Film

Larisa Turea: Oh la la, pogoară ploaia cu premii!

 O confrerie sudată se adună an de an, se leagă prietenii, se discută vrute și nevrute… Se discută despre jafurile ce se produc helas! nu doar în filme, ci și în realitate, în vilele închiriate de nababii cinema-ului, în pofida sutelor de agenți de Securitate și a jandarmilor înarmați până în dinți. Se vorbește despre delicatețea junei actrițe Lily-Rose Depp, distribuită în pelicula franceză Dansatoarea (fiica superstarurilor Johnny Depp şi Vanessa Paradis), debutul său pe ecranul gigantic al sălii Lumiere, sub ochii mamei, membru al Juriului; mai face încă valuri apariția Juliei Roberts, răvășitoare, pentru prima oară pe covorul roșu – desculță, într-o rochie Fashion, cam punându-l în încurcătură pe Thierry Fremaux, directorul Festivalului…Cu 3 milioane de dolari încasate în câteva săptămâni pentru filmul ce a propulsat-o încoace, Money Monster de Jodie Foster, unde joacă împreună cu George Clooney (la brațetă cu soția sa, strălucitoare, necedând în frumusețe vedetelor cele mai, cele mai… șușotește ca un roi Cruazeta). Totuși, marele interes al Festivalului de la Cannes nu sunt toaletele ce fură ochii, nici limuzinele cu caii putere fornăind sub capote, nici petrecerile încinse până-n zori, ci filmele…Până ieri, Sieranevada (titlu sonor, însă neavând relație semnificativă cu conținutul filmului, cam ca și Cântăreața cheală a lui Ionesco Eugene, cea care, se știe, se piaptănă altfel) se clasa pe primul loc în topul criticilor consultați de revista Screen, depășit de Toni Erdmann, regie Maren Ade (coproducător Ada Solomon), mostră de umor teuton și tandrețe românească, filmat la București (ce-i drept, mai mult de la balconul dinspre maghernițe (?!) al unui hotel de lux, cu o ceată de artiști români în distribuție. O dovadă că interpreții români sunt în mare căutare, prezența Laurei Vasiliu (actrița din 4,3,2 al lui Cristian Mungiu, laureat al Palmierului de Aur) pe afișul filmului italian Fiore. Am tras cu urechea, în cozile de la intrarea în Palat (cozi datorate exclusiv controlului riguros impus de prevederi securitate: de groaza atentatelor, se suflă și în iaurtul ecranelor, de câteva ori pe zi detectoare de metal, poșetele controlate la sânge) la sporovăiala unei companii vesele de jurnaliști francezi: mie mi-a plăcut Mungiu, – zice unul, – filmul e o bijuterie…Da las’ că nici Puiu nu e de lepădat, zice altul, povestea parcă e filmată în familia mea…

Până ce juriul va rosti verdictul, mai este. Însă premiile pentru cineaștii români curg gârlă: am fost invitată de către Pavilionul Unifrance la Ceremonia de Decernare a Premiilor France Culture Cinéma 2016; unul dintre premii i s-a decernat lui Alexander Nanău pentru documentarul Toto şi surorile lui / Toto et ses soeurs , filmat în Ferentari. Premiile sunt acordate de Radio France Culture celor mai valoroase producții lansate în rețelele de distribuție franceze. În cadrul ceremoniei, cineastul american Frederick Wiseman a luat Premiul France Culture Cinéma Consécration. Premiul lui Alexander Nanău, Prix France Culture Cinéma des Etudiants 2016, a fost atribuit prin votul studenţilor în școlile de cinema, viitori critici de film: documentarul a fost ales din cinci filme nominalizate. În selecţie au mai fost documentarele Janis Joplin, de Amy J. Berg, Une jeunesse allemande, de Jean-Gabriel Périot, Je suis le people, de Anna Rousillon şi Les Ogres, regizat de Léa Fehner.
Toto şi surorile s-a lansat în septembrie 2014, la San Sebastian. Nominalizat la secţiunea Cel mai bun documentar la European Film Awards; Premiul Gopo pentru Cel mai bun documentar în 2015.

Cannes, nu e glumă, respiră românește: cinci filme în competiție, actori în alte câteva filme străine; defilarea pe covorul roșu a echipei Sieranevada, cu Cristi Puiu în frunte, a făcut ca muzica românească să răsune din plin pe Croisette, inclusiv Marine la nunta ta. Cu regret, din Republica Moldova suntem doar 2 suflete: umila mea persoană și Dumitru Marian, de la studioul Altfilm, invitat de CNC francez în Proiectul european Producers on the Move. Dumitru nutrește planuri mari de relansare a cinema-ului moldovenesc. Dar despre asta mai târziu. Deocamdată, Doamne ajută!

Cu drag de Domniile Voastre, de la Cannes, Larisa Turea 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *