Astăzi 20 Septembrie 2018, Joi - Ultima actualizare la 19 Septembrie 2018
Abonamente
 
 
 

Economie Mondială 29 Decembrie 2015, ora 15:22

Mașinile electrice, pericol mortal pentru OPEC

Marime Font

OPEC, cartelul petrolului, rămâne sfidător și trăiește într-o bulă de timp, fără să pară conștient că politica energiei globale s-a schimbat pentru totdeauna, scrie The Telegraph.

Prognoza OPEC privind piața mondială a petrolului publicată săptămâna trecută este un document remarcabil, o apologie a unui interes ce refuză să țină cont de evidente, apreciază jurnalistul Ambrose Evans-Pritchard, expert în domeniul energiei.

Potrivit aprecierilor OPEC, dependența de petrol și gaz va rămâne neschimbată încă un sfert de veac, iar combustibilii fosili vor acoperi 78 la sută din energia lumii în 2040, marginal mai puțin decât în ziua de azi.



Cartelul prognozează că nu vor exista avansuri tehnologice importante și că rivalii lor mai mult vor risipi banii.

De asemenea, Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol apreciază că emisiile de CO2 vor crește în continuare ca și când nu s-a întâmplat nimic la summitul de la Paris dedicat schimbărilor climatice unde s-a semnat un acord între 190 de țări.

Printre rândurile prognozei realizate de cartel se înțelege, astfel, că acordul nu are nici o relevanță, deși s-a asumat o reducere a emisiilor de gaze până în 2040 și chiar o „decarbonizare” până în 2070.

OPEC apreciază că cererea pentru țiței va crește cu 18 milioane de barili, până la 110 milioane de barili pe zi până în 2040.

Documentul aproape că nu ia în seamă autovehiculele electrice, apreciind că flota de mașini a lumii va crește de la un miliard la peste două miliarde de autovehicule în următorii 25 de ani, dintre care 94 la sută vor merge tot pe benzină și motorină.

„Fără un salt tehnologic major, vehiculele pe baterii electrice nu vor câștiga o cotă importantă de piață în viitorul previzibil”, se susține în prognoza, care argumentează că acestea costă prea mult, au o autonomie prea mică, iar bateriile nu dau randament dacă e prea cald sau prea frig.

Aceasta este o apreciere curajoasă, apreciază The Telegraph, amintind că Apple și Google își pun la bătaie vastele lor resurse în cursa pentru vehiculele încărcate la priză, iar modelul 3s al Tesla va fi pe piață până în 2017 la un preț de circa 35.000 de dolari.

De asemenea, Ford a anunțat de curând că va investi 4,5 mld. dolari în realizarea de modele electrice și hibride și va avea 13 astfel de mașini la vânzare până în 2020.

Plus Volkswagen care va dezvălui luna viitoare „un concept complet nou” ce promite o nouă era a „electromobilității pe distanță lunga la un preț accesibil”.

OPEC sfidează la fel de mult decizia Toyota de a paria pe mașini cu hidrogen, la fel și ținta stabilită de cel mai mare producător mondial de mașini de a înceta producția de mașini pe motorină și benzină până în 2050.

Goldman Sachs estimează că vehiculele ce se pot conecta la rețeaua de electricitate vor ajunge la o cota de piață în lume de 22 la sută în cel mult zece ani, ca prețul bateriilor va scădea cu 60 la sută în următorii cinci ani și că autonomia mașinilor electrice va urca cu 70 la sută în cincinalul ce urmează.

Aceste estimări sunt dintr-o altă lume față de cele ale OPEC, scrie publicația britanică, adăugând că aceste prognoze pot fi chiar depășite de viitoarele salturi tehnologice.

De exemplu, o echipă de chimiști de la Cambridge susține că a dezvoltat tehnologia bateriei litiu-aer, cu o eficienta de 90 la sută, capabilă să ofere unui vehicul energie să meargă de la Londra la Edinburgh (660 km. nota red.) cu o singură încărcare.

Noua tehnologie promite să taie patru cincimi din costurile actuale și să ajungă pe șosele în zece ani.

Pe lângă asta, veniturile anuale OPEC s-au prăbușit de la 1.200 de miliarde de dolari în 2012 la circa 400 mld. dolari la cotațiile actuale, cu costuri bugetare și politice mari pentru țările din cartel.

Sheikh Ahmed Zaki Yamani, fostul ministru saudit al petrolului a avertizat într-un interviu pentru The Telegraph acum 15 ani că va veni și ziua scadenței, menționând în mod special tehnologiile pilelor de combustie. „Peste treizeci de ani va exista o cantitate enormă de petrol și niciun cumpărător. Petrolul va fi lăsat în pământ. Epoca de Piatra va ajunge la final, dar nu pentru că ne vor lipsi pietrele”, comenta fostul ministru saudit.

Sursa: hotnews.ro

blog comments powered by Disqus

Din aceeaşi secţiune

Cele mai noi ştiri de azi

Istorie 18 Septembrie 2018, ora: 19:33

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut”

Prima şedinţă a Sfatului Ţării (II) „Fericiți sub ochii noștri sunt care văd ceea ce nu au văzut” Din editia print

Un reportaj al ziarului „Ardealul (Transilvania)” despre prima ședință a parlamentului Basarabiei, care în 1918 a votat Unirea cu România Continuăm publicarea materialului „Dare de seamă asupra primei ședințe a Sfatului Țării din 21 noiembrie 1917”,...

( ) Citeşte tot articolul



Opinii & Editoriale 19 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Anotimpul și cheltuielile

Cât nu am vrea să ne ferim de cheltuieli, fiecare anotimp vine cu lista lui de cumpărături. Că sunt sărbătorile de iarnă, că este Paștele, că e vară și vrem concedii – o cheltuială apare întotdeauna.

() Citeşte tot articolul

Editorial 17 Septembrie 2018, de Silviu Tănase

Cât de mult ne urăsc!

14 septembrie 2018, Ziarul TIMPUL

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 16 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

România ar putea juca un rol important în reconstrucţia Siriei

Siria a cunoscut cea mai complexă criză dintre statele lovite de Primăvara Arabă, afundându-se într-un război civil care a opus regimul de la Damasc şi forţele rebele, alături de care s-au adăugat pe parcurs alte grupări din afara ţării.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 13 Septembrie 2018, de Dan Nicu

O tragedie uitată – Cehoslovacia anului 1968

În a doua jumătate a lunii august, Europa a marcat 50 de ani de la invadarea Cehoslovaciei de către trupele URSS şi ale altor state din blocul sovietic.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 12 Septembrie 2018, de Moni Stănilă

Caritate sau reclamă?

Ori mai degrabă aș spune că ambele. Și când spun acest lucru, o fac cu convingerea că reclama va fi condiționată cu timpul de caritate.

() Citeşte tot articolul

Opinii & Editoriale 11 Septembrie 2018, de Răzvan Munteanu

Zece ani de la războiul ruso-georgian. Cauze și efecte

În această săptămână, s-au împlinit zece ani de la războiul ruso-georgian, care a condus la apariția a două noi conflicte înghețate în Regiunea Extinsă a Mării Negre: Abhazia și Osetia de Sud, recunoscute ca state independente, cu precădere, de către Federația Rusă. 

() Citeşte tot articolul

Editorial 10 Septembrie 2018, de Constantin Tănase

Tata cu trei feciori

Nu știu de ce, poate de-atâta că vine sezonul rece, când moldovenii (etnicii români), dârdâind de frig, revin la îndeletnicirea lor milenară – crearea folclorului – poate pentru că s-au întors deputații din vacanță și reîncepe sezonul fierbinte,...

() Citeşte tot articolul