Economie

Exporturile de produse agroalimentare ale României au depăşit 5 mld euro anul trecut

Faţă de anul 2013, când s-a situat la 324,9 milioane euro, excedentul comercial al schimburilor de produse agroalimentare a crescut anul trecut cu 58,3%. Importurile au fost cu 2,6% mai mari în 2014, comparativ cu anul anterior. "Dacă anul 2013 a fost primul din ultimii 20 de ani cu balanţă comercială pozitivă pentru schimburile de produse agroalimentare, iată că anul 2014 ne aduce cel mai bun rezultat din punct de vedere al excedentului comercial, pentru această perioada, respectiv de 514,3 milioane euro", a declarat Daniel Constantin, ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, scrie Mediafax.

Raportat la anul precedent, valoarea livrărilor intracomunitare de produse agroalimentare din 2014 s-a majorat cu 10,7%, în timp ce exporturile către ţările terţe au scăzut cu 0,3%.
Achiziţiile din statele membre UE au crescut cu 3,2% iar cele din ţări terţe s-au menţinut la acelaşi nivel că în 2013. Principalele produse agroalimentare exportate în 2014 au fost: grâu (aproape 5 milioane tone pentru 959,4 milioane euro), porumb (3,7 milioane tone pentru 755,1 milioane euro), tigarete, seminţe şi ulei de floarea-soarelui, seminţe de răpită, orz, animale vii din specia ovine sau caprine, carne de pasăre, precum şi animale vii din specia bovine.

Comparativ cu încasările obţinute în 2013, exporturile de tigarete au crescut cu 193,1 milioane euro, la 699,1 milioane euro, iar cele de seminţe de răpită au urcat cu 145,7 milioane euro, la 338,3 milioane euro. Exportul de nuci a performat şi în 2014, în condiţiile creşterii cu 22,8% a cantităţii livrate, precum şi a preţului unitar, încasările fiind cu 55,6% faţă de anul 2013, la 60,4 milioane euro. În ceea ce priveşte importurile, carnea de porc, sroturile de soia, produsele de brutărie-patiserie, diferitele preparate alimentare şi ciocolată s-au situat pe primele locuri anul trecut, după ponderea valorică în total import. Faţă de anul 2013, facturile au fost mai mari în principal la tutun brut (total 162,4 milioane euro, reprezentând o creştere cu 27,9%), carne de pasăre (146,1 milioane euro, +19,2%), ciocolată (163,6 milioane euro, +16,3%) şi carne de porc (286,1 milioane euro, +6,5%).

Zahărul, produs care se situa în mod tradiţional pe primul sau al doilea loc în topul importurilor, alături de carnea de porc, a marcat o scădere semnificativă (mai puţin cu 47.900 tone, respectiv 60,8 milioane euro), sub presiunea cantităţilor de zahăr din sfeclă produse suplimentar în 2014, acesta clasându-se pe locul 10 în top importuri, după cafea. Valori în scădere ale importurilor s-au mai înregistrat la: grâu (-6,8 milioane euro), tigarete (-29,8 milioane euro), lapte şi smântână (-8,3 milioane euro), ape minerale care conţin zahăr şi seminţe de floarea-soarelui. Uniunea Europeană a fost principalul partener în comerţul agricol al României în anul 2014: livrările de produse agroalimentare către această destinaţie au avut o pondere valorică de 61% (58,4% în 2013), iar achiziţiile din statele membre UE au deţinut o pondere de 81,4% (80,9% în 2013).

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică în perioada ianuarie-noiembrie 2014, cei mai mari 20 de exportatori de produse agroalimentare din România erau, în principal, producătorii de tigarete, traderii de cereale, dar şi un producător de lactate. Topul este condus de Philip Morris Italia – reprezentat fiscal de Philip Morris România şi urmat, în ordine, de: Alfred C. Toepfer internaţional, Ameropa Grains, Nidera România, Cargill Agricultură, Glencore Protein România, Bunge România, CHS Agritrade România, British American Tobacco Limited – reprezentat fiscal de British – American Tobacco, Agro-Chirnogi, Monsanto România, JT Internaţional Manufacturing, Bunge Danube Trading, Expur, VA Intertrading Aktiengesellschaft, Glencore Grain BV, Philip Morris Internaţional Management – reprezentat fiscal de Philip Morris România, Cerealcom Dolj, Pioneer HI-Bred Seeds Agro- reprezentant fiscal Pioneer Hi-Bred Elveţia şi Fabrică de lapte Braşov (Olympus).

În acelaşi timp, clasamentul importatorilor de produse agroalimentare este condus de două reţele mari de magazine aparţinând aceluiaşi grup, respectiv Lidl Discount şi Kaufland, aceştia fiind urmaţi de Cargill Agricultură, British American Tobacco, Philip Morris Internaţional, Nestle România, Bunge Danube Trading, Alfred C. Toepfer internaţional, Rewe România, Metro Cash & Carry România, Agrana România, JT Internaţional Manufacturing, Mondelez Europe Gmbh – reprezentat fiscal de Mondelez România, Delaco Distribution, Ferrero România, Zahărul Oradea, Mondelez România, Glencore Protein România, Ameropa Grains şi Agrana Buzău.

sursa: wall-street.ro

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *