Analize

Integrarea Europeana a R. Moldova: Quo Vadis?

Traditional deja, in aceasta pagina, va propunem cateva opinii vizavi de principalele teme si evenimente ce s-au produs in ultimele saptamani pe linia contactelor RM-UE. Victor Chirila, director executiv interimar al Asociatiei pentru Politica Externa (APE), si Corneliu Ciurea, expert independent, invitati ai emisiunii „Dezbateri si sinteze de politica externa” din 18 octombrie, s-au referit la rolul pe care si-l asuma Bruxellesul in acordarea de sprijin populatiei RM, afectata de criza economica mondiala, dar si de criza politica interna. Emisiunea, difuzata de Radio „Vocea Basarabiei”, este realizata de APE si Agentia de stiri si analize Imedia, cu asistenta Fundatiei germane „Fiedrich Ebert” (FES).

Vizita lui Carl Bildt la Chisinau

Victor Chirila: Vizita lui Carl Bildt, ministrul de Externe al Regatului Suediei, tara care detine presedintia UE, deschide o perspectiva. Aceasta vizeaza semnarea unui nou acord cu UE, care probabil va fi un Acord de asociere (fara perspective de integrare europeana, insa, deocamdata), o deschidere in domeniul liberalizarii regimului de vize cu UE si, desigur, pentru incheierea unui acord ce ar permite RM sa beneficieze de zona libera de comert cu UE. Aceasta vizita mai este si un semnal ca UE saluta schimbarile produse in RM dupa alegerile din 29 iulie.

Corneliu Ciurea: Vizita lui Carl Bildt arata ca Suedia este in continuare foarte perseverenta in promovarea Parteneriatului Estic, care este foarte important pentru cele sase state din fosta URSS. Polonia si Suedia sunt cele care au lansat acest proiect, dar Suedia a fost intotdeauna cu un pas in urma Poloniei si vizita lui Carl Bildt demonstreaza intentiile serioase si ale Suediei de a sustine Parteneriatul.

Sustinerea de catre UE a reformelor din RM

Corneliu Ciurea: Bruxellesul ne poate asigura un mediu favorabil pentru implementarea reformelor. E vorba de sprijinul pe care ni-l poate acorda in domeniul justitiei, reformei Internelor, independentei media si respectarii drepturilor omului. Climatul politic creat astazi in RM este extrem de favorabil pentru o aprofundare a relatiilor cu UE. Nu trebuie ratat momentul, si o mare responsabilitate acum cade pe umerii Bruxellesului, care trebuie sa vina in intampinarea asteptarilor Chisinaului si sa sustina noul guvern nu doar declarativ, nu doar cu vizitele oficialilor, care sunt foarte importante, dar si prin actiuni concrete, inclusiv suport financiar.

Victor Chirila: Moldova are nevoie de reformarea urgenta a sectorului de securitate: ma refer la Ministerul Justitiei, politie, la Serviciul de Securitate si Informatie. Am vazut derapajele la care s-au dedat in aprilie reprezentantii acestor institutii. Ele trebuie sa lucreze pentru oameni, si nu pentru familia presedintelui sau pentru politicieni. Cred insa ca acum, in perioada imediata, noua guvernare trebuie sa demonstreze ca partidele democratice sunt capabile sa guverneze eficient. Este important ca AIE sa gaseasca resursele necesare pentru a onora obligatiile sociale. Asa va fi recastigata increderea oamenilor, noua guvernare se va intari si va fi capabila sa promoveze reformele. Or, acest lucru nu va putea fi realizat fara asistenta din exterior.

Corneliu Ciurea: Criza care a lovit intreaga lume ne-a afectat si pe noi si, in mod normal, avem nevoie de acest sprijin si UE e primul partener spre care se indreapta privirile noastre. Evident ca primul lucru pe care il va face noua guvernare este sa acopere deficitul bugetar enorm. Banuiesc ca nu doar UE ne va acorda acum ajutor, dar UE este predispusa sa dea mai mult decat altii. Deci, se prefigureaza o situatie in care UE ar putea sa fie unul dintre principalii sprijinitori ai RM.

Victor Chirila: Sigur ca nu trebuie sa ne asteptam ca vor fi marite salariile si pensiile. Aceste lucruri sunt imposibile, din pacate, acum. Dar insusi faptul ca UE, zilele trecute, a anuntat o cifra de peste 100 mln. euro este deja incurajator si este si un semnal pentru toate partidele din RM ca sa pastreze stabilitatea politica. In caz contrar, acesti bani ar putea sa nu mai ajunga la noi. Nimeni nu este gata sa investeasca intr-o tara unde exista haos politic.

Liberalizarea regimului de vize

Victor Chirila: Cat priveste obtinerea acestui regim liberalizat de vize cu UE, asteptarile noastre sunt foarte mari. In programul de guvernare este stipulata obtinerea acestui regim in anul 2011. Eu cred ca este nitel optimist. Lucrul acesta se poate intampla numai in cazul cand totul merge struna – stabilitate politica, reforme, asistenta financiara si tehnica necesara pentru a indeplini criteriile obligatorii pentru obtinerea regimului de calatorii fara vize in spatiul UE. In termeni reali, probabil ca, actualmente, UE se gandeste la o perioada de zece ani. Acest lucru nu ar trebui sa ne descurajeze, pentru ca totul este in mainile noastre. Daca vom realiza reformele, vom avea si argumentele necesare pentru a discuta cu UE ca sa ne detaseze de perspectivele Rusiei si ale Ucrainei de a obtine un regim liberalizat de calatorii pentru cetateni.

Corneliu Ciurea: Eu am sa-mi ingadui sa fiu ceva mai optimist decat colegul meu, deoarece am impresia ca prima prioritate a Parteneriatului Estic, pe langa un regim comercial aprofundat, a fost regimul de vize. Daca acest Parteneriat Estic nu va reusi sa realizeze obiectivul vizelor, atunci acesta va fi si un esec al UE, care nu va sti sa construiasca o relatie eficienta si promitatoare cu vecinii sai. Si atunci, vecinii vor judeca deja altfel relatia lor cu UE. Cred ca aici UE chiar poate face ceva. Este un lucru care o costa, dar n-o costa chiar atat de mult.

Victor Chirila: Si eu cred ca in urmatorii ani vom obtine regimul de calatorii fara vize in spatiul UE. Vroiam doar sa amintesc ca, deocamdata, in cadrul UE domina o opinie de retinere, care e influentata de circumstantele crizei economice si financiare, de problemele legate de asimilarea standardelor europene de catre noii membri. Insa cred ca, treptat, aceasta opinie va suferi schimbari, extinderea spre Est este si a fost un proiect politic, la fel ca si perspectiva de liberalizare a regimului de vize cu statele vecine UE. De aceea, presupun ca, in urmatorii ani, evenimentele din interiorul RM, Ucrainei ar putea influenta optica politica in capitale importante ale UE. Si, odata cu intelegerea mizelor ce se joaca in regiunea noastra, vom vedea ca si perspectiva de liberalizare a regimului de vize va suferi anumite schimbari, in sensul apropierii de doleantele tarilor din aceasta regiune.

Rolul Romaniei in integrarea europeana a RM

Corneliu Ciurea: Vectorul european via Bucuresti este privit de o mare parte a populatiei noastre cu incredere si se mizeaza pe sprijinul partenerului nostru de peste Prut. Totodata, din cauza anumitor vulnerabilitati, a anumitor momente mai sensibile in relatiile noastre cu Romania, acest lucru nu cred ca se va produce foarte repede si s-ar putea ca integrarea noastra si relatia noastra cu UE sa treaca cu precadere prin alte capitale, nu neaparat preponderent prin Bucuresti. Chiar si Parteneriatul Estic este un exemplu in acest sens. Or, Romania inca nu joaca atat de bine pe acest teren, chiar daca expertii nostri au dat un pronostic ca relatiile Chisinau-Bucuresti vor fi cele mai bune – mai bune decat cu SUA sau chiar cu UE.

Victor Chirila: Cred ca toate capitalele din UE sunt importante pentru RM in a-si atinge obiectivul de integrare europeana. Dar parerea mea e ca partenerul nostru cel mai important pentru a ajunge in UE este Romania. Desigur, este important sa aducem RM in conformitate cu criteriile de la Copenhaga, dar mai exista un criteriu, care este uitat, si anume, conectarea fizica a spatiului nostru la economia UE, la reteaua de transport a UE, la reteaua energetica a UE. Sa nu uitam ca un argument important pentru UE, cand se judeca despre sansele unui stat de a adera, este volumul de comert cu ea. Or, numai dupa ce Romania a aderat la UE, RM a obtinut real acest argument. Actualmente, comertul nostru cu UE depaseste 53% din volumul total de operatii comerciale. Cred ca pentru actualul guvern, impreuna cu UE si impreuna cu Romania, este extrem de important sa fie elaborate proiecte concrete infrastructurale care sa uneasca RM de spatiul UE prin Romania. Or, daca dorim o ancorare in vest, fara astfel de legaturi infrastructurale orice politica externa poate fi deturnata cu usurinta in viitor.

Corneliu Ciurea: Sunt de acord, doar ca acest parteneriat in regim prioritar cu Romania poate sa deranjeze anumiti vecini ai nostri si, inainte de toate, Rusia. Ucraina nu priveste nici ea foarte bine aceasta apropiere. Deci, cu siguranta ca jocul geopolitic regional ne va obliga sa ne orientam nu doar spre Romania, ci sa ne diversificam mizele si sa colaboram cu alti parteneri. De exemplu, cu Ungaria, care este responsabila pentru vize in RM.

Victor Chirila: Eu cred ca pentru a construi o cale ferata cu ecartament european nu este nevoie sa ne gandim la factorii geopolitici. Nu este nevoie sa ne gandim la ce va crede Kievul sau Moscova.
Corneliu Ciurea: Pentru aceste proiecte sunt necesari bani si, de multe ori, cei care iti dau banii reies si din considerente geopolitice.

Victor Chirila: Daca vrem sa integram RM in UE, probabil, banii nu vor fi de la Moscova, dar vor veni tot de la UE pentru aceste proiecte infrastructurale. Este interesul comun. Si cred ca Rusia, daca doreste sa aiba o influenta sanatoasa in RM, ar trebui sa preia exemplul SUA, care ne dau 260 de milioane de dolari gratis.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *