Ultima oră

Larisa Turea de la Cannes: “Între Poezie şi Oroare”

Cu cel de al cincilea film în competiţie la Cannes, Nuri Bilge Ceylan, regizorul prin care cinematografia din Turcia s-a impus în plan internaţional, trage tare, amplificând şi acutizând temele abordate anterior. Pelicula este inspirată de trei nuvele de Cehov (de aici, dialogurile intense, sclipitoare) şi se axează pe iarnă unui actor-filosof, pasionat de istoria teatrului dar şi de adevărul emoţiilor umane. Aydin, celebru odinioară pe scândură scenei, e şi proprietarul unui mic hotel într-o regiune muntoasă din Capadochia, înconjurat de peisaje extraordinare, de-o frumuseţe ce-ţi taie răsuflarea . Are, se pare, tot ce şi-ar dori un bărbat în floarea vârstei: e înstărit, realizat în meserie, căsătorit cu o femeie mult mai tânăra, şi totuşi se sbuciuma şi nu-şi poate află locul. Subiectele complexe – problemele de cuplu, compasiunea şi iertarea, naivitatea şi sinceritatea, situaţia politică la care se face aluzie – sunt filmate de Nuri Bilge Ceylan cu tandreţe, inteligenţă şi rigoare. Anume tandreţea cu care-şi filmează personajele ne duce cu gândul la Ingmar Bergman, în special la Scene din viaţă conjugală şi la Strigăte şi şoapte, montate magistral în scenă de Andrei Şerban.

Mr.Turner, pelicula semnată de alt realizator aclamat la Cannes, Mike Leigh, e un biopic despre pictorul de geniu, precursor al impressionnismului ( cu peste patru decenii înainte de Monet), J.M.W. Turner, mort în 1851 la vârstă de 76 ani, cel considerat "pictorul luminii"; căutările sale îndrăzneţe şi inovatoare nu au fost apreciate de majoritatea contemporanilor care nu se sfiau să-l creadă nebun. Este primul film realizat în digital de către Leigh. Rolul principal e interpretat de un mare actor, Timothy Spall, care a declarat la conferinţă de presă că personajul sau a pictat sublimul, iar acest sublim se naşte din tensiunea dintre oroare şi frumuseţea naturii.

Un adevărat şoc, moral, estetic şi politic l-a constituit şi "Timbuktu", uvrajul regizorului mauritanian Abderrhamane Sissako, emoţionantă pledoarie împotriva tuturor formelor de extremism, religios, politic şi aşa mai departe."Încerc să povestesc, – se confesează cineastul, – istorii ce-mi par esenţiale. Violenţă ucide sute de oameni în diferite regiuni din Africa, în indiferenţă totală a mass-media. Astăzi, se vorbeşte mult mai mult despre apariţia pe piaţă a noilor mărci de telefoane decât de oamenii ce sunt asasinaţi zilnic.". Povestea orăşelului Timbuctu, drama cu elemente de fabulă şi pamflet, animată de ideea luptei cu obscurantismul şi cu prejudecăţile de toată mâna, e povestea locuitorilor săi, ţinuţi în jug de un grup de extremişti războinici, djihadişti înarmaţi până-n dinţi cu kalachnikovuri de ultima generaţie.

În The Homesman, un road-movie modern, Tommy Lee Jones o filmează pe Hilary Swank, în pielea unui personaj de-o sinceritate răvăşitoare. Actriţa dublu oscarizata(Boys Don’t Cry şi Million Dollar Baby) se află de vreo câţiva ani într-o zona de penumbră şi sperăm că acest film o va relansa.

Deux Jours, une nuit, de Jean-Luc et Pierre Dardenne

În acest film adus în competiţie de către fraţii Dardenne, Marion Cotillard interpretează rolul Sandrei, o angajată a unei firme, constrânsă să-i convingă pe colegii săi de a renunţă la prima anuală consistentă(1000 de euro – de la 30 de arginţi, astfel s-a majorat preţul trădării şi al indiferenţei pentru soarta aproapelui !) pentru a-şi putea păstra locul de muncă. Antrenant, ritmat perfect, mie filmul mi-a amintit de peliculele sovietice de producţie, moralizatoare şi false pe alocuri.

Jean-Luc Godard continuă să facă valuri

Adieu au Langage, astfel sună returul Marelui Maestru Godard în competiţia oficială, istoria potico-ironică şi distanţă a pasiunii fatale dintre o femee căsătorită şi un celibatar, filmată în 3D. Jean-Luc Godard care, deşi a marcat şi prin persoană să ilustra, dar şi prin opera Festivalul de la Cannes, la cei 83 de ani ai săi n-a primit niciodată Palmierul de Aur. Deci, nu ar fi nimic de mirare dacă i s-ar acordă acum, la această ora crepusculară.

Foxcatcher, de Bennett Miller

Cel de-al patrulea lungmetraj al americanului Bennett Miller (The Cruise, Truman Capote, Strategul) are la baza un fapt divers, o istorie reală ce l-a adus pe un moştenitor al dinastiei industriale Du Pont la dubă. Filmul a fost ovaţionat îndelung la proiecţia cu public.
Zarurile au fost aruncate. Sâmbătă seară, vom află şi numele învingătorilor.

De la Cannes, cu drag de Domniile Voastre,
Larisa Turea

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *