Astăzi 24 Septembrie 2018, Luni - Ultima actualizare la ora 07:53
Abonamente
 
 
 

Culinar.md 10 Noiembrie 2016, ora 11:34    Din editia print

Humus pentru orice gust

Marime Font

Humusul este un preparat tradiţional din Orientul Mijlociu, consumat cu precădere în ţări precum Siria, Israel, Turcia, Grecia, Cipru şi Liban. Acest preparat constă într-o pastă tartinabilă preparată din năut şi sos tahini, consumată cu lipie sau cu alte tipuri de pâine coaptă în forme plate, în special la micul dejun. 

Popularitatea humusului nu derivă doar din gustul său delicios, ci şi din proprietăţile sale nutriţionale excepţionale. Ingredientele folosite la prepararea humusului sunt cele care dau acestui preparat numeroase beneficii importante pentru sănătate. Principalele ingrediente folosite în procesul de gătire a humusului sunt năutul (legumă foarte bogată în proteine şi cultivată în Orientul Mijlociu de mii de ani), sosul tahini (o pastă moale de susan, cu o aromă foarte intensă preparată din susan alb și ulei de măsline extravirgin), zeamă de lămâie, usturoi proaspăt, boia de ardei şi ulei de măsline extravirgin. Pentru a prepara humusul, toate aceste ingrediente sunt pisate bine, până la obţinerea unei paste omogene tartinabile, asezonată cu condimente după gust.

Beneficiile nutriţionale ale humusului

Humusul este o sursă foarte bogată în acizi graşi Omega 3, care sunt stimulenți ai intelectului şi au un rol important în menţinerea sănătăţii sistemului cardiovascular. De asemenea, acest preparat este bogat în fier, vitamina B6, mangan, cupru, acid folic, şi aminoacizi, precum triptofan, fenilalanină şi tirozină, care îmbunătăţesc calitatea somnului şi dau o bună stare de spirit. Humusul conţine nutrienţi, care pot contribui la un stil de viaţă sănătos.

Beneficiile nutriţionale ale humusului sunt date de fiecare dintre ingredientele folosite la prepararea acestuia:
Năutul este foarte benefic pentru sănătate, deoarece nu conţine grăsimi saturate sau colesterol, fiind în schimb o bogată sursă de proteine, ceea ce-l face să fie foarte apreciat de persoanele care adoptă o dietă vegetariană. De asemenea, năutul are un efect preventiv în cazul acumulării de colesterol şi reglează nivelul glicemiei în sânge.



Tahini este o pastă de susan, bogată în grăsimi şi calorii, însă grăsimile conţinute sunt în mare parte nesaturate, iar tahini este folosit cu moderaţie la prepararea humusului, ceea ce nu constituie un motiv de îngrijorare pentru sănătate. Asemenea năutului, pasta de susan este bogată în proteine şi constituie o sursă foarte bună de calciu.

Uleiul de măsline extravirgin, un alt ingredient care intră în componența humusului şi care are mari beneficii asupra sănătăţii, în special datorită conţinutului ridicat de grăsimi mononesaturate şi sărac în grăsimi saturate. Acest ulei poate ajuta astfel la reglarea colesterolului şi la protecţia inimii împotriva diverselor afecțiuni.

Usturoiul şi zeama de lămâie sunt două ingrediente bogate în antioxidanţi, care inhibă acţiunea oxidativă a radicalilor liberi asupra celulelor organismului. Atât usturoiul, cât şi zeama de lămâie, contribuie la întărirea sistemului imunitar şi ajută organismul să lupte împotriva bacteriilor şi a virusurilor.

REŢETA HUMUS

Ingrediente:
- 250 grame humus uscat
- 2 căţei de usturoi
- 2 linguriţe tahini
- zeamă de la o lămâie după gust
- ulei de măsline extravirgin
- sare de mare şi piper negru proaspăt măcinat după gust
- boia de ardei dulce pentru decor

Mod de preparare:
Pentru a profita de beneficiile năutului, trebuie folosit cel uscat, deshidratat, fiind evitat cel conservat. Năutul conservat, fiind pre-procesat are o valoare nutritivă scăzută, datorită ingredientelor folosite la conservare, care distrug proprietăţile acestuia.

Se pune năutul la înmuiat în apă caldă peste noapte. A doua zi se schimbă apa, se clătesc bine boabele de năut şi se pun la fiert, la foc moderat, în apă cu sare, pentru circa 1 oră şi jumătate – 2 ore, oala fiind acoperită cu capac. Se verifică din când în când, pentru că boabele de năut nu trebuie să fie suprafierte. Se iau de pe foc când sunt încă întregi şi nu au o consistență foarte moale, sfărâmicioasă.

Se pune năutul într-o strecurătoare mare, se spală bine sub jet de apă rece, apoi se transferă într-o oală cu apă rece. Apa rece ajută la desprinderea cojilor. După ce se răceşte complet, se curăță cojile prin frecare între palme, se adună de la suprafaţa apei, apoi se scurge bine de apă şi se pun boabele într-un bol suficient de încăpător.

Cu ajutorul unui blender se mărunţesc boabele de năut, până la obţinerea unei paste cu o consistență foarte fină. Se adaugă 2 linguri de ulei de măsline extravirgin, apoi tahini (pastă de susan), câte puţin, se amestecă şi se gustă de fiecare dată, deoarece are o aromă şi un gust specific foarte pregnant. Se pune usturoiul foarte fin pisat, zeamă de lămâie, sare de mare şi piper negru măcinat după gust şi se amestecă bine compoziţia pentru omogenizare. Dacă este prea tare, se poate adăuga puţină apă.

Se nivelează compoziţia astfel încât să se obţină la suprafaţă un şanţ în forma unui cerc, în care se pune puţin ulei de măsline extravirgin, iar deasupra se presară boia de ardei dulce.

Se poate consuma ca atare, cu lipii crocante sau cu salată. Este perfect să nu fie consumat ca garnitură la un preparat cu carne, fiind nesănătoasă asocierea a două ingrediente proteice.

Se prăjesc ușor semințele de susan până capătă o culoare aurie (circa 4-5 minute în cuptorul încins la 180 grade). Trebuie de avut grijă să nu se maronească semințele, pentru a evita obținerea unui gust amar.

Se strivesc în blender, până se obține un praf foarte fin, apoi se adaugă o lingură de ulei de măsline extravirgin.
Opțional se poate adăuga sare după gust.

dietamediteraneana.wordpress.com

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Actualitate 23 Septembrie 2018, ora: 15:40

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud: „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial”

PS Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud:  „Acordarea autocefaliei unei biserici nu va provoca un război mondial” Din editia print

Pentru a afla opinia Bisericii Ortodoxe Române (BOR) privind eventuala recunoaștere a autocefaliei Bisericii din Ucraina, TIMPUL a discutat cu Preasfințitul Veniamin, episcopul Basarabiei de Sud din cadrul Mitropoliei Basarabiei, fost secretar al Sfântului Sinod al BOR.

( ) Citeşte tot articolul

Carte 23 Septembrie 2018, ora: 05:03

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem

Cum vorbim, cum scriem // Eu vreém, eu beem Din editia print

Mai ieri, de câte ori deschideam vreo pagină în internet, îmi sărea în faţă un spot publicitar, sonorizat de o tânără care întreabă, punând un accent puternic pe primul cuvânt al frazei: „Vrai să trăieşti, să înveţi şi să...

( ) Citeşte tot articolul

Istorie 21 Septembrie 2018, ora: 17:00

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:51 de Doina Stimpovschii

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern

Dodon riscă o nouă suspendare din funcție după ultimele remanieri în Guvern Din editia print

Prin schimbarea a doi miniştri, guvernarea face o mișcare de PR înainte de alegeri, consideră analiştii politici

( ) Citeşte tot articolul

Actualitate 21 Septembrie 2018, ora: 11:28

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion, ACTIVIST CIVIC, ZIARIST

OMUL SĂPTĂMÂNII: George Simion,  ACTIVIST CIVIC, ZIARIST Din editia print

Liderul unioniștilor, George Simion, s-a născut pe 21 septembrie 1986, la Focșani. În 2005, a absolvit Colegiul Național „Gheorghe Lazăr‟ din București.

( ) Citeşte tot articolul



Editorial 24 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Unioniștii, alegerile și opoziția

Campania electorală pentru următoarele alegeri parlamentare în R. Moldova a început deja. Toate partidele își pregătesc armele pentru această luptă.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 24 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Republica Moldova cu o mână dă, cu alta lovește

Republica Moldova e un ceas cu rotițele stricate. Sau, mai degrabă, fiecare rotiță funcționează de capul ei. Iar dacă ele nu funcționează cum trebuie, nu avem nici oră, nu avem nici ceas. Moldova ca stat e de mult timp nefuncțională.

() Citeşte tot articolul

Editorial 20 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Viața și moartea doamnei Clara

…O cheamă doamna Clara, locuiește într-un apartament cu două odăi, are 45 de ani, doi băieți, unul de 22, iar altul de 19 ani.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

 


Cele mai citite articole Timpul.md