare și este în prag de faliment, iar angajații nu și-au primit salariile de aproape jumătate de an.

Raportul Serviciului de Informații și Securitate despre grupul de crimă organizată care a jefuit ÎS CFM

Serviciul de Informații și Securitate a identificat mecanisme infracționale, circumscrise corupției, în activitatea unor foști și actuali factori de decizie ai ÎS „Саlеа Ferată din Moldova" (ÎS „ CFM'), în rezultatul cărora, sunt cauzate:

  • prejudicii financiare majore ÎS „CFM" (înrăutățirea situației econornice) și, respectiv, ratări de venituri în bugetul de stat;
  • impact asupra mediului concurențial și economiei;
  • riscuri pentru imaginea țării ре plan extern.

Informațiile obținute la acest subiect vizează.:

I. Livrarea bunuriloі / pieselor și a altor consumabile pentru. IS „CFM", lа prețuri majorate excesiv, întreprinderii de stat fiindu-i cauzat un prejudiciu de peste 55 de milioane de lei (aceasta doar pe perioada investigata, 2018 — 31.10.2019). Achizițiile аu fost efectuate de la următoarele companii/ grupuri de companii afiliate și favorizate de factorii decizionali:

А. „LEVDRA” SRL

Aceasta а operat livrări de uleiuri (marca M-14 V2 și Lukoil Monograd MD 40 Ѕuper 1), în sumă de сса. 5.545.500 de lei, de fapt importate de furnizorul oficial - ÎCS „LukoiI Moldova" SRL. Din diferenta de pret (doar în perioada de referință), ÎS ”CFM” ar fi fost prejudiciată cu cca. 3 milioane de lei. În peroada de referință LEVDRA SRL nu a realizat importuri de uleiuri M-14 V2 și/sau Monograd MD40 Super 1.


Mai mult ca atât Levdra SRL (în baza facturilor fiscale) a achiziționat în perioada 04.01.2018 - 29.03.2019 de la ÎCS Lukoil-Moldova SRL, produse în sumă de cca. 3,2 milioane de lei, dar a facturat livrări către ÎS CFM (în perioada 07.02.2018 - 26.06.2019), în valoare de cca. 26,4 milioane de lei.

În aceste livrări, sub aspect de abuz, prezintă relevantă semnarea contractului cu Levdra SRL, nr. 2952/IV/2019 din 17.04.2019, în valoare de 7.088.200 de lei(inclusiv TVA) pentru procurarea următoarelor piese de schimb pentru vagoane(prin licitație, în baza procesului verbal din 02.04.2019).

  • 800 de unități, la preț de 8008 lei/unit., la suma de 6.406.400 lei (preț aproape dublu față de valoarea statistică/vamală)
  • 4300 unități, la preț de 151 de lei/unit., la suma de 649.300 de lei (preț aproape dublu față de valoarea statistică/vamală)
  • 100 de unități, în valoare de 32.500 de lei. Date cu privire la proveniența acestora nu figurează în evidențele oficiale.

În context, a fost stabilită o legătură între LEVDRA SRL, TRANSALLIANCE GROUP SRL și factorii de decizie ai ÎS CFM.

Anterior a fost sesizată legătura lui Iurii Topală cu TRANSALLIANCE GROUP SRL, în următoarele circumstanțe:

  • În decembrie 2015, Iurii Topală a preluat cota de 100% din Transcancor SRL (operator de expediție pe cale ferată), prin interpunere, ca fondator, al lui Bălan Dorel (fin de cununie al directorului general al ÎS CFM Iurii Topală.
  • Transcancor SRL a fost fondată la 16.08.2007 și a fost condusă timp de mai mulți ani de Irina Objeleanscaia. După preluarea companiei de către Dorel Bălan, aceasta a fost menținută în funcție.
  • Irina Objeleanscaia a gestionat mai întâi neoficial, apoi oficial(din 02.08.2019) și activitatea, TRANSALLIANCE GROUP SRL - operator de expediție pe calea ferată(fondat la 14.03.2017, afiliat la fel lui Iurii Topală, lui Miron Găgăuz și Veaceslav Baida), lider în prestarea expediției pe cale ferată, în Î-ul semestru al anului 2019, cu o pondere de 28%.

Prin semnare contractului de cesiune s-ar fi urmărit interesul TRANSALLIANCE GROUP SRL de a obține mijoace financiare de la LEVDRA SRL, în schimbul favorizării achiziției la suprapreț a produselor(uleiuri, piese), ceea ce ar prezuma și o modaliatate de legalizare a veniturilor din corupției(spălarea banilor).

Va urma!

Raportul SIS by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0002 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0003 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0004 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0005 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0006 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0007 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0008 by FreePress on Scribd

9 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0010 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0011 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0012 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0027 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0028 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0029 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0030 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0031 by FreePress on Scribd

IMG_20210330_0032 by FreePress on Scribd