Astăzi 21 Septembrie 2018, Vineri - Ultima actualizare la 20 Septembrie 2018
Abonamente

Actualitate 21 August 2018, ora 09:20

Haos în transportul public din Chișinău

Marime Font

O călătorie cu microbuzul ar trebui să coste 10 lei, deoarece cheltuielile de întreținere a unei singure mașini se pot ridica la 35 de mii de lei pe lună, consideră administratorii rutelor

Alte rute de microbuz ar putea să dispară din cauză că cei trei lei pe care pasagerii îi plătesc pentru o călătorie nu acoperă cheltuielile de întreținere și funcționare a acestor mijloace de transport. La rândul său, primarul interimar al Capitalei, Ruslan Codreanu, spune că scăderea numărului de rute face parte din Strategia privind transportul municipal.

Ion Graur este unul dintre administratorii firmei „NVST”, care deține mai multe rute de microbuze, printre care și cea cu numărul 126, care urmează a fi suspendată. „Oamenii nu pot întreține mașinile și se dezic de rute. Pentru ruta 126, cândva am avut 28 de mașini, iar acum avem doar cinci. Dar nu putem face față solicitărilor cu numai patru mașini pe o rută care unește sectoarele Buiucani, Dumbrava, Poșta Veche și Râșcani. Prețul la piese de schimb, la uleiuri și motorină a crescut, iar călătoria costă tot trei lei”, explică Ion Graur.

Salariul unui șofer e de numai 2610 lei pe lună

Administratorii rutelor de microbuz spun că, uneori, cheltuielile de întreținere a unei singure mașini se pot ridica la 35 000 de lei pe lună. „Cifra cheltuielilor nu este constantă. Dacă s-a defectat motorul, de exemplu, trebuie să scoți din buzunar minimum 30 000 de lei. În plus, mai este revizia tehnică, impozitul pe drumuri, asigurarea… Iarna, ca să-ți „încalți” mașina, trebuie să plătești, cel puțin, cinci mii și ceva de lei. În octombrie, avem cheltuieli de șapte-opt mii de lei”, precizează Graur.

O altă problemă este lipsa șoferilor profesioniști. „Nu avem cu cine lucra. Șoferii au un salariu fix de 2610 lei pe lună. Un tânăr cu familie și copil mic ar putea lucra cu o așa leafă? Adaosurile la salariu nu sunt foarte mari. De obicei, lucrăm cu pensionarii care mai au o sursă de venit, dar șoferii calificați sunt plecați peste hotare”, adaugă administratorul.



Celelalte rute ale firmei „NVST”, cu numerele 121 și 103, 135, 151 și 159, încă mai există. Deși prima este considerată printre cele mai bune, și aici au apărut probleme. „Pentru ruta 121 am avut 42 de unități de transport, iar la moment am rămas cu 36. Șase microbuze au plecat în doar două luni. Se apropie octombrie și, respectiv, revizia tehnică. Dacă va rămâne același tarif, vor pleca și alții”, consideră Ion Graur.
Potrivit administratorului, o călătorie cu microbuzul ar trebui să coste aproximativ 10 lei, pentru ca toate cheltuielile să fie acoperite și șoferii să fie mulțumiți.

„Aici stau tot timpul încordat”

Aceleași condiții le descrie și Sergiu Olaru, directorul SRL „Ruta Prim”, care, de asemenea, administrează mai multe rute, inclusiv cele cu numerele 113 și 192. „Situația este destul de complicată, motorina și piesele de schimb sunt foarte scumpe. Iar cheltuielile sunt individuale, în funcție de fiecare microbuz. Unele consumă mai mult și au parcurs mai mulți kilometri, altele mai puțin. Până acum nu am anulat nici o rută, ne-am menținut cum am putut, până la ultima suflare. E lipsă și de șoferi”, specifică Olaru.

La capătul traseului rutei 121 din sectorul Buiucani, ne-am întâlnit cu mai mulți șoferi care se odihneau după câteva curse efectuate prin oraș. Mulți au fost scumpi la vorbă și au spus că preferă să nu comenteze situația în care se află. Unul dintre ei, pe nume Vasile, crede însă că suspendarea rutelor „este un ordin venit de sus”. După ce și-a exprimat dezamăgirea față de conducerea țării, bărbatul ne-a spus că munca sa pe cât este de solicitată, pe atât este și de prost plătită. „Muncesc de la șase dimineața până la zece seara. Avem doar două zile libere pe lună.

Reparația mașinii mă costă mai mult decât câștig. Pentru patru cauciucuri de iarnă, cheltuiesc 8000 de lei”, spune Vasile.
Un alt șofer, care muncește de 20 de ani pe microbuz, a refuzat să se prezinte, dar ne-a asigurat și el că profesia lui nu e deloc ușoară. „Cheltuielile sunt foarte mari. Nu vă pot spune câți bani fac, dar nu mă scald în lux. În plus, este stresant. Te gândești mereu să nu întârzii, pentru că altfel se supără lumea și te înjură. În general, ori ei se supără pe mine ori eu pe dânșii”, afirmă bărbatul. El ne atrage atenția că pasagerii nu sunt foarte disciplinați și lasă murdărie după ei. „Ori scapă înghețata pe jos, ori scuipă și trebuie să spăl. Câteodată te înjură de mama focului. Concurența este mare. Dacă mi s-ar anula ruta, aș lucra într-un domeniu mai relaxant. Aici stau tot timpul încordat”, mărturisește șoferul cu fața timidă.

O problemă de cultură

Dintre toți oamenii cu care am discutat, realizând acest material, numai un tânăr, pe nume Ion Asandi, s-a declarat fericit. Pentru că, de câțiva ani, omul nu mai trebuie să urce în microbuz, întrucât și-a cumpărat mașină și zice că nu-i este deloc dor să se întoarcă „în junglă”. „În microbuz ești ca în junglă. Te ții de niște liane, pentru a-ți menține echilibrul, strigi, ca să te faci auzit, faci slalom printre ceilalți pasageri, ca să ajungi la ușă pentru a coborî, inevitabil calci pe piciorul cuiva, care te înjură și te trimite la origini”, spune Ion.

El crede că problema transportului în Capitală este și una de cultură. „Oamenii, pur și simplu, se împing unii pe alții, ca să încapă cu orice preț în această cutie pe patru roți. Nu mai vorbesc despre goana după un scaun liber. Se dă vina pe șoferi întotdeauna, nimeni nu le ia apărarea, dar nici pasagerii nu sunt cei mai educați și respectuoși”, afirmă tânărul. „Mi-ar plăcea ca în Chișinău să avem un număr suficient de autobuze moderne, curate, care să respecte un orar fix. Ar fi varianta ideală”, se dă cu părerea el.

Iar Ana Curmei, stabilită la Londra, de mai mulți ani, în trecut o pasageră fidelă a microbuzelor din Chișinău, ne dă asigurări că transportul public din cele două capitale este foarte diferit. Pentru că suferă de nanism, Ana mărturisește că, de multe ori, călătoria în transportul public din Chișinău era pentru ea un calvar. „În general, îmi era cam greu să urc și în troleibuz, și în microbuz. Îmi amintesc că șoferii de maxi-taxi nu se prea opreau ca să mă ia. Dar în Londra, iau metroul sau autobuzul, care sunt confortabile. Acolo mă simt respectată. Șoferul se oprește în dreptul meu. În plus, atitudinea londonezilor și a chișinăuienilor este la o distanță de ani-lumină. Se știe că europenii sunt mult mai relaxați, nimeni nu mă privește cu suspiciune, nu chicotește, nu vorbește despre modul în care arăt”, povestește tânăra.

Speranța din 28 august

Șeful Direcției municipale de transport, Vitalie Butucel, a declarat luni, în cadrul ședinței Primăriei, că opt rute de microbuz din Capitală ar putea fi într-adevăr suspendate din cauza lipsei șoferilor calificați și a rentabilității acestei afaceri. Și el s-a referit la prețul mare la carburanți și la piesele de schimb: „Unele rute și-au sistat activitatea, iar altele au ajuns la un număr critic de unități de transport și riscă să își sisteze activitatea în orice moment, cum ar fi rutele 101, 114, 126, 154, 172, 178,188 și 189. La ruta 126, din 26 de unități de transport, la moment activează cinci. Operatorul rutei a înaintat deja un demers în acest sens”. Butucel a amintit că prețul actual pentru o călătorie cu microbuzul a fost stabilit acum 12 ani, iar de atunci nu a mai fost majorat, fapt care aduce prejudicii administratorilor de rute.

La rândul său, primarul interimar Ruslan Codreanu a specificat că numărul microbuzelor ar trebui să scadă în fiecare an, conform Strategiei transportului municipal. Edilul și-a exprimat regretul că deocamdată nu s-a reușit înlocuirea microbuzelor cu alte mijloace de transport. „Speranța este că, pe 28 august, va avea loc licitația cu 50 de unități de autobuze noi. De la 1 septembrie sunt puse în circulație cinci troleibuze cu mers autonom, iar până la sfârșitul anului vor fi puse în circulație încă 15. Astfel, anul acesta vor fi 70 de unități noi de transport public. Dacă mergem în același ritm și anul viitor, în trei-cinci ani, vom înlocui troleibuzele și autobuzele vechi”, a precizat Ruslan Codreanu.


Un articol de: Doina Stimpovschii Contactează autorul
blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Istorie 18 Septembrie 2018, ora: 19:33

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 12 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Caritate sau reclamă?

Ori mai degrabă aș spune că ambele. Și când spun acest lucru, o fac cu convingerea că reclama va fi condiționată cu timpul de caritate.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 11 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

Zece ani de la războiul ruso-georgian. Cauze și efecte

În această săptămână, s-au împlinit zece ani de la războiul ruso-georgian, care a condus la apariția a două noi conflicte înghețate în Regiunea Extinsă a Mării Negre: Abhazia și Osetia de Sud, recunoscute ca state independente, cu precădere, de către Federația Rusă. 

() Citeşte tot articolul