Actualitate

Gestionarea pieţei muncii şi de reîntoarcere a migranţilor

Pe data de 8 mai 2010, la Padova (Italia) a avut loc un târg de informare despre piaţa muncii din Republica Moldova, organizat de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, cu suportul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei din Moldova, al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale din Italia, al Consulatului General din Bologna, al Camerei de Comerţ şi Industrie Moldo-Italiană şi al diasporei moldovenilor din Italia. Pentru a afla ce le-au pregătit structurile guvernamentale concetăţenilor noştri care trăiesc şi muncesc în Italia, i-am solicitat un interviu dnei Valentina Buliga, ministră a Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale. Precizăm că acest material a fost realizat la sfârşitul lunii aprilie.

Valentina Buliga: „Dorim să stabilim o linie de comunicare continuă cu diaspora”

– Stimată doamnă ministră, în cadrul Parteneriatului de Mobilitate dintre Uniunea Europeană şi Republica Moldova, se pregăteşte pentru luna mai a anului un târg de informare cu privire la piaţa muncii destinat moldovenilor din Italia. Care este obiectivul acestei acţiuni?

– Târgul are menirea să devină o punte de comunicare cu cetăţenii moldoveni aflaţi în Italia. Această activitate de informare are loc în cadrul proiectului „Consolidarea capacităţii Moldovei de gestionare a pieţei muncii şi de reîntoarcere a migranţilor”, care promovează mobilitatea legală între statele Uniunii Europene şi Moldova. Unul dintre obiectivele prioritare ale proiectului este de a reintegra moldovenii care doresc să se reîntoarcă în Moldova, iar cel de-al doilea se referă la informarea corectă despre modalităţile legale a celor care doresc să plece în spaţiul UE.

În acest sens şi nu numai, dorim să stabilim o linie de comunicare continuă cu diaspora moldovenilor din Italia, să îi informăm despre situaţia curentă a pieţei muncii şi despre unele posibilităţi reale de reintegrare a celor care doresc să se reîntoarcă acasă, despre riscurile migraţiei ilegale, modalităţi de transferuri eficiente ale remitenţelor. Toate aceste informaţii utile sunt programe despre care concetăţenii noştri cunosc, din păcate, prea puţin sau chiar nimic.

Prin această acţiune, dorim totodată să stabilim relaţii de colaborare cu structurile oficiale ale Italiei, cu structurile guvernamentale care se ocupă de aspectele legate de piaţa munciI, contribuind astfel în comun la protecţia socială a cetăţenilor noştri.

– Doamnă ministră, ce acţiuni concrete pregătiţi în cadrul acestui târg? De ce ar fi cetăţenii moldoveni interesaţi să revină pe piaţa muncii de acasă?

– Chiar şi în condiţiile crizei economice actuale, în care posibilităţile de angajare pe piaţa forţei de muncă sunt reduse, unii angajatori sunt în căutarea forţei de muncă calificate, cu o nouă mentalitate, oameni muncitori şi de calitate care pot contribui prin experienţa acumulată şi în străinătate la dezvoltarea întreprinderilor pe plan local şi a Republicii Moldova în întregime. În cadrul târgului din Italia vom aduce 13 angajatori din Republica Moldova, companii şi întreprinderi, care reprezintă diverse domenii – industrie, construcţii, transport, confecţii, tehnologii informaţionale, servicii – şi vor expune o ofertă de 2700 de locuri de muncă atât pentru muncitori, cât şi pentru specialişti în condiţii financiare competitive.

În cadrul aceluiaşi eveniment, Agenţia Naţională şi Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă din mun. Chişinău vor prezenta baza de date cu locurile vacante actualizate la zi şi vor oferi persoanelor interesate informaţii cu privire la condiţiile de ocupare a acestor poziţii.
– Care sunt noutăţile puse la dispoziţia populaţiei interesate în găsirea unui loc de muncă în Moldova?

– Alături de instrumentele de informare online (www.anofm.md şi www.jobmarket.gov.md), de curând a fost deschis un centru de apel care oferă gratuit servicii de informare privind oportunităţile pieţei muncii din Republica Moldova, procedura şi actele necesare de înregistrare la agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă; modalităţile de căutare a unui loc de muncă; serviciile şi programele oferite pe piaţa muncii, informare privind migraţia legală în scop de muncă. O altă posibilitate de comunicare eficientă cu beneficiarii noştri ar fi şi prin intermediul adresei de skype: Centrul-de-Apel-ANOFM. Cu o informaţie de competenţă de specialitate vor veni specialiştii unei bănci comerciale cu sediul la Chişinău. Alţi participanţi care se vor adresa cu programe speciale pentru diaspora vor fi reprezentanţii Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie şi ai Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM).

Ramona Lupu

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *