Astăzi 16 Ianuarie 2019, Miercuri - Ultima actualizare la 15 Ianuarie 2019
Abonamente

Actualitate 21 August 2018, ora 09:20

Haos în transportul public din Chișinău

Marime Font

O călătorie cu microbuzul ar trebui să coste 10 lei, deoarece cheltuielile de întreținere a unei singure mașini se pot ridica la 35 de mii de lei pe lună, consideră administratorii rutelor

Alte rute de microbuz ar putea să dispară din cauză că cei trei lei pe care pasagerii îi plătesc pentru o călătorie nu acoperă cheltuielile de întreținere și funcționare a acestor mijloace de transport. La rândul său, primarul interimar al Capitalei, Ruslan Codreanu, spune că scăderea numărului de rute face parte din Strategia privind transportul municipal.

Ion Graur este unul dintre administratorii firmei „NVST”, care deține mai multe rute de microbuze, printre care și cea cu numărul 126, care urmează a fi suspendată. „Oamenii nu pot întreține mașinile și se dezic de rute. Pentru ruta 126, cândva am avut 28 de mașini, iar acum avem doar cinci. Dar nu putem face față solicitărilor cu numai patru mașini pe o rută care unește sectoarele Buiucani, Dumbrava, Poșta Veche și Râșcani. Prețul la piese de schimb, la uleiuri și motorină a crescut, iar călătoria costă tot trei lei”, explică Ion Graur.

Salariul unui șofer e de numai 2610 lei pe lună

Administratorii rutelor de microbuz spun că, uneori, cheltuielile de întreținere a unei singure mașini se pot ridica la 35 000 de lei pe lună. „Cifra cheltuielilor nu este constantă. Dacă s-a defectat motorul, de exemplu, trebuie să scoți din buzunar minimum 30 000 de lei. În plus, mai este revizia tehnică, impozitul pe drumuri, asigurarea… Iarna, ca să-ți „încalți” mașina, trebuie să plătești, cel puțin, cinci mii și ceva de lei. În octombrie, avem cheltuieli de șapte-opt mii de lei”, precizează Graur.

O altă problemă este lipsa șoferilor profesioniști. „Nu avem cu cine lucra. Șoferii au un salariu fix de 2610 lei pe lună. Un tânăr cu familie și copil mic ar putea lucra cu o așa leafă? Adaosurile la salariu nu sunt foarte mari. De obicei, lucrăm cu pensionarii care mai au o sursă de venit, dar șoferii calificați sunt plecați peste hotare”, adaugă administratorul.


Celelalte rute ale firmei „NVST”, cu numerele 121 și 103, 135, 151 și 159, încă mai există. Deși prima este considerată printre cele mai bune, și aici au apărut probleme. „Pentru ruta 121 am avut 42 de unități de transport, iar la moment am rămas cu 36. Șase microbuze au plecat în doar două luni. Se apropie octombrie și, respectiv, revizia tehnică. Dacă va rămâne același tarif, vor pleca și alții”, consideră Ion Graur.
Potrivit administratorului, o călătorie cu microbuzul ar trebui să coste aproximativ 10 lei, pentru ca toate cheltuielile să fie acoperite și șoferii să fie mulțumiți.

„Aici stau tot timpul încordat”

Aceleași condiții le descrie și Sergiu Olaru, directorul SRL „Ruta Prim”, care, de asemenea, administrează mai multe rute, inclusiv cele cu numerele 113 și 192. „Situația este destul de complicată, motorina și piesele de schimb sunt foarte scumpe. Iar cheltuielile sunt individuale, în funcție de fiecare microbuz. Unele consumă mai mult și au parcurs mai mulți kilometri, altele mai puțin. Până acum nu am anulat nici o rută, ne-am menținut cum am putut, până la ultima suflare. E lipsă și de șoferi”, specifică Olaru.

La capătul traseului rutei 121 din sectorul Buiucani, ne-am întâlnit cu mai mulți șoferi care se odihneau după câteva curse efectuate prin oraș. Mulți au fost scumpi la vorbă și au spus că preferă să nu comenteze situația în care se află. Unul dintre ei, pe nume Vasile, crede însă că suspendarea rutelor „este un ordin venit de sus”. După ce și-a exprimat dezamăgirea față de conducerea țării, bărbatul ne-a spus că munca sa pe cât este de solicitată, pe atât este și de prost plătită. „Muncesc de la șase dimineața până la zece seara. Avem doar două zile libere pe lună.

Reparația mașinii mă costă mai mult decât câștig. Pentru patru cauciucuri de iarnă, cheltuiesc 8000 de lei”, spune Vasile.
Un alt șofer, care muncește de 20 de ani pe microbuz, a refuzat să se prezinte, dar ne-a asigurat și el că profesia lui nu e deloc ușoară. „Cheltuielile sunt foarte mari. Nu vă pot spune câți bani fac, dar nu mă scald în lux. În plus, este stresant. Te gândești mereu să nu întârzii, pentru că altfel se supără lumea și te înjură. În general, ori ei se supără pe mine ori eu pe dânșii”, afirmă bărbatul. El ne atrage atenția că pasagerii nu sunt foarte disciplinați și lasă murdărie după ei. „Ori scapă înghețata pe jos, ori scuipă și trebuie să spăl. Câteodată te înjură de mama focului. Concurența este mare. Dacă mi s-ar anula ruta, aș lucra într-un domeniu mai relaxant. Aici stau tot timpul încordat”, mărturisește șoferul cu fața timidă.

O problemă de cultură

Dintre toți oamenii cu care am discutat, realizând acest material, numai un tânăr, pe nume Ion Asandi, s-a declarat fericit. Pentru că, de câțiva ani, omul nu mai trebuie să urce în microbuz, întrucât și-a cumpărat mașină și zice că nu-i este deloc dor să se întoarcă „în junglă”. „În microbuz ești ca în junglă. Te ții de niște liane, pentru a-ți menține echilibrul, strigi, ca să te faci auzit, faci slalom printre ceilalți pasageri, ca să ajungi la ușă pentru a coborî, inevitabil calci pe piciorul cuiva, care te înjură și te trimite la origini”, spune Ion.

El crede că problema transportului în Capitală este și una de cultură. „Oamenii, pur și simplu, se împing unii pe alții, ca să încapă cu orice preț în această cutie pe patru roți. Nu mai vorbesc despre goana după un scaun liber. Se dă vina pe șoferi întotdeauna, nimeni nu le ia apărarea, dar nici pasagerii nu sunt cei mai educați și respectuoși”, afirmă tânărul. „Mi-ar plăcea ca în Chișinău să avem un număr suficient de autobuze moderne, curate, care să respecte un orar fix. Ar fi varianta ideală”, se dă cu părerea el.

Iar Ana Curmei, stabilită la Londra, de mai mulți ani, în trecut o pasageră fidelă a microbuzelor din Chișinău, ne dă asigurări că transportul public din cele două capitale este foarte diferit. Pentru că suferă de nanism, Ana mărturisește că, de multe ori, călătoria în transportul public din Chișinău era pentru ea un calvar. „În general, îmi era cam greu să urc și în troleibuz, și în microbuz. Îmi amintesc că șoferii de maxi-taxi nu se prea opreau ca să mă ia. Dar în Londra, iau metroul sau autobuzul, care sunt confortabile. Acolo mă simt respectată. Șoferul se oprește în dreptul meu. În plus, atitudinea londonezilor și a chișinăuienilor este la o distanță de ani-lumină. Se știe că europenii sunt mult mai relaxați, nimeni nu mă privește cu suspiciune, nu chicotește, nu vorbește despre modul în care arăt”, povestește tânăra.

Speranța din 28 august

Șeful Direcției municipale de transport, Vitalie Butucel, a declarat luni, în cadrul ședinței Primăriei, că opt rute de microbuz din Capitală ar putea fi într-adevăr suspendate din cauza lipsei șoferilor calificați și a rentabilității acestei afaceri. Și el s-a referit la prețul mare la carburanți și la piesele de schimb: „Unele rute și-au sistat activitatea, iar altele au ajuns la un număr critic de unități de transport și riscă să își sisteze activitatea în orice moment, cum ar fi rutele 101, 114, 126, 154, 172, 178,188 și 189. La ruta 126, din 26 de unități de transport, la moment activează cinci. Operatorul rutei a înaintat deja un demers în acest sens”. Butucel a amintit că prețul actual pentru o călătorie cu microbuzul a fost stabilit acum 12 ani, iar de atunci nu a mai fost majorat, fapt care aduce prejudicii administratorilor de rute.

La rândul său, primarul interimar Ruslan Codreanu a specificat că numărul microbuzelor ar trebui să scadă în fiecare an, conform Strategiei transportului municipal. Edilul și-a exprimat regretul că deocamdată nu s-a reușit înlocuirea microbuzelor cu alte mijloace de transport. „Speranța este că, pe 28 august, va avea loc licitația cu 50 de unități de autobuze noi. De la 1 septembrie sunt puse în circulație cinci troleibuze cu mers autonom, iar până la sfârșitul anului vor fi puse în circulație încă 15. Astfel, anul acesta vor fi 70 de unități noi de transport public. Dacă mergem în același ritm și anul viitor, în trei-cinci ani, vom înlocui troleibuzele și autobuzele vechi”, a precizat Ruslan Codreanu.


Un articol de: Doina Stimpovschii Contactează autorul
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 22:45

 Preşedintele Consiliului European Donald Tusk a scris pe Twitter, după respingerea acordului privind Brexitul în Prlamentul britanic, că, dacă un acord este imposibil şi nimeni nu vrea un Brexit fără acord, cine va avea curajul să spună care este singura soluţie bună.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 22:41

 Preşedintele Comisiei Europene (CE) Jean-Claude Juncker a apreciat marţi, după respingerea acordului Brexitului în Parlamentul britanic, că ”riscul unui Brexit fără acord a crescut” şi a îndemnat Regatul Unit să-şi clarifice intenţiile cât mai rapid...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 22:39

 Preşedintele Parlamentului European Antonio Tajani a scris pe Twitter că votul din Parlamentul britanic împotriva acordului privind Brexitul este o veste proastă, iar primele gânduri se îndreaptă către cetăţenii europeni care locuiesc în Marea Britanie şi la...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 22:21

 Reunită în şedinţă specială, marţi seara, Camera Comunelor a respins, cu o largă majoritate, acordul negociat de guvernul de la Londra şi oficialii UE pentru Brexit, relatează BBC.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 18:16

Trei primari din raionul Străşeni acuză Asociaţia Promo-LEX de falsificarea datelor în cel mai recent raport de monitorizare a perioadei electorale. Aleșii locali resping categoric afirmațiile potrivit cărora cineva le-ar fi cerut să asigure semnături pentru înregistrarea...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 18:11

Moldova continuă să majoreze exporturile de mărfuri. În 11 luni din anul trecut, în străinătate au fost livrate produse în valoare de aproape 2,5 miliarde de dolari sau cu 13,5% mai mult decât în ianuarie-noiembrie 2017. Doar în ultima lună de toamnă din...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 17:01

În 11 luni ale anului trecut, mortalitatea în Rusia a depășit rata natalității cu 193.000 de persoane, a anunțat, marți, la sesiunea Forumului Gaidar, vicepremierul rus Tatiana Golikova, transmite TASS.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 15:00

Se pare că de așa-numitele filtre la care făcea referire Maia Sandu înainte de întocmirea listei electorale, au trecut nu doar transfugi din PL și PLDM, dar chiar și din Partidul Democrat condus de Vlad Plahotniuc. Astfel, candidatul blocului ACUM pentru circumscripția nr. 6,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 14:50

Constantin Codreanu anunță schimbări în 2019

Constantin Codreanu anunță schimbări în 2019

Anul 2019 vine cu schimbări importante în cariera deputatului Constantin Codreanu, Președintele Comisiei pentru Comunitățile de români din afara granițelor țării. Parlamentarul a vorbit într-un interviu acordat publicației QMagazine că acestea vor avea consecințe...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 13:26

Svetlana Conea, unul dintre candidații binomului PAS - PPDA, despre care presa a scris că ar fi certată cu legea, și-a prezentat averea. Potrivit declarației, în 2018, Conea a ridicat o pensie de 12 mii de lei pe lună, mai mare decât pensia medie în multe țări ale...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 11:23

În anul 2015, ministrul de atunci al Educației, Maia Sandu, s-a opus aprobării unui proiect care prevedea majorarea alocației lunare pentru familiile cu copii cu 200 de lei. 

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 10:21

Un bărbat din Bălți a ajuns în vizorul Direcţiei generale teritoriale Nord a CNA şi procurorilor anticorupție, după ce ar fi cerut şi primit 7000 de lei de la o femeie pentru organizarea eliberării unui permis de conducere.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 08:31

Ninsorile căzute în cantităţi excepţionale au creat haos în Austria şi Bavaria, unde viaţa publică este complet paralizată în regiuni vaste.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 08:18

Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI) a semnat astăzi un Memorandum de înțelegere cu societatea pe acțiuni „Belavtodor” din Belarus, care prevede reabilitarea unor secțiuni de drumuri naționale, inclusiv traseul Chișinău-Leușeni. Mai exact, pe acest traseu ar...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 15 Ianuarie 2019, ora: 08:17

Sâmbătă, 12 ianuarie 2019 s-a produs un caz „ieșit din comun” – un ofițer de patrulare din Cimişlia a oprit un locuitor al orașului Vulcăneşti, care a insistat ca polițistul să vorbească în rusă, la care ofițerul i-a spus că nu este obligat să...

( ) Citeşte tot articolul

Horoscop 15 Ianuarie 2019, ora: 05:33

Horoscop 15 ianuarie 2019. Multe surprize frumoase pentru nativi astăzi. Ieşiţi din casă, chiar dacă vremea rece nu vă prea convinge şi mergeţi la plimbare. În oraş, poate chiar în parc, dacă vă îmbrăcaţi destul de gros încât să rezistaţi gerului, ori...

( ) Citeşte tot articolul

Istorie 15 Ianuarie 2019, ora: 00:35

De ce MOLDOVEANUL Dimitrie Cantemir spunea ca e ROMÂN?

De ce MOLDOVEANUL Dimitrie Cantemir spunea ca e ROMÂN?

"Hronicul vechimii a romano-moldo-vlahilor" este ultima operă a lui Dimitrie Cantemir, scrisă între anii 1719 și 1722 în care autorul explică de ce moldovenii sunt români...

( ) Citeşte tot articolul

Timpul Liber 15 Ianuarie 2019, ora: 00:21

Primele zăpezi ale anului ne-au dat nouă, pe lângă nămeţi, şansa de neratat de a stâlci limba. 

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 14 Ianuarie 2019, ora: 15:00

Un bărbat din Orhei a privit „Televiziunea Centrală” și a câștigat un automobil

Un bărbat din Orhei a privit „Televiziunea Centrală” și a câștigat un automobil

Ieri, în ajun de Sfântul Vasile, la cel mai grandios Târg de Crăciun din ţară, la OrheiLand, mii de oameni, telespectatori fideli ai posturilor noastre de televiziune, au așteptat cu sufletul la gură extragerea pentru desemnarea câștigătorului marelui premiu al...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 14 Ianuarie 2019, ora: 14:27

 Ministrul de externe spaniol Josep Borrell a avertizat luni că o ieşire a Marii Britanii din Uniunea Europeană fără un acord ar fi 'o catastrofă', el precizând însă că Madridul dispune de planuri de urgenţă pentru a face faţă unei astfel de situaţii, transmite Reuters.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 14 Ianuarie 2019, ora: 14:20

 Preşedintele armean Armen Sarkissian l-a desemnat luni pe reformatorul Nikol Pashinyan în funcţia de prim-ministru, cu ocazia primei sesiuni a parlamentului rezultat din alegerile legislative anticipate convocate de liderul mişcării din mai pentru a-şi consolida puterea,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 14 Ianuarie 2019, ora: 14:01

Uniunea Europeană ar urma să amâne Brexitul până cel puțin în luna iulie, considerând că premierul britanic Theresa May nu va obține aprobarea Parlamentului în ceea ce privește acordul negociat de Londra și Bruxelles.

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 14 Ianuarie 2019, ora: 13:49

Președintele Organizației de Tineret a Partidului Liberal Democrat din Moldova (PLDM), Anastasia Cojocari, afirmă că vrea ca în Parlamentul Republicii Moldova să o reprezinte „oameni care au trecut prin filtrele vremii, nu desenate, nu trecute prin blat și ghidate de...

( ) Citeşte tot articolul
Current tier / breakpoint: xs sm md lg xl (= visible only on this breakpoint)

.hidden-xs-down .hidden-sm-down .hidden-md-down .hidden-lg-down

.hidden-xs-up .hidden-sm-up .hidden-md-up .hidden-lg-up .hidden-xl

.hidden-xs (only) .hidden-sm (only) .hidden-md (only) .hidden-lg (only) .hidden-xl (only)