Actualitate

EXCLUSIV! Transnistria, ţâţa de CONTRABANDĂ a guvernanţilor de la Chişinău

Rezultatele încercărilor guvernanţilor moldoveni sunt invizibile, ZERO fiind din păcate şi indicatorul de performanţă al actualei guvernări, pro-europene, vina fiind tradiţional aruncată exclusiv pe celebra „mână a Moscovei”, pe interesele geopolitice ale Federaţiei Ruse în regiune, acuzaţii repetate ca pe un refren de guvernele care vin şi pleacă la Chişinău. La o privire mai atentă însă observăm că „bau-baul” rusesc nu e nici pe departe unica piedică în rezolvarea problemei transnistrene. O piedică mult mai mare în calea rezolvării diferendului este reprezentată de interesele financiare, care vin nu doar din zona aşa-numitelor autorităţi de la Tiraspol, dar şi de la Kiev, Moscova, dar şi Chişinău! Cum să vrea să rezolve cei aflaţi la guvernare la Chişinău problema transnistreană, dacă „gaura neagră” reprezintă pentru ei o ţâţă de CONTRABANDĂ, care le aduce milioane de euro lunar?!

Chiar dacă poate vă vine greu să credeţi, vă asigur că podurile arse şi neînţelegerile pe care le vedem la televizor între guvernanţii de la Chişinău şi aşa-numitele autorităţi de la Tiraspol sunt dublate de o foarte bună comunicare şi conlucrare între ei, atunci când e vorba de zona de după culise. Spre deosebire de cele diplomatice, podurile de contrabandă peste Nistru sunt foarte trainice!

Marele păcat pe care-l atribui actualei guvernări de la Chişinău este că după 2009, sub masca promovării unei pretinse apropieri între cele două maluri ale Nistrului a fost tolerată închegarea unor scheme de contrabandă transnistrene, protejate atât de aşa-numiţii vameşi, grăniceri (subordonaţi aşa-numitului KGB) şi miliţioneri de la Tiraspol, cât şi de către exponenţii Serviciului Vamal şi ai MAI-ului de la Chişinău. Probe ale existenţei acestor scheme am prezentat recent.

Astfel, după 2009, în rezultatul conlucrării din umbră între autorităţile de la Tiraspol şi Chişinău, au fost înjghebate câteva filiere de contrabandă peste râul Nistru, cele mai importante fiind:

Filiera Bender-Hagimus-Căuşeni-Chişinău;

Filiera Bender-Fîrlădeni-Anenii Noi-Chişinău;

Filiera Bender-Hîrbovăţ-Anenii Noi-Chişinău, prin zona fostului Post vamal Anina, recent lichidat în baza ordinului lui Tudor Baliţchi, „din cauza lipsei de activităţi taxate”;

Filiera Bender- Postul Vamal Hîrbovăţ-Anenii Noi-Chişinău, pe traseul Varniţa-Chişinău;

Filiera Bender-Varniţa-Gura Bîcului-Chişinău, pe traseul de beton;

Filiera Bender-Varniţa-Calfa (de-a lungul căii ferate)-traseul de beton-Chişinău;

Filiera Bender-Varniţa-Calfa (de-a lungul căii ferate)-Bulboaca-Revaca-Bubueci-Chişinău;

Filiera Dubăsari – Postul vamal Vadul lui Vodă –Chişinău;

Filiera Dubăsari – posturile vamale Criuleni 14 şi 18 – Cricova – Chişinău;

Filiera Dubăsari – posturile vamale Criuleni 14 şi 18 – Cruglic-Urîta – Peresecina-Ivancea – Orhei – Bălţi.

Primele două filiere, Bender-Hagimus-Căuşeni-Chişinău şi Bender-Fîrlădeni-Anenii Noi-Chişinău sunt cele mai sigure, deoarece sunt protejate de conducerea Biroului vamal Bender (cu sediul la Căuşeni), şeful Direcţiei Securitate Internă a Serviciului Vamal de la Chişinău Victor Pîrţac, Comisariatul de Poliţie Căuşeni şi subdiviziuni specializate ale MAI de la Chişinău (fosta Poliţie Economică). Un rol deosebit în aceste filiere îl are comisarul de poliţie Vitalie Grabovschi, cunoscut şi cu porecla LENIN. Lui LENIN îi este foarte uşor să opereze cu filierele de contrabandă, deoarece are trei fini de cununie, angajaţi ai subdiviziunilor operative şi în Echipele Mobile ale Serviciului Vamal de la Chişinău. Prin aceste două filiere de contrabandă se transportă marfă scumpă, implicit încălţăminte, inclusiv de la Piaţa en gros de la Odessa „Kilometrul 7”; carne, ţigări şi mărfuri de larg consum traficate din Ucraina. Proprietarii de tejghele şi tarabe de la Piaţa Centrală, alte pieţe şi centre comerciale din Chişinău se deplasează la Odessa cu autobuze de rută sau taxiuri, procură marfa şi o transmit contrabandiştilor, care ulterior o transportă la Chişinău (vezi în articol foto făcute recent la Piaţa „Kilometrul 7” din Odessa). O parte din mărfurile de contrabandă sunt destinaţe pieţei din Republica Moldova, iar altele, cum ar fi ţigările, sunt traficate ulterior în România, sub protecţia Direcţiei Securitate Internă a Serviciului Vamal. Filierele sunt controlate de foşti angajaţi ai Brigăzii cu Destinaţie Specială „FULGER” a MAI, Serghei Herghelegiu şi Valentin Epure.

În primăvara anului 2011, în cadrul unei operaţiuni efectuate de Serviciul Vamal în comun cu MAI a fost reţinut un camion cu mărfuri de contrabandă, la volanul căruia se afla tocmai Serghei Herghelegiu. Contrabandistul, eschivându-se de răspundere, a schimbat direcţia deplasării camionului şi în timp ce era escortat spre zona de depozitare a mărfurilor sub supravegherea MAI a întrat pe teritoriul transnistrean. Culmea, a făcut-o fiind însoţit de angajatul MAI care asigura escortarea camionului!

Ulterior, referitor la acţiunile lui Herghelegiu Procuratura raionului Căuşeni a emis decizie de nepornire a cercetării penale (!!!), iar Biroul vamal Căuşeni a încasat de la contrabandist o simplă amendă, pentru nesupunere indicaţiilor colaboratorilor vamali!!!

Valentin Epure, Serghei Herghelegiu şi Ion Badaşcu sunt membri activi ai grupării criminale de poliţişti şi foşti poliţişti, conduse de Vitalie Sertineanu, şef al subdiviziunii Brigăzii de Patrulare din cadrul Comisariatului de Poliţie Anenii Noi, despre care vorbea grănicerul transnistrean în înregistrarea pe care am făcut-o publică recent. Din gruparea dată mai fac parte Vitalie Ghereg şi Alexandru Smolenschi, ultimul deţinând în Anenii Noi un garaj, în care sunt stocate medicamente, arme şi muniţii de contrabandă, introduse din regiunea transnistreană.

În 2012 un microbuz cu marfă de contrabandă traficată prin această filieră a fost reţinut întâmplător de Poliţie. La un moment dat, în loc să documenteze cazul, chiar angajaţii MAI au escortat microbuzul înapoi, spre zona trasnistreană!

Tot în 2012 a avut loc un alt caz straniu. Poliţiştii moldoveni din Dubăsari au reţinut în regiunea Postului vamal Hagimus un microbuz cu marfă de contrabandă. Pentru a cerceta cazul marfa urma a fi transportată în satul Ustia. Poliţiştii au transportat microbuzul încărcat cu marfă cu evacuatorul, pe un itinerar foarte straniu, de-a dreptul, prin Bender, Tiraspol şi respectiv Dubăsari. Fiţi de acord, foarte straniu! Cum oare a fost posibil, dacă la toate aşa-numitele posturi vamale transnistrene se află grănicerii KGB-lui de la Tiraspol?!

Pe la Hagimus se transportă prin contrabandă şi lenjeria de pat produsă în Transnistria, care este realizată la aşa-numita Piaţă Tiraspol din Chişinău. Contrabanda cu lenjerie de pat este protejată de şeful Sectorului Procedură Contravențională a Biroului vamal Bender Sergiu Toderaşcu. Uneori acesta se deplasează personal la Tiraspol, pentru a escorta ulterior marfa de contrabandă în partea dreaptă a Nistrului.

Conducerea Vămii Bender (cu sediul la Căuşeni) este de mai mult timp într-o stare de război cu doi apropiaţi ai directorului general al Serviciului Vamal Tudor Baliţchi, şeful Direcţiei Securitate Internă Victor Pîrţac şi fostul vicedirector al Departamentului Aplicarea Legii, recent transferat din nou în funcţia de şef al Vămii Cahul, apropiatul generalului, Vladlen Stadler, cunoscut şi cu porecla KIRDÎK . Lupta se dă anume pentru controlul filierelor de contrabandă. KIRDÎK şi Pîrţac folosesc în calitate de bâtă în această luptă Echipele Mobile ale Vămii, care sunt puse să patruleze intens anume segmentul de sud-est a frontierei, pentru ca toate filierele de contrabandă să fie preluate de la Vama Bender de anturajul apropiat al lui Baliţchi. Explozia maşinii de serviciu a lui Pîrţac din 29 noiembrie 2012, prin „coincidenţă” cu incendierea maşinii şefului adjunct al aşa-numitei Vămi de la Tiraspol, a fost nu altceva decât o reglare de conturi între bandele de contrabandişti pentru controlul filierelor de contrabandă transnistrene. Iată şi explicaţia, de ce MAI-ul de la Chişinău aşa şi n-a reuşit să descopere autorii acelui atac la şeful Direcţiei Securitate Internă a Serviciului Vamal. Fireşte, nu s-a dorit ca în cadrul dosarului penal să iasă la iveală implicările lui Pîrţac în protecţia contrabandei, care au şi cauzat atacul la maşina sa de serviciu.

Pe la Fîrlădeni sunt traficate produsele agroalimentare, preponderent făină de grîu (de două ori pe lună cîte un TIR de 20 tone), ulei de floarea soarelui şi nutreţuri combinate. Marfa este produsă în zona transnistreană la obiecte de producere care aparţin fraţilor Rosip, care deţin companii cu dublă înregistrare, atât în dreapta, cât şi în stânga Nistrului. Astfel, fraţii Rosip deţin compania SRL “ROSINIX-COM”, înregistrată la Chişinău şi ООО “РОСИНИКС-КОМ”, înregistrată la Bender. Mărfurile după transbordare se stochează la moara-oloiniţa cetăţeanului Vladimir Cucovici din Fîrlădeni, ulterior cu acte de livrare internă fiind transportate în interiorul ţării. Nutreţurile combinate produse la întreprinderile din Transnistria ale fraţilor Rosip sunt utilizate pentru alimentarea fermelor avicole din Proteagailovka (suburbie a oraşului Bender), Hîrbovăţ (Ferma „Anina”, distanţa 1 km), Avicola Floreni şi altele, la ultimele două nutreţurile ajungând în proporţie de 100% prin contrabandă. Cel mai des contrabandiştii folosesc camionul de marcă KAMAZ, cu nr. de înmatriculare AN HH 555, care îi aparţine lui Veaceslav Mînzarari (înregistrat pe numele soţiei acestuia, Mînzăzari Tatiana), din Anenii Noi.

Fraţii Rosip deţin pârghii de influenţă atât la Tiraspol, cât şi la Chişinău, prin intermediul cărora „rezolvă” orice problemă. Aceştia sunt în contact cu anturajul apropiat al lui Evgheni Şevciuk, liderul separatist de la Tiraspol. Funcţionarii transnistreni afiliaţi fraţilor Rosip contactează personal cu Şevciuk, care asigură „unda verde” activităţilor desfăşurate de aceştia, inslusiv în schemele de contrabandă. Fraţii afacerişti prelucrează materie primă agricolă recoltată în Ucraina, care este adusă în Transnistria fără achitarea taxelor vamale şi TVA, ulterior produsele procesate fiind transportate prin contrabandă în dreapta Nistrului, la fel fără achitarea taxelor vamale şi TVA.

O schemă similară cu cea de la moara lui Cucovici funcţionează şi în apropierea satului Varniţa, locul de transbordare a mărfurilor de contrabandă fiind amplasat pe teritoriul ce aparţine Gospodăriei Ţărăneşti „Urîta”. Prin această schemă se legalizează producţia vegetală recoltată la plantaţiile din apropierea Tiraspolului, care aparţin companiei OOO «ЕВРОАГРО», deţinută de Valeri Pasiutin. Pasiutin este fost deputat în Sovietul Suprem de la Tiraspol, căruia îi aparţine şi Fabrica de mobilă «ЕВРОСТИЛЬ». Alături de produse originare din Transnistria, prin această schemă în dreapta Nistrului sunt transportate prin contrabandă ceapă şi ardei aduşi din Ucraina, cărora li se eliberează fictiv cetrificate, precum că ar fi produse recoltate de localnici.

Tot la Gospodăria Ţărănească „Urîta” sunt transbordate mărfurile de larg consum procurate de la Piaţa „Kilometrul 7” din Odessa, care ulterior sunt transportate atât prin posturile vamale Hîrbovăţ 2 şi Gura Bîcului, cât şi cu ocolirea acestora. Prin aceeaşi filieră sunt transbordate şi ulterior transportate prin contrabandă în dreapta Nistrului îngrăşăminte şi produse chimice utilizate în agricultură.

Filierele Bender-Postul vamal Hîrbovăţ-Anenii Noi-Chişinău; Bender-Varniţa-Gura Bîcului-Chişinău Filiera Bender-Varniţa-Calfa (de-a lungul căii ferate)-traseul de beton-Chişinău şi Bender-Varniţa-Calfa (de-a lungul căii ferate)-Bulboaca-Revaca-Bubueci-Chişinău sunt controlate de actuali şi foşti poliţişti din Anenii Noi, Bender şi Căuşeni. Un rol important pe acest segment al contrabandei îl are fostul angajat al MAI Vitalie Munteanu, cunoscut şi cu poreclele MUTNÎI şi KIDALA, care operează în regiunea Anenii Noi. Anume această grupare a fost vizată în operaţiunea fostului CCCEC din 1 august 2011, când mascaţii anticorupţie au surprins poliţişti de la Comisariatul de Poliţie Anenii Noi escortând mărfurile de contrabandă. După acel caz scandalos, MUTNÎI a părăsit teritoriul Republicii Moldova, ascunzându-ze mai mult timp în afara ţării.

Filierele Dubăsari – Postul vamal Vadul lui Vodă –Chişinău şi Dubăsari – posturile vamale Criuleni 14 şi 18 – Cricova – Chişinău au apărut în contextul reorientării unei părţi a fluxurilor de contrabandă cu mărfuri de larg consum de la Piaţa „Kilometrul 7” din Odessa de la Bender spre Dubăsari. Reorientarea a fost cauzată de detaşarea cu serviciul la Comisariatele de Poliţie Criuleni şi Dubăsari a mai multor angajaţi ai MAI, care anterior asigurau funcţionarea filierelor din Bender.

Filiera Dubăsari – posturile vamale Criuleni 14 şi 18 – Cruglic-Urîta – Peresecina-Ivancea – Orhei – Bălţi este controlată de gruparea de contrabandişti numită ZETTA, care transportă mărfurile cu microbuze MERCEDES de model „REX”.

Despre toate filierele de contrabandă cu implicarea Transnistriei se cunoaşte foarte bine în culoarele de vârf ale MAI (şi nu doar) de la Chişinău. Dar nu se întreprinde nimic. Şi nu se întreprinde pentru că sumele colectate din contrabandă de angajaţii Serviciului Vamal şi ai MAI sunt transmise mai „sus”, celor care le acordă imunitate şi impunitate în funcţii, dar şi protecţie politică. Sumele de zeci de milioane de euro nu ajung lunar în bugetul de stat, adică la copiii de grădiniţe şi bătrânii din aziluri, rătăcind calea prin buzunarele contrabandiştilor şi înalţilor lor protectori politici.

Acestea fiind scrise, să stăm strâmb şi să gândim drept: oare îi mai putem crede pe guvernanţii de la Chişinău? Mai ales atunci când vor să ne facă să-i credem şi să le plângem de milă, cât de tare şi mult se necăjesc, mititeii, încercând din răsputeri să simuleze rezolvarea problemei transnistrene, pe la întruniri în formatul 5+2 la Viena, Kiev sau Moscova. Eu zic că nu. Nu cred că atunci când aranjează şi protejează schemele de contrabandă în parteneriat şi colaborare cu separatiştii de la Tiraspol stau cu gândul la reintegrarea ţării. Şi nu cred că interesul prostimii, care vrea să meargă să-şi vadă rudele de la Bender sau Dubăsari fără a pierde ore în aşa-numitele vămi de pe Nistru pot conta pentru guvernanţii de la Chişinău mai mult decât propriul lor interes, unul pragmatic şi profund mercantil, exprimat în milioane de euro murdari, proveniţi din contrabandă. Nu cred că le este gândul la interesul acestui oropsit colţ de ţară atunci când sug cu nesaţ din ţâţa dulce de contrabandă. Eu cred în fapte, NU în vorbe! Iar faptele… vorbesc de la sine. Vreau doar să înţeleg cum se simt contrabandiştii cu epoleţi de MAI atunci când merg la mormintele colegilor lor, care şi-au dat viaţa la Nistru în 1992… Asta dacă admitem că şi animalele au un pic de… simţ.

Va urma

sursa: vox.publika.md/Veaceslav Balacci

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *