Editorial

Lumea Oriflame

Invitat de directorul Oriflame Moldova Eduard Musteață la gala directorilor companiei, unde urma să înmânez niște premii, m-am dus mai mult din curiozitate. M-a întâlnit la eveniment cu salutul – „bine ai venit în secta noastră”, iar la replica mea referitoare la sistemul lor piramidal de construcție a afacerii, mi-a răspuns tranșant că nu este o piramidă, este altceva, dar despre acest lucru n-am avut timp să vorbim.
Dincolo de fastul organizării unui astfel de eveniment, cu mult gust estetic și înclinație spre muzică, dedus ulterior și din formatul muzical al directorului, m-a surprins faptul că această gală a scos în evidență oameni „simpli”. Într-o țară încurcată în ceea ce înseamnă valoare și mediocritate, unde bandiții sunt „vipuri”, iar intelectualii – anonimi, unde se impun ca „stele” pseudoartiști și cântăreți, fără a mai vorbi de restul eșichierului „elitar”, am văzut pășind pe covorul roșu, în luminile reflectoarelor și ale aparatelor foto, ale camerelor tv, oameni „simpli” și „normali”, care în alte circumstanțe și în alte dimensiuni ale existențialului uman, puțin probabil că ar fi visat la așa ceva. Iar toate astea, pentru că la un moment dat au intrat în lumea Oriflame.

Profilul Oriflame

Istoria Oriflame începe în anul 1967, când avea să fie fondată în Suedia de frații Jonas af Jochnick (n. 1937) și Robert af Jochnick (n. 1930). Cei doi frați au lucrat în diferite companii, dar ambii au dorit să înceapă o afacere care să aibă un impact enorm asupra societății. S-au orientat spre cosmetice și au preferat în locul tradiționalelor magazine, vânzarea produselor printre prieteni, în mod direct, ceea ce a constituit principala tactică de vânzare a companiei. Compania a fost înființată cu 100,000 Krone suedeze, iar denumirea a venit din limba franceză – Oriflamme (preluat din latinescul aurea flamma, flacăra de aur) – ceea ce denumea drapelul roșu-auriu medieval cu două sau trei colțuri al regilor francezi, expus pe câmpurile de luptă. O înclinație evidentă spre istorie, clasicism și aristocratism, da și cu aluzie la multiplele bătălii pe care compania urma să le poarte ulterior pentru afirmare și în care steagul Oriflame le-a purtat noroc.

Actualmente Oriflame este o companie internațională care se ocupă cu vânzarea directă a produselor cosmetice și care, spre deosebire de alte companii, pune la vânzare produse cosmetice naturale realizate prin intermediul unor rețete speciale suedeze. Oriflame se bucură de un număr de aproximativ 3.6 milioane de consultanți independenți care se ocupă cu vânzarea produselor în toată lumea. Compania are în acest moment fabrici în Suedia, Polonia, China, Rusia și India, iar catalogul de produse cosmetice suedeze naturale Oriflame aduce vânzări anuale de peste 1,5 miliarde de euro (primul miliard din vânzări a fost realizat în 2007). Din acest total, pe primul loc este regiunea CSI și Țările Baltice (peste 700 mln euro), urmată de Europa, Orientul Mijlociu și Africa (peste 300 mln euro), Asia (peste 180 mln euro) și America Latină (circa 20 mln euro). Oriflame este prezentă în peste 60 de țări, cu francize în 13 dintre acestea, cea mai mare piață fiind Rusia, ajunsă cu rapiditate din urmă de China și India, succedate de Turcia și Mexic. Una din explicațiile-cheie ale acestui succes este faptul că Oriflame oferă produse de o calitate foarte bună, iar prețurile produselor și ofertele acestora sunt pentru toate buzunarele.

Cei doi frați suedezi care au fondat compania sunt printre cele mai cunoscute și mai prospere personalități în Suedia, Jonas af Jochnik fiind pe locul 19 în lista celor mai bogați oameni ai țării, iar fratele său Robert pe locul 34. În anul 2003, ambii au fost decorați cu premiul Suedezul Internațional al anului, care se oferă personalităților de origine suedeză cu performanțe excepționale în lume.

Marketing cu multe nivele – cheia reușitei

Multilevel marketing este găselnița companiei în materie de performanță și vizibilitate. Aceasta este o modalitate populară de vânzare cu amănuntul în care produsele de consum sunt vândute nu în magazine de către personalul de vânzări, ci de către oamenii de afaceri independenți și distribuitori (în mare parte femei), de obicei în casele clienților. Ca distribuitor poți seta propriile ore și să câștigi bani prin vânzarea de produse de consum furnizate de o societate stabilită. Într-o structură pe mai multe niveluri, de asemenea, se poate construi și gestiona propria rețea de vânzări prin recrutarea, motivarea, furnizarea și formarea altora de a vinde aceste produse, cooptarea prevăzând apoi un procent din comerțul întregului grup de vânzări precum și câștigurile de pe propriul sistem de vânzări către clienții cu amănuntul.
Această oportunitate a făcut marketingul pe mai multe niveluri un mod atractiv de a începe o afacere cu relativ puțini bani. Multilevel marketing/vânzarea directă este o metodă acceptată de vânzare în întreaga lume, alte companii de vânzare directă existente în SUA și Europa includ Avon, Herbalife, Nuskin și Amway. Aceste companii nu sunt scheme piramidale, deoarece schemele piramidale sunt ilegale și interzise în multe țări unde activează Oriflame.

Oriflame este de asemenea membru al Asociației Mondiale a Vânzării Directe și unul dintre cofondatorii Fundației World Childhood (Copilăria Lumii), o organizație care ajută la îmbunătățirea condițiilor de viață a copiilor defavorizați din întreaga lume, și Livslust, ambele fundații aflate sub patronajul Reginei Silvia a Suediei.

Visele tale – inspirația noastră

Aflat prin reprezentanții acestei companii am prins mai multe asemănări între lumea sportului și cea Oriflame. Reprezentanții ambelor lumi încearcă să ne facă viața mai frumoasă. La fel ca și lumea sportului, Oriflame naște campioni, pentru că pune în concurență oamenii, să atingă performanțe de vânzare, care le permite să-și împlinească visele. Mai mulți reprezentanți de succes ai echipei Oriflame Moldova mi-au împărtășit secretele dezvoltării lor, au prezentat realizările și marile schimbări ale destinului în perioada colaborării cu acest brand cunoscut pe plan mondial.

Cât am fost prezent la eveniment, am văzut și auzit conducerea internațională a companiei și chiar ambasadoarea Suediei felicitând Oriflame Moldova pentru faptul că este una din cele mai dinamice filiale din spațiul postsovietic, ceea ce a făcut vizibilă și imaginea țării în exterior. Prin urmare, chiar dacă suntem o țară mică, la fel ca și sportivii, cei din companie fac pe alții să vorbească despre R. Moldova și să se raporteze la ea.

Ca și sportul, lumea Oriflame a adus împreună cetățenii moldoveni de pe ambele maluri ale Nistrului, fără semne de separare, menținând într-un fel senzația de țară unitară, care în alte dimensiuni este complet răzlețită.

În sfârșit, la fel ca și în sport, Oriflame știe să facă echipe, pentru că spiritul de echipă, încurajat de strategia cu multe nivele, este o altă explicație a reușitei. Iar acest lucru este cu atât mai remarcabil în R. Moldova, unde spiritul de echipă și lucrul în echipă lipsește aproape cu desăvârșire. Un sens aparte desigur adaugă personalitatea artistică a lui Eduard Musteață, directorul reprezentanței Oriflame Moldova, un rocker împătimit, deja cu variațiuni spre muzica de operă și proaspăt absolvent al Școlii de muzică „Ștefan Neaga”, clasa canto, a cărui imaginație ține nu doar de creativitatea economică a companiei, dar și de cea socială, prin susținerea mai multor proiecte de caritate.
Ajunsă în R. Moldova în 2003, an în care a realizat vânzări de circa 19 mln lei, Oriflame Moldova are actualmente vânzări de peste 75 mln lei anual, realizate prin intermediul unei rețele extinse de consultanți și distribuitori, care a depășit numărul de 13 mii de persoane. În același timp, compania Oriflame Moldova deține în prezent statutul de contribuabil major al R. Moldova, cuantumul mijloacelor bănești transferate în bugetul public național depășind suma de 130 mln de lei. Dar dincolo de aceste cifre și contribuții, Oriflame a devenit o sursă de inspirație de viață pentru sute și mii de moldoveni, oferindu-le loc de muncă și șansa de a-și găsi rostul existențial, cât și posibilitatea de a-și vedea împlinite visele, multe dintre ele intangibile în afara lumii Oriflame.
Octavian Țâcu

La fel ca și în sport, Oriflame știe să facă echipe, pentru că spiritul de echipă, încurajat de strategia cu multe nivele, este o altă explicație a reușitei. Iar acest lucru este cu atât mai remarcabil în R. Moldova, unde spiritul de echipă și lucrul în echipă lipsește aproape cu desăvârșire. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *